ČD Cargo kupuje deset lokomotiv Siemens Vectron MS. I s verzí pro provoz v Belgii

Lokomotiva Siemens Vectron v čele vlaku ČD Cargo. Foto: Siemens MobilityLokomotiva Siemens Vectron v čele vlaku ČD Cargo. Foto: Siemens Mobility

Dodávka nových lokomotiv začne v roce 2024, ČD Cargo je použije pro expanzi do přístavů.

Proměna lokomotivní flotily ČD Cargo pokračuje. Největší český nákladní železniční dopravce objednal u společnosti Siemens Mobility deset nových elektrických vícesystémových lokomotiv Vectron MS. Dodání je plánováno od druhé poloviny roku 2024. Jde o výsledek soutěže vypsané letos v dubnu.

Půjde o lokomotivy s maximální rychlostí 160 km/h, které mají dopravci sloužit pro další expanzi do zahraničí. ČD Cargo získá lokomotivní verzi A54. „S lokomotivami Siemens Vectron máme v čele našich vlaků dlouhodobě dobré zkušenosti. Jejich nákup nám umožnil naplňovat jeden ze čtyř strategických pilířů ČD Cargo, a to expanzi do zahraničí. Nové lokomotivy chceme využít pro dopravu vlaků v dalších zemích se zajímavým potenciálem – v Nizozemsku a Belgii,“ řekl Tomáš Tóth, předseda představenstva ČD Cargo. Půjde zejména o přepravy z tamější přístavů.

ČD Cargo je prvním zákazníkem Siemensu v Česku, který bude mít ve své flotile i Vectron v homologaci pro Belgii. Lokomotivy pro ČD Cargo budou vyrobeny v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu a postupně budou zákazníkovi předávány od druhé poloviny roku 2024. Lokomotivy disponují jednotným evropským vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS Level 2 Baseline 3 a jsou schváleny pro provoz v Belgii, České republice, Maďarsku, Nizozemsku, Německu, Polsku, Rakousku a na Slovensku.

K Vectronům další Traxxy

Společnost ČD Cargo už provozuje v rámci své flotily 12 vlastních lokomotiv Vectron MS (varianta A01), další lokomotivy má v nájmu a na konci loňského roku si objednala dvě lokomotivy Vectron AC s Diesel Power Modulem (DPM), které budou dodány v roce 2023. Dohromady tak bude vlastnit 24 lokomotiv Siemens Vectron.

Ještě letos se má flotila interoperabilních lokomotiv ČD Cargo rozšířit o dalších deset strojů TRAXX MS3 od Alstomu (dříve Bombardieru). Jde o výsledek samostatné soutěže z loňského roku a lokomotivy jsou určeny pro rakouskou pobočku ČD Cargo. Dopravce na pořízení lokomotiv získal dotaci ve výši 14 % pořizovací ceny od rakouské vlády z programu na podporu nákladní železniční dopravy.

„Mimo nové soutěže dále jednáme o pořízení lokomotiv ze smlouvy uzavřené se společností Bombardier (nově Alstom), v rámci které lze uplatnit opční právo na dodávku dalších lokomotiv Traxx s packetem Česko, Slovensko, Německo, Rakousko, Polsko a Maďarsko. Tedy země, kde dnes již aktivně působíme,“ řekl v dubnu Tóth. Zmíněná rámcová smlouva počítá až s 50 lokomotivami, z původního kontraktu je zatím vyčerpáno 11 kusů.

ČD Cargo se čím dál více orientuje na mezinárodní přepravu, nedávno získalo licenci pro provoz v Chorvatsku. „Již 62 % všech našich přeprav lze označit za mezinárodní – tedy vychází, končí nebo pouze tranzitují naší republikou. Nové lokomotivy v barvách ČD Cargo je dnes již nutné vnímat i jako generační obnovu části našeho vozidlového parku a samozřejmě i se zavedením ETCS budou čím dál častěji také k vidění v čele našich vlaků na koridorových tratích v České republice,“ doplnil Tóth.

 

Tagy ČD Cargo Siemens Mobility Siemens Vectron Siemens Vectron MS
31 komentářů