ČD Cargo chystá modernizaci dalších dieselových lokomotiv, zvažuje i dvouzdrojové
Nasazení modernějších lokomotiv má díky nižší poruchovosti vést ke snížení počtu provozovaných strojů.
Společnost ČD Cargo vypíše v příštích týdnech další velkou soutěž na modernizaci až třiceti lokomotiv řady 742. „Spolehlivost těchto vozidel výrazně klesá, ubývá náhradních dílů a je tak i čím dál složitější tato vozidla udržet v tak vysokém počtu v provozu,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
ČD Cargo má aktuálně smlouvu s CZ LOKO na modernizaci celkem 50 lokomotiv této řady, přičemž již 21 lokomotiv bylo převzato a zařazeno do provozu. Nová soutěž by měla cílit na lokomotivy obdobných technických parametrů a provozních požadavků. „Vyšší spolehlivost modernizovaných lokomotiv by neměla být pouze náhradou kusu za kus. Slibujeme si od ní i další adekvátní redukci provozních záloh. Modernizované lokomotivy se pak od stávajících výrazně liší také svým provozním komfortem pro obsluhu a méně zatěžují životní prostředí, a to jak výfukovými tak rovněž hlukovými emisemi,“ dodal Tóth. Před modernizací dieselového lokomotivního parku bylo podle něj nutné udržovat provozní zálohy až na úrovni 40 %.
Lokomotivy 742, přezdívané jako kocour či bangle, patří k základům flotily ČD Cargo, denně jich je nasazováno kolem 150. Jde o stroje vyrobené v letech 1977 až 1986.
V případě dieselových lokomotiv čeká ČD Cargo ještě další rozhodování: co s 16 stroji řady 750, které neprošly zásadní modernizací. „Čeká nás zásadní debata o další strategii zejména u výkonově silnějších lokomotiv určených primárně pro středně těžkou až těžkou traťovou službu,“ dodal Tóth. Nabídka nových vozidel v tomto segmentu ale není aktuálně příliš velká.
Kombinace elektrického pohonu s bateriemi nebo dieselem
Podle Tótha firmu samozřejmě zajímají i alternativní pohony, zejména pak v rámci dvouzdrojových lokomotiv kombinujících elektrický pohon s dieselovým anebo bateriovým. Ty chce dopravce v budoucnu zapojit do vozby manipulačních vlaků, které část trasy vykonávají na elektrifikovaných a část na neelektrifikovaných tratích. Objevit by se mohly i pro vozbu služebních vlaků s měřicími vozy. Firma zvažuje využití také pro staniční posun s obsluhou přilehlých vleček a vykládkových/nakládkových kolejí mimo elektrifikované tratě. „Pro všechny tyto vyjmenované příklady by totiž bylo v úsecích tratí bez trolejového vedení dosaženo ekologičtějšího provozu za současně vyššího výkonu lokomotiv,“ dodal Tóth. Rozhodnutí o vypsání soutěže ale zatím nepadlo.
V případě elektrických lokomotiv má ČD Cargo už jasněji: na jaře podepsalo kontrakt s Bombardierem (nyní již Alstomem) na dodávku dalších lokomotiv. Z loni vypsaného tendru běží ještě soutěž na dvě lokomotivy pro Last Mile, tedy elektrické s dieselovým pomocným motorem. Ty chce dopravce použít hlavně v Rakousku pro výkony, které umožňují část jízdy mimo elektrizované tratě. Soutěž na pořízení šestinápravových elektrických lokomotiv naopak byla již zrušena.