Času dost. Část slíbených jednotek pro Olomoucký kraj po pěti letech nevyjela. ČD čekají na ŽOS Zvolen
První jednotka Stadler GTW pro modernizaci pro České dráhy. Foto: Olomoucký kraj
Na jednotkách se vyskytují stejné závady.
Začíná z toho být nekonečný příběh….Vinit úplně dopravce asi nelze, ale příště se snad poučí.
Zákon o veřejných zakázkách musí už konečně být upraven tak, aby zadavatel měl po několik let možnost vyřadit uchazeče, který v minulosti nedokázal odvést dílo v požadovaném termínu a kvalitě a zároveň dát zadavateli možnost od smlouvy odstoupit, pokud dodavatel neplní podmínky smlouvy. Že to lze, dokazuje příklad z Nizozemska, kde NS z důvodu problematické kvality (odpadávání částí vozidla za jízdy) Bredě její šmejd vrátily a od smlouvy odstoupily. Díky tomu se vagonka Breda dnes jmenuje Hitachi Rail Europe.
Možnost je.
Proč to nezadali vlastním dílnám?
Proč to nezadali Parsu, když pro Arrivu to zvládl?
Dle zákona o veřejných zakázkách ČD musí jako státní firma vše řešit formou výběrových řízení, zatímco ostatní dopravci můžou zrovna dát zakázku komu chtějí… Že je to kapku nespravedlivé a vše se prodlužuje a prodražuje nikoho nes..e, přitom výsledek je často nejistý jak vidno…
Co můžou dělat vlastními silami, to se soutěžit nemusí.
A kdyby to zadali spřátelené firmě napřímo, tak by se chyba stát nemohla, jako se 109E
Téměř všechny byly v devadesátkách zprivatizovány.
Mašina aspoň fyzicky existuje.
Po nabagrování couráků Praha – Kladno tam jezdila Desira, jaká svět neviděl.
Ne couráků, ale rychlíků.
Už je to skoro 15 let. Jojo, tehdejší „nová vozidla pořízená z 12mld. finanční úhrady do rukou ČD za odprodané pozemky“. 🙂
No a požaduje sankce i Olomoucký kraj po ČD??
No samozřejmě požaduje, ale ČD to moc trápit nemusí. Dle smlouvy sankce platí Zvolen.
no tohle byl docela omyl kupovat.. s ohledem na to jak to dopadlo a s ohledem na výšku podlahy to je spíš ostuda než nějaká modernizace, arriva má aspoň ty nižší
Omyl kupovat urcite ne, omyl bylo je dat to ZOŠ ikdyz moc na vyber nebylo
Myslíte, že nebyl omyl kupovat něco s podlahou 76 cm vysoko pro oblast, kde i 55 cm je pouze na koridoru. Navíc v podstatě pár kusů atypických vozidle, které před tím stály nějakou dobu odstavené u moře…
Proč to tedy jde v Pars? Tohle je velké selhání.
Přihlásil se tehdy do soutěže? Já to nevím. Jen se ptám.
Nepřihlásil. Údajně obavy z vysokých smluvních sankcí (které teď platí Zvolen).
Ale ČD si tam nechaly dělat Regionovy
Zadat to napřímo ke zPARSení, budou všichni odpovědní sedět v báni. Je to krásná ukázka nespravedlnosti Zákona o veřejných zakázkách, který pokřivuje možnosti dopravců … ČD musí vše řešit přes výběrko a uzavřít smlouvu s výhercem i když ví, že není ideální volbou. Soukromník toto nemusí.
Jediný problém pro ČD je, ze musí umět objektivizovat důvody k rozhodnutí i před akcionářem.
Dát do zadání výběrka něco nenapadnutelného, třeba LCC, smluvní pokuty,… klidně můžou.
Ale přesto ty soutěže soukromník zcela běžně dělá.
A budete se velice divit, ale i ČD můžou využívat přímé zadaní v podlimitních zakázkách. Jen si pro to musí nastavit pravidla.
Je to o tom že nikdo nechce nést odpovědnost, jen ji přenášet na další, a jen se to kumuluje. Jsou to manažerská rozhodnutí. Výberka v tomto případě nemají ten efekt. Jako manažer statni akciovky vím že do Zvolena ne, ze tam jim svůj majetek k opravě nesverim, protože mam špatnou zkušenost, oni vyhraji, protože lžou a chtějí peníze, a musim jim to dat??? V Parsu vím ze to zvládnou, ale protože jsem vycurany stát tak si dam takové podmínky ze je musí čestné odmítnout? Chci manažerský plat na dva měsíce nebo na deset let? Kde je tedy nějaká zodpovědnost?
To jsou ty jednotky, které předpokládal Regiojet nasadit na své nové výkony v Ústeckém kraji (po výměně naftového modulu za elektrický), ale vyfoukly mu je ČD, takže Regiojet nakonec pořídil nové Pesy. 🙂
Je dobře ze to nedopadlo, schválit takové vozidlo a dovyrobit trakční modul,
Zbytečně drahe a zdlouhavé
A tak po 5 letech nejezdí ani bez zbytečně zdlouhavé reko.
ŽOS Zvolen….Co víc dodat. Asi jen to, že zástupci ČD, kteří schvalovali a podepisovali tendr, byli nezkušení železniční nováčci. Vždyť každý, kdo dělá u dráhy delší dobu nebo se hodně zajímá, tak ví, že u každé zakázky se zvolenskou opravkou platí : ŽOS Zvolen = nekvalitní práce s následkem nespolehlivosti vozidel.
Poslední kvalitní věc ze Zvolena byly dva obrněné vlaky pro SNP.
Spíš Vy jste někdo kdo absolutně nechápe jak se musí chovat společnost, která je placená z veřejných peněz….vypíše se výběrové řízení, přihlásí se účastníci a vybere se vítěz ( většinou ten kdo podá nejmenší cenu, protože se musíte chovat jako řádný hospodář). A jelikož se evidentně do tendru přihlásil jen ŽOS Zvolen a tím pádem nabídl nejnižší cenu tak mělo ČD jen výběr mezi zmodernizovat v ŽOS Zvolen nebo nezmodernizovat vůbec. Opravdu to nefunguje stylem „Hele Pepo Zvolen se neosvědčil tak tam nic posílat nebudeme a pošleme to do Parsu…“.
Já to vím. Ale to neznamená, že zástupci ČD museli podepsat smlouvu se ŽOS. I u takových společností jako ČD, je nějaký prostor jak se vyhnout problémům s nespolehlivým dodavatelem.
Podle zákona o zadávání veřejných zakázek museli. Opravdu to nefunguje tak , že zadavatel se rozhodne ne/podepsat na základě toho kdo vyhraje.
Ještě je tu možnost zrušení VZ, to je ovšem na schopnostech předmětnou VZ skutečně řídit.
Zrušit VZ můžete taky jen do určité chvíle, a i to je napadnutelné.
Opravdu už v ČD nejsou „schopní“ lidé, kteří umí zakázku přihrát předem zvolené firmě? To by mě dost překvapilo.
V ideálním světě ČD plánují na dlouho dopředu a za tu dobu si vybudují vlastní kapacity. Za 5 let by už měli vyučené mechaniky s maturitou pod smlouvou a postavenou novou halu oprav. Cesta výběrek na nejnižší cenu v případě techniky co mě živí, když kapacity nejsou je cestou do pekel.
Ti, kdo něco uměli a znali a ti, kteří byli schopní, jsou už do jednoho od ČD pryč. A ani se jim nedivím.
Už si tím po letech nejsem úplně jistý, ale tenkrát měli v Pars na dlouho plno a jediný dostupný byl Zvolen.
Nechtěl by někdo zpytovat osudy neméně slavné 905.914 ?
Pardon, 705 alias TU 47.
Za tu může ČD a Babiš.
Určitě ne ta firma.
Dokončuje se v Kutné Hoře. Snad už konečně vyjede.
Co neujezdí GTWéčka, to zastanou Rakve a mezitím prostě zelektrizujeme a bude to.
To jsou ty slavné jednotky. Kdy u dvou kusů s odstupem asi dvou týdnů praskly bloky motoru a olej vytekl do kolejí.
Fakt? Pokud u dvou, tak už by mně z opravárenského hlediska hodně zajímala i příčina.
Nakoupené neoriginální díly na motor.
Němci dobře věděli, proč se těch klumpů i přes poměrně nízký věk zbavili.
To není o němcích
Že u Arrivy jezdí bez problémů….
já nevím, na Zlínsku stále potkávám víc 845 než je zdrávo, což na úplně „bez problémů“ nevypadá….:-)
Ten zapůjčený RegioShark byl o mnoho lepší než tady ty hnusné kraksny…
Výmluvy Časem Dojedem jsou čím dál trapnější. Při pětiletém zpoždění by si to mohli začít připouštět i jejich ultras příznivci, kterým přeji příjemný zbytek víkendu, pardon pětiletky…
Jo, když si necháte opravit boty a ony se rozlepí, je to vaše vina.
Pokud jsem někomu před 5 lety písemně slíbil, že je bude moci využívat, tak ano…
Tady nejde o boty. To srovnání není korektní.
Pokud by mi je po 2 měsících nepravil, tak si je vyzvednu a dám jinam.
A to nehcávám stranou rozdíl v ceně bot a vlaku.
A dovoluje smlouva se ševcem ono vyzvednutí a dání jinam..?
A kdo servisuje Stadlery ZSSK nebo si větší opravy dělají sami?
Stadlery GTW pro ZSSK spoluvyráběly ŽOS Vrútky, které momentálně zajišťují modernizace těch elektrických 425,95 provozovaných na TEŽ.
Väčšie stupne opráv prebiehajú u toho, kto MJ 840 vyrobil, čiže ŽOS Vrútky. Prevádzkové ošetrenia samozrejme vo vlastnej réžii.
Srdečně gratulujeme, standardní výmluvy na dodavatele. Jak jste si vypsali výběrovku tak ji máte, šašci, a kontroling u zhotovitele předpokládám žádný… 🙂
A pokud předpokládáš špatně, tak jsi šašek?
A čemu by ten kontroling pomohl? Výběrové řízení zaměřené převážně na cenu by museli vypisovat stejně, a Zvolenu účast zakázat nemůžou. Správné řešení by bylo mít maximální pokuty, ty pak rychle uplatnit, Zvolen v bankrotu skoupit, a zařadit pod ČD, plus začít tamní dělníky platit daleko líp. Jenže na to má jinak nepříliš schopné vedení Zvolenské firmy, jak se zatím zdá, naopak schopně zařízené krytí. Ale všeobecně takoví odborní opraváři, aby jste si je dlouhodobě udrželi, potřebují platit líp než běžní dělňasové na automobilové lince, jinak všichni schopnější odejdou do toho kvanta zahraničních automobilek, co na Slovensku vyrostli za daňové… Číst vice »
Jasně a tím splní smlouvu .-))) a na co by to kupovali? Když nejsou schopní si dodavatele kontrolovat tak ho budou umět řídit jo? :-)) Hm logika…
„automobilky vyrostli…“
Hmm, taky dobrý.
Pletete se. Vyloučit je můžou, pokud s nimi byly špatné zkušenosti v minulost. https://www.fbadvokati.cz/cs/clanky/656-vylouceni-dodavatele-v-prubehu-zadavaciho-rizeni-zakladni-doporuceni
Jenže „začít dělníky líp platit“ = vyšší náklady = vyšší cena = neúspěch ve VŘ. Protože připlatit si procento při pořízení (GO) a pak mít po léta nižší náklady na provoz (údržbu) se neslučuje s definicí dobrého hospodáře s veřejnými financemi… 🙁
Naopak, počitat náklady životního cyklu docela zapadá do definice.
Neresilo se tu ze do VR se nikdo jiny nehlasil? Pak mohl Zvolen dat vyssi cenu a mohl lepe zaplatit ty delniky…
Ale tohle nebyva ten hlavni duvod, tim je spis spatne rizeni spolecnosti.
Když o tom nic nevíš, tak nekomentuj!!! Zbytečně se ztrapňuješ!!!!
Navrhujem Českým Dráham už nikdy nič nerekonštruovať v niektorej zo slovenských opravárenských firiem, pretože sú špičkoví len v dvoch veciach. Vyhováraní sa na všetko a odvádzaní nekvalitnej roboty. Hanbím sa za tieto firmy, robia Slovensku zlé meno a navyše sú naviazané na predstaviteľov súčasnej politickej garnitúry…..
Přitom jednotky musí mít schopný servis v Německu, tak nerozumím, proč nehledali tam…
Neznám ty podmínky přesně, ale nemusí ČD vypsat výběrové řízení a když ho holt vyhrají slováci, tak to musí dostat, i když všichni vědí, že další v pořadí by byl lepší. Takže jen tak hledat v Německu není tak snadné. Tyhle výběrka také nejsou to nejlepší. Domů si taky většinou nekupujete vždy to nejlevnější. Bohužel, pro všechny zadavatele je to nejjednodušší a nejbezpečnější parametr, který nelze napadnout nebo žalovat.
Zase pokud dlouhodobě na jiných projektech dodavatel neplní, neoslovím ho příště, nebo?
Osloven být nemusí, stačí že se přihlásí do výběrového řízení. Tam se ho zbavit není snadné, ale dají se třeba vhodně (a pokud možno neprůstřelně) nastavit kvalifikační kritéria dodavatele. Ale není to snadné.
Dají se vyloučit pro špatné předchozí zkušenosti. https://www.fbadvokati.cz/cs/clanky/656-vylouceni-dodavatele-v-prubehu-zadavaciho-rizeni-zakladni-doporuceni
Do toho nikdo nejde, bohužel. Zákon to sice teoreticky umožňuje, ale je takřka jistota, že to povede jen ke spoustě odvolání, námitek a průtahů v zakázce, a hodně špatně se to odůvodňuje.
jenže to je pak na ÚHOS. Viz ta stavba tunelu pro šalinu v Brně, kde si dovolili požadovat aby realizátor měl někoho s papírem na silnoproud.
No taky se to dalo lupnout do nákupní ceny – leasingovka to opraví a pak až to předá ČD.
V této kombinaci by to nikdo jiný nedodal.
ČD by se měloli soustředit na co nejméně typů, a ty si umět co nejlépe provozovat a udržovat co nejvíc sami.
Tahle vlaky vůbec kupovat neměli, když už předtím začali s RegioSharky a RegioSpidery.
To je pravda, ale nové vlaky měly být za dlouho a v Olomouci jim za aspoň nějaké zlepšení nabagrovali výkony.
Tak chtěli předvést nějakou aktivitu…
Firma velikosti ČD by měla být schopná provést opravy sama. Ono je paradoxní, že by jedné straně chtějí ČD nabídnout své kapacity ostatním dopravcům, ale přitom spoustu oprav zadávají externím firmám.
Druhá věc je přebírání nových jednotek či oprávněných jednotek. Škoda pars předělává jednotky pro Arrivu bez zásadnější problémů (problém byl snad v termínech dodání při začátku provozu rychliků). U ČD se po převzetí objevovali problémy vagónů či jednotek.
V rámci výběrového řízení nemusí jít nutně jen o cenu; zadavatel si taky může stanovit kvalifikační kritéria – třeba množství provedených oprav jednotek z dané rodiny. A hodnocení nemusí jít jen podle ceny, ale třeba i dodací lhůty. Což samozřejmě nutně neznamená, že by se přihlásila a vyhrála nějaká relevantní opravna. A pokud ano, její cena by nemusela být pro ČD akceptovatelná.
Ale lze s datem dodání požadovat takové smluvní pokuty, aby se dodavateli nevyplatilo jej nedodržet.
Protože chtěli chytráci ušetřit. 🙂
Bohužel, Bednárik rozhodl o malé domů. A následky se nesou dodnes.
Bednárik?? Zjistěte si nejdříve, kdy se Bednárik stal předsedou představenstva ČD a pak teprve na někoho ukazujte…
Ale politická garnitúra neurčuje ako sa vykoná oprava vozidla. To, že sa niečo urobí nekvalitne je problém u toho, kto opravu vykoná. Keď je akcionárom jedno, že sa z firmou spája zlé meno a baví ich vymenovať GR každý rok – rok a pol tiež asi o niečom svedčí.
Zjevně se nebojí, že je odběratelé pošlou k soudu, zvítězí a pošlou do konkurzu.