Bruttalizace: České dráhy čelí prudkému pádu tržeb, usilují o přerozdělení rizika
Railjet. Foto: České dráhy
Dráhy nechtějí nést zátěž hluboké krize samy, chtějí jí převést na stát a kraje.
Dráhy nechtějí nést zátěž hluboké krize samy, chtějí jí převést na stát a kraje.
Prostě je tady covid nejhorší na světě, lidé mají omezit kontakty a necestovat, co je na tom nepochopitelného, ČD zcela propadne v tržbách. Celé brutto a netto je o ničem.
Smlouvy jsou podepsané, tak proč se bavit na způsob KDYBY BYLY. To špičkový manažer si vůbec nemůže dovolit, protože pak vypadá jako uplakané děcko. A ne jako chlap.
Do Polska jsou hranice stále otevřené, sezona pro lyžaře se blíží. České dráhy budou opět brečet , že nemají cestující? Ale do Polska na hory přímý vlak z Prahy ani omylem?
Marceli, zkoušel jste se s touto idée fixe nějak – bez urážky – léčit? Pokud si chcete vyfotit sedmičkového brejlovce v Hirschbergu, zaplaťte si fotovlak, technicky i dopravně se to udělat dá, sice Vás to bude stát pár set tisíc měny, ale třeba Vám to pomůže. 🙂
Každý průměrně vzdělaný gibon ví, že rychlík (fuj, alespoň Ex, který bude projíždět Plavy!) v uvedené relaci je úplná blbost.
Jediná možnost jak Arivě vypálit rybník a je to úplná blbost……..
Tak raději ČD předají výkon Praha – Tanvald Arivě než vymyslet vlak do Jelení G=ory v zimě kdy maj zájem turisti.
Co vám na to radí lékař?
Konkurence není o tom, aby si vypalovali rybník. Zdravá konkurence je, když se každý snaží sám za sebe vydělat.
Konkrétně v osobní dopravě, je docela běžné že chci jet z místa A do místa B, jedu s přestupem mezi dopravci, kdyby část spojení vypadla tak jedu celou cestu autem.
Pokud máš takovou jistotu podloženou, proč nesezeneš investora a neprovozuješ takový spoj sám?
Nebo se aspoň nech zaměstnat na příslušné pozici u nějakého dopravce.
Až řekneš: „já vydělávám, konkurence nemusí dostat takový dosyp“ tak s tebou budu souhlasit.
Proč? Stačí použít http://www.busradar.com konkurence na pasažéry čeká. Já se potřebuji dopravit z místa a do místa b nezajímají mi důvody proč dráha cestující nevozí.
Nese tvoje současná práce víc, než provozování takového vlaku?
To mi jako lepší nápad přijde vlak Praha – Hradec – Jaroměř – Svoboda nad Úpou a do Pece skibus.
Cestovat vlakem se nedoporučuje. jen v nevyhnutelných případech.
Na cestě z Prahy do Jelení Hory zcela jistě. Dráha vypudí lidí z vlaku i bez COVidu.
Z toho, co je v článku napsáno mi vyplívá, že za běžných podmínek je pro dráhy (i pro cestující) brutizace nevýhodná, protože dráhy přijdou o tržbu z jízdenek na žádaných linkách a pro cestujícho, protože ČD ztratí motivaci si ho „získat“ ať už kvalitou služeb nebo třeba cenovými pobídkami. Zároveň mi přijde, že pokud je největší propad na mezinárodní a dálkové dopravě, je diskutabilní, kolik toho získají od krajů. Z dlouhodobého hlediska se ale v krajích dostanou do horší pozice, ze které bude v „normálním čase“ horší se vyvázat. V takovéto situaci by asi měl zasáhnout stát a dopravcům zajišťujícím… Číst vice »
„protože dráhy přijdou o tržbu z jízdenek na žádaných linkách a pro cestujícho, protože ČD ztratí motivaci si ho „získat“ ať už kvalitou služeb nebo třeba cenovými pobídkami.“
Naopak při bruttosmlouvách má tu motivaci přímo objednatel, čehož v „dopravně svéprávných“ krajích také využívá v motivaci cestujících využívat veřejnou dopravu (má vlastní propagační letáky a další propagační kanály; sám v rámci svého IDS má zvýhodněné celodenní jízdenky atd.).
Hlavní problém ČD je, že vždy dostali nějak dosypáno (prodeje nemovitostí, živé dopravní cesty, změny poplatku u objednanych rychlíků). Částečně to bylo i tím, že měli monopol.
Dnes mají nějaké smlouvy a musí je dodržovat. Došlo od jednotlivých objednatelů jde hůře, protože vydaje objednatelů jsou snadněji dohledatelné a mohla by je napadat konkurence.
A nesmíme zapomenout na fakt, že například GWTR, či Regiojet jsou poslední roky v zisku, kdežto ČD v osobní dopravě pravidelně prodělávají. Navíc k poměru k tržbám (příjmy z prodeje jizdenek, doplatky objednatelů) mají i výrazně vyšší zadlužení, jehož umořování zvyšuje náklady.
A dalším problémem ČD je přeúředníkováno. V každém depu (nebo OCP, chcete-li) se to hemží systémovými specialisty (kteří ani nevědí, co je jejich pracovní náplň) jako mravenci v mraveništi. Na GŘ by se dalo 30 – 40 procent lidí vyházet a nikdo by nezaznamenal změnu ve fungování……aneb hledejme rezervy sami v sobě. Pokud chce stát moderního státního dopravce, musí nejprve z ČD udělat konkurenceschopnou firmu a ne odkladiště nepotřebných osob s pohádkovými platy a zlatými padáky……..
Z článku nevyplývá vůbec nic, jen blouznění Ješety, ten asi už má dost.
NO TAK VRATTE LEVNY JIZDENKY CO NEJSOU NA JMENO. V dnesni dobe si jizdenku na jmeno koupi jenom nekdo kdo ma papir s kulatym razitkem ze nekam musi. Uz ted pulka lidi nevi co je legalni duvod pro cestu. Dalsi tiskovka se zakazama vychazeni je na ceste. P.S. bzunda pro ostravaky co maj vyrizovani v praze – nejdriv jim zrusi pulku vlaku „v okrajovych castech dne“ (tedy rano a vecer) pak zakazou ubytovavat ostravaky v prazskych hotelech a nakonec je budou po devate hodine lovit jak skodnou:-DD P.P.S. cesta z hanusovic/jeseniku na otocku do prahy se protahla o 120 minut.… Číst vice »
Vyřizování v Praze se dá odložit nebo provést korespondenčně.
Ideáelně odložit jednání o výstavbě D35. Například.
… a nebo po dostavbě D35
Zredukujte zbytečné vedoucí oddělení a zbytečné oborové specialisty, kteří mnohdy ani specialisty v oboru nejsou.
Především na generálním ředitelství.
co ho přímo zrušit. Kolik lidí by se vlastně podle Vás ušetřilo?
Proč zrušit? Ale zredukovat by se mělo. Víte, něco už o tom po 25 letech v železničním prostředí vím. Ale nechte si to pro sebe.
Ja po 40 letech tsky vím své.
Takže Vy jste opravdu živoucí stará struktura, která si myslí, že vedoucí místo je nárokové věkem a odslouženými lety? Bohužel, já tam zažil dámu, jejíž práce s PC je na nízké úrovni psaní textu ve Wordu a vyplňování tabulek v Excelu. Nic víc, nic míň. A ráda leští kliky i za cenu lži a okecávání.
Nejsem na vedoucím mistě
To jsem byl za mlada. Dělám kolem vývoje IT systémů. A být starou strukturou není o věku, ale o způsobech myšlení.
No, po 40-ti letech už nejsou takové ambice, výkon už taky není srovnatelný s rokem 1980. V tomhle by měl být chlap sebekritický.
zase má zkušenosti a znalosti, které třeba jiný mladší nemá. Také brzy budete v tom věku.
Nejsem z oboru, ale myslím s, že tam navíc pracuje navíc cca 200 – 500 lidí, kteří by se jinak neuživili. V celé Praze to odhaduji až na cca 80.000 lidí.
Možna by bylo dobré, kdy zde v diskusi nebo v samostatném článku pan Sůra stručně popsal jak finančně funguji netto smlouvy ve vztahu k riziku tržeb dopravce a navazujíci úhradu prokazatelné ztráty. Děkuji
Možná než začnete o něčem diskutovat, tak by bylo dobré si o předmětu diskuse něco zjistit,a né se pak v půlce domáhat vysvětlení. Článků a diskusí na to téma už -a nejen tady- bylo tolik,že nemůže být problém něco vygooooglovat,ale já vím,u toho se musí aspoň trochu myslet,a to bolí. Ale bude dobré si ve zkratce to připomenout, aspoň o to více vynikne nehoráznost požadavků ČD. 1, objednavatel si za přesně stanovených podmínek najme dodavatele služeb,dohodnou se na úhradě,a hlavně,celou záležitost tržeb a tarifů nechá na dodavateli. Velice preferovaná NETTO smlouva ze strany ČD a jejich odborářů. I v této… Číst vice »
Při vyjednáváni mají rozhodujíci slovo objednatelé a myslim, že netto smlouvy byly ČD hned v pocatku kraji vnuceny. Ale ono to ma i logiku. Protože briutto smlouvy nemotivují dopravce k výberu tržeb. Ale kolik zde z diskutérů kutečně ví jaky je rozdíl mezi oběma typy. A požadavek J.Ješety na stávajici hluboký a zcela nepředpokládany propad je logický.
Jak logický, je to prostě jen něco v jeho hlavě, ale smlouvy jsou dané. Tak není o čem mluvit.
Prostě Ješeta má dost, ať mu naordinují dovolenou a bude pokoj s jeho agilitou.
Asi byste si zdravotní dovolenou měl udělat vy. To že jsou smlouvy dané je jasné, jen ani jedna strana nemoha při podpisu očekávat stávající stav. A Ješeta chce pouze to, aby se tato zcela mimořádná a dopravce nezaviněná situace řešila. Což je v daném okamžiku legitimní.
K té nespravedlnosti u převedení z netto na brutto ve chvíli, kdy se to dopravci zrovna nehodí – dá se i argumentovat, že pokud bylo vybíráno z vícero nabídek, tak pokud by soutěž/rozstřel byl(a) brutto namísto netto, že by vyhrál někdo jiný. Modelový příklad – např. ČD nabídly netto požadavek 110 Kč/km, zatímco soukromý dopravce 120 Kč/km. Pokud by se soutěžilo/“rozstřelovalo“ brutto, nabídly by ČD nákladovou cenu 150 Kč/km, zatímco soukromý dopravce 140 Kč/km. Rozdíl však byl v tom, že ČD optimisticky (viz i vyjádření p. Ješety) odhadovaly neměnnou, vysokou hladinu tržeb 40 Kč/km, zatímco soukromý dopravce byl v tom… Číst vice »
A nebo taky naopak, že…
Aby se třeba nezjistilo, že ty příjmy z jízdného příliš nafouknul zlutak.
Kalkulace nikdo neznáme, tak abychom měli o čem diskutovat.
Zná je obvykle ale objednatel – mnohdy jsou v příloze nabídky či smlouvy.
A pokud je někdo tak radikální. Ať si najde smlouvu na R8. Tam ekonomický model je. Pokud ho nezacernili.
Jenže teď běhají po objednatelích a brečí, že nemají penízky, ČD, takže vaše kopání do žlutého je mimo mísu.
Tak proto, že mají největší objem přepravy, tak mají největší problém. Ono půjde do háje i primesto kolem Prahy, a opět, ani Praha, ani kraj nemají na kompenzace peníze. Co chcete? Že všichni větší dopravci spadnou do reo kde je koupí zpět stát jako OKD? Zadarmo levný? Nebo že mají drahý prodat depa, rozparcelovat na pozemky na domečky a zruší se kolejová doprava? Nebo co jiného navrhujete. V byznysu, kde je nadpoloviční většina nákladů fixní v hodně dlouhém období nemáte při ziskové marži max.v řádu procent absorbovat pokles o desítky procent. A to platí i pro zlutaka. Asi netusite kolik… Číst vice »
PS: do žlutého nekopu, jen je na stejné lodi s CD. V tomhle. Alespoň na R8. A asi mu taky není hej.
Nekopete? Tak proč nedokážete napsat Jančura a místo toho používate hanlivou přezdívku?
Ano, eventuálně samozřejmě je možné, že namísto ČD by v mnou nastolené úvaze byl jiný dopravce; a namísto druhého z dopravců, kterého jsem uvedl jako soukromého, by byl např. nějaký národní dopravce.
V případě Regiojetu tato možnost (kde by Regiojet byl tím „netto levnější, ale brutto dražší vlivem vysokých, ale nenaplněných očekávání co do výše tržeb“) připadá právě na jediné jeho netto-závazkové lince, a to vámi zmíněné R8 Brno – Bohumín.
Což je možná i dost pravděpodobný scénář. Zlutak umí jedno skvěle – nevím jak lákat lidi do jakéhokoliv dopravního prostředku (i když mne osobně nepřijde moc zajímavé…).
A komerci zavře asi skoro úplně.
Zdá mu odloží nájmy a leasingy na flotilu, no, nevím…
Já už opravdu ničemu nerozumím,uzavřu smlouvu s tím ,že tržba jde kraji (MD) ,mám více za km a o nic se nestaram,uzavřu smlouvu a tržba jde mě ,tak mám riziko ,že mě nedudou jezdit cestující a je to na mě,to jako ČD v čase rozkvětu příjde a řekne kraji mám rekordní tržby vem si půlku? Ale nyní kvičí a když jezdím na komerci tak je to jasné ne ?Jde to mám ,nejde to mám hnědý .Kdo kdy jak firma ,nebo OSVČ dal bernáku něco navíc ?A nyní všichni chtějí ?Ano jak k tomu příjdou hospodští a hotelieři ,které odřízli ,ale… Číst vice »
„o jako ČD v čase rozkvětu příjde a řekne kraji mám rekordní tržby vem si půlku?“
Ne, ČD toto nedělají.
Holt kapitalizace zisku + socializace ztrát.
Jsem tady z toho volaký zmātený. Ako vlastně podľa vás funguji netto smlovy ve vztahu k riziku tržeb dopravce a a nasledné uhradě prokazatelné ztráty, respektive její výše objednatelem. Vi vlastne diskutujici vo čem to vlastně je?? Já teda asi ne, ale rád se nechám poučit.
“ Vi vlastne diskutujici vo čem to vlastně je?? Já teda asi ne, ale rád se nechám poučit.“
Je to napsané v tomto článku (+ i z toho vyplývá, proč se to není Českým dráhám, a. s., nelíbí).
No já to z toho článku právě nepochopil. Včém tedy spo iva to riziko trzeb?
Brutto smlouvu si dokážu představit. Doprace má smlouvu s častou 100 kč za vlkm na roční objem 1 milion vlkm. Pokud se oprostím od nařozených slev a vlivů vyssí moci, obdrzí 100×1 1Mega – vybrané trzby. Jak je to v připadě stejné ceny a poctu vlkm pokud jako dopravce nesu riziko tržeb??
A netto bude 1mio Km x 60 Kc/km mínus tržby.
Jen je otázka zda a v jaké smlouvě je nějaká garance navratnosti. Myslím že RJ ji v UstK má. Ale už si nepamatuju. A smlouvy CD jsem ani neviděl…
takže kdy je na stejný výkon v případě bruto smlouvy úhrada dopravci 100 mega-tržby, kdežto u netto je úhrada dopraci za stejný výkon jenom 60 mega-tržby? To by dopravce nusek bt úplný blázen aby do takové smlouvy šel.
Pokud jsou trzby 40 mega tak je to uplne jedno jakou smlouvu uzavrete. A nechapu o cem se tu hadate kdyz cesky drahy jsou statni takze je uplne jedno jestli to zatahne stat primo nebo v jejich ztrate. Tyhle hadky jsou jen jestli prehazovat z leve kapsy do prave nebo to nechat.
P.S. uplne stejne prisel stat o sazku vydelavajici miliardu rocne.
tak to samozřejmě není a stát nic nezatáhne.
Úhrada plus tržby, co to plkam…
Regiojet v Ústeckém kraji jezdí BRUTTO (ostatně „nákladová cena mínus tržby“ je právě stav typický pro brutto) mj. s výhradním tarifem DÚK.
to je regionálka, ale na R 8 asi bude mít také netto smlouvu nebo se pletu?
Tak se na ty smlouvy ČD podívejte, přece by takový seriózní dopravce něco netajil.
Nemám potřebu je studovat. Mně prisyp za tuhle hnusnou čínskou chřipku tak nerozciluje.
Když dostane hospodský, mají dostat i dráhy. žluté, modré, černé i duhové. Furt to bude levnější než to nechat svému průběhu.
Trochu jsem o tom zatím přemýšlel. Smlouv jsem nestudoval a ani nebudu, tady v diskusi je tolik odborníků, že mi to připadne zbytečné, ale moje představa ve vztahu k uvedené kalkulaci brutto smlmouvy je pro variantu netto smlouvy takováto. Roziko tržeb za dopravce dělá 60 %, tedy 60 mega má dopravce garantováno smlouvou, zbylých 40% si musí vygenerovat v tržbách. Pokud 40% neutržím má smůlu dostane jenom těch 60 mega. Pokud vydělá víc nejspíše dostane opět těch 60 Mega, alespoň tak já v číslech po úvaze vnímám ten článek. Smlouvy se uzavíraly loni většinou na 10 let a při kalkulaci… Číst vice »
Cesky drahy nejsou v soukromem vlastnictvi takze jde o socializaci zisku a socializaci ztrat. Dovolil bych si pripomenout spolecnost Sazka kterou stat taky nechal padnout a jediny vysledek byl ze se spolecnost vydelavajici prakticky zarucenou miliardu rocne presunula do soukromych rukou.
Takze neni potreba zachranovat cd. Ale reknete na rovinu ze tady pak bude jezdit dutche bahn jak za reichu.
ne nejde. Jde o řešení zcela mimořádné a nepředpokládané situace.
Jsou akciovka a platí pro ně téměř stejné podminky jako pro soukrome dopravce. Naopak jsou nevýhodě, protože se na vše vztahuje zákon o veřejných zakázkách. To je dost zásadni konkurenční nevýhoda, byť tp má opostatnění.
Naštěstí vyhrožování pana Ješety redukcí není pravdivé. Dráhy nejsou stát ve státě a o počtech spojů nerozhodují, to musí objednatelé. Přesně má pravdu akorát v tom že celý komerční systém předražených jízdenek se rázem sesyspal a nad vodou je drží příměstské vlaky v IDS, kde často jezdí ty nejušmudlanější vlaky uklízené lidmi, kteří jsou s laskavým svolením drah obíráni. A taková nezodpovědná firma, která snad nemá žádné rezervy, bude chctít, aby jí někdo něco vykrýval? Obyčejnému člověku nikdo nic taky nepokryje, musí se snažit sám.
Tak když se sype zajezdovym dopravcum a hotelům, mělo by se sypat i v ZDO a komerční vlakové dopravě…
O. K., ale pokud, tak v rámci nějakého konkrétního dotačního titulu vyhlášeného státem, a to s tím, že příjemcem bude vždy nositel rizika tržeb (tzn. u netto-smluv + komerčních spojů dopravce; u brutto-smluv objednatel).
To ještě lze označit za, řekněme, do určité míry spravedlivé řešení.
Ne však to, co navrhují ČD, tzn. přenesení rizika tržeb ze sebe na jiný subjekt ve chvíli, kdy to zrovna pro ty ČD není výhodné.
S tímhle souhlasím, chce to nějaké ty rovné řešení pro všechny. Ale nastat musí, jinak ty škody budou značně…a nakonec to skončí kolapsem ZDO či spíš její minimalizaci.
Pokud daji 135 na sedacku jako u autobusu tak bude spokojenej i leos. K podobne castce (netto) se zadny dopravce ani nepriblizi.
Zatímco hotely, restaurace i dopravce mimo ZDO stát svými nařízeními omezuje a skrz dotační tituly jim platí část nákladů, tak dopravci v ZDO mají i v případě netto smluv část nákladů pokrytou, navíc příměstská a regionální doprava kledá nejméně. U zahraniční dopravy je vyjádření poklesu, protože ČD nezajišťuje v zahraničí žádný spoj, protože tam jde doprava na náklady tamnějšího dopravce (ČD přeprodává služby) u kterého dopravu objednává tamnější MD (na rozdíl například od Regiojetu, kde jdou výnosy i náklady za ním).
Navíc MD oznámilo, že dopravcům, kteří mají smlouvy s MD poskytne kompenzace.
Ale kraje kompenzace neoznamily. Protože jim estébák krátí příjmy…spolu s virem, takže nemají z čeho ty kompenzace od krajů dostat, protože ty kraje na to taky nemají.
„Ale kraje kompenzace neoznamily. Protože jim estébák krátí příjmy“
… a do toho všeho ještě vstoupily ČD, a. s., které se chtějí na krajích (tedy na těch, které s nimi sjednaly smlouvu netto) finančně „zahojit“ přenesením rizika tržeb (v době výrazného propadu oněch tržeb) právě na kraje…
PR je dost mizerně a chování na hranici vydírání. Zdá to zkusili po dobrém a dostali po cuni…Tak přitvrdili…to nevím.
Každopádně nikdo nemá, jen stát si půjčuje a tak má…
Ono by bylo dost obtížné aby Nebeský nechal zažalovat svého šéfa (tj.stát) kvůli opatřením… Jakkoliv je objektivně problém najít kauzus mezi opatřením a škodou, tak aby to obstalo u soudu.
Opatření se týkají hlavně mezistátních spojů. Vnitro cesty nejsou zakázány, chodí se do přírody, chodí se na nákupy.
Docela se divím názorům některým diskutujícím, požadujícím v případě brutto smluv výhradní platnost IDS a SJT.
Např. SJT pro Praha-Plzeň 164 Kč, Praha-Brno 374 Kč. To jistě přitáhne nové cestující, zvýší tržby a pomůže snížit ztrátu dotovaných spojů (irone).
O. K., nic nebrání dopravci ČD, a. s., aby nadále nesl riziko tržeb sám na sobě a tím pádem s vlastním tarifem.
Ale ať tedy takto nebrečí.
P. S. Tvůrcem tarifu SJT je mimochodem ten samý stát, který by rozhodl o případném souhlasu se změnou smluv z netto na brutto a který by i mohl rozhodnout nad zlevněním SVÉHO VLASTNÍHO tarifu SJT.
To bylo jasné, že se ozvete:)… Ale příliš nevím, o co Vám jde. Zřejmě chcete nějak vytrestat ČD, ale vytrestal byste tak maximálně cestující (vyšší ceny) a poškodil celý systém (v dlouhodobém hledisku zřejmě redukce spojů kvůli menšímu zájmu). Dále:
1/ i kdyby současné smlouvy byly brutto, tak budou výpadky tržeb, tedy MD by platilo více.
2/ nechápu, proč brát tarif ČD jako nepřítele – v těch dvou případech má jednoznačně pozitivní vliv na snížení ztráty (více cestujících), navíc třeba levnější vázané jízdné v okrajových časech motivuje k lepšímu rozvrstvení cestujících (zmenšení špiček), také jednoznačně pozitivní.
„Zřejmě chcete nějak vytrestat ČD“ Ne. Stejně – při jakémkoliv brutto-systému je dopravce (kterýkoliv) povinen vykazovat tržby vůči objednateli (tzn. včetně rozklíčování u jízdenek přestupního charakteru, kteréžto rozklíčování je u SJT stěžejní v jeho fungování). A stejně tak je objednatel (coby nositel rizika tržeb) oprávněn stanovit, které druhy jízdného budou a které nebudou platit ve spojích, u nichž riziko tržeb nese. „1/ i kdyby současné smlouvy byly brutto, tak budou výpadky tržeb, tedy MD by platilo více.“ Zato v jiných situacích, kdy žádné výpadky tržeb nebudou, by to pro MD bylo výhodné (však proto píšu – když už brutto, tak… Číst vice »
„A stejně tak je objednatel (coby nositel rizika tržeb) oprávněn stanovit, které druhy jízdného budou a které nebudou platit ve spojích, u nichž riziko tržeb nese.“ Tedy i převedení na brutto smlouvy by mohl platit tarif ČD. Za mě jako cestujícího OK, ale jak se to tedy libí Vám? K tomu 1/ – ty situace, kdy je to pro MD výhodné jsou přesně které? Máte na mysli zřejmě hodně cestujících, ale neplatil tam něco jako max. přiměřený zisk? Navíc, k revizi netto smluv může dojít i z jiných důvodů – třeba pokud budoucí vláda zruší Babišovy slevy – to budou… Číst vice »
„Za mě jako cestujícího OK, ale jak se to tedy libí Vám?“ Příliš ne, nicméně pokud by MD souhlasilo s tímto za přesně stanovených podmínek (včetně rozklíčování tržeb z takových jízdenek přesně na konkrétní spoj dle objednatele), tak bych to jakž takž akceptoval. „Navíc, k revizi netto smluv může dojít i z jiných důvodů – třeba pokud budoucí vláda zruší Babišovy slevy – to budou také všechny kalkulace jinak:)“ V žádném případě to není důvod k revizi smluv, stejně jako to nebyl důvod k revizi smluv pro období 1. 9. 2018 – 14. 12. 2019 (kdy si ČD shrábly o… Číst vice »
OK, aspoň malá shoda:)
V tom období do 14.12.2019 si ČD shrábly více, ale i pan Sůra tady někdy psal, že to bylo v rámci přiměřeného zisku, takže dotace nemusely vracet či krátit. Jinak si myslím, že takto závažná změna (zrušení slev) či jiná podobná (třeba dramatické zvýšení poplatků za DC) důvod k revizi je, neboť je to „okrajová podmínka“ naprosto neovlivnitelná dopravcem, neočekávatelná a tím i nekalkulovatelná. A na rozdíl od komerční dopravy nemůže dopravce redukovat spoje.
Lze tedy argumentovat, že zrušení babišovného tím pádem bude v rámci „rizika přiměřené ztráty“ či „přiměřené záporné odchylky od očekávaného zisku“.
P. S. Ostatně, představitelé několika z těch krajů, které od loňska přešly na brutto, argumentovali právě i tím, že na brutto přešli kvůli tomu, aby z babišovného byla snížena úhrada od krajů vůči dopravcům namísto toho, aby (jak je tomu při netto systému) tržby navýšené o babišovné (resp. tržby od těch, kteří vlivem babišovného podnikli o to více cest) šly do kapsy dopravce s tím, že kraj by platil pořád stejnou fixní „netto“ částku.
No nevím, nové smlouvy určitě vycházely ze status quo, tedy včetně slev. Samozřejmě záleží, jakým způsobem by byly případně zrušené, ale pokud by byl pouze konec proplácení, s tím, že v závazkové dopravě se musí stále poskytovat, tak by to bylo odhadem 0,4 (4 z 10 cestujících měli nárok) * 0.75 = 30 % tržeb. A to zase uznejte, je celkem likvidační…
U těch krajů to chápu, ale stejně, pokud by to někdo najednou zrušil, nebo i teď v případě koronaviru, je to čára přes krajský rozpočet.
„ale pokud by byl pouze konec proplácení, s tím, že v závazkové dopravě se musí stále poskytovat,“ Předpokládám, že takto by to nebylo; tento postup byl zrušen už před cca 10 lety (do té doby bylo na bedrech dopravce poskytovat slevy např. držitelům průkazu ZTP, kteří již dříve mívali 75% slevu; až od té doby začaly být tyto slevy kompenzovány státem, a to do rukou všech dopravců včetně komerčních). Tzn. předpokládám, že pokud už, tak babišovné bude zrušeno (resp. výrazně omezeno; subjektivně považuji za přiměřené, aby senioři měli cca 30% slevu vůči obyčejnému jízdnému) bez jakéhokoliv přikazování typu „vážení dopravci,… Číst vice »
„Předpokládám, že takto by to nebylo“… no to právě nevíte… nikdo z politiků nebude chtít zdražit jízdné důchodcům+studentům a zároveň bude třeba šetřit, to je jisté:).
Navíc, před zavedením Babišových slev měli jen studenti 25% slevu, nicméně dopravce v závazku žádné kompenzace nedostal – měl jen dotaci. Tedy rozhodně ne že všechny slevy byly kompenzovány státem…
Ta změna DPH je ještě před novými smlouvami, tedy s ní již mohlo být kalkulováno v rozstřelech.
„nikdo z politiků nebude chtít zdražit jízdné důchodcům+studentům“
To je velmi spekulativní výrok. Mimochodem „zdražit“ max. na úroveň stavu platného po dlouhá léta až do 31. 8. 2018 (někteří se nyní tváří, jako by tomu tak nikdy nebylo).
„Ta změna DPH je ještě před novými smlouvami, tedy s ní již mohlo být kalkulováno v rozstřelech.“
Samozřejmě mám na mysli mimosmluvní zvýhodnění, které platilo od 1. 2. 2019 do 14. 12. 2019 – dopravci si přišli na hezkých pár % tržeb navíc. A objednatelům z toho nic neposlali.
Stav do 31.8.2018 – pozor – tam důchodci žádnou nařízenou slevu neměli (jen komerční slevy dopravců) a studenti jen s kartičkou na cestu z bydliště do školy (o prázdninách ne).
S tou změnou DPH jsem nepochopil, že myslíte to starší období smluv, to pardon.
Tedy, riziko tržeb nese objednavatel, ale cenovou politiku dělá dodavatel? Vy byste na něco takového přistoupil?
Pokud cenová politika dodavatele vede k minimalizaci ztráty, tak ano. Vím, to se celkem blbě ukazuje, byť na těch dvou příkladech nahoře je to podle mě jasné.
PID je často levnější, než TR10. Zatím cestujícího poškozují dopravci, když Arrivacka i ČD pokladna na „Praha-Kladno“ prodají svou jízdenku a konkurence je nechá platit pokutu za jízdu načerno.
Ke dvojce i IDS může mít mimošpickové ceny. Jako nepřítele – ČD někoho vezou levně/zadarmo (režijky,…) proč by to měl objednavatel platit? Když už, tak formou jako má JMK(cestující na IN100 se započítá, jakoby mu ČD prodaly IDS jízdenku)
privatizace zisků a socializace ztrát
Netto smlouvy – jiné nechceme (to říkali když byly tržby velké)
Brutto smlouvy – jiné nechceme (to říkají dnes, když jsou tržby malé)
Takže až pandemie skončí (budou k dispozici léky a vakcíny) tak zase budou dopravci chtít netto smlouvy?
(2019)
https://zdopravy.cz/jizdenkovy-chaos-v-nekterych-krajich-zapomente-na-doklady-ceskych-drah-i-jejich-e-shop-35077/
https://zdopravy.cz/brutto-nebo-netto-pravni-pohled-na-smlouvy-statu-a-kraju-s-dopravci-30398/
(2018)
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zlevnily-plzenskemu-kraji-o-ctvrtinu-ziskaly-patnactiletou-smlouvu-21382/
Na obyčejnou chřipku dodnes není lék a očkování jen mírní průběh, takže kdo ví, kdy a zda to bude na čínskou rýmu. Je poněkud nelogické, že riziko tržeb nese dopravce, když nemá současně možnost přizpůsobit nabídku poptávce.
Důležité je, že na to hamižně přistoupily, tak jen ať plní.
A s tímhle rizikem měl počítat kdo? Tohle se čekat prostě nedalo nijak.
PS: doufám, že budete stejně zásadový, až Vás vyhodí z práce protože zkrachuje zaměstnavatel, neboť COVID. Když platí přes kurzarbeit a další kdejaké firmě či zivnostnikovi, nevím proč by neměli dostat nasypano i CD ale i Leo a RJ. Protože zlutak na tom není rozhodně dobre taky…
„Když platí přes kurzarbeit a další kdejaké firmě či zivnostnikovi, nevím proč by neměli dostat nasypano i CD ale i Leo a RJ“
To je ale úplně jiné téma – O. K., ať tedy ČD/Leo/RJ požádají o příspěvek v rámci kurzarbeitu.
Ale ne že se budou obracet na objednatele s přáním přenést riziko tržeb ze sebe na objednatele „zrovna a právě“ ve chvíli, kdy pro ně není výhodné, to riziko mít na svých bedrech.
A busy dostávají reálné i příspěvek na leasing, restaurace na nájem…
Vadí mi tohle rozdávání peněz všude, které pak budeme splácet…ale když jsme si zvolili Bureše, tak nám to patří. Protože ROZSAH této podzimní vlny je jeho vizitka…
Prostě dobře řešení není.
Jen vláda nebyla schopna za půl roku sepsat řádný kurzarbeit ani zajistit funkční trasovaci call centrum…Tak tohle asi taky nezvládne…
Ano, z principu máte pravdu, ve všech možných oblastech práce Vás mohou vyhodit, to máte jako s pojistakmi, také se nevztahují např. na události ve válečných konflitech a nepokojích, tzn. pojistka se na to nevztahuje (na takové nečekané nahodilé riziko a proč myslíte, že takovéto výluky tam pojišťovny mají?), velmi podobné je to i v tomto, když mě jako řadového občana tedy vyhodí z práce, nedostanu nic (nanejvýš podporu na 5 měsíců, pak i když nic neseženeš už nic a starej se), pojistka se na to nevztahuje, tak proč by měly dráhy tedy něco dostávat, když všichni jedeme na vlastní… Číst vice »
Pojistky a výluky z nich a tak podobně…to máte pravdu…
Jenže co je řešení…nechat to vše spadnout, bo není na splátky čehokoliv? Nikdy by se už podobný rozsah drážní dopravy neobnovil…
Stejně jako může tato krize na desetiletí zničit letectví, turismus aj.
V těchto smluvních vztazích tahají dopravci za kratší konec provazu.
Navíc netto smlouvy mají i určitou logiku. V případě brutto smlouvy totiž není dopravce nijak motivován na výběru tržeb. To platí víc pro železnici než pro autobusy, kde toto eliminuje nástup předními dveřmi kolem řidiče.
Ano, chřipka není obyčejná ale závažná nemoc. Lékaři odhadují, že u nás každoročně s chřipkou souvisí zhruba 1500 až 2000 úmrtí. Chřipka nechává i trvalé následky (chřipková pneumonie, zánět srdečního svalu, zánět osrdečníku, oslabená imunita, výjimečně zánět mozkových blan). Je pravda že někdo má průběh lehký ale nemálo lidí má průběh těžký. Nezlehčujme chřipku, chřipka není nachlazení.
covid není chřipečka a chřipka není covídeček 🙂
Jaká privatizace zisků zase? Copak jsou ČD privátní firma?
O. K., tak pro lepší definici: v dobrém období ponechání zisků pro sebe, ve špatném období požadování sanace ztráty jiným subjektem.
Jojo, netto smlouva je postavená tržně. Tedy když není poptávka po cestování, logicky by to mělo skončit výrazným omezením nabídky. U základní dopravní obslužnosti je to ale trochu problém…tu kraje ani MD nebudou chtít ponechat tržnímu osudu v limitní podobě až úplnému zastavení přepravy.
Ale ono je to jednoduché. Rozparcelujte železnici na co nejmenší dílky, každý dejte jiné společnosti…ale pak se za 10 let nedivte, až bude po kolejích jezdit jenom náklad, protože osobní dopravci se na to vykašlou.
Samozřejmě nesmí chybět šotovýhružka, že za to může liberalizace a nebude jezdit nic. Mmch jaké byly smlouvy v době jediné správné dráhy? Brutto, brutto?
od zavedení smluv o dopravě v ZVS vždy netto.
Kdyby byla postavena tržně, tak netto smlouvy mají všichni dopravci. Historicky ale linkové autobusy měli vždycky brutto a ČD netto.
Naštěstí veřejná doprava u nás není postavená tržně, jinak bych se vlakem do některých vesnic nedostal, rozhodně se nikdy na to dopravci, ať už budou jací budou, nevykašlou, vždy jde o kšeft, ale cestujícího by toto trápit nemělo, je ve veřejném zámu mít možnost se v přiměřeném čase (záleží i na počtu spojů) dostat do většiny sídel u nás. Není celospolečensky únosné zaměřit se pouze na komerci.
Zmínku pana Ješety o tom, že očekávané tržby do dalších let z netto-spojů byly kalkulovány na pokračujcí ekonomický růst, vnímám také tak, že svým způsobem tedy ČD podstřelily požadovanou částku vůči objednatelům (nezahrnuly do ní riziko toho, že může být hůř). Toto podstřelení je o to horší v případech, kdy se porovnávaly nabídky vícera dopravců, kdy jiný z dopravců třebas měl zodpovědnější, střízlivější kalkulaci počítající s (pravděpodobným) ekonomickým výkyvem v nejbližších 10 letech (kde právě na 10 let se většina loňských smluv sjednávala). Takto to skoro vypadá, jako by si ČD měly říct o dosyp bokem nebo žádat „bruttalizaci“ při… Číst vice »
Skutečně si myslíte, že kalkulační výpočty ostatních dopravců pracují s počtem cestujících rovný nule? No, naštěstí ostatní dopravci již také jsou v objednávkách, tak uvidíme, jestli skutečně budou jezdit ve stejném rozsahu bez jakýchkoliv kompenzací 🙂
Pokládáte sugestivní/mimoběžnou otázku vůči tomu, co jsem napsal (+ mj. nadsazujete na „počet cestujících rovný nule“, což není realita) + vůči tomu, co řekl pan Ješeta.
ČD totiž dle vyjádření pana Ješety nekalkulovaly s byť ani menším propadem způsobeným např. zvýšením nezaměstnanosti, nižší koupěschopností (a tím pádem mj. i nižší chutí cestovat). To je ta věc, kterou jsem chtěl v předchozím příspěvku vypíchnout.
No já nevím, ale pokud klesne objem poptávky cestujících, tak to za normálních okolností může být tam maximálně 5 % (jinak by ta nezaměstnanost musela nárazově vzrůst o desítky procentních bodů). Rozdíl mezi 5 % a 90 % je poněkud významný.
„pokud klesne objem poptávky cestujících, tak to za normálních okolností může být tam maximálně 5 %“
V lokálních případech (zrušení příslušné fabriky, případně při poklesu počtu dětí např. uzavření jediné střední školy ve městě apod.) určitě i více.
P. S. I těch 90 % je váš subjektivní dojem, ve většině případů mimo rámec nynějšího stavu.
Vy asi nepodnikáte, co?
V podnikatelském prostředí se pohybuji a v kontextu diskutovaného tématu můžu zodpovědně říct, že v systému (ať je to tématicky srovnatelné) smluv o zprostředkování/provizních jsem se nesetkal s tím, že ten, který na sebe vzal riziko případného plusu či mínusu nad rámec dohodnuté ceny, by nyní požadoval přenesení tohoto rizika na druhý se subjektů, se kterým se takto dohodl (včetně té dohody, že ten druhý subjekt zaplatí fixní částku a nebude nositelem rizika).
Nota bene pokud by to přenesení rizika mělo být pouze dočasné.
To by si ten druhý subjekt líbit nenechal.
Menší pokles…o 50-90%???
A jiní jistě počítali s tím, že bude jezdit třetina lidí a ekonomika klesat o 10-15%.
Leoš byl na hunte už předtím, zlutak spálil spoustu cashe a vyrovnává to akorát dluhopisy. Pokud splní podmínky emise pro čerpání. Arriva podrží matka. Dy lendrbán a GWTR neumím posoudit.
Dosyp bude třeba asi všude kde je netto.
Pořád se provozují komerční Ostravany, Silesie, Cracovie mezi Prahou a Ostravskem. 8 párů denně, proč? Na co? Vzávazku vedené Valašské Ex, omezily ihned. Až nevyjede jeden jedinný komerční vlak na síti, ať si stěžuje.
Ono ne všechny vlaky jezdící na trase Praha – Ostrava jedou mimo závazek. MD ČD obvykle doplácí za provoz na EX1 nějaké peníze za úsek Ostrava – Bohumín/státní hranice se SK.
Mě nemusíte vysvětlovat, že ČD tyto vlaky v úseku Ova-Boh. provozuje za nějaké peníze od MD. Mluvíme o Praha-Ostrava
Proč? Komerčně vedený vlak je čistě problém dopravce. Pokud se mu vyplatí, tak ať s ním jezdí, pokud ne, ať se zařízne (jen pak nenadávejte, že se z Prahy do Ostravy nedostanete). Tady jde o objednávkové vlaky, které MUSÍ jezdit, ale jezdí nyní se ztrátou, kterou nemohou dopravci nijak ovlivnit.
Proč bych měl nadávat, na této lince jezdí skvělá žlutá a černá konkurence
A u nich to nevadí, že jezdí na komerční riziko a u ČD to vadí?
Když se např. zruší všechny vlaky objednávané MD a kraji, tak budou ziskovější ty komerční, protože jiné vlaky nepojedou. Takže MD a kraj může ovlivnit ziskovost komerčních vlaků.
Když si úplně nemyslím, že tam je až tak významná korelace, tak ano, nicméně je to přesný opak toho, co Jiří G, ne?
Jo. Ale reakce je na Váš kometář „Komerčně vedený vlak je čistě problém dopravce. Pokud se mu vyplatí, tak ať s ním jezdí.“.
Přesto nechápu, co to má společného s mým komentářem, který se netýkal vztahu mezi komerční a objednávanou dopravou, ale rozdílem mezi tím jezdit komerčně a na objednávku.
No, komerční regio mi je na dvě věci, kdy potřebuju jet Praha.Havl Brod nebo Brno – Políčka… Nedej Bože, Tachov – Kadaň…
Z mého pohledu: pokud bych vůbec měl připustit, že by objednatelé (připomínám, že nejde jen o MD, ale i většinu krajů) převezmou od ČD kvůli této situaci riziko tržeb, tak dodávám: O. K., tak tedy ano, ale TRVALE, navždy; a v případě krajské objednávky s tím, že v rámci vnitrokrajských cest bude v takových spojích platit výhradně tarif IDS (je-li v daném kraji zaveden); v rámci cest napříč kraji pak výhradní platnost tarifu SJT nebo součtu tarifů sousedních IDS.
Pokud brutto, tak se vším všudy.
Jenže to by ten slavný SJT už musel fungovat….stejně jako IDS ve všech krajích. Ani jedno zatím nefunguje, takže jediné, co mohou, je sypat peníze dopravcům a litovat, že funkční SJTa IDS neměli hotový dřív. Jinak taky mohou v extrémním případě přestat jezdit vlaky úplně…
Nebo věřit, že než vyprší současné kontrakty podepsané dopravci, prejdou se důvody k omezování.
SJT bude fungovat od 12/2020.
Který z krajů nemá IDS, tak O. K., ať si za vlastní neschopnost trpí tím, že i při (od ČD nyní požadované) bruttosmlouvě bude platit tarif ČD, kdy ovšem ČD stejně budou muset (což je princip bruttosmlouvy) vykazovat vůči tomu kraji své tržby byť za svůj tarif. Stejně se tomu nevyhnou.
Kraj trpět nebude, trpět budou cestující z nejen onoho kraje…
A SJT na trase Praha – Brno je pak co?
Všem vše zdrazime a zneprijemnime a pak to vše zavřeme, protože tím nebude jezdit nikdo.
Tak pokud SJT, tak můžete ty vlaky objednavane MD zrušit. Minimálně v relacích jako Brno-Praha. Jistě to pak bude pro stát levnější, že…
Drahota jízdenek SJT není neměnnou vlastností SJT.
Ostatně, stejně tak bych mohl polemizovat, že „nettovost“ všech rychlíkových + převážné části krajských smluv na vlakovou dopravu je také neměnná = nemá smysl diskutovat o něčem jiném (a přesto je tomu jinak, viz celá tato polemika).
Ale i proto jsem napsal – NEBO SOUČTU TARIFŮ SOUSEDNÍCH IDS.
Vyjádření MD bylo takové, že SJT nebude kanibalizovat tarify dopravců ani IDSk. Takže je vcelku logické, že bude dražší. Ale jako jediný závazný celostátní tarif si to dovedu představit. Pak by ceny asi mohly být i nižší.
No když by se ale přešlo na brutto smlouvy, nevidím žádný důvod, proč by tam měli platit režijky stejně jako tarif ČD. A jsem zvědavý, co by na tohle řekly odbory.
To je ale trefná připomínka! Pak už budou tržby a tedy i jízdné věcí veřejnou a ne zaměstnanecký benefit a o tom, zda někdo pojede nebo nepojede zdarma budou rozhodovat příslušné úřady, zpovídat se z toho voličům a odpovídat za to, že nedojde ke škodám na příjmové straně veřejných rozpočtů.
Úřad se nikdy z ničeho nezodpovídá…. Úřad=nadlidi
V některých IDS, třeba v DÚK mají režijky všichni dopravci. Jinak na západ od nás má režijky většina dopravců, včetně těch soukromých dopravců. Ale pojďte dělat na dráhu a můžete jí mít taky.
Tomu se dá snadno předejít, režijky zahrnout do SJT, ten objednavatel nebude moci vyřadit.
„režijky zahrnout do SJT“
Za kteroužto věc by ovšem logicky měl zúčastněný dopravce platit, resp. o to si snížit nárok na úhradu od objednatele (což je přesný opak toho, co nyní „jeden z dopravců“ požaduje).
V opačném případě půjde o další prvek „přenesení rizika (resp. zde propadu) tržeb na objednatele“.
Jenže tvůrce SJT je zároveň objednavatel a stejně tak by se zpovídal z toho, proč rozpočet připravil o významné příjmy.
Tvůrce SJT je pokud vím Cendis s.p., vlastník a ten kdo stanovuje tarifní podmínky je MD. Ujasněte si pojmy.
Tak pokud to bude celosíťová jízdenka v SJT, kterou uhradí (nebo nějakou část) zaměstnavatel zaměstnanci jako zaměstnanecký benefit, tak nebude žádný problém, ale nejsem si úplně jistý, jestli tohle akceptují někteří zaměstnavatelé.
Jsou zrušené již všechny vlaky provozované v komerčním režimu?
https://www.cd.cz/info/aktuality/-34450/
Tam odpověď bohužel není.
Nejsou a je to dobré protože by jinak neexistovalo přímé spojení mezi Prahou a Ostravou (mimo soukromníků ale to to mohou zrušit také kdykoliv)
Nelze svévolně provozovat spoje a činnosti, které jen prohlubují ztrátu, to je ekonomický nesmysl. Věřím, že až budou žádat o dotaci typu covid-vlak, tohle bude zohledněno.
a přímé spojení mezi X a Y je nějaké lidské právo?
Ano, je zaručeno svobodou pohybu. Ovšem toto právo není nárokovatelné. Máte právo dát si zmrzlinu, ale restaurace nemá povinnost mít zmrzlinu v nabídce. Stejně jako není uložena zákonná povinnost nabízet v každé restauraci zmrzlinu, tak není uložena povinnost nabízet přímé spojení.
Jinak řešeno nárok na přímé spojení máte pěškobusem, na kole či jiným vlastním dopravním prostředkem při splnění hromady jiných povinností. A při splnění hromady jistých povinností je možné vést přímý vlak z Tovačova do Olomouce.
„Pro letošek a další léta máme naplánované výnosy v duchu konjunktury, přičemž jsme zakalkulovali vyšší výnosy i díky novým vozidlům, zrychlením tratí, a tak dále.“ To už vyloženě zavání tzv. hazardem v řízení firmy. Každá firma by měla očekávat, že pomyslný strom ekonomického růstu neroste do nebe a že co je letos, nemusí být za pár let. Taky pan Ješeta nějak nezmínil výhody spojené s tím, že veřejná doprava od 1. 2. 2019 spadla ze sazby DPH 15 % nově do 10 %, což už samo o sobě zvýšilo všem dopravcům (včetně ČD) tržby. „Dovedeme si představit, že by třeba… Číst vice »
** A samozřejmě stejně tak další zvýhodnění všech dopravců včetně ČD v otázce 75% „babišovného“, které má na zvýšení objemu tržeb (spolu s kompenzacemi za jízdu studentů a seniorů) také pozitivní (z pohledu dopravce, nikoliv z pohledu státní kasy) vliv.
Vy jste opravdu nekde zažil, aby nějaká firma v období vseobecne konjunktury plánovala, ze ji postihne krize?
Samozřejmě. Mj. se pro takové účely tvoří rezervní fond.
Dobrý titulek, všechna čest.
když si restrikce vláda vymyslela, tak musí stát platit, a to všem!!!
Vlaky můžou pořád jezdit jak se jim zachce – zákaz provozu vlaků zaveden nebyl.
to je sice pravda,ale omezila zákazníky kteří cestovali, to je prakticky totéž jestli to nechápete.
Do určité míry chápu, nicméně tím pádem by se otevřela pomyslná Pandořina skřínka se spekulacemi typu „benzínová pumpa na hlavní silnici sice mohla mít otevřeno, ale o to méně aut kolem ní kvůli částečnému lockdownu projelo; tato pumpa bude žádat kompenzace“ apod. (i když vy vlastně tento příspěvek asi zastáváte, dle vyjádření VŠEM, nicméně pak se dá namítnout velmi vysoká finanční náročnost takové kompenzace VŠEM ze strany státního rozpočtu).
s tím musel stát (vláda)počítat, že hypotetická záchrana seniorů bude něco stát, otázkou je zda to stát a lidi které to potopí vydrží 🙂
Á, opět ta teorie, že vlastně důchodci už odžili dost, tak je můžeme klidně odepsat. Logiku to má, ovšem jen do té doby, než to budete říkat svým rodičům, přímo do očí.
A co kdyby byly dorovnané tržby za den když prší (mrzne, sněží) na úroveň tržeb která byla v den kdy svítilo sluníčko (bylo teplo, nesněžilo). Nebo obráceně, prostě na tu tržbu v den kdy byla nejvyšší.
Slyšel už jste o problému zvaném Covid 19? Slyšel už jste o fenoménu zvaném „vyšší moc“?
ano vyšší moc , znám ,ale nikdy v minulosti se kvůli chřipce nebo jiné nemoci nestřelili státy ekonomicky do obou nohou …
Jenže vládní nařízení nelze zařadit mezi „vyšší moc“, tedy mezi povodeň, úder bleskem, sněhovou kalamitu, pád meteoritu a podobně. A to ani v případě, že následky jsou horší než u výše jmenovaných.
Nejsem právník, a mám nutkavý pocit, že ani nikdy jiný z přítomných, ale napadá mě, že vyšší mocí jsou důvody vládních nařízení. Obecně – je to právně zajímavá otázka, ale raději bych četl názor znalce, nikoliv agresívních pocitářů. To jsem ovšem na špatné stránce. 🙂
Vláda opravdu za covid 19 nemůže
neznám nikoho kdo by na kovid zemřel,ale pár lidí co jsou na dlažbě díky restrikcím už ano
Dobře, za pohonné hmoty ušetřil jednu miliardu, ale ať už trakční energii, tak naftu mají ČD nasmlouvanou a musejí zaplatit za vyjednané množství dodávky, ne za skutečně odebrané
Neprotiřečíte si tak trochu ohledně úspor na naftě?
„naftu mají ČD nasmlouvanou a musejí zaplatit za vyjednané množství dodávky, ne za skutečně odebrané“
Pokud to je pravda, tak jde o další velmi podivnou záležitost v hospodaření ČD (tou další je – v článku zmíněné – kalkulování očekávaných tržeb z veřejné dopravy i pro další roky počítající s ekonomickým růstem, bez varianty toho, že by mohlo dojít k poklesu).
A jak to víte, že nemají různé plány? Vy jste zase chytřejší než rádio.
„A jak to víte, že nemají různé plány? “
Viz vyjádření p. Ješety v tomto článku.
Správný podnikatel má přeci polštář-:)
Však oni si v nejhorším půjčí, ale nikdo nechce být dlouhodoběji ve ztrátě (snad kromě Leo expressu, ten se v tom snad vyžívá).
Na co měnit smlouvy? Interně zkrouhnout zbytečné výdaje. Přestat být neohrabaný moloch, ale firma, která umí hospodařit. Každá normální firma, která chce přežít krizi, to tak dělá. U ČD je tohle ale jen pohádka..
A prozradíte prosím ten recept, jaké výdaje chcete zkrouhávat, pokud podle smlouvy jezdit musíte, ale nemáte co vozit, protože kvůli nařízení třetí strany lidé cestovat nebudou, i kdybyste se rozkrájel?
Co se treba s objednavateli domluvit na docasnem snizeni kapacity vlaku, bez omezeni spoju? Napr. spojit Slovacky a Valassky express do Olomouce, v Olomouci rozpulit soupravu a pokracovat az do cilove destinace? Ne, radeji ukoncime Vlassky v Olomouci – NESMYSL, takto tim vlakem uz tuplem nikdo nepojede. A to neni jen tento pripad, at mluvime o Pendolinech, rychlicich, ci lokalkach kapacita se snizit da. Na lokalkach nechat v depu 2x 010, vzdyt ona ta 810 kapacitne staci. A to uz nemluvim o reorganizaci zbytecnych pracovnich pozic. Stacilo by se s objednavateli prizpusobit dobe, cestujicim. Na to se ale kasle, obycejny… Číst vice »
Na to vám alespoň u nás objednavatel alibisticky řekne, že omezovat kapacitu nechce, aby lidé měli rozestupy…..
„Co se treba s objednavateli domluvit“ // ne, to není o domluvě. To je o tom, co objednavatel chce. Dopravce může chodit s prosíkem, zda by se něco mohlo upravit (a v podstatě i chodí), ale je to jen na objednavateli, zda povolí jakékoliv úpravy rozsahu (množství spojů, kapacita). Dopravce může akorát brečet, protože má takovou smlouvu, jakou má, protože si nikdo z nás (a tedy ani nich) nedokázal představit, že se něco takového může stát…
Umíte si představit, jak Véčko říká na Vyšehradě Efku, že (nejen) pro letošek sorry jako?
Tak kde jsou zdejší odmitaci státní pomoci firmám ve jménu pročištění trhu? A ti ČD fans, ci se zjara posmívali brutto krajum?
Chápu, že ČD i ostatní netto dopravci mají problem, ale trochu to připomíná členství v EU dle Tomia Okamury – jakmile přestaneme být čistými příjemci, okamžitě vystupme.
Nevím co má společné Okamura s ČD. EU je velmi drahý moloch, který rozvrátil nejen českou železnici. Čím dřív se to rozpadne, tím líp. Liberalizace trhu, je podle mě zločin. A ten kdo dělá na železnici(nemyslím ČD) tak ví o čem mluvím.
Zapracuj na schopnosti porozumět textu.
Proč je liberalizace zločin? Skončila pohodička?
Jaká pohodička, milion pět dopravců, nikdo za nic nezpodpovídá. Je těch nehod se zraněním málo?
Doporučuji dvě tlusté knihy pana Gulika Zeleznicne nehody na Slovensku. Výživné čtení o tom, jak to fungovalo u unitarnich ČSD, jak byly zcela jasně rozdeleny odpovědnosti v jedné firmě.
To jako když se v Perninku srazí vlaky ČD, tak za to může liberalizace? Tedy v dobách „modré armády“ se nehody nestávaly? Nepřehnali jste to zase v depu s oslavou?
Zé zrovna ty nehod se zraněním / úmrtím jsou u ČD, to se moc nepovedlo, tzv. gól do vlastní branky. 😁
Už to neber, ani zředěné…
Ano, výrazmě méně. Alespoň v porovnání s léty 1960 až 1970.
už nejsou režimky, proto. a modří nadlidé už nejsou nadlidé.
Když to fungovalo, tak si to rádi necháme všechno pro sebe, ale jak to fungovat přestane, rádi bysme pomoc se ztrátou – to je hezkej přístup 🙂
Ano přístup naprosto stejný u všech dopravců. U ČD je nezanedbatelný rozdíl v tom, že když to funguje a nechají si to, jak píšete pro sebe, jelikož jsou vlastněné státem, zůstane to státu :-). Tomu státu na kterého teď chtějí část rizika převézt. To je důvod proč jsem zastánce toho, že když stát má svého dopravce, objednávat dopravu by měl u něj.
Klasická ČD schizofrenie – někdy jsou součástí státu a tim si zaslouží zvláštní postavení, a někdy, třeba při prodeji nádraží SŽDC, jsou normální obchodní společností a musí fungovat s péčí řádného hospodáře.
A „zrovna náhodou“ přesně tak, jak se jim samotným hodí (tu „strategickou součást státu“ uvádějí i odboráři, když např. chtějí celostátně zastavit provoz např. na protest kvůli v tu chvíli již účinné novele zákona o DPH).
Stejně jako nyní – pokud jsou zisky, tak ať riziko (!) tržeb nese dopravce; pokud se nedaří, tak ať riziko (!) tržeb nese objednatel. Jak nekonzistentní.
Doublethink. Jezdí pod náklady a zároveň rýžuje těžké peníze.
Nezůstane to státu, už někdy ČD vyplatily dividendy?
Ale zůstane. Investuje se to např. do nových vozidel, nebo jejich údržby a rekonstrukce. A ta vozidla jsou přeci také vlastně v majetku státu. Na rozdíl třeba od Arrivy, kde se veškerý výnos investuje do vozidel DB :-). To jsou prostě fakta.
„U ČD je nezanedbatelný rozdíl v tom, že když to funguje a nechají si to, jak píšete pro sebe, jelikož jsou vlastněné státem, zůstane to státu“
Podle této (ne)logiky by nyní ani nic požadovat nepotřebovaly.
„Tomu státu na kterého teď chtějí část rizika převézt.“
Nemáte docela tak pravdu. Týká se to nejen objednávky MD, ale i převážné většiny krajů.
Hele, to už je jak zaseklá gramofonová deska. Žádný zisk státu z ČD nezůstanou, protože mu ČD nikdy neposlali žádný dividendy. Takže je to jen o tom kolik se rozfofruje v systému.
Přečti si odpověď panu Pražákovi.
Stejný blábol jako předtím. Do údržby musí investovat všichni dopravci bez rozdílu. Do nových vozidel investují, pokud jsou takové podmínky. Tedy vč. ČD, které také nová vozidla kupují, jen když to je ve smlouvě. Jinak provozují popelnice B, BDs, Bymee, 810, 010, 814, atd.
A z toho, že jsou vozidla de facto v majetku státu nemá stát žádnou výhodu, kdyby je chtěl, musel by si je koupit, za těžký prachy jako nádraží i za tvého souhlasného přitakávání, protože v tom okamžiku by ČD byly obchodní firma.
To, o čem píšete, by se ale mělo týkat normálního stavu – tedy dopravce stojí za pytel, cestující odcházejí, jde do ztráty (a musí se tedy snažit (zlepšovat služby), aby se z té ztráty vyhrabal. Ale toto není normální stav – pokud někdo jezdí na objednávku (takže to nemůže zabalit a jezdit dál), ale v podstatě ten stejný subjekt udělá taková opatření, že z jeho vůle přestanou lidi cestovat, tak je logické, že ten dopravce půjde do ztráty, i když neudělal nic špatně…
To ano, ale úsměvné na tom je, že ČD volají po něčem čemu se ještě před krátkou dobou zuřivě bránily. Jsem zvědav zda se, až ta epidemie pomine, opět vrátí do módu „brutto smlouvy jsou špatně“.
To ano, úsměvné to je. Ale v zásadě já jsem také pro smlouvy, které dopravce motivují k tomu se snažit (pokud jdou náklady i výnosy na objednavatele, tak v podstatě není ani čím soutěžit a liberalizace se stává jen nefunkčním pozlátkem) . Ale jen za normální situace, která teď rozhodně nepanuje.
„Ale v zásadě já jsem také pro smlouvy, které dopravce motivují k tomu se snažit“
To se dá stanovit (a v přinejmenším některých případech se to tak i dělá) i u bruttosmluv – např. objednatel stanoví očekávané % tržeb s tím, že z čehokoliv nad tento rámec dostane dopravce „podíl na zisku“.
Ostatně tímto je dopravce i motivován tržby (tedy – jízdné) i při bruttosmlouvě důsledně vybírat.
A jak chcete u brutta vysoutěžit nějakého dopravce, když v podstatě jediné, v čem se výrazněji mohou lišit, jsou mzdové náklady?
To je omyl, lišit se to může i v dalších nákladech, např. náklady na vozidla, struktura a počet zaměstnanců, smlouvy s dodavateli služeb (opravy, dodávky energií….). Prostě možnosti jsou, jen se musí chtít. Což je právě problém ČD, ty chtějí jen „klid na práci“.
Vyhraje na cenu ten, kdo má šrot splňující podmínky s nízkými provozními náklady a bez nutnosti větších oprav/modernizací po dobu kontraktu…viz Arriva vs. ČD na R14.
Furt lepší než když vyhraje ten kdo má stejný šrot o 300 míčů dražší.
Jinými slovy, jste za privatizaci zisků a socializaci ztrát.
Ale jen když to dělá ten správný dopravce.
Až bude ČD privátní, bude to platit.
„pokud někdo jezdí na objednávku (takže to nemůže zabalit a jezdit dál), ale v podstatě ten stejný subjekt udělá taková opatření“
Může platit pouze pro MD coby státní složku.
Žádný z krajů žádná taková opatření neudělal.
P. S. Pokud stát naopak jiným svým krokem (zavedením babišovného) naopak zvýšil tržby dopravcům (včetně ČD), tak vlastně ČD šly do zisku, i když samy od sebe neudělaly nic dobře.
Podělily se o tento dodatečný zisk s objednateli „bruttalizací“? 🙂
Proč by mě stát podporovat mezinárodní dopravu? Státu nic nepřináší a tato doprava by měla být úplně bez dotací jen na základě trhu jako u autobusů. Mimochodem u ČD je poměr tržeb z jízdného a tržeb z objednávek cca 1:2. A množství tržeb z jízdného proti dotacím se posledních deset let spíše změnšuje. A fakt, že mám 67 % tržeb jistých je i pro ostatní dopravce zajímavé. Spíše by mne zajímalo, jakou rezervu si ČD v čase konjuktury vytvořili na horší časy? A jak osekali náklady. Miliarda ušetřená za elektřinu a naftu je také daná tím, že se hodně spojů… Číst vice »
Kdyby státy uměle nezasahovaly do života občanů různými omezeními, tak bych nechal riziko na triko dopravce. V současné situaci, ale nemůže dopravce kompenzovat takový propad tržeb, který navíc vůbec nezavinil, když běžná marže v oboru je 5-10%.
Vždy se dá najít řešení. Jak to, že Regiojet dokáže na základě dohody s MD upravit počet vlaků během několika dnů (udělal to v březnu i v říjnu).
A podle zveřejněných dat je největší propad u vlaků objednávaných MD. Tak jak se dohodli na redukci počtu spojů.
Ale redukce spojů neznamená, že dopravce nebude mít ztráty.
D.S.: jedná se o minimalizaci ztrát a zachování jisté dopravní obslužnosti. Tam musí být schoda s objednatelem. Mimochodem, zajímalo by mne, kolikrát za posledních deset let byla osobní doprava u ČD v zisku a to byla konjuktura.
Ano nyní jde o to, aby firmy přežili, ale zároveň se musí zamyslat nad svou konkurenceschopností (náklady) a tím co nabízejí společnosti a za jakou cenu. Hospodářství funguje na sinusoidě, s pravidelností 10 – 12 let dochází k propadu ekonomik a tehdy se ukazuje, jak jsou na tom firmy ve skutečnosti.
K propadům dochází to ano, ale že dojde naráz k praktickému zastavení některých odvětví, s tím nemůže nikdo počítat.
Hmmm, připomíná mi to ono s jinými dopravci často zmiňované vyzobávání rozinek 🙂