Brno zkouší opět vybrat výrobce parciálních trolejbusů, nahradí modely 14 Tr a 21 Tr
Trolejbus Škoda 21 Tr v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Dopravní podnik se zaváže k odběru nejméně deseti trolejbusů.
Dopravní podnik se zaváže k odběru nejméně deseti trolejbusů.
Kdyby místo těch dvou klacků tam dali sběrač,jak u tramvaje-vyjde to levněji !!
Achjo, proč jen 10 + 30 ks na opci? To nestačí ani na vyřazení všech 21Tr. Natož to pojízdné hranaté muzeum… A taky nechápu, proč se DP tolik brání Bohdanu, prostě to asi budou muset přijmout. Zas takové terno to být nemůže, ne?
Možná se brání nejistotě. Přece jen, je to Ukrajina. DSZO kdysi provozovala 31 kloubových Škoda – Sanos. Po válce v bývalé Jugoslávii si ani nepřejte vědět, jak se kouzlily ND, aby bylo s čím jezdit. Na skla se dokonce musely dělat formy s pomocí bývalých zaměstnanců, soukolí pro diferenciály vyráběla strojírenská firma na zakázku, brzdové válce byly se souhlasem Škody zaměněny za typ z 15 Tr, ventily brzd Wabco se opravovaly na dílně místo výměny, vlnovce se „nějak“ podařilo splašit, spínače Lucas se pracně přebastlily na jiné naší výroby….. Válku na Ukrajině si samozřejmě nikdo rozumný nepřeje, ale jistá opatrnost… Číst vice »
V Brně je dost buslinek (včetně okružních) co z podstatné části vedou pod dráty. Co parciály nasadit tam?
Takových linek moc v Brně není.
Zato není dost parciálních trolejbusů. Jo kdyby jich po vozovnách stálo 20 bezprizorních, čekajících na výkon. Ale nejsou. Ani těch 20 ks by na 44+84 nestačilo.
Uz vidím jak parciální trolejbus zvládá cestu mezi Starkou a Mendlakem a Pisarkami přes Zvonarku jen na baterky.
Ve Zlíně jezdí na lince s úsekem bez troleje něco kolem 10 km denně. Za každého počasí a není to úplně rovina.
Zrovna do zoo Lešná jede většinu trasy pod trolejemi. Srovnáváte nesrovnatelné. Linka 44 by se v Brně ani nemohla dobíjet na konečné pod troleji, linka 84 vlastně také ne.
Proč na konečné? Jako jo, jde to, ale výhodou je dobíjení za jízdy pod trolejí. Pak můžete mít obě konečné mimo. Ano, i to se tu jezdí denně. Řešíte problém, který dávno vyřešili jiní.
Protože pod troleji je mensina cesty.
Důležitý je čas pod trolejí (klidně přitom může popojíždět v koloně, frčet nebo řidič svačit) a vzdálenost mimo troleje. Nějakých 12 km (tam i zpátky) se jezdí i na Štěrkoviště. Zrovna na té lince je znát rozdíl mezi elektrobusem, trolejbusem s baterií, trolejbusem s dieselem a autobusem. Elektrobus se neumí nabíjet za jízdy, ale zvládne na jedno nabití několik koleček. Trolejbus se nabíjí kdykoliv pod vedením a netrvá to tak dlouho, autobus stačí natankovat za několik dní, je ale línější, hlučnější a smrdí. S dieselovým trolejbusem je to utrpení. Pomalý, v zimě mimo troleje docela studený. Pokud tam jede, vyhýbám… Číst vice »
Klidně může popojizdet v koloně mimo trolej? To asi těžko. Autobus se tankuje denně bez ohledu na nájezd. Trolejbusy v zimě po sněžení běžně kopec do Kohoutek nevyjedou. Parciální trolejbusy na linku 84/44 bez zatrolejovani dalších úseků jsou nesmysl. Jediný dieselovy trolejbus byl v Gottwaldove. Používal se na svatby atp. Jen trapně provokujete.
Autobusy některých linek denně opravdu netankují. Záměrně se s nimi nezajíždí „domů“ . Mezi trolejbusy s dieselem patří ty starší nízkopodlažní z konce 90. let nebo milénia. Dieselagregát má ale zejména na kloubák malý výkon, připočtěte pomocné pohony atd… Takže bída i se sólovozy do kopce. Takový Příluk se ta věc doslova plazí, zato bateriový jede stejně svižně, jako když jede pod trolejí. V Gottwaldově dosluhovaly Baťovy vozy ze Švýcarska (BBC 51 ZH), jezdily 20 let. Měly malou baterii na krátkodobý pojezd mimo vedení. Časem ji však odebrali (když „odešly“ časem) a „Boweráky dosluhovaly bez ní. Byly oproti 14 Tr… Číst vice »
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hybridn%C3%AD_trolejbus
Akorát při stání je silně omezenj proud nabíjení, aby nedošlo k bodovýmu vyhřátí troleje..
Ze Staré osady je to Olomouckou dolů, tam se dobije bez problémů. A nahoru může jet z Tržní na tykadla, při zastavení se natrolejí. Stáhnout může za jízdy při zpomalení do křižovatky nahoře na kopci.
Nemůže, tudy nejezdí. Je to nesmysl, linka vede z více než poloviny bez troleji.
44 + 84 bych viděl na jednotný řešení. Buď jako bus nebo trajf, ale to po celé délce okružní linky. Neumím si ryze pragmaticky představit stahování a natrolejování při provozu v kterém je toto vozidlo účastníkem, trase linky, koncepci zastávek a intervalu, hlavně ve špičce. Prostě natrolejení v řádu desítek sekund je mimo moji představivost někde jinde než na konečných. No…, a konečný na Mendláku a v Židenicich, s tím co je tam spolu ukončených linek, či průjezdních, a cvrkot lidí, taky za ideální nabíjecí „palpost“ taky nevidím. Ostatně délka jízdní doby linky a dopravní zátěž na trase se mi… Číst vice »
Kdyby šlo jen o to přejet úsek Semilasso – Merhautova, tak to není problém, na lince 32 to tak během výluky fungovalo. Ale na linkách 84/44 je to složitější, tam by se musel úsek Stará Osada – Pisarky zatrolejovat. Jezdí tam nyní kloubový bus.
Jo a konečné jsou Stará Osada a Autobusové nádraží. Mendlak to bývalo.
No zas tak velké nesmysl to není. a44 ze Zvonařky dojede na Tržní, tam nahodí tykadla a může vyjet kopec na Olomoucké, u áček je stáhne a z kopečka doplachtí na Starku, odtud by mohla do ŠČ pod dráty, pak na nádraží v Kéniku baterkově a odtud až na Mendlák pod dráty.V opačném směru, tedy pro a84 by byl největší záhul na baterku kopeček u tunýlku ve směru na Halasák, pak je to zase z kopečka,. stejně jako z Gajdošovy na Zvonařku.
Zajíždkou, prodloužit jízdní dobu. Místo krátké vyjížďky rampy mostu přes dálniční privadec, to tak o pět minut prodloužíte. Nikam nedoplachti, tam je to pak skoro rovina. Až na Mendlak pod dráty opět ne, až nebude na Křižíkove uzavírka tak bude jezdit tudy. Musely by se dodělat dráty v úseku Mendlak – Tržní alespoň. Kratší izolované úseky nedávají smysl.
A na Zvonarku ze Gajdosky je to z kopce tak leda na sjezdové rampě na dálniční privadec, zbytek cesty je celkem po rovině.
A hlavně na 44-84 je těch úseků pod dráty docela hodně.
Fakt? Tak těch „Dost“ zkuste vyjmenovat.
Ano, 44/84 by se dalo castecne predelat na elektrinu. Zrusil by se koncept okruzni linky (chceme to?) a napriklad 44 by jezdil trolejbus a jezdilo by se Kr. Pole nadrazi – Mendlovo namesti (pres Jundrov) a 84 by jezdil autobus a jezdilo by se Kr. Pole nadrazi – Mendlovo namesti (pres Starou Osadu).
“Především na linkách 30, 32, 34, 36, 38 a 39”… Ve Slatině budou jezdit trolejbusové veterány na vždy, tam potřeba obnovy není?
POkud tam nebude pořádná vozovna, tak to ztrácí smysl.
Nebo se tam počítá s kloubáky? 🙂
No, taky možnost. Ale nevím no, jestli je na linkách 31/33 taková vytíženost, aby všechny spoje obsluhovaly kloubáky…
Je.
Na Slatině je to to nejlepší co v Brně z trajfů máme.
Děcka, koukali jste se na promovideo toho Bogdanu? ta jejich fabrika vypadá jak u Sodomků v 50. letech. Parta kovářů tam mlátí do plechu a snaží se z toho vymlátit něco, co je asi nějakej hybrid zakoupené licence Mercedesu z 90. let. Tohle v Evropě nemá co dělat.
No vidíte, být to Bugatti, tak se za tu ručně dělanou karosařinu ještě bude připlácet.
A pak přijde jiný kecálista, který bude žehrat nad tím, že tohle řemeslo už celý svět zapomněl, protože nezná nikoho, kdo by znal anglické kolo. A nebo zná a neví o tom, že dotyčný zná anglické kolo.
A vy jste se tím Bogdanem aspoň někdy svezl nebo jen kecáte podle jednoho videa? V Kyjevě jezdí a nic se jim nerozpadá, je to v pohodě.
Když protáhnete 14Tr přes GO, tak se to náhodnému cestujícímu taky bude zdát, že se nikde nic nerozpadá. Přesto ale v 14Tr a Bogdanu jezdit nechci.
Však nemusíte, děcko!
No vážně by mě zajímalo co za problém je se stavebnicemi?
Asi vyhrál Bogdan.
Nicméně si myslím že by měl dopravní podnik přemýšlet že si nějaké trolejbusy bude vyrábět sám protože jiná šance jak dostat nové trolejbusy do Brna asi není.
Bojím se, že máte pravdu.
Za předpokladu že že se bude pořád blbnout s vyberkem na jednu délkovou kategorii tak to ani jiný vývoj mít nemůže. Protože je tady národní i cizí konkurence. Jako 1. Bych si být DPMB půjčil od Solarisu Trollino 24 na testování ale myslím si že na takové 37 by problém být neměl. No potom bych vypsal jedno výběrové řízení na až 60 solo trolejbusů, až 20 kloubů a až 30 25m kloubů všechny samozřejmě parciální. Tím pádem by zbyl jen výrobce Solaris/Škoda
To ostatní napadnou. Prostě prohlásí, že je VŘ ušité na míru jednomu výrobci a byl byste zase na začátku. Tak dlouho se bude blbnout, až nebude dost vozů na denní výpravu. Nahradí je autobusy a to je nežádoucí.
Částečné nahrazení autobusy už tu pár měsíců máme…
To ano, já měl spíš na mysli rušení linek.
Pár měsíců? Co si pamatuju, na 27 jezdily autobusové posily již před pár lety.
V Bratislavě se v kategorii 25 metrů přihlásil i Hess. Vzhledem k tomu, že by 1 výběrové řízení na všechny kategorie vozů zrušil na podnět ÚOHS,je výhodnější vyhlásit na každou délku vozů vlastní soutěž s velkou opcí.
Toto je i pro pana Pája
Vím že se jedná o tramvaje ale v Německu je běžné vypisovat VŘ na různé délky tramvají?
Apak to ma nespornou a velkou výhodou v podobě menšího počtu náhradních dílů co musí mít DP na skladě.
Ne, normální je soutěžit vozy i s údržbou. Pak jsou dodávky ND starostí výrobce.
Přesně – jenže pokud Vám zneschopní jeden vůz výrostek s prakem a náhradní okno není v celé ČR u nikoho, je to trochu mrzuté kvůli tomu vůz za miliony odstavit (tohle se ovšem stalo na krátkém autobusu několik let zpět) . Jasně – můžete dát do smlouvy penále. Ale cestující na zastávce nečekají na penále, čekají na vůz.
Ale to už je problém dopravce, že mu jeden vůz zlikviduje výpravu. Za to nemůže ani dodavatel, ani UOSH. A stát se to může i u velkých dodávek. A možná snadněji. Viz pražský 14T a příčníky, 15T a rozpadávající se kola, odcházející brzdy, Před tím půlrámy z ČKD na T6, T3R, KT8N.. Nebo převodovky 13/14T. U busů pro změnu praskající karoserie u Citybusů, vleky u Citelisů, nebo u SOR. A to nepočítám maloserie Mave a podobný, kde nebyl schopnej kolikrát ani jeden vůz.
Pokud někdo jezdí bez zálohy, tak je to jen jeho problém
Jedna věc je jezdit bez zálohy, druhá věc je systémová závada, která vám vyřadí 60 vozů na několik let (Praha se 14T) nebo rovnou celou novou serii, což hrozilo u 250 kusů 15T s „padajícími koly“, ale to už si nedovolil ani Drážní úřad, protože by došlo ke kolapsu pražské dopravy.
Pochopitelně jezdil některý ze záložních vozů. Delší, s větší spotřebou atd. Poukazuju hlavně na fakt, že blbina jako okno dřív znamenalo mít to odstavené jedno dopoledne. Už na odpolední část dělené to mohlo vyjet.
U lepených ne. I tak to je na 2 dny. Jedině starý skla do gumy.
Pravda, nějaký čas trvá vytvrzení lepidla
A nebo to dopadne jak v Brně s plynovejma busama, kde se v rámci smlouvy dodaly 3 druhy karoserií a motorů. Citelis CNG, Urban CNG, SOR CNG. A to byla jen jedna délková varianta. A klidně by to mohlo aktuálně dopadnout tak že 24m Solaris, 18M SOR a 12m turecká karoserie. Páč turci pokud vím nemají kloubák. A schadewerk už Temsy u nás nabízí.
Turci kloubák mají.
Páč jeden nejmenovaný výrobce tvrdí, že to nelze za vyhranou cenu zvládnout..
Není to jen o jednom výrobci ale o všech třech co jsou na cz trhu angažovani. Kdyby se rychle nepodepsala smlouva na 27Tr tak by si SOR úplně stejně prousil zuby na shození zakázky jako předtím Škodovka schodila vyhru SORu na solo parciálý
Skládačky napadal Schadewerk od začátku. SOR se moc neangažoval, viděl přiíležitost s Acumariem.
„Výroba“ ve vlastní režii znamená spolupracovat s některým výrobcem, kterého je stejně potřeba vysoutěžit, takže to nic moc neřeší. Jediný řešení je vypsat otevřené a dobře zdůvodněné výběrové řízení, které umožní účast více výrobců, a pak doufat, že ÚOHS bude rozhodovat transparentně a spravedlivě.
….a pak doufat, že ÚOHS bude rozhodovat transparentně a spravedlivě…. přesně. Doufat. Doufáním děcka do škol ani ostatní lidi neodvezete.
Byla to stížnost tuším, že z Liberce, že ÚOHS likviduje MHD. Koupě stavebnic trolejbusů byla podle DPMB jediná možnost, jak se dostat k novám vozům. ÚOHS je legendární žába na prameni.
Reálně je potřeba vozidel opravdu více než 10. Za tu dobu, co se různě blbne s výběrky a vidlemi do nich už mohly být vozy vyrobeny, dodány, nasazeny a po B prohlídce – pokud jsou v předpisech výrobce. Jasně, veřejné zakázky upravuje zákon. Ale proč musí škodit? 😔
Kdo škodí? Zákon?
Uznávám, formuloval jsem to ne úplně šťastně. Zákon sám o sobě ne. Škodí házená s vidlemi. 21 Tr po sérii nehod kvůli nekvalitním šroubům a přesluhujicí 14 Tr prostě potřebují náhradu. Vozidel obou typů má Brno fakt více než 10 ks.
A v takové Plzni už stihli (předloni?) oba typy z provozu vyřadit…
Takový Zlín má už dlouhá léta jednu 14 TrM jako muzejní vozidlo, 21 Tr tam díky jednomu pánovi nikdy nebyly. Je docela šok přijet někam, kde 14 Tr nebo 15 Tr ještě normálně jezdí.
V Plzni není s výběrem dodavatele trolejbusů (a tramvají) žádný problém, protože údržbu vozidel pro PMDP zajišťuje Škodovka. Žádný výrobce nemá zájem, na tom aby jeho vozidla udržoval konkurenční výrobce.
To není pravda protože na parametry VŘ na 40m tramvaje vyhrál zahraniční výrobce
Vy už znáte výsledek? Kdo ho vyhrál?
Oficiálně zatím nic komunikováno a prezentováno nebylo, takže je to pouze spekulace.
Spekulace to není, je to pravda. Oficiálně zatím nic vyhlášeno nebylo, resp. nemohlo, protože proces výběru dodavatele ještě neskončil. Ta, jejíž jméno se nesmí vyslovit, se to vší silou snaží zrušit.
Tak kdo to tedy vyhrál?
To jsem vážně zvědavej. Protože to pročtení podmínek a upřesnění je hodně zajímavý. Minimálně klauzule o tom že servisní organizace (Schadewerk) nemusí podepsat NDA.. A povinnost tuto organizaci používat.
Jedna nehoda je série? A ty šrouby se pravidleně mění, takže nebyly špatné už od výroby.
Nehody byly nejméně tři.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Trolejbusov%C3%A1_nehoda_v_Brn%C4%9B_2019
Proto jde o 10 vozů hned a na dalších až 30 je opce.
Zákon neškodí, jen DP nejsou dodnes schopní napsat zakázku bez závad. Stačí se podívat na jakýkoliv výběrový řízení a na to, kolik změn a následných posunů termínu se při tom vytvoří.