Doprava ve městě Trolejbusy

Brno chce koupit až 60 parciálních dvanáctimetrových trolejbusů

První parcinální trolejbusy zařadil DPMB do flotily letos, jde o vozy Škoda 26 Tr. Foto: DPMB
První parcinální trolejbusy zařadil DPMB do flotily v roce 2018, jde o vozy Škoda 26 Tr. Foto: DPMB

Dopravní podnik města Brna (DPMB) vypsal jednu z největších zakázek na nové trolejbusy v Česku. Hledá dodavatele až 60 trolejbusů v hodnotě 780 milionů korun. Původně dopravce uvažoval až o 40 vozech, nakonec půjde o rámcovou smlouvu až na 60 dvanáctimetrových trolejbusů. Plán dopravce avizoval už v létě, kdy vypsal takzvané předběžné tržní konzultace. V nich zjišťoval, co mohou výrobci nabídnout.

Dopravce se podle zadávací dokumentace zaváže k nákupu třiceti trolejbusů, na dalších třicet bude opce. „Došlo k navýšení opční části o dvacet kusů, a to především z důvodu časové náročnosti výběru a nákupu vozů,“ vysvětlila mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.

DPMB zatím neví, kam nové trolejbusy nasadí. „V provozu nahradí nejstarší trolejbusy našeho vozového parku – 14Tr a 21Tr,“ dodala Tomaštíková. Lhůta pro podání nabídek je 14. listopadu.

DPMB vypsal zakázku poté, co nejprve oslovil možné dodavatele v rámci předběžných tržních konzultací, během kterých si chtěl vyjasnit podmínky, za kterých vypíše soutěž.  Podle zadávací dokumentace se konzultací zúčastnili tři zájemci: Škoda Electric, Solaris a Cegelec.

Díky konzultacím provedl DPMB částečnou korekci v podmínkách soutěže, tendr je otevřenější. DPMB například za referenci pro splnění kvalifikace (nejméně 5 trolejbusů s alternativním pohonem za poslední tři roky, dojezd alespoň 1,5 km) považuje i dodávku do zemí mimo Evropskou unii, například do Švýcarska nebo zemí takzvaného východního partnerství, což je velká část zemí bývalého Sovětského svazu.

Hodnotící kritéria jsou nastavená hlavně na cenu, která má váhu 90 %, 5 % připadá na dobu dodání trolejbusů a dalších 5 % na splnění technické kvalifikace. Všech 30 trolejbusů má být dodáno do 540 dnů po podpisu smlouvy.

DPMB v podmínkách požaduje klimatizaci a nejméně 25 míst pro sedící, v autobuse bude také nejméně 5 USB zásubek na dobíjení. Trolejbus má na baterii dojet nejméně 10 kilometrů mimo trolejové vedení. V původní podmínkách měl zvládat poměr jízdy 1:1 pod trolejemi a na baterie, teď už stačí nově jen poměr 2:1.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Kevis
Host
Kevis

Koupit parciální trolejbusy je dobrá myšlenka, která se osvědčila i v Ostravě. Při výlukách je nemusí nahrazovat autobusy. Letos se to osvědčilo při 2 měsíční výluce v Ostravě při rekonstrukci křižovatky Českobratrská x Sokolská. Bohužel jich však Ostrava nemá dostatek a tak přesto museli velkou část nahradit autobusy. Prodloužení výluky ale zkomplikovalo dopravu, jelikož autobusy museli vrátit autobusy, které byly po prázdninách potřeba na autobusové linky a tak museli změnit trasu trolejbusů jen,proto, že je neměli čím nahradit. Jinak již dávno před tím byly nasazovány na lince 101,kde cestující, kteří chtěli z Hranečníku pokračovat do Radvanic a museli přestupovat na… Číst vice »

Luděk
Host
Luděk

Brno ale má už 10 parciálů přes rok takže to žádná novinka není. Našli uplatnění lince 32 kde byla cca roční výluka

SYN
Host
SYN

Jojo, jel jsem s ním několikrát a takhle na první pohled se zdá že nemá nějakou chybu, celkem v pohodě a baterky mu fungujou, myslím že ten požadavek na řádově 10km nezávislého pohybu a rychlost nabíjení tak aby byl schopen 1:1 (alespoň polovinu směny strávit „pod dráty“ – ale pozor tady dost pomůže pokud má možnost nabíjení při odpočívání na konečné, což by mělo být dost snadné=bodový zdroj) je dost rozumné…
Prakticky by to do budoucna mohlo vypadat i tak že budou zadrátované prudší kopce a konečné a zbytek už by se dal dojezdit z baterek…

myrha
Host
myrha

Je super že se něco děje (vzhledem ke stavu vozového parku), ale obávám se, že v pozadí musí být nějaká dotace nebo jiné ospravedlnění tohoto nákupu. Jinak si nedovedu úplně vysvětlit k čemu vozit 8t baterek v běžném provozu navíc. 26Tr mám rád, líbí se mi, ale jízda v něm není vzhledem ke skoro dvojnásobé hmotnosti vůbec svižná, karoserie musí trpět (což nutně bude mít vliv na životnost), gumy jsou strašně pod tou vahou slyšet (rychlejší opotřebení) a když nám včera skočil chodec na přechodě tak to řidič taky nemusel ubrzdit (kinetická energie). Vím, že to konstrukčně nebude asi lehké/možné… Číst vice »

PetrD
Host
PetrD

Odkud máte prosím vás informaci, že baterie na 10km dojezd váží 8t ? V Ostravě jsem si nevšiml že by ty parciály jezdily nějak hůře. O prázdninách byly všechny využity při výluce na jedné velké křižovatce.

Dáda
Host
Dáda

1) opravdu 8t baterek? ten trolejbus na baterky má obkroužit celý Brno?
2)Opraqvdu zvýšení hmostnosti vozu prodlouží brzdnou dráhu vozudla?

(nevím jak u Vás, ale u mne hmostnost vozudla ve výpočtu dráhy vůbec nefiguruje. je tam g, rychlost, mí… a to je tak vše…)

Dáda
Host
Dáda

pro mínusáře: dráha d [metry]= rychlost na druhou[metry za sekundu]/ (2 x koeficient tření x tíhové zrychlení) Das ist alles !!!

PetrD
Host
PetrD

Máte to špatně. Nebo chcete tvrdit že např. plně naložený kamion jedoucí z kopce při plném brždění zabrzdí stejně jako prázdný? 😀

Dáda
Host
Dáda

jestlůi jerde z kopce nebo po rovině … pokud dáte vedle sebe 2 identická auta, např plně ložený nákladák a ten samej prázdnej náklaďák a ve sejný čas někdo stejnou silou dupne na brzdový pedál, přičemž obě vozidly budou v ten okamžik mít stejnou rychlost, zastaví na stejné ± zlomek procenta dráze. Těžší zastaví o malinkej kousek dál, protože bude vyšší tepelné namáhání stykové vrsty pneumatika/vozovka a dříve dojde k tepelným změnám na behounu. Fyziku nejde odrbávat, i když si to lidi přejí. Vzorec je 100% správně, protože pokud by náhodou nebyl, pak bude špatně nmoho posudků a mnoho řidičů… Číst vice »

Dáda
Host
Dáda

pokud paltí že: (zrychlení = zpomaleníje to jen o známénku na dráhu nemá vliv) kinetická energie vozidla = 1/2 hmotnost x rychlost na druhou práce při brždění = F x s přičemž můžeme tvrdit že s = 1/2 zrychhlení x čas na druhou můžeme bez uzardění tvrdit, že práce při brždění = F x s, tj práce při brždění = mí x g x s Mňo, pokud dosadíme E = W získáme: 1/2 x m x v na druhou = mí. m . g . s vykrátím a získám výše citovaný vzorec s = v na druhou /(2x g 2mí)… Číst vice »

Dada
Host
Dada

No pokud s timto presvedcenim ridite prazdny nakladak, tak bych vas opravdu nerad potkal prazdneho. Toto jsou elementarni znalosti teda neznalosti. Pomuzete spolecnosti kdyz vratite dobrovolne ridicak.

Veronika
Host
Veronika

A proto je tolik nehod prazdnych nakladaku. Vsichni si mysleli, ze to ubrzdi na fleku!

Richec
Host
Richec

Dádo, už jsi to někdy řídila? Ne? Tak mlč!!

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

V Brně se jenom chce, ale kupovat? To ne, nejsou peníze. Viz.nedávno zrušený soutěž na nové kloubové trolejbusy.

Dáda
Host
Dáda

To jo, ve chtění jsme tu docela přeborníci. Často však výsledkem chtění je kočkopes, nebo rovnou vyšumnění..

Kubrt
Host
Kubrt

Zaujal mě ten Cegelec jako účastník konzultací. Se Solarisem už toho moc nedělají (naposledy Salzburg?), v „jeho“ kastlích se teď dodávají výzbroje Škoda a Medcom. Že by návrat kombinace Cegelec-Bogdan? 🙂

noerf
Host
noerf

kubrt: Cegelec dělá elektrovýzbroj i pro karosérie SOR, Škoda dodává elektrovýzbroj pro karoserie Iveco, Solaris, Sor. Takže si můžete vybrat. Ale podle odběru brněnského DP se dá předvpokládat karosérie Solaris a výzbroj Škoda.

Kuba
Host
Kuba

No Cegelec má myslím i ten prototyp trolejbus Electron od Ekovy…

Bpee
Host
Bpee

No, lepší Bohdan, než ten humus od Ekovy..

LiborV
Host
LiborV

Jsem zvědav zda budou trolejbusy v karosérii SOR nebo Solaris. Hodně záleží jaká je specifikace trolejbusu. Zda si dopravce troufne do specifikace poptávaných trolejbusů zapracovat své zkušenosti a reálné potřeby.

Kouzelnik Zababa
Host
Kouzelnik Zababa

Snad to budou Iveca. Se Solarisem jsou dlouhodobě problémy a SOR je čím dál tím víc konkurent.

a8n
Host
a8n

Zato 25Tr je úžasně spolehlivý stroj, který si mechoši nemůžou vynachválit.

SYN
Host
SYN

Osobně se mi zdá vnitřní uspořádání kastle Solaris dlouhodobě nejlepší, SOR v trbusu bohužel nesplnil moje naděje, jsou to hrozné „hory“, místy téměř neprůchodný (sedadla naproti sobě za kloubem) atd…
Kloubové Solarisy dodávané cca. před třemi roky (v naftě) jsou zatím nelepší vnitřní uspořádání které jsem tu zažil.
Těžko říci jak moc na to má vliv přání objednatele, ale tak doufám že si občas schválně nevymýšlejí hovadiny, jeden a ten samý DP snad ne?

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

Doufejme v Iveco kastle.

jenki
Host
jenki

Na Iveco kastle zapomeňte. Iveco vůbec nemá zájem se v trolejbusech angažovat. Pokus se Škodovkou se týkal konkrétního zahraničního zákazníka, a když nevyšel, Iveco to pohřbilo.

Honza
Host
Honza

SOR + Škoda. Hezky česky.

liposh
Host
liposh

Parciální trolejbusy jsou fajn. Akorát mě trochu děsí, že 90% kritérií je cena. aškoliv já jsem laik, nedovedu si představit, jak takový poměr potom v praxi vypadá a co to znamená (jinde , než na papíře. To se jako dělá nějaký kvocient x9 a x0,5? 🙂 )

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce