Letecké společnosti Letectví Letiště

British Airways obnoví spojení s Prahou, do Londýna jsou až o polovinu levnější než ČSA

Airbus A320 British Airways v Praze. Foto: Letiště Praha
Airbus A320 British Airways v Praze. Foto: Letiště Praha

Letecká společnost British Airways je dalším dopravcem, který potvrdil svůj návrat k provozu z Prahy. Od 1. července bude firma létat nejdříve třikrát týdně, později denně, na hlavní letiště v Londýně Heathrow. V porovnání s Českými aeroliniemi, které na trasu do Londýna vstupují 25. června, budou zatím výrazně levnější.

Návrat British Airways potvrdilo Letiště Praha. Firma začne s provozem 1. července, až do 10. července bude létat jen ve středu, pátek a v neděli, většinou s odletem v 13:45 z Prahy a v 9:50 z Londýna. Od 10. července bude létat denně kromě úterý, od 16. července každý den a ve vybrané dny i dvakrát denně. Na linku bude nasazovat Airbus A319.

Londýn bude další destinací z Prahy, kde budou mít cestující výběr z více dopravců. Na letiště Stansted se od července vrací linka Ryanairu z Prahy, přímo na Heathrow začnou po deseti letech létat České aerolinie. Ty spustí provoz 25. června. Cenově zatím vychází výrazně levněji britský dopravce: jednosměrná letenka začíná z Prahy na 925 korunách, u ČSA na 2 042 korunách. Na cestě z Londýna (kde se musí platit ještě speciální odletová daň) jsou rozdíly menší: 2 304 Kč u ČSA, 1 449 u British Airways.

British Airways jsou osmnáctým dopravcem, který potvrdil obnovení provozu z Prahy. „Letecké společnosti se na linky z Prahy vracejí v závislosti na uvolňování podmínek pro vycestování, ale také především v reakci na poptávku po létání ze strany cestujících. Ta bude v následujících týdnech a měsících klíčová pro úspěch obnovených spojení,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomas

Ono se taky nabizi nizsi cena, kdyz ma BA v zavesu garantovany pujcky, zatimco v CR to jednou vypada na podporu, potom zase zazracne Schillerova otoci a nic…Dotace v letectvi jsou velmi vaznou konkurencni vyhodou. Obecne kazi trh, natoz tady. Se pak neni cemu divit, kdyz v kotline nasi nejistoty musi cenu nasadit…

Analytik

Dotace možná kazí trh, ale nic nebrání majitelům nespoléhat na garance a navýšit jmění své společnosti – je to naprosto legální způsob a mohou si to finančně dovolit. Tady je to pěkně popsáno:
https://a2larm.cz/2020/06/neni-duvod-aby-stat-zachranoval-ohlodanou-kost-smartwings

Gale

Ony se lépe garantují půjčky společnosti která má čím ručit, než prázdné schránce vyčerpané nájmy a leasingy.
Mimo to BA – narozdíl od SW/ČSA – zajišťuje pro řadu míst (která nemají pozemní spojení) cosi jako základní dopravní obslužnost…

Roman

A EZY je taky pro UK tak nezbytná? Nebo JET2. Nebo La Compagnie ve Francii. Opravdu by se dané státy bez nich neobešli? A k tomu navyšování základního jmění. SW přeci řekli ze majitelé do firmy dají nějakých 1,2 miliardy. IAG se ani nenamáhal.

beija

A kdo si článek asi tak ve Forbesu zaplatil? 🙂

Roman

A kdo naštval pana Stega? Takhle by jsme jsme se mohli asi bavit do aleluja. Vy jste dal odkaz, ja dal odkaz at si čtenář vybere

Thomas

Klasika, vsechny clanky proti SW jsou pravda, pro jsou jen zaplacene….boze lidi, plesknete si

DrFj

Program v UK maji moznost vyuzit vsechny firmy splnujici urcita kriteria. U nas takovy program nemame a tudiz nelze tyto situace srovnavat. Situaci ve Francii vsak neznam, nemohu tedy porovnat.

Majitele sice chteji navysit zakladni jmeni, ale to az nyni, nikoliv od zacatku. Otazkou je, proc na to pristoupili…ze by kvuli uveru/zaruce?

Marek

já myslím, že ta cena je naprosto OK. Každý by chtěl lítat za 10 Euro, pak se prostě lítá zbytečně moc. Navíc cena u QS není až tak pohyblivá – když jsem kupoval letenku 3 měsíce před odletem, tak kolega ji dostal týden předem za stejnou cenu.

Analytik

Když máš aerolinku, tak potřebuješ aby se létalo, a to hodně moc a ideálně s tebou. Problém Smartwings je mj. jejich byznysmodel. Osekáním všech služeb co byly v ceně se dostali prakticky na úroveň lowcostů a hlavní rozdíly jsou v garantovaných přestupech (což by bylo fajn pokud by nabízeli návazné dálkové linky) a pak v ceně, která úrovni poskytovaných služeb prostě neodpovídá a proto mají minimum loajálních zákazníků. Viz třeba letošní Chorvatsko – Smartwings stojí letadla odstavená a letenka u nich začíná na 6k RT bez služeb, to se pak nelze divit, že Jančura je schopen prodat přes 20.000 jízdenek… Číst vice »

RHood

S první části s vámi nesouhlasím. Bussines model byl u QS nastaven naprosto správně charter lety v létě pro CZ klientelu a ACMI pronájem co nejvíce kapacity na zimu. Bussines model pro dopravce typu QS jako ušitý a dle mého názoru i ziskový. Problém je, když do tohoto modelu začnete roubovat pravidelnou přepravu. Prostě psa s kočkou není možné křížit. A jedna věc, prosím zapomeňte na to, že tady v CZ někdy v krátké, daleké budoucnosti bude síťový dopravce spojující shor haul s long haul. Při stávající konkurenci to je absolutní nesmysl. S druhou části souhlasím až na jednu věc,… Číst vice »

Anonymus

Cestovky do Chorvatska neletaji. Najdete mi jen jeden inzerat od ceske cestovky na letecke spojeni do Chorvatska. 🙂

RHood

Já nevím, ale je to takový problém zadat do google.com kombinaci slov Chorvatsko + letecky. Podívejte se na nabídku. Tak třeba typicky jako každý rok specialista na Chorvatsko, Vítkovice Tours a další Travel Family, s.r.o., která používá portál VIAMARE, atd. Cestovní kanceláře nabízejí kompletní balíčky, nenabízejí letecké spojení, pokud jste neměl na mysli prodej letenek. Ano, prodávají letenky, rovněž, ale za cenu, která je distribuovaná leteckou společností.

Analytik

Na chartery to měli možná nastavené ideálně, ale teď to fungovat už nebude. Letadel je nadbytek a poptavka i ceny půjdou dolů a bude více konkurence. Pokud je to charterová společnost, tak zároveň nemůžou tvrdit, že jsou strategický dopravce.
Pokud mají ten Split vyprodaný pro CK, tak je nešťastné, to doprodávání za ty napálené ceny, dělá jim to špatnou pověst a negativní publicitu. Navíc zájem o Chorvatsko je značný, ten Jančura přidává další vlaky a plánuje jezdit každý den. To je pak ostuda, že „národní dopravce“ nedokáže nic vymyslet a nechá raději letadla na zemi…taková aerolinka je zbytečná.

Anonymus

Cestovky do Chorvatska neletaji…

eLKá

Tak dostaňte si do váhového limitu SW výbavu standardní české rodiny, která vyrazila na Jadran…
Já jsem zvědav, jak budou naloženy Jančurovy vlaky do Rijeky…

Mat

BA teď mají vyloženě dumpingové ceny, ale až se situace trochu stabilizuje, kromě termínů několik měsíců dopředu budou ČSA levnější. Stejně jako všude jinde, kde si konkurují s většími zahraničními aerolinkami, namátkou Paříž, Řím, Amsterdam, Frankfurt, Madrid, Helsinki, Stockholm, Bukurešť, Kyjev, Varšava, určitě ještě něco dalšího, všude jsou ČSA levnější. Často i levnější než low-costy, s tím, jak cvičí s cenou, ČSA ceny zpravidla drží.

Mad_Majk

Nevím proč dumpingové ceny.. minulý podizm nebyl problém sehnat na méně lukrativní časy z těch pěti rotací denně rt letenku za cca. 2.500,- i dva týdny před odletem.

Mad_Majk

A btw., měsíce dopředu mívaly BA nejnižší ceny za rt na LHR těsně pod 2.000,- a na LCY těsňe pod 2.400,- 🙂

Anonymus

Neni to tak, ze BA jako britska aerolinka ma mnohem nizsi poplatky za Hethrow?

Mad_Majk

Myslíte třeba ty, co BA za miliony kupovala v roce 2010 tehdá od ČSA? 🙂

Petr

Čili překvapení se nekoná. To bude dřív v pekle mrznout, než by v QS group přišli s konkurenceschopnou nabídkou. Za pár měsíců se ukáže že linka nesplnila očekávání a dál už to známe.

Analytik

To říkám pořád, ta aerolinka je nekonkurenceschopná – na pravidelných linkách do evropských metropolí je zpravidla dražší než ostatní a na ostatních linkách jí převálcují lowcosty, které nabízejí v podstatě tytéž služby za zlomek ceny. A vsadím se, že do roka se nebude chytat ani v charterech.

Tomas

zvláštní .. realita je opačná. na pravidelných linkách do evropských metropolí byla zpravidla levnější, než ostatní.

Tomas

Take tomu nerozumim..casto si tu lidi leci nejake sve sve komplexy, nez aby se podivali, povznesli a objektivne (na zaklade overenych znalosti) posoudili…V tomto pripade staci jen vyhledat ceny z dob drivejsich a porovnat. To zase tak tezke neni :(…

Nekdo

vážený pane, zřejmě jste si zapoměl změnit přezdívku, když tady předstíráte diskusi…

Jaksi

No nevím odkud cerpate, vloni BCN se SW přes 5000, nakonec s vuelingem za 1990, cena 3 týdny před odletem…jděte se SW do háje…

VíKo

Ten rozdíl je drtivej. To SW bude muset stáhnout cenu. Na druhou stranu má BA slušnej polštář díky podpoře britské vlády. Trh se celkem rychle postará o nekonkurenceschopné. Bohužel i se zárukami vlády za úvěr, to budeou mít SW se svou cenotvrobou a reputací (osobně proti nim nic nemám, létal jsem s nimi a létat klidně budu) zatraceně těžký.

beija

Tak tomu říkám peníze českých daňových poplatníků coby půjčka Smartwings spláchnuté rovnou do záchodu.. 🙁 Při takovéhle cenové politice.
Každopádně BA nebyli nikdy na trase LHR-PRG (a zpět) zas až tak drazí kvůli velké konkurenci. Letenka týden – 1Odní předem se dala sehnat za 3 500Kč.

Analytik

Jsou i termíny (hlavně přes zimu), kdy to nabízí BA i za 1.800 Kč RT….

Tomas

Co ty o té cenové politice víš? jenom vidíš cenu v nejlevnější booking class na dané termíny.

Co 100% nevidíš, kolik míst v letadle je u BA za tuhle cenu (to nenajdeš) a jak jsou odstupnované ceny ve vyšších booking classách (to najdeš, ale nepředpokládám, že bys to byl schopen najít), a kolik v nich bude míst. a samozřejmě, to nevidíme ani u smart wingsu.

takže bych tady bejt tebou nepindal kraviny, a počkal si.

RHood

Co je tohle za reakci, komentář ? Si to po sobě nejdříve přečtěte než kliknete na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ, nebo se dopředu vždy poraďte s někým, kdo je v dané oblasti kovaný a v tomto případě je to někdo s revenue management. Určitě by jste dokázal v mnoha případech napsat super reakci a zabodovat.

Radek Janata

Máte nějakou konkrétní připomínku? Má pravdu. Počet volných míst v dané bookovací třídě opravdu není vidět (ukazuje se max. 4 nebo 9, protože to je obchodní tajemství). A typické vyhledávače používaní veřejností ukazují dokonce jen jednu bookovací třídu – tu nejlevnější nenulovou.

RHood

Pane Janata, obyčejný smrtelník ani neví co je to knihovací třída, tak to tady ani neuvádějte, protože tady budete muset vysvětlovat, že to nemá nic s vydáváním knížky nebo něco podobného. Ale jeden fakt tu prostě je a to nemůžete popřít, prostě jsou BA levnější a je naprosto jedno, jestli za tuto cenou prodávají jednu nebo 5, nebo více sedaček.

Tomas

No, to, kolik za tu cenu prodávají sedaček (a pípadně za jakých podmínek) je naopak jeden z těch nejzásadnějších (ne-li rovnou nejzásadnější) faktor, který ovlivnuje, kdo je a kdo není nejlevnější.

Ale samozrejmě v tuto chvíli je BA tím levnějším. Za týden, dva to může být naopak.

Ota Z.

pokud mohu vstoupit do diskuze, tak se porovnává něco, co porovnat nejde. Cena letenky se vždy určuje podle kapacity, obsazenosti a vytíženosti dané linky. Takže pokud to nyní BA dali do systému, předpokládám že je to téměř prázdné a většina RBD jsou volná, zatím co u ČSA už je to v prodeji, některeá levná RBD jako P nebo R jsou vyprodaná a proto je cena vyšší. Základní princip Revenue. Každý vyhledávač vytahuje jen nejlevnější dostupnou kapacitu, v horším případě typu Skyscenner tahá ceny z jiných trhů, které aplikuje na CZ prodej (jiné ceny v jiných RBD). Doporučil bych počkat na… Číst vice »

eLKá

Už jsem s BA dlouho neletel, takže se ptam: BA vodu, kávu či čaj na letu do/z Prahy ještě nabídne, nebo už také mají služby jak WizzAir, Ryanair či Smartwings?

beija

Před 2lety ano. Trochu mě ale zklamala v poslední době (před koronavirem) Lufthansa s jejich servisem, už to také osekali. Dříve byli ok. Nemluvě o zavazadlech, i tam to zkrouhli.

Ota Z.

nevím o tom, že by LH osekávala zavazadla. Naopak, jejich systém je jeden z nejlepších co znám (v rámci Evropy i limitů).
Co přesně máte namysli, prosím?

Y.K.

Ono záleží v jaké knihovací třídě a na jaké trase. Economy light Lufthansy je max 8 km kabinové a konec. Economy classic a flex má i odbavené, bussines pochopitelně také. Naopak dálkovky berou odbavené i v levných knihovacích třídách.

Y.K.

Pardon, ty automatické opravy, kg, ne km. 🙂

Analytik

BA nevím, ale často létám do Paříže a Amsterdamu a tam AF i KLM mají občerstvení v ceně a jsou i zpravidla levnější oproti lowcostu Smartwings.

Dimik

Obcerstveni neni v economy v cene.

Roman

Tak tak. Na krátkých tratích není v economy jídlo. Da se koupit v palubním prodeji. Ceny nejsou nijak závratné a není úplně špatné. Britský standard dalo by se říct.

eLKá

Tak ptal jsem se na vodu, kávu a čaj…

Roman

Pardon, stejné je to s pitím

eLKá

Já se ale ptal na BA, nikoliv QS 😉
Ale děkuji za vaše „odkopání“ 😀

Y.K.

Ale on píše o BA.
Economy, krátké tratě, kafe, čaj: £2.50

Roman

Jaké odkopani??? Ptal jste se na servis u BA napsal jsem o jídlech vy jste zminil ze chcete i formaci o pití na což jsem take zareagoval. Pravda je ze jak pise Jan níže tak asi nesprávně.

Janina

BA nedává zdarma nic. Smartwings dává zdarma jen vodu.

Michal

Jo, a kdy a komu ? do Francie na CDG nedají nic…

Jan

aktuální info ze stránek BA.com – From 16 June, we will offer complimentary refreshments in our Euro Traveller economy class along with a bottle of water. Please speak to a member of crew if you would like a juice or hot drink. Any changes will be published on this page.. snad nevadí, že je to v originále, případně pls google.

eLKá

Ne, nevadí, díky 😉

Supidio

Jen další argument k tomu, proč by slavné ČSA, potažmo smartwings, jakožto nejdražší čistě low cost airline měly být ponechány osudu. Nevím, proč by měl stát podporovat příšerného, naprosto konkurence neschopného dopravce…?

Tomas

Ciste lowcost aerolinky nejsou. Kdo toto tvrdi, mel by si prvne zacit neco studovat o dane problematice. Jste proti pujce SW a pritom se divite, ze musi nadsadit cenu. Ono se to BAlita za nizsi ceny, kdyz ma schvalene penezni pujcky a muze nasadit konkurenceschopnou cenu….stupido, fakt

eLKá

Tak jestli si chcete hrát hru „najděte na palubě evropského letu Smartwings a Ryanair pět rozdílů“, směle do toho. Rovnou říkám, že (vzhledem k ceně letenek obou společností) to nevyhrajete 😉
A že na letech ČSA nejsou SW ochotni ani dát půl litru vody, nebo tu vodu rozlévat z 2l lahví, považuji celkem za úlet.

Y.K.

Ono tedy ČSA v rámci ekonomické třídy a krátkých letů zrušily občerstvení na palubě už v roce 2015, ale můžou za to Smartwings. Stejně jako většina aerolinek v Evropě, snad kromě KLM.

Ota Z.

pokud to bude pro point to point PAX tak rozdíl cca 500 CZK v ceně pro business cestující nehraje roli. Oba časy jak BA tak OK nejsou ideální pro business otočky, takže zajímavější bude sledovat vývoj ceny v plném provozu.
BA pravděpodobně bude navazovat na pokráčka do Ameriky, případně Asie

Analytik

Smartwings/ČSA vyhovují pouze regulované trhy, nejlépe monopoly a ještě v rámci RVHP. V běžném tržním prostředí se neprosadí.

Roman

To neni úplně pravda. SW/OK většinou drží stejnou cenu po dobu celého prodeje. V určitém momentu proto ve vyhledávačích začnou okupovat „první příčky“. To je moment kdy vyprodaji většinu letenek. Pokud by jste si pak na totožné lince spočítal zisk z prodeje letenek SW a konkurence tak to číslo bude dost podobné.

Tomas

V trzim prostredi, kde ostatni dostavaji miliardove pujcky a dotace a sami maji nastavovat konkurenceschopnou cenu bez nich…na to nemusite byt analytik, abyste si dal jedna a jedna dohromady 🙈😅

Analytik

Tohle nemůže nikoho překvapit