egoe-plus
Dopravci Železnice

Bombardier vyrobil první jednotku Zefiro pro provoz ve Švédsku, testovat se bude i v Česku

První vyrobená jednotka Zefiro Express. Foto: Bombardier
První vyrobená jednotka Zefiro Express. Foto: Bombardier
Vlaky budou vybaveny pro provoz v extrémních mrazech i sněhových závějích.

Společnost Bombardier Transportation představila první dokončenou jednotku Zefiro Express. Ta by měla začít jezdit na tratích v oblasti Västra Götaland ve Švédsku pro dopravce Västtrafik, který si jich objednal celkem 45.

Bombardier oznámil posun ve výrobě v tiskové zprávě. Podle výrobce tak začíná fáze testování a schvalování pro provoz. Jednotka již získala v Německu cenu za design. Jednotku vyrábí Bombardier ve svém německém závodě v Hennigsdorfu.

Vlaky jsou konstruovány pro rychlost až 200 kilometrů v hodině. Součástí výbavy je „zimní balíček“ pro provoz až ve –40 stupních Celsia či až v 80 centimetrech hlubokých závějích sněhu. Jezdit budou v regionu Västra Götaland, jehož hlavním městem je Göteborg.

První série bude testována hlavně v Německu, druhá by se měla v roce 2022 objevit i na železničním zkušebním okruhu ve Velimi.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

Takže do silných mrazů a extrémních závějí, jo…. Takže kolik si jich objedná Pražská PID ?

Kalanis

Tady se objednávají věci typu středomoří a pláž.

Jan Schmidt

Co šířka dveří? nepotřebovali ve Švédsku taky širší dveře jako České dráhy od Škody Kypr?

Petr

Jedná se o jednotku, která pravděpodobně bude zastavovat nepříliš často, tedy výměna cestujících bude malá, proto stačí malé dveře (viz railjet, Pendolino a jiné dálkové jednotky). ČD požadují velké dveře u regionálních souprav, kdy může rychlost výměny cestujících podstatně zkrátit dobu pobytu a zvýšit efektivitu přepravy

X 1

Menší (jednodílné) dveře jsou z důvodů tlakotěsnosti soupravy.
Nad 160 km/h je to víceméně nevyhnutelné.
Můžeme se s nimi setkat u vysokorychlostních vlaků, vozů klasické konstrukce, nebo vlakových souprav, které mají primární určení jako příměstské ale jsou konstrukčně upraveny na rychlosti vyšší než 160 km/h, např. u Škoda NIM Express (DB Regio), Stadler Kiss (Westbahn, DB, Mälardalstrafik), Stadler Flirt (MTR Express, BC, Leo Expres), Alstom Coradia Liner Polyvalent (SNCF).

Michal

Pokud se nevejdeš do dveří vlaku,létej nákladním Herkulesem !!

Jiří Kocurek

To je zřejmě narážka na jedno výběrko ČD, kde požadovali takovou šířku dveří, aby to nikdo jiný nevyhrál. Tuším, že 1500 mm, zatímco konkurence nabízí jen „1300 mm“. Hádám, že do 1300 mm šířky se vejde i ten nejtěžší zápasník sumo.

medical_examiner

…a to ještě po vydatném obědě.
K čemu dveře široké 150 cm? Šířka chodby je maximálně 80 cm…

Bertik

Spíše ať chodí pesky, to mu prospěje vic.

medical_examiner

Kotas? Tomu by spíš pomohlo se projet normální tramvají…

Xaver

A cenu za design získal za tu vizualizaci nebo za reálný vzhled? Protože od té vizualizace se docela podstatně liší.

Cestující, teď ale doma

3 vozová jednotka, ale nizkopodlazni pouze část prostředního vozu, zajímavé řešení

medical_examiner

Takové proporčně realistické…

Pe.tr

Pokud je vevnitř stejný krasavec jako z venku tak si právě takto představuji vlak roku 2020

Jan Sova

Počkáme 25-30 let a třeba to sem někdo dotáhne jako ojetinu… Už teď je jasné pod jakou správnou barvou to bude muset být.

medical_examiner

Černá to nebude na beton…

Jan

Transport bude po silnici? Protože vlaky skandinávského profilu se na české koleje nevlezou.

Od lesa

Všechno jde, když se chce.

Honza D.

Když se svého času vlezly vozy RŽD… 🙂

Jan

Není to tak dávno co ruské vozy jezdily do Berlína, ale to ještě nebyly nikde vysokém nástupiště pro bezbariérový přístup. Nevím, jestli by to dnes ještě projelo.

Xaver

Proto je ta skříň dole skosená, ne?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Pokud vím, ve švédsku je rozchod 1435 mm. Finsko má 1524 mm

Xaver

Nejde o rozchod, ale šířku skříně a ta je ve Švédku větší než u nás (myslím 3200 mm).

X 1

Flirty a Kissy se u nás taky testovaly.

Xaver

Já to nerozporuju, jen reaguji na předřečníka 😉

Jiří

Tak jestli to nevíte, tak se ve Velimi testují vlaky pro celou evropu, neli pro celý svět. A to mají právě různé rozchody kolejí.

Alibaba

Tak zrovna různé rozchody tam na okruzích nemají. Maj tam 4 základní systémy napájení.

Honza D.

Lehce zvídavý dotaz – jak to má distribuovaný pohon, víte někdo?

Jerry

Zeby se s tím vzhledem někdo vyhrál.. nuda a ta hnusobila ..hoši na to že stě velká firma .. naše pantery jsou hezčí

TPal.

Pravda je, že ten tvar skříně trochu ten design vlaku kazí, ale nudou bych to nenazýval. 🙂

Xaver

Naopak, tenhle tvar skříně mi přijde zajímavější.

Jerry

Nuda s nudou strida nudu

Xaver

Jestli je něco skutečně nuda, tak je to Panter.

medical_examiner

Třeba poskakování Interpanteru na koridoru je ubíjející nuda. Člověk si nemůže cokoliv přečíst atd…

Marek

to je tak hezký, když na tej střeše nic nestraší

Apollo17

No protože to je pod podlahou.Což u celkově nízkopodlažních vlaků je problém.

medical_examiner

NP vlaky jsou problém ze svojí podstaty. Už kvůli vysokému těžišti.

medical_examiner

Proto byly žabotlamy jediným nízkopodlažním vozidlem v Československu.
Další jsou až 471 (u patrových jednotek to jinak nejde…)

Apollo17

No a jinde ,než v Československu ten problém vyřešili a už 20 let do regionální dopravy dopravci kupují jen nízkopodlažní vozidla(Desira,Flirty,Šarky atd..).

Cyklista

I technologii na střeše jde zakrýt, když se chce, ale většinou to stojí pár korun na víc a proč by to u Škodovky dělali, když je to ČD jedno =D

Partneři


Czechtoll

pst
podcast