lot
Mimořádné události Železnice Železniční průmysl

Správa železnic rozdělila tratě D3 do skupin. Některé osadí lehkým ETCS, jinde přidá návěstidla

Motorová jednotka 844 RegioShark u Kytlic na trati z Děčína do Rumburku. Foto: České dráhy
Motorová jednotka 844 RegioShark u Kytlic na trati z Děčína do Rumburku. Foto: České dráhy

Správa železnic nenechá tratě se zjednodušeným řízením dopravy (podle předpisu D3) v příštích letech zcela napospas lidskému faktoru. V reakci na tragickou nehodu z minulého týdne u Perninku dnes ministr dopravy Karel Havlíček představil tři možné postupy, jak s těmito tratěmi naložit.

Správa železnic už tratě D3 rozdělila do tří skupin. Nejvytíženější by se měly dočkat jakési odlehčené verze evropského systému ETCS, který vedení Správy železnic nazývá ETCS Effective či Light. Podle generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody by do této kategorie spadla například trať Tanvald Kořenov, jejíž velká oprava se chystá. Problém nicméně je, že takový systém podle Svobody zatím nebyl patentován. Do této červené skupiny patří i tratě, které jsou zaústěné na koridory nebo na jejich objízdné trasy.

„Nemůžeme se nechat dotlačit k nějakému unáhlenému řešení. To, že na nás nyní tlačí někteří výrobci, není směrodatné,“ uvedl Havlíček k možným instalacím nějakého národního systému. Podle Svobody navíc osazení nějakých „nových udělátek“ na tratě ze dne na den může naopak bezpečnost snížit. „Lidé mají své návyky a manýry,“ sdělil Svoboda. Přesto vedle ETCS rezort dopravy připouští na tratích D3 osazení odjezdových návěstidel. To by se týkalo druhé, oranžové skupiny tratí. Ve skupině zelených tratí by zůstalo vše při starém. Vedení Správy železnic nicméně přemýšlí o zavedení všeobecné ohlašovací povinnosti ve všech dopravnách D3 na tratích, kde se křižují vlaky. To může nicméně narazit například na absenci signálu.

Podle Havlíčka vyjde zabezpečení regionálních tratí na „jednotky až desítky miliard korun“. Deník Zdopravy.cz si seznam tratí podle skupiny vyžádal, přinese jej po obdržení.

ETCS Effective (Pramen AŽD Praha)
Tato úroveň je levnější variantou pro vedlejší tratě. Systém by měl pracovat podobně jako ETCS L3, ale počet balíz by byl minimalizován. Balízy by se použily jen v obvodech dopraven s kolejovým rozvětvením. Předpokládá se, že na trati není dostatečný signál GSM-R, a proto jsou dávána jen povolení pro jízdu z jedné dopravny do druhé. Pracuje se na variantě, ve které by byla použita i satelitní navigace pro lokalizaci polohy vlaku na trati.

146 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pejan

A přitom by stačila nějaké blbá džípíeska, kterou má na sledování vozidel kdejaký dopravce, jednak by pohyb vlaků viděl dirigující dispečer, jednak by si mohl pohyb ostatních vozidel na trati zkontrolovat i strojvedoucí. Za pár korun.

leon238

Je nekde dostupny seznam D3 trati rozdelenych do zminovanych skupin?

Ondřej

Čtěte.

leon238

Četl jsem, seznam tam nevidím.

jan

A prostě tam kde to jde, navazovalo by do uzlů, nevím proč nejezdí jedno lehké specifické vozidlo tam a zpět.
Nemusí se křižovat. Ušetří se čas. A hlavně modernizace trati bez signalizace – nové koleje v normálních zemích stojí třeba jen 30 mil/km. Ne 60 se signalizací.
Proč. Protože jsou nesmyslné kraje. Tak se protahuje ta trasa zkrz kraj přes koridor, aby to nějak vyšlo a vlak přesně končil zastávku před koncem kraje.. Aby jich neubylo, EU aby neubylo.
Pak TSI tank pak jezdí 40km/h. A naopak pod dráty po koridoru jezdí diselový nesmysl. Viz Arriva na koridoru za Vsetínem.

Vrták

Diesl pod dráty košer úplně není, ale jak to udělat, aby logické rameno Vsetín-Bylnice fungovalo? Os vlaky co zajíždějí do Střelné, to je vyhazování peněz pro pár lidí, pokud to tedy nepojede dál do Púchova, jen kdyby bratija za to nechtěli nekřesťanské peníze.

Na bateriové vlaky zatím peníze nejsou a na dráty do Bylnice taky. Kraje podobné těm nynějším tu byly historicky vždy a zrovna ve ZK nic podobného tomu co popisujete není, vlaky jezdí vždy do uzlů mimo kraj, tedy Hranice, Veselí, něco i Kojetín.

Jiří Kocurek

Takže za to, že nové koleje se signalizací stojí 2x tolik, za to můžou kraje?
No tak tady asi není pomoci.

jan

Jedině snad takovou pseudo L1 čku. A ty data do balíz cpát ze stanice stejně vzduchem – veřejným operátorem nebo lokálním poskytovatelem internetu přes vpnku. Ale kopat kabely kvůli EU podél tratě je nesmysl.

Lohynsky

Havlicek v lednu prevzal resort a na zeleznici a je to sama nehoda… kolik km nivych dalnic tenhle marketingovy umelec otevre? Koliv videi o tom s Babisem natoci?

jan

Jako co byste si na 30 km trať vybrali jako daňový poplatník
4 vozidla * 13 mil do regionov + 30km * (4 mil ETCS L2 + 2 mil gsmr)
tedy 52 mil vozidla + 210 mil! na traťovou část. Za 260 mil ji téměř zmodernizujete možná.
Nebo 4 radiobloky do vozidla za 4 mil.
Já myslím, že já jako daňový poplatník bych měl volbu jasnou. A radši zaplatil nějakou symbolickou debilní pokutu evropské unii.

Koumes

To ano, byť cenu ETCS jste poněkud nadsadil – ta traťová část až tolik nestojí, leda na vícekolejném koridoru.
A ještě nezapomenout na centrální část radiobloku, která vede a kontroluje dispečera – nedovolí mu povolit jízdu do obsazené části trati. To je tak počítám taky asi 4 mil. Ale pořád, jak říkám, nejméně o řád míň jak ETCS.

Y.K.

Oni tam ale nepočítají s ETCS L2. Takže ta traťová část by zřejmě neměla být zásadně odlišná od radiobloku, i když neznáme specifikace.

jan

Já nevím, k čemu je v dnešní době instalace nějakých návěstidel. L3 taky nemá návěstidla. To že ETCS neumí veřejné datové operátory nebo jiný přenos dat ve stanici je jen a jen jeho chyba a zastaralost. Pokud včera ažd řeklo, že radioblok stojí 0,5-1 mil na vozidlo. Traťovou část nepotřebuje a ta je u ETCS 4 mil na km + nevím střelím 2 mil na gsmr. Tak ETCS jsou podle mě zcela vyhozené peníze, které lze použít na nové nedrncavé koleje a zvýšení rychlosti. Na vytéžené tratě typu hradec a spol při komplexní modernizaci a pokládání kabelů okamžitě instalovat třeba… Číst vice »

Premek

Zabezpečení dle D3 není novinka, funguje celkem slušně už spoustu let, pokud si každý splní svoje základní povinnosti. Stačí ale jedno opomenutí a už se to veze…

Miloš

V tom případě se nedá hovořit o zabezpečení

Jiří Kocurek

zámek na dveřích není potřeba, stačí když budou všichni dodržovat předpis, že krást se nemá.

Koumes

Ještě k tomu zabezpečení regionálních tratí – vytáčí mě to zavádějící rčení „unáhlené a provizorní zabezpečení“. ETCS budeme mít do roku 2025 jen na koridorech, pak teprve přijdou na řadu hlavní tratě řízení dle předpisu D1. Ty mají víc km než koridory. Takže než je zabezpečíme s pomocí ETCS, uplyne dalších 15 – 20 let. Teprve potom se dostane na regionálky. Ty se budou vybavovat ETCS (či ETCS Effective) také 15 – 20 let, protože na rychlejší vybavování nebudou prachy. Takže když se mezitím zabezpečí významná část regionálek např. radioblokem, což není žádné udělátko, ale moderní a ověřený systém využívající… Číst vice »

Peeetr

Jak jste na to došel? Konkurence Číny už nadále nedovolí EU pokračovat v dosavadním tempu úpadku, a tempo se nezadržitelně násobně zrychlí, ať už směrem budovacím nebo bouracím.

Tuzemák

Zase pry srážka vlaků

Tuzemák

Se tyhle stránky bojím už normálně otevřít. Kdykoliv sem teď vlezu, něco se srazí.

Tuzemák

Nákladní vlak x Osobní trať Úvaly-Č.Brod

ABC

zase ta D3 !!!

Tuzemák

Tak hlavně, když na to téma měla ČT24 dlouhou diskuzi. A co vyřešili…nic.

Tuzemák

Podle policie na místě desítky zraněných a možná i mrtví. (ČT24)

Tuzemák

City Elephant x Česká pošta

Vašek

Povinnost hlásit se z každé dopravny může narazit na absenci signálu? No tak se, sakra, půjde k telefonu, jako dříve všechny roky, co D3 existuje. A že tam už telefon není? No tak se dráty znovu natáhnou.

Leinad

Jinak

Jiří Kocurek

Je to pár dnů, kdy vlaky stály kvůli překopnutému kabelu. Dneska by možná vyšlo levněji ten signál na nádraží zajistit bezdrátově, než aby se kopal kabel. TRS je taky bezdrátová.

Jakub Rákosník

Zařízení pro zastavení vlaku, odjetého bez souhlasu z dopravny již existuje – jmenuje se VNPN a umí vyslat signál generální nebo adresný stop, spolupracuje s radiovými systémy TRS i GSM-R. Ano, reaguje to ex-post, takže srážkám na zhlaví a záhlaví (vzor Rotava 2016) to nezabrání, stejně jako srážce ve zhlaví po záměně návěstního znaku pro jinou kolej. Ale nehodám jako tady v Perninku to zabrání. Vyžaduje zřízení moderního SZZ (ale klidně levného vzor Lokale 98), tedy „návěstidel“, jak řekl pan ministr. Ale hlavně: Je to založené na již existujících povinných zařízeních (TRS) a interoperabilních zařízeních (GSM-R). Vysílačku kompatibilního typu dnes… Číst vice »

Kuzma Kuzmič

VNPN by mohla fungovat na traťovém souhlasu s počítačem náprav. Budovat drahé SZZ opravdu není třeba.

Koumes

Radioblok lze upgradovat/rozšířit o ETCS (až na to budou prachy) a přitom ponechat smíšený provoz vozidel vybavených mobilkami radiobloku na starých jednotkách , kde se nevyplatí dávat drahé mobilky ETCS, a vozidel s mobilkami ETCS. Co chcete víc?

Koumes

Jo a to vše bez kopání a kabelů…

Jerry

Liberalizace železnice cesta do pekel . . něco se stallo a pak se to řeší. Uz jděte do píce szdc

Chronosphere

Ony se Perninku srazily nějaké liberalizované vlaky? Možná by do píce měli jít Jerryové.

Miloš

Liberalizace sice je cesta do pekel, ale s touto nehodou nesouvisí

Alibaba

Nějak mě uniká, proč by se měla zabezpečovat trať Tanvald – Harrachov nějak jinak, než co je v okolí? Vzhledem k provozu se to mělo osadit normálním ZZ (Návěstidla, přestavníky, výhybky elektrickým ohřevem výhybek) s dálkovinou do Tanvaldu (Liberce?) a jezdit podle D1.
V Dolním polubným obnovit zrušenou dopravní kolej u budovy, v Desný udělat ostrovní nástupiště.
Nebo tam maj nějaký ETCS v Polsku?

zdroj

Přesně tak, stejně je už položen optický kabel až do Harrachova

korda

Jsem laik.Dnes v Tv to je jedno se rozebíralo zabezpečení drah.Neviděl jsem nikoho od AŽD.

amper77

Povinnost dodržet ohlašovací povinnost v určených dopravnách a možnost křižovat jen v těchto dopravnách je docela rozumné opatření.

modrý klandr

No ale to není nic co by už neplatilo dneska a vedlo to k těm MU.

amper77

Právě naopak. V Perninku křižuje a ohlašovací povinnost má jeden vlak z osmi.

modrý klandr

Tedy jste se asi upsal, neměl, nechtěl, jste napsat v určených dopravnách, ale ve všech dopravnách ne?

amper77

Ne.

Leinad

A co s ostatními dopravnami? Zrušit/udělat z nich zastávky?

amper77

Nechat tak. Třeba se v nich bude křižovat příští GVD.

Martin

Jelikož se v zabezpečení nevyznám, zeptám se třeba úplně blbě. Nemáme peníze na zabezpečení tolika tratí. OK. Ale přece bychom mohli něco udělat mnohem levněji. Nemusí to být přece zabezpečovací zařízení, ale vozy, tratě a dispečer mohou být vybaveny tak, aby se případná chyba dala napravit. Tj. co třeba koupit GPS krabičku na každé stanoviště (20 – 50 000? – otázka je, jestli už vlaky takové vybavení nemají) a dispečerovi dát jednoduchou mapu tratě a k jednotlivým úsekům se budou ty vlaky přiřazovat. Když se podle polohy dostanou na společný úsek, dispečerovi naskočí výstraha – případně odejde sms varování na… Číst vice »

Leinad

GSM-R narozdíl od TRS umí general stop i zpožděně. Vlak vyjede z tunelu(chytne signál) a dostane informaci že se něco děje..

LS-90

Hm,jen se realne pouziva pouze adresny a generalni STOP v TRSu!! nikoliv v GSM-R.

Tomáš

Nemůžeme se nechat dotlačit k nějakému unáhlenému řešení. To, že na nás nyní tlačí někteří výrobci, není směrodatné,“ uvedl Havlíček k možným instalacím nějakého národního systému. Podle Svobody navíc osazení nějakých „nových udělátek“ na tratě ze dne na den může naopak bezpečnost snížit. „Lidé mají své návyky a manýry.

Jiří Kocurek

Jojo, proč dělat kruháč tam, kde se změnila přenost v jízdě. Počkáme, až tam bude 10 mrtvých.

Prag

Nejde. Jakmile to má být zabezpečení, tak to musí být se spolehlivostí 99,99% a s automatickym zásahem do brzdy. Krabička na stanovišti je maximálně nějaká organizační pomůcka bez jakýkoli spolehlivosti a kdo se na ni spolehne, tem brzo dojezdí.

Tomáš Záruba

A na těch „červených tratích“ bude jen to ETCS, nebo taky návěstidla, aby se tam dalo jezdit i do doby vybavení všech vozidel?

Vašek

To nikdo neví. Chvíli se bude takhle blábolit, než celá causa utichne.

XXXD

Jen taková drobnost, moc nechápu, proč se tomu říká ETCS Effective, když podle toho popisu se jedná o úroveň ETCS, která se již delší dobu označuje jako low cost čili ETCS LS.

Leinad

Protože SŽ si potřebuje na koleně něco, co nebude plně kompatibilní. Kdopak dostane zakázku, azd?

Tonda Sehnal

ETCS mód Limited Supervision (LS) to tedy fakt není 😄

Y.K.

Ne LS, ale ETCS LC (jako low cost) :-), nebo také ERTMS regional.
https://en.wikipedia.org/wiki/ERTMS_Regional

Prag

Asi je to obchodní název.

LiborV

Dobrý den, o zabezpečení na železnici toho moc nevím, proto mám několik dotazů:
1) Co je na zabezpečovači ETCS nejdražší?

2) Co konkrétně zlevní plánovaný ETCS light oproti standardní verzi.

3) Jak jsou zabezpečené/ nezabezpečené lokální tratě v zemích, kde jich je hodně? Mají tam také jen obdobu české D3 nebo i nějaké elektronické pomocníky, kteří snižují šanci, že člověk selže?

4) Nemám zkušenosti z práce na železnici. Proto mě zajímá jak podstatný vliv má na člově na trati v systému D3, to kolik má volna mezi směna i, jak moc nepravidelné a dělené směny má?

Děkuji za odpovědi

Iveta

Tak něco k Vašemu dotazu ,nezabezpečené trati u nás nejsou ,vždy nějaké je .Řeší toto předpis Z1 je to hlavně poloautomatický blok,autoblok,automatické hradlo , releovka,ETCS a jiné ,dále předpis D1 ,řeší různé situace co mohou v provozu nastat,např jízda podle rozhledu ,to se pak jezdí na tzv povolenky .ETCS je v podstatě něco jako autopilot ,vede vlak sám a strojvedoucí je jen dozor,ten light si představuji jako lokální zařízení ,co bude umět zastavit vlak a sledovat jeho polohu ,jinak nic(radioblok).Tratě D3 jsou hlavně lokálky ,co by jinak zanikly ,řízení spočívá v tom ,že místo stanic jsou tzv.dopravny ,kde je možné… Číst vice »

a8n

>ETCS je v podstatě něco jako autopilot ,vede vlak sám a strojvedoucí je jen dozor
Tak to zas prr. ETCS je jen zabezpečovač, ne ATO systém.

Stromca

Jízda Podle rozhledu není na povolenku ta byla už zrušena

Hajnej

ETCS tedy rozhodně není „něco jako autopilot“ a k žádnému vedení vlaku sám určen fakt není. Na tohle tvrzení jsem hooodně alergickej, protože jeho podsouváním neznalým lidem nám, co toho skutečného „autopilota“ děláme, v minulosti jistí lidé dost škodili.
Spíš bych ten ETCS přirovnal k učiteli v autoškole: řídí žák, ale když se to učiteli nelíbí, tak žákovi „zašlápne pedály“.

Y.K.

Předpis není zabezpečení, i když se to tak někdo snaží podávat. Je to spíše druh zajišťování provozu. A pak máme technické zabezpečení. Traťové (TZZ), staniční (SZZ) (zajišťují detekci vozidel a brání kolizním cestám, hlídají či nahrazují činnost) a vlakové zabezpečovače (VZ – výměna informací mezi vozidlem a TZZ/SZZ a kontrola toho, že strojvedoucí dodržuje návěštění. Moderní zabezpečeovače jako ETCS navíc umí návěštění podávat detailněji přímo na stanoviště, dokáží hlídat i dodržování traťových rychlostí. Naopak neumí „autopilota“, to jsou jiné systémy, automatizační nadstavby.

Prag

Zabezpačenej je podle zdejší terminologie i přejezd s dřevěnýma křížema.

Hodně štěstí

Své návyky a manýry má spíše Správa železnic.

Tomáš

Jj, ono se musí něco stát aby se daly věci do pohybu. I když spíš jen naoko, dokud Pernink nevychladne.

Td18

V těch regionovach a někde i v sukafonech je informační systém ohlašující zastávky a velmi otravné každou chvíli upozorňující na nutnost zmáčknout tlačítko signalizace v zastávkách na znamení. Byl by takový problém ještě přidat reprák do kabiny strojvůdce a důrazně mu před každým krizovanim 10x zopakovat že musí vyčkat na křižování?

modrý klandr

V samotné podstatě by to vůbec nebyl problém ani ostuda. Byl by to pzitivně vnímaný krok ke zvýšení bezpečnosti. Infosystém se aktualizuje průběžně, je to otázkou týdne. Klidně by se dalo přežít, když jako pomůcka infosystém ohlásí: příští stanice Pernink křižování, Pernink křižování, vystupujte …. Osobně v tom vidím i přínos pro přehled doprovodu vlaku a informovanost cestujících. Opět raději ať se cestující zeptá doprovodu vlaku, když bylo hlášeno křižování, jak to že jedeme hned, dává to prostor k uvědomění si omylu. Jako každý nápad bude mít své odpůrce, ale jako okamžitá pomoc, myslím že super. Za nahrání správných pokynů… Číst vice »

Jmfjv

Nápad tohoto typu není okamžitá pomoc, ale okamžitá reakce. Nic to nevyřeší, v horším případě to jeden problém nahradí jiným. Ale veřejnost má uklidňující pocit, že se „něco“ udělalo.

Martin Lér

Řešení se ale dočkáme mezi lety 2030-2050.

Jmfjv

Nedočkáme. Jednoznačné, stoprocentní řešení neexistuje. Leda by se přestala provozovat jakákoliv doprava. Pak by zmizely i dopravní nehody.

modrý klandr

Byť se to nesmí, část strojvedoucích stejně jezdí spíš na ucho právě toho informáku, takže to vnímá spíš než samotný TJŘ, vidím v tom daň za rutinu. Osobně když to uslyším přínos to mít bude, nejen jeden ale dva, právě rozhozením rutiny, byť dočasně.
Mělo by se udělat vše pro zachování lidkého života, ne jen koukat.

Jmfjv

To je dost vážné nařčení. Z jakých zdrojů čerpáte?

modrý klandr

Nevidím v popsání zažité praxe a rutiny žádné nařčení. Je to výsostné právo toho či onoho strojvedoucího, podle čeho vede vlak, byť pravidla jsou daná. Jako každé práci je zde boj s rutinou, aktuálně s taktovou dopravou, narušenou na D3 variantou všední den a so + ne a svátek.
Případů, kdy se jelo podle něčeho jiného než podle TJŘ znám více, problematika projetých zastávek z rutiny po změně třeba GVD se řešila nejednou.

Jmfjv

Zapomněl jste uvést zdroje svého tvrzení (když už to nemíníte jako nařčení) V každém případě představa strojvedoucího, který čerpá informace o ohlašovací povinnosti z informačního systému pro cestující, je fantastická.

modrý klandr

Tak údaje o křižování
tam samozřejmě nenaleznete, byť se dají odvodit třeba z délky pobytu, tomje ale jiná píseň. Zkuste to pocopit ve větší šíři , přeci jen nemáme jenom D3. Když chcete zdroj,
tak za něj považujte modrý klandr a jeho zkušenost, protože abych mohl o něčem říci, že je to špatně a nevyhovuje mi to, tak bych si to měl vyzkoušet.

Jmfjv

Vy jste si někdy službu na trati D3 vyzkoušel? Nechci zbytečně rýpat, spíše se chci dozvědět na kolik je zdroj „modrý klandr“ důvěryhodný. Co se týče mé zkušenosti, tak strojvedoucí, který se orientuje podle informačního systému pro cestující, je stejně tak častý, jako dvouhlavé tele.

modrý klandr

Máte pravdu, zase více hlav …, jedna kouká na trať, druhá na obrazovku IS.
U pivka v drážní hospůdce jsem vše jenom odposlechl notně opit a ve spěchu na poslední BUS.

Tonda Sehnal

Takový lidí jsou stovky… Důkazy lze získat 😉
Já osobně bych za to bral licence.

Jiří Kocurek

Za co? Za to, že strovjvedoucí zastaví v zastávce na znamení? Nebo za to, že že se srazí s protijedoucím vlakem?

Luboš Beneš

nesouhlasím s Vámi- je to další pojistka.Ano hlášení nezastaví vlak, ale může strojvedoucího trknout že měl něco udělat. Další kdo by mu měl pomoci je vlakvedoucí/průvodčí – jak může dát souhlas k odjezdu? Jasně povinnost splnil, lidi nastoupili tak jedem….no a to je zase špatně. A další okamžité řešení je hlášení se dispečerovi ve všech dopravnách kde lze křižovat.A nebo to nechme být, lidí je jak sr….. pár mrtvých sem, pár tam….

Jirka

To ano, ale v tom případě musíte zajistit, že data v IS budou jednotlivě pro každý vlak, a že budou aktualizovaná. Pak by byl problém s přeloženými křižováními.

modrý klandr

Data v IS jsou standardně pro každé číslo vlaku samostatně, rozlišuje se taktéž sobota, neděle, svátek. Generuje i údaj o zpoždění na některých vozidlech, zobrazuje čas odjezdu a příjezdu. Aktualizace probíhá i v případě výluk, změn v jízdních řádech, někde už je trvale on-line včetně rezervace a přiřazení čísel vozů. Přeložení křižování není problém, systém ohlásí pravidelné křižování, komunikací strojvedoucího s dispečerem se zjistí přeložení křižování, o tom se sepíše písemný rozkaz, oznámí se to doprovodu vlaku, i pro případ, že je z jeho strany nutná obsluha například výhybky při odjezdu vlaku z dopravny. Při tom všem se jistě najde… Číst vice »

Tomáš

Vážení cestující, prosím věnujte pozornost tomuto hlášení.
Oznámené křižování je přeloženo osobou řídící drážní dopravu do následující dopravny. Opakuji, …
Dear passengers, …

LS-90

Sorry,jako dost zkreslene info-nazor na IS.
Na D3 povetsinou jezdi rada 810,aktualizace IS je na cca 80 % ne online..ale pekne rucne flashdiskem.
Jinak hodne stesti pri objizdeni cele republiky s flaskou po ČR a aktualizaci IS..bravo klandr……

Jiří Kocurek

Protože obsah flashdisku se nedá poslat do depa. Šlo by to veřejným internetem a to je nebezepečené, vždyť by to mohl někdo za 50 roků dešifrovat. (sarkasmus)

Radim

Nepříjemně na mě působí to, že pro nejvytíženější tratě D3 není systém vyvinutý, pak tedy budou nejvytíženější tratě zabezpečeny nejpozději, to není dobré.

AVV

Prosím Vás, stát přijal odpovědnost za bezpečnost a zdraví všech občanů a to tím, že zavedl chytrou karanténu, prostřednictvím všemožných sítí, detekce pohybu osob atd… Když uvádím všech osob, tak v reálu je tak zabezpečeno cca 11 milionů lidí. Když lze takovou elektronickou formou, formou mobilního zařízení a účelově vytvořené aplikace zabezpečit celý stát, neříkejte mi, že prostřednictvím stejného principu nelze na technické bázi zabezpečit, zvýšit zabezpečení jízdy vlaků na našich regionálních tratí. Dnešní strojvedoucí má k dispozici mobilní telefon a tablet. Telefon tak za 200,- Kč s daní, ne chytrý, tak že by bylo potřeba jeho výměny a tablet,… Číst vice »

Dominik

Jako vážně chcete porovnávat systém, který sleduje pohyb osob a z něhož se vyhodnocuje, s kým nakažení přišel do kontaktu se systémem zabezpečujícím drážní provoz? Co se stane když selže chytrá karanténa (navíc dotyčný vždy musí dát souhlas, že jeho data smí být použita), někoho pošle do karantény zbytečně, nebo to někoho vynechá (vůbec nemusím mít telefon u sebe, třeba já ani dotyčnou aplikaci v telefonu nemám), a, v drážním provozu? V lepším případě vlaky zbytečně zastaví, ale v horším pustí proti sobě. Proto veškerá zařízení musí být pro použití v drážním provozu schválena (stejně jako v letectví). A nevím… Číst vice »

modrý klandr

Máte mobilní zařízení, které je služební, tedy polohu a další senzory má k dispozici především zaměstnavatel – dopravce, extra povolení k tomu nepotřebuje, on je vlastníkem zařízení i softwaru. Tady to není o zabezpečovači jako takovém, tady je to o doplnění lidského faktoru například o to, že v dané poloze a čase vyšle žádost o souhlas k jízdě, na který přijde odpověd, kterou je opět potřeba v zařízení potvrdit. V principu je to daleko lepší opatření, než přijít s návěstí výzva strojvedoucího rukou, nebo píšťalkou. Dokázal bych si to představit ve služebních tabletech jako takový jízdní plán. V dopravně mám… Číst vice »

Dominik

Tak pokud by to byl doplněk, tak pak to není špatný nápad, to uznávám.
Jo návrh D1 jsem viděl a některé návrhy mi připadají, že se nahoře někdo vsadil, že udělá ještě složitější předpis.

Dominik

A větší předpis

Růža

Reaguji jen na poslední odstavec. Na dráze je neskutečné množství předpisů, stále se mění, upravují,bobtnají a nyní je móda, že téměř každý článek má několik odkazů na jiných stránkách. Nepamatuji, že by se něco rapidně zjednodušilo, zpřehlednilo. Příklad: Tlačítko se stiskne a po aktualizaci zatlačí. Atd. A další aktualizací zasune.

rtep

Tuším, že jste se asi spletl v této větě:
Když uvádím všech osob, tak v reálu je tak zabezpečeno cca 11 milionů lidí.
Moje varianta je podstatně blíž realitě:
Když uvádím všech osob, tak v reálu je tak zabezpečeno cca 11 lidí.

Pokud věříte tomu, že někdy někde začala fungovar ta chytrá karanténa, vycucaná z politického prstu, pak jste hodně naivní.

Kubrt

Taky v poslední době už o chytré karanténě nikdo nemluví a kontakty se obvolávají. Ostatně i ten rozjezd, kdy se o tom v médiích mluvilo, byl dost „rozpačitý“ (od pondělí, od příštího pondělí, …)

Hajnej

Když už máš neodolatelné nutkání psát takovéto fantasmagorie, tak se prosím nenazývej „AVV“…

Osoba odborně nezpůsobilá

ETCS Effective na Zubačce. Skvělé, zatím tam ani ten simplex nejede… 🙂

Jiří Kocurek

No vidíte. Interne měli v Ostravě dřív, než tam došla dálnice z Prahy. Tak samo v Liberci a Českých Budějovicích. Podmiňovat zavedení elektřiny tím, že se napřed musí dům napojit na veřejný vodovod je poněkud….

nowas

A potečou miliardy.

Miloslav

Ohlašovací povinnost lze nařídit ze dne na den. Tam kde není signál pro mobil nebo radiostanici by holt musel fíra do budovy. Léta se to tak dělalo. Ano, někde to může prodloužit dobu pobytu, ale lepší než mrtví.

Dáda

před 20 lety to bylůo standartem. Vystoupit, odemknout budku zatočit kličkou, pokecat, vzít klíč od výhybek přestavit, počkat na protijedoucí vlak, přestavit, zatočit kličkou, vrátit klíč, zamknout budku

Dominik

Na některých tratích se tak děje dodnes.

amper77

Například?

Dominik

016 v Zoo se chodí volat do dopravní kanceláře, Chrudim město a Heřmanův Městec se volá přes telefon s kličkou co je budce před výpravní budovou

Peeetr

Taky už docela dlouho existují satelitní telefony.

thegrid

A nebudou stát miliony na jednu soupravu. To je moc levné, to se neujme.

Martin V.

Zajímavá myšlenka. Jen jsi nejsem jist jak je na tom třeba Iridium s pokrytím v lese či v úzkém klikatém údolí. Tunely neřeším, ty jsou bez pokrytí určitě.

Ale ve srovnání se satelitním výběrem mýtného na dálnicích a mnoha silnicích první třídy (vystavěno cca za rok) vypadá řízení podle D3 na lokálkách nebo hradlový poloautomatický blok na hlavní trati u Prahy jako z minulého století…

Jiří Kocurek

Máte plus. Jen přiomínám, že TRS, na kterou spoléhá D3 má v tunelu výpadky taky.

amper77

Poopravím – „kde není signál ani pro radio ani pro mobil“ a takové dopravny se budou myslím těžko hledat. Negativem ovšem je dost výrazné zatížení disperů tisícovkou hovorů navíc.

Dalibor

jestli se nepletu, máme stále všechny dopravny slušně prodrátovány. Tj klasickej telefo je všude snadno a rychle dostupný. Čekat na signál, jenž z nebe nepřichází…

robert

To je blbý, že se musí něco stát, aby se problém začal řešit. 🙁

Petr

Předpisy jsou psané krví. To už bylo oblíbené rčení školařů v 80. letech

T478.4086

Inu… Řešení poplatné našim odborníkům na ministerstvu, ale tak zaplať Pán Bůh aspoň za něco. I když to stejně dopadne jako vždycky- nesourodý splácanec, který bude k *****. Viz. Studénka- hromady velkohubých (k)řečí na kameru po nehodě a pět let od té nehody se na břevna s oooobrovskou slávou namontovaly blikátka a pamponi se předháněli v líbivé PR, jak strašně se nepostarali o zvýšení bezpečnosti. Mmch- ty blikátka byly v minulosti na většině přejezdů s PZZ, v 50 letech se od jejich instalace upustilo. Nicméně já osobně souhlasím se zavedením ohlašovací povinnosti ve všech dopravnách D3, může to sice být… Číst vice »

K.S.

A nebo C.K. úřední šiml.

dopravák

Nesmysl – žádný „C.K. úřední šiml“, ale předpisáři SŽ(DC), z nichž asi většina někdy v minulosti působila i v provozu „v terénu“. Ve skutečnosti je to daň moderní šíleně uspěchané době asoustavným ohromným tlakům na urychlování všeho, zejmína veřejné dopravy: zkuste si jen orientačně představit, co ta ohlašovací povinnost všude (jaká byla ještě někdy před 30 roky samozřejmostí, protože žádné její možné zrušení předpis z principu nepovoloval) udělá s úsekovou jízdní (= cestovní) dobou na nějaké delší lokálce s více dopravnami – prodloužení klidně o nějakých 10 i více minut je nasnadě, i se všemi důsledky jak pro přípoje, tak… Číst vice »

amper77

Ohlašovací povinností se začala rušit ještě při ohlašování na traťovém telefonu, to mělo výrazný efekt. Při ohlašování radiem nebo mobilem to až tak zásadní rozdíl nebude.

MildaIV

Možná by stačilo ohlašování ve všech stanicích, kde někdy dochází ke křižování bez ohledu na den.

Bram

Dobrý den pane Sůro,

bylo by možné připojit mapu, na které je v článku odkazováno.

Děkuji.

Haha

Proč tam nejsou ta odjezdová návěstidla už dávno?

Dáda

protože to nikdo nenavrhl, nevyprojektoval, naprofinancoval, neosadil a neuvedl v provoz a neudržoval v provozu.

Kubrt

To je právě pointa D3, že tam žádné zabzař není a jezdí se na základě ústní domluvy personálu.

Jmfjv

Protože jste doposud neporadil těm neschopným hlupákům od dráhy, kdo je bude obsluhovat.

navratp

Asi by si měli vyrobit žezla. A pěkně předávat. To by drahé nebylo, že pane ministře.

Jmfjv

A jak by se ta žezla předávala při jízdě vlaků za sebou?

Jiří Kocurek

Osoba na bicyklu, jako na horských tratích v Indii. Ovšem spoléhat se na nespolehlivou silniční dopravu, co kdyby silnici vzala povodeň, nebo Honzu Nováka srazil buvol…

K.S.

Ale že to bolelo… (Bohužel doslova)

Přitom minimálně návěstidla se dala instalovat již velmi dlouhou dobu a možná by to stačilo k zabránění poslední havárii. Otázka je kolik milionů navíc to bude stát, jak to bude kam dále napojené atd. Jestli se to bude řídit nějak centrálně, nebo jestli se jenom doplní k výhybkám nějaké spínací skříňky a celé ZZ bude velmi zjednodušené.

Chocholoušek

„…minimálně návěstidla se dala instalovat již velmi dlouhou dobu….“

Ta návěstidla bude ovládat co/kdo? Lesní víla? Nejpíš zabezpečovací zařízení, který stojí o dva řády více, než ta návěstidla.

dopravák

A bude to nutně znamenat minimálně novou kabelizaci …

modrý klandr

Návěstidla může ovládat modul, nějaké obyčejné CAN rozhraní, komunikující s dirigujícím dispečem pomocí kabelu, síťového rozhraní umístěného v dopravně, pevné stavbě. Jde o prostou změnu návěsti ze stůj na Volno a opačně, po splnění předchozí podmínky komunikace strojvedoucí versus dispečer, nebo obsluhy určitého technického zařízení, aplikace. Zase taková věda to není, to by se zvláslo svépomocí, realizované úsekem návěstních mistrů a úseků. Problémem je, že vše se děje z lidské chyby, tedy, že samotné návěstidlo ikdyž tam bude červená jízdu vlaku nezastaví. Když by ale součástí návěstidla byl generátor signálu, po vzoru německa klidně magnet, tak při jeho projetí by… Číst vice »

K.S.

Mnohdy by asi ani nebylo třeba aby tam ten magnet, nebo cokoliv jiného bylo, přece jenom rozjet se proti červené už je hodně velká chyba, která se stane řádově méně často než zapomenutí se slovního příkazu či spletení si dne. To že 6. byl státní svátek mohlo hrát dost významnou roli.

Petr Šimral

Už zase. Státní svátek nemohl hrát žádnou roli, protože ohlašovací povinnost je nařízena u daného vlaku vždy, pokud je to potřeba nejméně jeden den v týdnu.

Spíše bych se ptal objednatelů, proč zrovna vlak 17110 KV – Johann musel být veden nezbytně v jiné trase tak, aby jako jediný denně vygeneroval křižování v Perninku…

Luboš Beneš

Vy toho namrmláte, sedíte v kabině sám….my v ordinaci ji dostali taky až za 2 týdny spolu s 10 kusy respirátorů třídy 2(ty co jsou na nic), ale to jsme ty lidi museli ošetřovat…

modrý klandr

Vaše zásluhy jsem nikde nezpochybnil, naopak, ale Vaše úvaha o tom, že strojvedoucí tam sedí sám jsou asi vinou neznalosti milné. On ten strojvedoucí jenom nesedí, pohybuje se mezi desítkami lidí v organizační složce, mezi lidmi provozovatele dráhy, mimo jiné po nádraží v tlačenici lidí, po obsluhované soupravě, motorovém voze, jednotce, přichází do styku se zaměstnanci správkáren. Nechci vysloveně kontakt s lidmi přepočítávat, ale co do počtu může strojvedoucí nad leckerým praktickým lékařem vyhrát. Praktici také v okolí své ordinace zavřeli s odkazem na telefonické kontakty a higienu, strojvedoucím však bylo sděleno, že obava o svoji bezpečnost a zdraví a… Číst vice »

LS-90

Pekne sci-fi..jak ta montaz navestidel a i magnet po vzoru Nemecka,coz je zab. zar. jmenem PZB(Indussi) a nema napriklad v sobe integrovan zivak-bdelost strojvedouciho.Coz u DB dela zarizeni jmenem SIFA.

Hajnej

No zrovna CAN není úplně ideální sběrnice pro komunikace na kilometrové vzdálenosti. Asi by stálo za to si o tom něco přečíst, než začneš rozdávat rozumy…

K.S.

Myslel jsem že zrovna Vám dojde že pan modrý klandr myslí nějakou strukturu kde je počítač napojený na datovou síť komunikující na jedné straně s dispečerem a na druhé dávající přes nějakou sběrnici povely do nějakého modulu, který přepíná návěstidla a zpětně hlásí případné propálené žárovky. Vzhledem k tomu že tam je ještě podmínka komunikace s dispečerem, tak tam asi neuvažuje ani sledování polohy jazyků výhybek. Byť by to klidně molo být také nějakým jednoduchým způsobem, třeba kodérem 1 z N a sadou přepínačů u výhybek spojených s nimi. Takže kolik bude mít ten CAN metrů a kolik bude mít… Číst vice »

3PO

Absence signálu je problém,to je pravda.Asi by se muselo v takových místech k telefonu někam do „hovorny“.Ostatně mám takový dojem,že na posledním školení byl takový postup (telefonovat z pevného telefonu z dopravny) už probírán.Tuším,že z důvodu,aby dirigující dispečer měl jistotu,že strojvedoucí je skutečně v dané dopravně a nevolá někde před dopravnou z mobilu,nebo radiostanicí.Což by udělal snad jen úplný blázen.P.S.omlouvám se za omylem odeslaný prázdný koment.

MlB

Nebylo by od věci pokrýt dráhu signálem i kvůli cestujícím…

3PO

A

Martin Ler

A na jaké úrovni komplexnosti by dle představ MD a SŽ měla být mobilní část ETCS? Aby to zase nepřevyšovalo hodnotu vozidel…

Prag

Na standardní. Tam se na žádnou „light“ či „effective“ variantu hrát nedá.

Radiátor

Tak hlavně aby nezůstalo jen u návrhu a plánu.

Luboš Beneš

Jistě slibem neurazíš….nebojte nebude nic, tedy krom pár mrtvých….

Jiří Kocurek

Sama SŽ(DC) to tak celou dobu chtěla. Buď SIL 4 nebo nic. A pro SŽ(DC) je SIL 4 i to, že stojevedoucí nezapomene přeladit TRS. Automatické přelaďování jako u GSM by mohlo selhat. Tak to tam za 40 roků raději nedodělali. Velvěty.