Bezpečnější lokálky. Správa železnic zavede systém ETCS Stop na šesti lokálkách, spustí ho příští rok

Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhyMotorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy

Instalace má být dokončena letos, na jiných lokálkách se změnil způsob řízení.

168 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Záruba

Podstatné = o kolik je levnější ETCS Stop oproti L1LS a) na trati, b) na vozidle?

Jinak za mě tento systém, jakkoli podle mě zbytečně vyvíjený, může mít své opodstatnění na nějakých opravdu minimálně pojížděných tratích. Ovšem za podmínky ZÁKAZU SOUČASNÝCH JÍZD NA JEDNOM ZHLAVÍ!

A pak dotaz: Když už bylo, jak předpokládám, jedinou motivací ušetřit za balízy u předvěstí, proč se naopak nedaly balízy právě pouze tam (a k vjezdům, namísto k vjezdům a odjezdům)?

Han van Meegeren

Tak konečně stop ETCS!
Už jsem nedoufal, že zdravý rozum zvítězí.

Vlakvedoucí

A kde je Teplice n.M.-Adršpach? Když se podíváme do letního GVD, smrdí to tam průšvihem..

Vlakvedoucí

No ano. Rok 2020. Takže kdy? 2100?

Vojtěch Suchan

Je fajn k tomu říct, že náklady jsou přibližně 80% plnohodnotné instalace level 2, a využitelnost přesně nulová. Ani velké části nehod to nezabrání.

JKan

Kde ste prišiel na tých 80%? Vôbec tam nie je RBC, vôbec tam nie je GSM-R, pri ETCS STOP sa ani nezameriava trať, atď.

Vojtěch Suchan

Nejdražší na tom je vykopání díry pro optický kabel, ne komponenty ETCS 😉

vbb

To by platilo, kdyby komponenty ETCS byly tak za pětinu až desetinu jejich současné ceny.

JKan

Áno, to je klasická poučka. 😉 Bohužiaľ pri ETCS (a kór L2) to už úplne neplatí. Tam je toho pajšlu, konfigurácii a sprievodných aplikačných papierov treba toľko, že to fakt nejde zanedbať.

A, inak, v kontexte D3, ste si istý, že ho je treba kopať? ETCS STOP pripojíte kľudne aj na jednoduchý traťový súhlas s pagermi, posielaný po dvoch/troch metalických pároch, ktoré tam kľudne môžu byť položené. Prípadne, vzhľadom k menšiemu významu tratí, by už možno nastal čas na škatuľky, ktoré dokážu prenášať signály ZZ po intra/internete.

Dušan

EDIT (k mému dřívějšímu příspěvku chybějící screen):
https://ctrlv.cz/QM62

Lxxxx

Na tratích Frýdlant- Ostravice a Studénka- Bílovec by se dal určitě uplatnit systém jednoho vlaku na trati, vždyť to má 6-8 km a provoz je tam minimální, takže nějaké ETCS je na takových tratích vyhazováním peněz.

Leinad

A pokud kromě šukafonu bude chtít jet cargonaut, vejdou se do hodiny nebo bude muset někdo čekat?

182-097

Na obou tratích nákladní doprava v podstatě neexistuje už několik let. V případě Bilovce byla asi před deseti lety občasná nakládka dřeva, v případě Ostravice pamatuju dva vozy štěrku na výluku.

hank

Možná by to taky chtělo podívat se před postnutím nějakého moudra do diskuse sem: https://zdopravy.cz/74-miliardy-do-lokalek-sprava-zeleznic-predstavila-plan-na-jejich-bezpecnejsi-provoz-67605/. Tenhle seznam víceméně dává smysl. Chybí mi tam ale aspoň přibližné termíny. Mj. se tam píše i toto: „Podle Správy železnic se při výběru variant zohlednil aktuální dopravní koncept, technický stav a dostupná kabelizace a doporučení příslušného oblastního ředitelství s ohledem na znalost místních poměrů.“ Jinak řečeno, i tento seznam se časem může měnit. Podle mě je argument (chybějící/nevyhovující) kabelizace dost vážný na to, aby mohl ovlivnit pořadí jednotlivých tratí, ve kterém se postupuje; čili že se snad (?) začalo tam, kde už je k… Číst vice »

Jerys

Moudra ? Jakého? Ty mongole ..SZ tam neuvadi žádné termíny a ještě v tom dělá guláš tratě D3 s návěstidly.. předpis D1 s tím počítá ? Víte vůbec něco o provozování dráhy? Myslím že jste pane Vševěde seděl akorát na perónu. Sz nemá koncepci na nic..chybí výpravčí ,lidé na tratovkach ..chybí zabezpečovaci. Bordel neskutečný .. a pak se člověk nedoví že se něco srazí, v zimě to nejezdí ..výmět si výhybku sám.. atd atd. Vyměnit vedení SZ okamžitě.

hank

Vyměnit je málo. Navrhuju rovnou lynčovat. A Jerys bude žalobce, soudce i kat v jedné osobě.

Jerys

Vyměnit vedení jsem psal ale ty si na svojem sedíš.

55p

Ono se logicky začalo tam, kde je malý provoz, aby se odhalily a opravily nedostatky.

Leinad

Použít jednu trať jako testovací polygon dejme tomu. Nicméně jedna stačí, druhá by měla být lokáalka s provozem (třeba Harrachov s D3 po půl hodině)

55p

Do Harrachova (nebo alespoň Kořenova) by měla být dálkovina a D1

Han van Meegeren

Až na čáru, ale to by si pak fírové málo zaběhali s klíčema a málo by telefonovali.
Nedej bože, aby se zkrátila jízdní doba!
Protože jak známo, co je rychlejší? Vlak nebo šnek? Jasněže šnek a cokoliv jiného je proto přírodě!

Jarda

budou do toho zapojené přejezdy? tedy pokud v době, kdy má být sepnutá signalizace, nebo závory dole, tak pokud to zjistí přítomnost vozidla na přejezdu, tak aby to zastavilo vlak včas aby to nenakouřil do nakladaku na přejezdu, kterej tam v době výstrahy neměl co dělat.

vbb

Pořád dokolečka.
Pokud chcete zastavovat vlak, tak závory už musí být dole v okamžiku, kdy je vlak (nejméně) na zábrzdnou vzdálenost od přejezdu.
Na lokálce 400 m, při rychlosti 40 km/h to je 36 sekund + rezerva…. na koridoru při 1000 m a nákladním vlakem 80 km/h pak 45 sekund + rezerva.
Čím déle budou závory zavřené, tím víc řidičů bude trpět představou „to ještě stihnu“.

Jirka P

Nemelte nesmysly. Když budou závory dole, tak řidiči nebudou nic stíhat, protože psychologicky NECHTĚJÍ narazit do těch závor a poškrábat si auto. Co způsobuje myšlení „to ještě stihnu“ je naopak extrémně (proti světu) dlouhá doba, kdy přejezd bliká a závory jsou NAHOŘE resp. vlak ještě daleko. Tenhle systém „vlak musí být schopen zastavit“ funguje v Anglii a bezpečné to je. Pro srovnání v celé Anglii na cca. stejném množství přejezdů mají za rok tolik srážek, jako my za 2 týdny. Ano, může to znamenat delší dobu uzavření (ale i kratší, např. když je blízko zastávka). Ale pokud by to znamenalo… Číst vice »

Mendy

Na českých přejezdech chybí několik zásadních věcí:
1. Rozpoznání kategorie vlaku (vlak zastavuje/vlak projíždí)
2. Detektory překážek
3. Nouzové tlačítko
4. Zhasnutí světel hned po projetí vlaku, ne až po zvednutí závor
Tedy takové standartní vybavení přejezdů v Japonsku.

Alex

To nevím dle čeho toto soudíte. Já to shrnu za Vás a trošičku normálně. Na českých přejezdech chybí hlavně soudnost a přemýšlení.

Mendy

Přesně tak. Pokud bychom měli soudnost a přemýšlení při výstavbě a rekonstrukci přejezdů, tak by si tolik lidí neříkalo „to ještě stihnu,“ protože přejezdy by byly zavřené jenom když jede vlak. A i kdyby se něco stalo, tak se informace o mimořádnosti nemusí předávat přes telefon přes několik lidí, ale hned a přímo strojvedoucímu.

JKan

Ako prečo nie, len
1) Bude stáť (nie úplne malé) peniaze
2) Predlžuje uzavretie závor (ak teda zároveň nehodláme ubrať na predzváňačke za cenu toho, že podchvíľou budeme brzdiť vlak kvôli agrárnikom alebo poľským kamionistom)
3) Bude stáť peniaze (niekde to bude menej – len pár tlačítok pod sklom a vstupy do zariadenia, niekde viac – kamery a ďalšie nástroje nutné pre potlačenie príliš častého zneužívania)
4) Stojí peniaze a potenciálne opäť predlžuje uzavretie závor (resp. čím menej ho predlžuje, tým viac peňazí to stojí)

vbb

>dlouhá doba, kdy přejezd bliká a závory jsou NAHOŘE No ale tahle doba se tím navrhovaným řešením nijak nezmění, je daná hlavně šířkou přejezdu (a délkou nejdelšího vozidla), čili blikat před vlastním spuštěním to bude úplně stejně dlouho. Jen závory nespadnou 5 sekund před příjezdem vlaku, ale třeba 40. >Tenhle systém „vlak musí být schopen zastavit“ funguje v Anglii Jenže fyziku neoblafnete. Pokud chcete zastavit ještě před přejezdem, tak tu informaci „zastav“ musí vlak dostat na zábrzdnou vzdálenost před přejezdem. V tuhle chvíli ale závory už musí být dole a prostor přejezdu zkontrolován. No a pokud je přejezd volný, povel… Číst vice »

JKan

V Británii to funguje inak, tam sa predpokladá určitá minimálna rýchlosť vozidla na priecestí a na to konto je tam (výrazne) kratšia predzváňačka. Ak na také priecestie vyrazia napr. agrárnici, nadrozmerný náklad, alebo i len dezorientovaný kamionista, tak sa musí pred a za priecestím ohlásiť príslušnému pracovníkovi, ktorý mu udelí súhlas s tým, že môže cez priecestie ísť (a podľa toho následne organizuje drážnu dopravu).

A priecestia na štvorkoľajke s 200km/h tam naozaj sú.

JKan

Jo ešte som zabudol, že ono v Británii hodne tých frekventovaných priecestí reálne niekto kontroluje, buď výpravcovia, prípadne tam na dosť miestach reálne ostali závorári, ktorí kontrolujú a niekedy aj zatvárajú (spravidla každý niekoľko, pomocou kamier a na diaľku), pričom kontrolujú že nikoho nezavreli a tak.

JKan

A nepribudlo by pre zmenu cestných nehôd v priestore priecestia? Si živo predstavím čo sa v ČR bude diať, keď napr. agrárnici zastavia kombajn, alias ukážkové slow vehicle, pred priecestím a pôjdu volať výpravcovi kvôli zaisteniu bezpečného prechodu priecestím.

xyz

Ta ironie, že převážná část z těch 6 tratí je takových, že v konkrétní chvíli po nich jede jen jeden vlak, tzn. nejde o hrozbu srážky dvou pravidelných vlaků osobní přepravy.

david

Tak je to z dodaci … ze sveho by to nikdo nedal. Chapu, ze je to takove PoC instalce ETCS na lokalky, ale dopravne to ma vyznam jako sypat penize do krajskych letist.

JKan

To platí v osobnej doprave. Môžu sa tam vyskytovať aj iné vlaky.

Happy

Nemám slušných slov… Miliony do tratí, kde nic nejezdí, nebo se tam nepohybuje více spojů, či na tratích zralých na zastavení provozu. A tam, kde toho jezdí dost a mají smysl, tak tam se vřeští, jak je to drahé a nedá se do nich ani koruna. To je absurdistán…

Jerys

Vedení SZ ..už dávno vyměnit.. jak říká můj kamarád..oni tam něco hulí. Tratě prakticky slepé a budou tam cpat drahé etcs. Není lepší vybrakovat z hlavních trati návěstidla a použít je na vedlejší tratě .. na hlavní použít etcs. To mi připomíná akci SZ s přejezdy. ..kde nic nejezdí nové přejezdy světla závory.. tam kde je provoz vrázime stopku. Opravdu SZ je něco jak Fiala umí jen vysílat signály.

Granja

K návěstidlům je zapotřebí přivést kabely (někde vybrakované?), stejně tak jako vodní jeřáb potřeboval přívod vody.

Jerys

To já vím že taky k výhybkám musí být elektromotor. Ideálně celé to zapojit do zabezpečovacího zařízení esa že. Já jsem chodil občas za školu ale do práce chodím .. dokonce jsem byl i půl roku u toho podniku SŽDC.. a už nikdy.

Dave

Když už jste u té politiky, co dělal Havlíček, který měl za toto zodpovědnost?

Jerys

On ho jmenoval do funkce ne. A co na to superman Kupka..? Blábolí jak Fiala.

Panda

Havlíček taky Svobodu neodvolal a narozdíl od Kupky mluví Havlíček jako zastaralá verze chatbotu. Ale ano, tyto investice by mělo MD prověřit a případně udělat na SŽ vítr.

Jiří Kocurek

BNo prostě řešení je stávka proti vládě a ministrem bude Jerys. Ten ví koho vyházet a pak už bude všecko vpořádku.

A testování nových věcí bude na nejzatíženjěší trati, aby si to všichni vyžrali.

hank

Cokoliv je lepší než D3 bez ničeho. Možnosti jsou D3 s něčím (jako třeba REMOTE 98 na hanáckém pacifiku), D1 a jediný vlak na trati, očesané ETCS, radioblok podle D4 (který se ale zřejmě jako atyp nebude rozšiřovat).

Ale ono je to vlastně jedno. Kdyby se po té hromadě v Perninku nedělalo nic, zdejší skvadra vševědů bez znalosti problematiky by zase řvala, že se nedělá nic.

Jerys

Skvadro vsevedu na co bude drahé etcs do Bílovce nebo na Ostravicí? Etcs na hlavní tratě ..ty vseumele

Jakub Moučka

Myšlenka určitě pěkná, ale jak vzniknul ten výběr tratí?
Temelín – Týn: Sem tam manipulák, párkrát do roka zvláštní vlak.
Studénka – Bílovec: Celý den jedna regionova pendluje a tam zpět.

Zrovna u těchto tratí je riziko srážky dvou vlaků naprosto zanedbatelné, když se tam 2 vlaky zároveň téměř nikdy nenacházejí.

xxx

Od roku 2018 na jiný způsob řízení dopravy převedla Správa železnic tyto tratě: Čížkovice – Louny

Není vlastník této tratě AŽD Praha?

Zapa

AŽD má Čížkovice – Obrnice

Gejza

Pane Sůro, nemohl byste se prosím zeptat, kolik to stálo? Abychom si mohli porovnat vynaložené náklady s využitím dotčených tratí. Děkuji.

Kebab

A jaká je návratnost investice🙂

hank

Jak se vyčíslí zabránění nehodám s oběťmi na životech?

Leinad

Připomene se poslední smrťák nebo hromada, které by ETCS bezpečně zabránilo a zároveň ji nešlo zabránit levněji.
Třeba u Kdyně, šukafon by měl vypuštěný vzduch a sáňkoval, lepší než další kohout by byly magnety a protismyky. U Českého Brodu by Elefantovi nic nezabránilo stovkou projíždět Pošťákem(zastavení u dalšího klacku hlídalo AVV), tomu by pomohla třeba kamera při jízdě na voči (nebo omezení vmax).

jkt

Nehode u Brodu by ETCS samozrejme zabranilo. Vase zadani „nebo by to neslo udelat levnejs“ je v kontextu draznich zabezpecovacu legracni.

Leinad

Jet na autobloku stovkou nebylo předpisově zakázáno.

Jiří Kocurek

(zastavení u dalšího klacku hlídalo AVV)
Jenže AVV není zabezečovač.

Naposeldy v Bohumíně, škoda přes 100 mil Kč, vyřazené Pendolíno, mrtvý fíra.
Ve Světci bylo štěstí, že ty vagony s propanbutanem neřachly.

Leinad

A v Bohumíně bude lokálkové ETCS?

Petr Tříska

Kolik vybavených vozidel ETCS bude v roce 2024 jezdit v úseku Nepomuk – Blatná? ETCS Stop na trati je teda lepší než drátem do oka, ale bez kompatibilních vozidel to stejně fungovat nebude.

libor

možná i otázka kolik tam vůbec jezdí vozidel… Já to prostě nechápu, takové lokálky, kde skoro nic nejezdí a ono to dostává takovou výbavu..

Kebab

Proinvestování a vykázání činnosti, o nic jiného nejde. Ale hlavně že za problémy železnice můžou silnice…

Mirek

Politická neschopnost minulých dekád se řeší pod tlakem veřejného mínění, já pana Havlíčka upozornil ještě jako ministra v jeho seriálu Na Rovinu o tom, že tu je něco jako posunový díl a odpovědí mi bylo, že bude úprava zákona a techniky tak, že se něco takového nebude moci stát ani posunovému dílu, na což jsem zvědav jak dopadne viz odkaz, stopáž 09:25

https://youtu.be/56qIa025yHc

Pavel

Neschopnost SŽ. V Německu používají magnety (PZB) již téměř sto let. Ale my zas máme více zábradlí.

Mirek

Tohle je spíše politicko finanční problém, vždyť se od roku 1993 dělali koridory a na vše ostatní se stalo, protože tak řeklo ministerstvo dopravy, protože tak řeklo ministerstvo financí

Kubrt

Kdyby se na všechno 30 let „stalo“, tak jsou české železniční tratě, mimo ony koridory, v technickém stavu jako třeba většina tratí v Argentině. Což tedy nejsou.

Jiří Kocurek

Kdypak se dělala elektrizace Brno-Přerov?
Wiki: „v letech 1993–1996 byla provedena elektrizace celé dráhy“

Kupka s Fialou fakt nemůžou za to, že jste na tohle zapomněl.

Petr Šimral

Nechme už PZB spát. Ano, někdy před čtyřiceti lety to ještě mohlo mít smysl, ale dnes již ne.
Smiřme se s tím, že je tady interoperabilní ETCS, až vyhnijí stará vozidla, tak vůbec nebudeme řešit vozidlové části (prostě ETCS budou mít všechny vozidla) a nyní se snažme rozumně řešit tratě. Zajímalo by mě, jaký je nákladově rozdíl mezi ETCS L1 a ETCS STOP.

Robin

Nákladový rozdíl se rovná ceně staničního zabezpečovacího zařízení, které pro ETCS L1 potřebujete.

Kuba2

Já nevím, jestli tady prášíte schválně, nebo jste jen takový mimoň. L1 i LS Stop lze samozřejmě naroubovat i na stávající ZZ a tam, kde žádné není, tak stejně musíte nějaké dát, aby ten systém měl z čeho brát data.

Robin

ETCS stop rozhodně na žádné zabezpečovací zařízení „nenaroubujete“ protože na tratích D3 pro který je tento systém určen, žádné není. Stanice se pak doplní pouze dvěmi krycími návěstidly, PN a LEU jednotkou. Oproti tomu ETCS L1 vyžaduje plnohodnotné staniční zab. zařízení. Nejdražší budou asi technologické počítače s ASW, návěstidla, přestavníky, napájení…Článek milý mimoni, pojednává o zavádění ETCS na lokálkách, proto nevím proč sem pletete roubování ETCS L1 na ZZ, které na zmiňovaných lokálkách většinou není a aby tam bylo musíte vynaložit mnohem větší náklady než na ETCS Stop

Kuba2

Povšimněte si, že z v článku uvedeného seznamu, zůstaly pod D3 pouze Bílovec a Týn, čili tam bylo plnohodnotné SZZ stejně doplněno. Do Bílovce a Týna se dávala nějaká očesaná reléovka od AK Signalu, přinejmenším v případě Bílovce neočekávám, že by to bylo levnější řešení než vzdálený panel ESy ze Studénky. A rozhodně to není tak, že do dopravny D3 stačí doplnit LEU a máme zabezpečeno – tu LEU totiž musí něco ovládat a krycí návěstidla se taky sama nerozsvítí. Jestli se vyplatí škudlit a místo plnohodnotného ZZ tam dát nějaké čudo, co akorát možná (!) zabrání průseru, je už… Číst vice »

Tomáš Záruba

Plus další rovina: Možnost perspektivně předpis D3 kompletně zrušit a tím posílit „vnitřní interoperabilitu“ sítě…

JKan

No, žiadne balízové skupiny, žiadne infill balízy, žiadne balízy kilometer pred predzvesťou, žiadne zameriavanie trate, žiadne rýchlostné profily v datagramoch. Ten rozdiel bude dosť veľký.

Dušan

Píše ti to tu Robin:
– na „plnotučnou“ L1 potřebuješ SZZ, na ETCS STOP žádné SZZ nepotřebuješ, máš jen LEU, to za prvé
– za druhé L1 ( = stejně jako L2) je SIL4 – jaký SIL má verze ETCS STOP se nikde nedočteš, ale vzhledem k tomu, že na SIL4 potřebuješ mít plnohodnotný linking a ten ETCS STOP ani verze L1 Limited Supervision – logicky – nemá, tak ten rozdíl bude značný.

Petr Tříska

No jestli to má zastavit vlak až po projetí návěstidla stůj a jestli to při krádeži té balízy ani vlak nezastaví (nemá linking asi), tak bych tomu ani neříkal zabezpečovač, přijde mi to na úrovni VNPN. Prosím o případnou korekci, nestudoval jsem princip.

Dušan

Ano, máte pravdu – je to v principu „vylepšené interoperabilní“ VNPN s rozhraním nikoliv k a) TRS-ce nebo b) venkovní houkačce (tam, kde je dneska GSM-R a nikoliv TRS-ka), ale za c) k LEU (= traťová elektronická jednotka) a od ní vedou kabely k balízám. A ještě něco k té ceně (= viz i dotaz Petr Šimral) – realizace ETCS Studénka – Bílovec v této variantě ETCS STOP D3 vychází na cca. 750 000 Kč/km bez DPH (vysoutěžená cena je 5 682 920 Kč bez DPH), ale to už je mimo Bílovec, kde: – kabelizace pro balízy byla položena v… Číst vice »

Tomáš Záruba

A L1LS?

Tomáš Záruba

A byl by zásadně méně značný, kdyby byla balíza ještě u předvěsti (s pevnou informací „Stůj za XY metrů“)? Protože bez toho se stejně srážce nezabrání (leda zákazem současných jízd).

R.D.

U STOPky je těch přepínatelných balíz o dost méně. Asi tak půlka. A jsou u návěstidel, takže pokud se kope, je to jen cena kabelu (a LEU samozřejmě). U L1 LS jsou přepínatelné i 250m před návěstidlem.

Granja

Jo, jo, co se jinde bude rušit (nástup ETCS), my s velkou slávou zavedeme.

MajT

wow, fakt celých 6?

Brzda dopravy

Takže to dopadlo přesně tak, jak jsme čekali. Totálně neschopná SŽ si opět lže do kapsy a myslí si, že jí to někdo sežere? Jelikož za tři roky byla schopná změnit podmínky asi na třech tratích, tak přichází s tímto směsným vyjádřením, které ani není tak směšné, jako spíš tragikomické, protože se tu jedná o bezpečnost. Připomíná to spíše scénu z „Jistě pane ministře,“ když se při dotazu na změny na tratích od roku 2020 odpoví, že od roku 2018 došlo ke změnám na 12 tratích. Akorát, že na 5 z nich není pravidelný provoz, jen na třech sezónní víkendový…… Číst vice »

Laborec425

Já se trochu obávám, že Správa jde vážně do háje. Teď už pár kroků k úplnému rozkradení, vytunelování a konečná.

Jan

Opravdu Temelín Týn nad Vltavou? Izolovaný úsek slepé lokálky bez osobní dopravy?

Jan

Tak tomu říkám vykazovat činnost…

Mirek

Není to kvůli nákladní dopravě, já teď upřímně nevím, jak se do elektrárny vozí palivo a odváží se vyhořelé plutónium z prvních dodávek

Gejza

Jenomže to se případně vozí z Temelína do Číčenic. A ne do Týna.

Jan

Nejsem odborník, ale tuším, že zavážka nového paliva se dělá jen zhruba 1x za rok.

libor

i kdyby tam něco vozily 1x za měsíc, tak si myslím, že vzít několik lidí na začátek a konec trati a řídit to „ručně“ a jet max 30kmh vyjde na několik desítek mio méně, než toto…

Jan

Hlavní výhoda je, že tam SŽ při instalaci ETCS nic nerušilo, jako např. nějaká žel. doprava…

Luboš Beneš

To nebude nickolejný provoz?

XB-1

Autem z letiště Brno, jak to bude u dodávek od Westinghouse a Framatome bůhví – snad opět vlakmo.

John

Jen detail v Temelíne se plutonium jako palivo nepoužívá ani se nerafinuje z paliva vyhořelého.

Kleist

Oslavany taky 😄

182-097

V pořádku, však jde jen o to proinvestovat co nejvíce peněz (státní zdroje a dotace jsou přece naprosto neomezené a peníze asi rostou na stromech) a plácat se po zádech jak se zlepšila bezpečnost. No a dopravci si holt budou muset vybavit vozidla nesmyslem za několik milionů, nebo tam teda raději nepojede vůbec žádný vlak.

Jelen

Jak je na tom trať Tanvald – Harrachov, pořád D3? Dlouho jsem tam nebyl.

Mirek

Dávno ne, jsou tam návěstidla a Mirel v 841 neřve jak, kdyby to byla kontrola bdělosti než kódu

Autrans

Nepamatuji se, že bych v Harrachově, či Kořenově viděl nějaké návěstidlo. A tom jsem tam skoro doma…

Autrans

Je to D3, v Tanvaldu sedí dirigent…

Bram

Přesně tak. Ovšem D3 měla ze zubačky zmizet již včera, protože je zcela nežádoucí, aby takto vytížená trať byla neustále v režimu D3. Už se měla tato trať dovybavit zabezpečovacím zařízením staničním i traťovým, ale Správa železnic to neustále odkládá. A pak najedou se potichu vyloupne nové zabezpečovací zařízení v Týně nad Vltavou, čili tam, kde jde vyloženě o vyhozené peníze. Děs běs.

hank

Zubačku mají v seznamu tratí, kde se má zavádět to očesané ETCS. Bohužel nepíšou kdy.

hank

D3 se samovraty.

Jelen

Díky. Hm, tak to mi tedy hlava nebere, jedna z nejrušnějších tratí s D3 a tam se nic dělat nebude. Temelín – Týn, téměř bez provozu, dostane ETCS. A Rakovník – Kralovice, kde je provoz tak malý, že by tam D3 ničemu nevadil, tam byly všechny lichoběžníky sundány a pokud tam vlak vjede, blokuje celou trať. Inu, vítejte v absurdistánu.

hank

„… jedna z nejrušnějších tratí s D3 a tam se nic dělat nebude.“

Jak píšu jinde, tak bude. Tenhle odkaz už jsem sem dával:
https://zdopravy.cz/74-miliardy-do-lokalek-sprava-zeleznic-predstavila-plan-na-jejich-bezpecnejsi-provoz-67605/

Jerys

Studénka – Bílovec ..Ježíš proč?.. to raději Veřovice – Studénka.

Chleba Nakup

Regína by se mohla náhle rozpojit a už máme dvě vozidla na trati. Jiný důvod mě nenapadá. Proto bych v rámci bezpečnosti nechal na takových tratích jezdit jen sólo motor 811, ten, kdyby se rozerval, tak půlka daleko nedojede.

král j

Copak je to rurobalíza? Článek se hemží odbornými výrazy.

Frantisek

Evropská bóje, jen s překlepem na začátku. 🙂

Mirek

Ano Eurobalíza

Chleba Nakup

Rurální = venkovský. Čili bych to viděl na balízu, nacházející se na venkově. Tam jsou lokálky, takže to sedí.

T448

Vítejte v ČR. Systém, který pomocí brzdných křivek a dalších opatření ZABRAŇUJE projetí návěstí stůj, si upravíme (ve verzi ETCS stop) na systém, který vlak zastaví PO PROJETÍ návěsti stůj. Což už může být pozdě.

Robin

Pozdě opravdu být nemůže, jelikož ten systém zastaví kromě vlaku, který projede Stůj i případný protijedoucí vlak a to v dostatečné – zábrzdné vzdálenosti. Nehledě na to že varianta ETCS Stop je vždy osazena skupinovým odjezdovým návěstidlem a vlak nebude brzdit až pro jeho projetí, ale už v okamžiku, kdy v poloze Stůj opustí staniční kolej (v místě kde bývají obvykle umístěna odjezdová návěstidla), takže ke skupinovému odjezdovému návěstidlu ani nedojede.

Jeffer

Tak určite. Napríklad v Kdyni, kde sa 810 zrazila s meracím vlakom na výhybke by to „určite stihlo“ zastaviť… 🤪

Robin

Ano přesně této nehodě dokáže ETCS Stop zabránit. Už jen proto, že kontroluje maximální rychlost vozidla a nedovolila by strojvedoucímu jet o 20 km/h rychleji jak tomu bylo v tomto případě…buď by musel jet předepsaných 40 nebo by ho ETCS zastavilo, kam až by doklouzal je jen spekulace v každým případě by následky byly mnohem menší a spíš vůbec žádné…

Kuba2

ETCS Stop nekontroluje rychlost vozidla.

Robin

Ale kontroluje…konkrétně teda palubní jednotka OBU, která dostane informace o rychlosti z traťové části (balíz) ETCS Stop, případně je rychlost kontrolována na základě módu v kterém vlak jede a nastavených národních hodnot.

Kuba2

V ETCS Stop jsou jen povolující a zakazující zprávy, rychlost se nerozlišuje. Překročení traťové by OBU zabránila, ale o omezení při jízdě do odbočky se nemá jak dozvědět.

Robin

O jakém omezení do odbočky mluvíte? ETCS Stop umožňuje jízdu ve stanici max. rychlostí 40 km/h, tím je u dána rychlost do odbočky. Vozidlo se o rychlosti dozví z balíz. Doporučuji nastudovat technické specifikace TSI CCS/MP3

Kuba2

Tak to by bylo do Kdyně, kde je nyní traťová 60, velice pokrokové řešení.

Dušan

ETCS STOP variantu D3 je možno využít a aplikovat na tratích kde:

a) lze v dopravně D3 akceptovat omezení rychlosti na 40 km/h;

b) dochází k pravidelnému a mimořádnému křižování;

c) byla provedena studie na základě místních podmínek, která doporučuje tuto variantu.

T448

Čímž ale vylučujete současné vjezdy.

Dušan

Jenže ten systém má zastavit primárně vlak, co projel nedovolenou návěst ve směru z dopravny – to, jestli se v tomto případě povede zastavit i vlak jedoucí ve směru do dopravny, je zcela závislé na tom, kde se v ten moment bude ten vlak nacházet – pokud ještě před zastavovací balízou, tj. ve vzdálenosti L = 400-500 m před krajním námezníkem dopravny – viz balízová skupina č. 12, tak pak začne nouzově brzdit, ale pokud již tu skupinu č. 12 minul tak jede dál a čelně se srazí s tím vlakem, který byl zastaven na odjezdu z dopravny – viz… Číst vice »

Robin

Děkuji za váš komentář a samozřejmě s ním souhlasím. Jen jsem reagoval na příspěvek, který ironicky začíná větou Vítejte v ČR a degraduje systém ETCS Stop na něco počeštěného, okleštěného, zbytečného a nepoužitelného. A s tím v žádném případě nesouhlasím už jen proto, že systém není český výmysl, ale princip je převzat ze zahraničí a po nasazení na české lokálky přinese více než uspokojovou úroveň zabezpečení. On asi žádný systém není dokonalý, a i kdyby byl na lokálkách použit ETCS L2, můžeme tu diskutovat o tom co všechno se může stát od rozpadu spojení až do zahájení brzdění, atd. Na… Číst vice »

Tomáš Záruba

A jaký je teda důvod, že balíza u „vj.n.“ (lichoběžníku) nepřenáší návěst „výstraha“ s informací o poloze červených námezníků? Pak by se už dalo mluvit o zabezpečení jak traťového úseku, tak dopravny.

Jiří Kocurek

„Pozdě opravdu být nemůže“

Právě že může. Jeden projel Stůj a druhý už byl na zhlaví, 200 metrů pro oba nestačilo. Protijedoucí měl totiž na vjezdu volno a minul vjezdové návěstidlo chvíli před tím, než došlo k projetí Stůj. A vsadím výtisk Murphyho zákona na to, že taková nehoda se už stala.

Robin

Ano souhlasím, stejným neduhem ale trpí i naše nejmodernější SZZ za miliardy. To že se tato situace (minimalizovaná rychlostí 40 km/h a doporučeným nízkým počtem vlaků) může vyskytnout i u tak jednoduchého a relativně levného zabezpečení ETCS Stop by nemělo převyšovat jeho výhody. To že se podařilo sestavit a odsouhlasit Implementační plán ETCS a díky novým variantám ETCS budeme schopni zabezpečit (a zaplatit) i lokální tratě, považuju za vítězství a ETCS Stop rozhodně nepovažuju za něco méně cenného u čeho bych ironicky začínal větou Vítejte v ČR.

Tomáš Záruba

A nikoho nenapadlo řešit to pomocí balízy „výstraha“ na vjezdu?

Pak by se samozřejmě už o zabezpečení mluvit dalo.

Tomáš Záruba

Jenže v takových případech je tím „návěstidlem“ de facto červený námezník, který určitě projet bude možné. A tím vjet do cesty vlaku, který zrovna bude třeba 100 metrů za ním ještě v plné rychlosti.

ETCS Stop jedině doprovázený zákazem současných jízd, a tedy na tratě zatížené tak málo, že to tam nebude vadit!

jal

Na těch tratích, kde jezdí jen jedna souprava, hrozí jedině to, že dojde k nějakému jevu ze scifi filmů a dnešní souprava se srazí sama se sebou, ale včerejší.

Igor

No Studénka – Bílovec je top. Možná to zabrání tomu, aby se srazil vlak sám se sebou jelikož jezdí jeden tam a zase zpět celý den.

Profesor

No ale kolik vlaků se tam pak srazí? Nula? Potom to funguje a za ty prachy to stojí. Nebo snad chceš vidět nehodu? Nechceš? Tak vidíš a je to obhajeny.

Martin OVA

Úplně stejně na trati na Ostravici. Jeden vlak, žádné křižování. Kdyby SŹ raději na Ostravici konečně opravila koleje.
https://www.rajce.idnes.cz/coala6/album/trat-na-ostravici-2023

Igor

No vlastně o víkendech tam jezdí i sp z Ostravy takže teoreticky více vlaků, ale samozřejmě jen jedno nástupiště tam je takže jeden čeká ve Frýdlantu než se druhý vrátí z Ostravice.

Jerys

Hlavně že Ostravice je předělaná podle předpisu D1.

El Barto

Opravdu je na Ostravici jenom jedno nástupiště? Jen se ptám, dlouho jsem tam nebyl, tak nevím.

Igor

No máte pravdu. Vždy jak jsem byl na výletě tak mi vlak bránil ve výhledu na další koleje a překvapivě jsem z obrázků na internetu zjistil, že tam je ještě jedno. Ale zatím jsem ho neviděl použít. Myslel jsem, že to nejde použít, když je na první vyhýbce samovrat, ale ten s předěláním na dálkovou obsluhu zrušili takže už jde na třetí i vjet.

El Barto

Potom je otázka, zda se někdy na Ostravici reálně nějaké dva vlaky potkají, ale teoreticky to možné je.

jal

Tolik plusů za nesmysl?
Jsou dvě nástupiště.

Granja

V rámci účelové kritiky se hodí vše.

Igor

Už jsem to výše rozebral, jak jsem k tomu došel a ano máte pravdu, jsou tam dvě.

Frantisek

A prodloužila to někudy opět do Bílé, kde je pro mnohé v sezóně hlavní cíl cest.

Kubrt

Někudy – přibližně kudy?

jal

Prý odkoupili od JHMD ponorku a jezdí se po dně přehrady.

Jerys

Pod přehradou že

Granja

Musel by být tunel vedle přehrady. Dovedete si představit ten řev?

jal

Lodní výtah na hrázi a trajekt. : – )

Jiří Kocurek

S otevřeným hajzlem kolem vodárenské nádrže?

Jerys

Tam by to chtělo modernizaci ale SZ nezájem.. a to by se tam dala i zvýšit rychlost.

jal

Někdy v budoucnu tam má být aspoň někde 80.
Ale ono to i tak nepomůže, když chtějí i minimálně zastávku navíc, tak prům. rychlost bude téměř stejná jako dnes.

vbb

A co takhle se zamyslet nad situací, kdy vlak od Bílovce projede vjezdové návěstidlo BL a na výhybce 13 se bočně srazí s vlakem od Ostravy vjíždějícím na 10. kolej??
Přitom od BL k námezníku výh. 13 je to 240 m, což je dost na zastavení i po projetí návěstidla.
Nějaké další chytré nápady o srážení se sám se sebou?

182-097

Jak se bude moct vlak který projede vjezd od Bílovce srazit bočně s vlakem na výhybce 13 jedoucim od Ostravy na 10.? To je nesmysl.

vbb

Jaký nesmysl?
Vlak od Ostravy jede po 2. TK, přes výhybky 2, 3, 4, 8, 9, 11, vjíždí na 10. SK a na výh. 13 se srazí s vlakem od Bílovce, který z bílovecké koleje jede přes výh. 12 na tutéž výh. 13…
Jestli máte na mysli odvrat na výh. 12 na 12. SK, no tak tu kolizi můžeme teda posunout buď k peronu u 12. SK, kde může čekat 810 do Bílovce, anebo na výh. 16, kde se může potkat s tím vlakem od Ostravy, projíždějícím po 10. SK.

182-097

Stejně tak může na ten vlak co projel návěstidlo spadnout třeba meteorit…

vbb

Tak udělejte statistiku, kolikrát se projelo návěstidlo a kdyby se zastavilo do 200 m od návěstidla, tak by hromada nebyla, a porovnejte to s tím, kolikrát na vlak spadnul meteorit.
A uvidíme, co je větší nesmysl.

Kuba2

Kvůli tomu ale nejsou potřeba balízy v Bílovci, Studénka bude vybavena tak jako tak.

Petr Šimral

Studénka již je vybavena tak jako tak.
A s ohledem na situaci výhybek je nemožné, by se na vjezdu od Bílovce bočně střetly vlaky.

vbb

Ctrl-V:
Jestli máte na mysli odvrat na výh. 12 na 12. SK, no tak tu kolizi můžeme teda posunout buď k peronu u 12. SK, kde může čekat 810 do Bílovce, anebo na výh. 16, kde se může potkat s tím vlakem od Ostravy, projíždějícím po 10. SK.

R.D.

bohužel je zde od Bílovce manuální vstup.

vbb

To máte pravdu.

Igor

Samozřejmě, protože Studénka je zabezpečena pod normálním ETCS a toto vylepšení se této situace vůbec netýká.

Igor

Jenom abych doplnil informace tak tato situace ani nastat nemůže, protože pokud jede vlak od Ostravy na 10 je vždy od Bílovce na 12 jelikož mezi výhybkami existuje vazba jménem odvrat. Do Studénky bude možné vjet pouze vlakem pod kontrolou ETCS a těch 20 km/h (před vjezdem je přejezd s kříži) určitě nedojede 240 metrů, když vjezd hned aktivuje rychlobrzdu.

Alda

Oslavany-Ivančice dobrých 15 let jezdí 1-2x za rok Skaličák vyhlídkové jízdy o místních slavnostech, tam je to ku prdu…

noerf

Na trati Temelín – Týn nad Vltavou to určitě velmi pomůže. Zejména když osobní doprava mimo vyjímek tam nejezdí a nákladní občas.

Luboš Beneš

Taky mě to zaujalo, trať s příležitostnou dopravou na které se pohybovala max. 1 souprava….asi máme peněz dost. To to mohli dát na trať Kralovice-Mladotice

libor

Kralovice – Mladotice budou mít ETCS L3, se tam plánuje, že by tam mohly jezdit ICE v dýzlu, pač turismus je tam veliký a hlavně tam vlaky můžou jezdit bez dotací, na vlastní riziko a uživí se 😀

Luboš Beneš

Už chápe ty vykázané miliony do údržby….to je příprava na to ETCS 3

Pavouk

Ona ta bezpečnost také není nijak moc důležitá, důležité je zejména odněkud někam přesunout peníze.

Slušní lidé jezdí veřejnou dopravou

Myslíte z kapes občanů do AŽD?