Bezpečnější lokálky. Správa železnic zavede systém ETCS Stop na šesti lokálkách, spustí ho příští rok

Instalace má být dokončena letos, na jiných lokálkách se změnil způsob řízení.
Tři roky po tragické nehodě u Perninku se blíží ke splnění slibu Správy železnic (SŽ) o zvýšení bezpečnosti na lokálních tratích. Správce infrastruktury letos na celkem šesti z nich zavede zabezpečovací systém ETCS Stop.
Na dotaz deníku Zdopravy.cz to uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola. „Správa železnic v uplynulých letech pokročila ve snahách o zvýšení zabezpečení na lokálních tratích. Zaměřili jsme se na budování systému ETCS Stop, který zavádíme společně s dalšími nezbytnými úpravami zabezpečovacího zařízení na vybraných tratích,“ uvedl Nevola.
V letošním roce budou dokončeny práce na traťové části systému ETCS Stop, tedy včetně umístění balíz na následujících tratích:
Blatná – Nepomuk
Studénka – Bílovec
Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice
Březnice – Strakonice
ŽST Blatná
Temelín – Týn nad Vltavou
Havlíčkův Brod – Humpolec
„Následovat bude provozní ověřování, v roce 2024 chceme zahájit provoz samotného systému,“ dodal Nevola.
ETCS se v Česku instalovalo zatím na část hlavních koridorů. Verze ETCS STOP je řešením s přepínatelnými/nepřepínatelnými eurobalízami pro nouzové zastavení vlaku při projetí Stůj a kontrolou nejvyšší dovolené rychlosti.
Druhou verzí bude ETCS L1 Limited Supervision, které bezpečně dohlíží na jízdu vlaku na pozadí podle brzdné křivky (dodržování návěsti Stůj a optimalizovanou formou i nejvyšší dovolené rychlosti). Půjde o řešení pro tratě regionální i celostátní s nižšími dopravními výkony.
Seznam opatření na tratích řízených podle předpisu D3 oznámila Správa železnic po tragické nehodě v Perninku v roce 2020.
Bezpečnost provozu zvýšil podle Nevoly i přechod způsobu řízení dopravy na vybraných tratích. Umožnila to instalace zabezpečovacího zařízení nebo přechod na provoz s jedním vlakem na trati. Od roku 2018 na jiný způsob řízení dopravy převedla Správa železnic tyto tratě:
Čížkovice – Louny
Rakovník – Kralovice u Rakovníka
Zadní Třebaň – Liteň
Nepomuk – Blatná
Temelín – Týn nad Vltavou
Březnice – Strakonice
Březnice – Rožmitál pod Třemšínem
Havlíčkův Brod – Humpolec
Boří les – Lednice
Kravaře ve Slezsku – Chuchelná
Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice
Ivančice – Oslavany