Autobusy

Bez soutěže a o tři čtvrtiny dráž. Ústecký kraj vybral náhradu za provoz po TD Busu

Krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) před autobusem společnosti BusLine. Foto: BusLine
Krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) před autobusem společnosti BusLine. Foto: BusLine

Ústecký kraj vyřešil na dva roky problém se zajištěním dopravní obslužnosti v regionech, ze kterých odešla společnost TD Bus (dříve BusLine). Se třemi dopravci uzavřel smlouvy až do konce ledna 2021 na zajištění dopravní obslužnosti Podbořanska, Žatecka a Vejprtska. Kraj za provoz autobusů zaplatí výrazně více, než kolik platil TD Busu.

Nové smlouvy uzavřel kraj v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění (JŘBU), což je v dopravě Ústeckého kraje v posledních týdnech nejběžnější postup. Podobně zadali radní zakázku bez soutěže na miliardový nákup autobusů společnostem Zliner a Scania, transakci řeší antimonopolní úřad.

Na Vejprtsku bude nově jezdit společnost Autobusy Karlovy Vary patřící do skupiny ČSAD Invest miliardáře Zdeňka Zemka. Za jeden kilometr zaplatí kraj 44,80 Kč, což je jedna z nejvyšších cen v zemi, kterou kraje za provoz objednávaných autobusů platí.

Provoz na Podbořansku zajistí společnost Autobusová doprava Podbořany, u které lze historicky najít propojení s BusLine. Jezdit bude za 42,90 Kč.  Za podobné ceny má jezdit i Arriva City v oblasti Žatecko – západ, tato smlouva dosud nebyla zveřejněna.

Jde o dopravce, kteří převzali provoz na začátku roku  poté, co TD Bus zcela přestal jezdit. Dosud kraj zajišťoval náhradu za TD Bus přes Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK), která si musela pronajímat autobusy u jiných dopravců, ve zmiňovaných oblastech ho ale už na začátku ledna nahradili soukromí dopravci.  Teď získali dvouletou smlouvu jiní dopravci. Na rozdíl od smluv s DSÚK ale obsahuje sankce za porušení podmínek, například výpadky spojů či standardů kvality.

O navazujících smlouvách se jednalo s dopravci, kteří mají k dispozici vozy a řidiče, ideálně také zvládají odbavovací systém DÚK tak, aby mohli od platnosti smlouvy jezdit ve standardním režimu. V JŘBÚ pak byli osloveni ti, kteří byli ochotni a schopni začít dopravu v tak krátkém čase zajišťovat,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková. Podle ní je zasmluvnění jinými dopravci způsobeno tím, že DSÚK nemá volné autobusy ani řidiče.

TD Bus podle dřívější smlouvy jezdit na Vejprtsku za 25,28 Kč za kilometr, po kraji kvůli navýšení mezd řidičů ze strany vlády požadoval přidání zhruba pětikoruny za kilometr. Kraj ale odmítl peníze navýšit. Nově tak bude platit na Vejprtsku o 77 % za kilometr více než dosud. Podobné je to i v případě Podbořanska, kde TD Bus jezdil za 27,40 Kč za kilometr.

Ústecký kraj se dostal v autobusové dopravě do složité situace poté, co odmítl požadavky společnosti BusLine, později TD Bus na zvýšení ceny za kilometr po navýšení mezd řidičů. To prosazovali nejvíce Odbory BusLine. TD Bus později začal omezovat spoje, za což dostal pokuty v řádu desítek milionů korun. Kraj se proto rozhodl založit si vlastního dopravce.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Miroslav
Host
Miroslav

Tam bude nejaka mala domu. Jinak si nedokazu vysvetlit racionalni duvod nepridani 5Kc za kilometr soucasnemu provozovateli a pote pridani 15 Kc na kilometr novemu…Kolik chechtaku pristane radnim na kontech na Kajmanech?

David
Host
David

Žádná malá domů. Jen si úředník usmyslel a tradičně nepřemýšlel.

Petricek
Host
Petricek

To co udělal či ještě udělá soudruh Komínek s dopravou ať autobusovou či železniční nemá obdoby. Doufám že se za to bude brzy zodpovídat u soudu….

Kuba
Host
Kuba

Za to, že odmítl jen tak přidat dopravci, když mu příšel brečet, že nevystačí s penězi, se kterými předtím vyhrál výběrko, nebo za to, že ušetří kraji asi 100 Kč na každý ujetý kilometr některých vlakových linek?

MIchalT
Host
MIchalT

Já teda čtu „Bez soutěže a o tři čtvrtiny dráž“, tak kde vidíte šetření?

tomas
Host
tomas

Přesně tak. Pokud teď jinému platí „o tři čtvrtiny dráž“, tak se tomu dosavadnímu dopravci nedivím, že přišel brečet.

Kuba
Host
Kuba

Tím, že Ústecký kraj nenabagroval všechnu dopravu na železnici ČD, ale oslovil ostatní dopravce, docela slušně ušetřil. Nebo co myslel předřečník tím děláním se železniční dopravou?

Kubrt
Host
Kubrt

Jestli máte něco konkrétního, tak podejte trestní oznámení, nebo ho zažalujte. Jinak jsou to plané řeči.

petr.r
Host
petr.r

a co jako by to pomohlo, vy si jako myslíte, že dopravci nemají podplacené policajty, třeba jak je zmínka o zemkovi, tak jsem v uterý četl, že výběrko na autobusy na zlínsku jsou už po třetí odložené a je nejdražší? Vždyt je jednou nohou v kriminále.

Jindra F
Host
Jindra F

Byly doby, kdy se dalo na články p. Sůry spolehnout, že jsou zajímavé a objektivní. Bylo to padni, komu padni. Bohužel i on sklouznul k osobnímu vyřizování účtů. A když se jednou nepohodl s náměstkem Komínkem, už asi na dopravě v Ústeckém kraji nenajde nikdy nic dobrého. Napsat článek o nových dopravcích, který se točí jen na ceně, bez jakékoli reflexe toho, co se stalo, jak se zachovala předchozí společnost, jak dlouhodobě nejezdila a kraj vydírala, jak se změnil dopravní trh v republice a ceny atd., je sice možné, ale není to zrovna objektivní a nevypovídá to o situaci nic.… Číst vice »

Partneři



CSCARGO