Bez konkurence a skoro o dvě miliardy dražší. ČD získaly Jižní expresy na dalších šest let
Novinkou je mimo jiné rozdělení dnešní linky R11 (Plzeň – České Budějovice – Brno) na dvě části.
České dráhy budou Jižní expresy a rychlíky na jih Čech provozovat minimálně dalších šest let, tedy do konce roku 2031. Ministerstvo dopravy dovedlo k podpisu smlouvy nabídkové řízení, které zahájilo loni v květnu a kde byly České dráhy jediným účastníkem. Písemná zpráva zadavatele a smlouva byly zveřejněny v příslušných registrech před Vánoci.
Konkrétně jde o linky Ex7 Praha – České Budějovice – Summerau/Český Krumlov, R11 Brno – Jihlava – České Budějovice, R17 Praha – Tábor – České Budějovice/České Velenice a R31 České Budějovice – Plzeň.
Novinkou je mimo jiné rozdělení dnešní linky R11 (Plzeň – České Budějovice – Brno) na dvě části. Rameno Plzeň – České Budějovice bude nově obsluhovat samostatná linka R31, spojení České Budějovice – Brno si ponechá označení R11.
Smlouva začne platit s příchodem nového jízdního řádu na konci tohoto roku. Jde přitom o netto kontrakt, kdy riziko tržeb nese dopravce. Ministerstvu dopravy přitom hrubě nevyšly finanční předpoklady. Při vypisování tendru úřad předpokládal kompenzaci ze strany státu ve výši 5,74 miliardy korun za 33,78 milionu kilometrů, což vychází zhruba 170 korun za vlakový kilometr.
Smluvní kompenzace však nakonec činí 7,44 miliardy, což při stejném počtu kilometrů vychází na 220 korun za kilometr. Předpokládané tržby z jízdného jsou ve smlouvě začerněny, ministerstvo nicméně při vypisování tendru předpovídalo celkové tržby za šest let ve výši přes 10 miliard korun (včetně zmíněné kompenzace 5,74 mld.). Vše v cenové hladině roku 2024.
Šestiletou smlouvu lze přitom brát jako přechodnou. Stát původně chystal velkou soutěž na 15 let, vypsána měla být už v roce 2023. Názor ale změnil a nově tvrdí, že velkou soutěž o patnáctiletý provoz připraví spolu s rakouskou stranou na období po prosinci 2031. Uvažuje se přitom o přímých spojích z Prahy až do Salcburku (dnes Jižní expresy končí v Linci).
Krátký čas na přípravu a krátkodobá smlouva nepřilákala do aktuálně završené soutěže žádnou konkurenci, ačkoliv ministerstvo nemělo fakticky žádné požadavky na vylepšení současného vozového parku. Devadesátiprocentní váhu měla cena, zbytek vybavení vozidel wifi a držáky na kola. Rychlost stačí 160 km/h, i když IV. koridor umožňuje i rychlejší jízdu.
O vlivu konkurence na železniční soutěže vypovídá aktuálně vrcholící výběr dopravce pro dálkové vlaky na západ Čech (Ex6, R16). O zisk zakázky na 15 let usilují čtyři dopravci, požadované kompenzace se přitom pohybují v rozmezí od 3,03 miliardy korun po 10,5 miliardy korun. Nejlevnější je Arriva. Celkem jde o 50,1 milionu vlakových kilometrů.