Bechyňku zadají Jihočeši bez soutěže Českým drahám, chtějí ale jen elektriky
Jihočeský kraj vyjmul trať z Tábora do Bechyně z nedávno vypsané velké soutěže na dopravce v elektrické trakci. Kraj chce
Jihočeský kraj vyjmul trať z Tábora do Bechyně z nedávno vypsané velké soutěže na dopravce v elektrické trakci. Kraj chce dopravu na trati zadat přímo bez soutěže Českým drahám. Důvodem je mimo jiné unikátní napájecí soustava, která je historicky stejnosměrná s napětím 1500 voltů.
Právníci kraji doporučili trať ze soutěženého souboru vyjmout v obavě, aby nedošlo k nařčení, že v soutěži jsou zvýhodněné České dráhy, které mají pro Bechyňku stroje. Tím by mohla celá sedmimiliardová soutěž padnout.
Dráhy ale nedostanou trať úplně bez podmínek. Kraji se nelíbí nynější provoz motoráků na elektrifikované trati. Dráhy totiž na trať vypravují vedle elektrické lokomotivy řady 113 zvané Žehlička také motorové Regionovy. V létě je pak doplňují ještě historické elektrické stroje Bobinka a Elinka. „Diesely tady nadále odmítáme. Dráhy dostanou podmínku do nějaké přiměřené doby zajistit pro trať dvě elektrické jednotky,“ sdělil poradce hejtmanky pro dopravu Ivan Študlar.
O konkrétních lhůtách se teprve jedná. Starší jednotky by se daly sehnat možná v Nizozemí, kde je stejná napájecí soustava jako na Bechyňce. Mezi železničními příznivci už se také vylíhl nápad, že by na trať mohly být přesunuty po drobné úpravě (a vyjmutí vložených vozů) staré pražské pantografy. Dráhy ale jakoukoliv investici do nich odmítají s tím, že skříně jsou příliš oslabené rzí.
Jihočeský kraj rovněž odmítá jakékoliv změny trakce, o kterých uvažuje SŽDC. Správa železnic zvažuje, zda stojí za to investovat do historických trolejí (jsou z konce 30. let) nebo dráty snést úplně, případně zavést střídavých 25 kV. Tratě se přitom díky výjimce ministerstva dopravy netýká plán konverze celé sítě na střídavých 25 kV.
Podle Študlara by se naopak měla trať zapsat na seznam kulturních a technických památek, ve hře je i převod do kategorie místní dráha. Tím by se stát zbavil do budoucna povinnosti dodržovat tady evropská pravidla pro interoperabilitu, například zavádět systémy ETCS, podchody a vysoká nástupiště. Kategorie místní dráha už sice v zákoně existuje, zatím ale do ní spadají jen tratě bez pravidelné dopravy. Byla by proto zřejmě třeba změna zákona.
K zahájení provozu na Bechyňce došlo v červnu 1903, u jejího zrodu stál konstruktér a vynálezce František Křižík. Šlo o první elektrifikovanou trať Rakouska-Uherska.