Cestovní ruch Dopravci Železnice

Na trať z Tábora do Bechyně za týden znovu vyjedou Bobinka a Elinka

Bobinka, lokomotiva řady E422. Autor: České dráhy
Bobinka, lokomotiva řady E422 na bechyňské trati. Autor: České dráhy

České dráhy opět vyšlou na nejstarší tuzemskou elektrifikovanou trať historické stroje Bobinku a Elinku. Lokomotiva Bobinka bude už třetím rokem součástí objednávky Jihočeského kraje, když bude tahat o sobotách a nedělích pravidelné spoje. Ve vlacích bude platit běžný tarif ČD. Elektrický vůz Elinka bude k vidění pouze ve vybraných dnech, cestující bude vozit za zvláštní tarif.

Období Bobinky na bechyňské trati začne v sobotu 16. června a skončí 16. září. Elinka vyjede 16. a 30. června, 5., 14. a 28. července, 11. a 25. srpna a 8., 15. a 16. září. Historické stroje potáhnou dva unikátní osobní vagony. Kromě Českých drah a kraje se na akci Léto na Bechyňce podílí i Národní technické muzeum, kterému patří Elinka.

Kapesní Bobinu řady E422 vyrobili v polovině padesátých let v závodech V.I. Lenina, což byl tehdy oficiální název Škody Plzeň. Elinka, tedy stroj s označením M400.01., je ještě o 50 let starší, pamatuje zahájení provozu na Bechyňce v červnu 1903. Elinka s Bobinkou se díky svému letnímu nasazení zařadí po bok vlakům s elektrickou lokomotivou řady 113 zvanou Žehlička a také motorovým Regionovám. Právě tyto stroje na Bechyňce dráhy nasazují.

Trať Tábor – Bechyně je zřejmě jediná ve střední Evropě, kde funguje stejnosměrná napájecí soustava s napětím 1500 voltů. Stejná soustava byla donedávna i na trati Rybník – Lipno (kde původně jezdila táborská Bobinka), od roku 2005 ale na Lipence funguje střídavá soustava 25 kV. Správa železniční dopravní cesty přitom nevylučuje podobnou změnu i na Bechyňce.

Elinka. Autor: České dráhy
Elinka.
Autor: České dráhy

Elinka

Elektrický vůz vyrobený v roce 1903 vagonkou Rinhghoffer v Praze na Smíchově a firmou českého elektrotechnického vynálezce Františka Křižíka. Vůz byl ve 30. letech minulého století modernizován ve firmě Škoda pro napájení 1500 V ss. V provozu vydržel až do roku 1973, kdy byl zařazen do sbírek Národního technického muzea. Maximální rychlost je 50 km/h, nabízí až 40 míst v bývalé 2. a 3. vozové třídě.

Bobinka

Malá elektrická lokomotiva bývalé řady E 422.0., dnes řada 100. Pojmenování Bobinka vzniklo podle označení pojezdu lokomotivy Bo´Bo´ a jeho zdrobněním, aby se odlišila od rychlejších, silnějších a větších lokomotiv stejného uspořádání náprav s přezdívkou „Bobina“, které jezdily na hlavních tratích. Lokomotivy E 422.0 vyrobila v letech 1956 a 1957 lokomotivka Škoda v Plzni pro tratě Tábor – Bechyně a Rybník – Lipno (napájení 1500 V ss). V pravidelném provozu byly do roku 2002. Jejich maximální rychlost je 50 km/h, výkon 360 kW, hmotnost 48 tun a délka skoro 13 metrů. Pro porovnání větší sestra „Bobina“ byla konstruována pro rychlost 120 km/h, měla výkon 2 032 kW, hmotnost 82 tun a délku skoro 16 metrů.

Jízdné – Elinka

  • dospělí jednosměrné 1. třída: 200 Kč*
  • dospělí jednosměrné 2. třída: 180 Kč*
  • děti 6 – 15 let jednosměrné 1. třída: 100 Kč*
  • děti 6 – 15 let jednosměrné 2. třída: 80 Kč*
  • děti do 6 let zdarma (bez nároku na místo)
  • jízdní kola se nepřepravují

*1. třída je v Elince označena jako 2. třída a 2. třída jako 3. třída

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

To zřejmě není akce JIKORDu, že?

Jan Táborský
Host
Jan Táborský

Jasně že ne, poslední akcí je nahrazení vlaků v úseku Strakonice -Vimperk autobusy, z důvodu sesuvu půdy na trať , ale traťová výluka je pouze v úseku Vimperk -Lipka. Ale GW train „šetří “ kraji a Jikordu prostředky, tak to jezdí autobusem celé…… Smlouva je papír a ten snese všechno…..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Prý by ve Strakonicích GWTR neměl kde zbrojit a není tam ani „fekální kolej“ …

Kamil Maršálek
Host
Kamil Maršálek

To je zbytečné tady někomu vysvětlovat. GWTR není ČD a tím pádem může za všechno.

MilSot
Host
MilSot

Není náhodou 1500 V na uhelných tratích na severu?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Je, ale to nejsou tratě s veřejnou osobní dopravou, jak asi autor textu své tvrzení myslel.

JZ
Host
JZ

Na 1,5kV ss ještě jezdí vlaky na tatranských železnicích.