Cestovní ruch Dopravci Železnice

Na trať z Tábora do Bechyně za týden znovu vyjedou Bobinka a Elinka

Bobinka, lokomotiva řady E422. Autor: České dráhy
Bobinka, lokomotiva řady E422 na bechyňské trati. Autor: České dráhy

České dráhy opět vyšlou na nejstarší tuzemskou elektrifikovanou trať historické stroje Bobinku a Elinku. Lokomotiva Bobinka bude už třetím rokem součástí objednávky Jihočeského kraje, když bude tahat o sobotách a nedělích pravidelné spoje. Ve vlacích bude platit běžný tarif ČD. Elektrický vůz Elinka bude k vidění pouze ve vybraných dnech, cestující bude vozit za zvláštní tarif.

Období Bobinky na bechyňské trati začne v sobotu 16. června a skončí 16. září. Elinka vyjede 16. a 30. června, 5., 14. a 28. července, 11. a 25. srpna a 8., 15. a 16. září. Historické stroje potáhnou dva unikátní osobní vagony. Kromě Českých drah a kraje se na akci Léto na Bechyňce podílí i Národní technické muzeum, kterému patří Elinka.

Kapesní Bobinu řady E422 vyrobili v polovině padesátých let v závodech V.I. Lenina, což byl tehdy oficiální název Škody Plzeň. Elinka, tedy stroj s označením M400.01., je ještě o 50 let starší, pamatuje zahájení provozu na Bechyňce v červnu 1903. Elinka s Bobinkou se díky svému letnímu nasazení zařadí po bok vlakům s elektrickou lokomotivou řady 113 zvanou Žehlička a také motorovým Regionovám. Právě tyto stroje na Bechyňce dráhy nasazují.

Trať Tábor – Bechyně je zřejmě jediná ve střední Evropě, kde funguje stejnosměrná napájecí soustava s napětím 1500 voltů. Stejná soustava byla donedávna i na trati Rybník – Lipno (kde původně jezdila táborská Bobinka), od roku 2005 ale na Lipence funguje střídavá soustava 25 kV. Správa železniční dopravní cesty přitom nevylučuje podobnou změnu i na Bechyňce.

Elinka. Autor: České dráhy
Elinka.
Autor: České dráhy

Elinka

Elektrický vůz vyrobený v roce 1903 vagonkou Rinhghoffer v Praze na Smíchově a firmou českého elektrotechnického vynálezce Františka Křižíka. Vůz byl ve 30. letech minulého století modernizován ve firmě Škoda pro napájení 1500 V ss. V provozu vydržel až do roku 1973, kdy byl zařazen do sbírek Národního technického muzea. Maximální rychlost je 50 km/h, nabízí až 40 míst v bývalé 2. a 3. vozové třídě.

Bobinka

Malá elektrická lokomotiva bývalé řady E 422.0., dnes řada 100. Pojmenování Bobinka vzniklo podle označení pojezdu lokomotivy Bo´Bo´ a jeho zdrobněním, aby se odlišila od rychlejších, silnějších a větších lokomotiv stejného uspořádání náprav s přezdívkou „Bobina“, které jezdily na hlavních tratích. Lokomotivy E 422.0 vyrobila v letech 1956 a 1957 lokomotivka Škoda v Plzni pro tratě Tábor – Bechyně a Rybník – Lipno (napájení 1500 V ss). V pravidelném provozu byly do roku 2002. Jejich maximální rychlost je 50 km/h, výkon 360 kW, hmotnost 48 tun a délka skoro 13 metrů. Pro porovnání větší sestra „Bobina“ byla konstruována pro rychlost 120 km/h, měla výkon 2 032 kW, hmotnost 82 tun a délku skoro 16 metrů.

Jízdné – Elinka

  • dospělí jednosměrné 1. třída: 200 Kč*
  • dospělí jednosměrné 2. třída: 180 Kč*
  • děti 6 – 15 let jednosměrné 1. třída: 100 Kč*
  • děti 6 – 15 let jednosměrné 2. třída: 80 Kč*
  • děti do 6 let zdarma (bez nároku na místo)
  • jízdní kola se nepřepravují

*1. třída je v Elince označena jako 2. třída a 2. třída jako 3. třída

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
    • Jasně že ne, poslední akcí je nahrazení vlaků v úseku Strakonice -Vimperk autobusy, z důvodu sesuvu půdy na trať , ale traťová výluka je pouze v úseku Vimperk -Lipka. Ale GW train „šetří “ kraji a Jikordu prostředky, tak to jezdí autobusem celé…… Smlouva je papír a ten snese všechno…..

      • Prý by ve Strakonicích GWTR neměl kde zbrojit a není tam ani „fekální kolej“ …

        • To je zbytečné tady někomu vysvětlovat. GWTR není ČD a tím pádem může za všechno.

    • Je, ale to nejsou tratě s veřejnou osobní dopravou, jak asi autor textu své tvrzení myslel.

Newsletter

Partneři


Výběr editora