Nákladní doprava Vodní doprava

Bagry a remorkéry se stále snaží uvolnit loď blokující Suezský průplav, ve hře je její vyložení

Loď Ever Given uvízlá v Suezském průplavu. Foto: Egypt Daily News
Loď Ever Given uvízlá v Suezském průplavu. Foto: Egypt Daily News
Záchranné týmy doufají v pomoc přílivu.

Záchranné týmy v Suezském průplavu dnes při pokusu uvolnit uvízlou kontejnerovou loď Ever Given, která od úterka blokuje průplav, střídají bagrování a tažení pomocí člunů. Podle dvou zdrojů však snahy zkomplikovala skála pod přední částí lodi, uvedla agentura Reuters.

Bagry již odstranily 27 000 metrů krychlových písku do hloubky 18 metrů. Práce mají pokračovat nepřetržitě podle povětrnostních podmínek a přílivu a odlivu, uvedla správa průplavu. Ta si hodně slibuje od pondělka, kdy má vlivem jarního přílivu voda v průplavu stoupnout až o 45 centimetrů.

Egyptský prezident Sisí dnes nařídil zahájit přípravu na případné odstranění některých z 18 300 kontejnerů na lodi, aby se snížila její váha, uvedl Šéf správy průplavu Usáma Rabía. Podle zdrojů ze správy průplavu však případné odlehčení lodi od nákladu nezačne dříve než v pondělí, až po pokusu, zda se podaří loď uvolnit za pomoci přílivu. Experti totiž varují, že tento proces by byl zdlouhavý a nákladný.

Rabía také egyptské státní televizi řekl, že se objevují první pozitivní signály. Kormidlo se nehýbalo a nyní se již pohybuje, pracuje i vrtule a pod přídí nebyla voda a nyní už je. V pondělí pak mají dorazit dvě silnější vlečné lodě. Celkem bylo do záchrany nasazeno 14 vlečných lodí.

Na uvolnění vodní cesty čeká nyní 369 lodí, uvedl Rabía. Jsou mezi nimi kontejnerové lodě, lodě na přepravu sypkých materiálů, ropné tankery a plavidla přepravující zkapalněný zemní plyn nebo zkapalněný ropný plyn. Každý den prodlevy znamená ve světovém obchodu ztrátu téměř 200 miliard korun. Rabía dodal, že přepravcům zasaženým incidentem by mohly být nabídnuty slevy, ale věří, že vyšetřování ukáže, že za zablokování cesty jednou z největších kontejnerových lodí na světě není zodpovědný provozovatel kanálu.

Větší vzedmutí hladiny se čekalo už v sobotu pozdě večer a čluny byly připraveny loď odtáhnout, ale nezdařilo se to.

Počítačové modely řeší možné poškození plavidla

Kromě viditelných aktivit bagrů a tažných člunů se mnoho děje v pozadí. Odborníci sledují stabilitu lodě a vytvářejí počítačové modely, aby se zabránilo poškození obřího plavidla. Je mezi nimi Nick Sloane z Jihoafrické republiky, který vedl záchranné operace parníku Costa Concordia, který v roce 2012 uvízl na italském pobřeží.

Zkoumá se také stav dna průplavu, který zřejmě Ever Given poškodila, takže to může ztížit podmínky plavby dalším lodím.

Ever Given, dlouhá 400 metrů, se zaklínila mezi protilehlé břehy průplavu a jak experti poukázali, její příď a záď se dostaly do pozic, s nimiž se při stavbě plavidla nepočítalo. Kýl je citlivý na tlak a mohou v něm vnikat praskliny. Trup plavidla zkoumají potápěči a zatím žádné neobjevili.

Sloane řekl, že v případě Ever Given se sešlo několik negativních věcí. Zaklínila se ta největší loď, která plula v úterý v konvoji spolu s dalšími, a to na nejhorším možném místě – v úzkém úseku, kde je možný provoz pouze v jednom směru.

První lodě zamířily k Mysu Dobré naděje

Pokud se nepodaří plavidlo uvolnit odstraněním náplav a s pomocí tažných člunů, nastoupí stovky dalších dělníků. Bude se odčerpávat palivo a jeřáby začnou vykládat kontejnery. Správa průplavu ale sdělila v sobotu, že tak daleko věci zatím nedošly.

„Je to mimořádný problém. Myslím si, že mají k dispozici vše, co potřebují, ale ten problém je prostě moc velký,“ řekl šéfredaktor specializovaného časopisu Lloyd’s List, který se zabývá námořní problematikou.

Pokud se do pondělka Ever Given podaří uvolnit, je obchodní námořní doprava podle analytiků schopná škody absorbovat. V opačném případě bude světový obchod významně narušen. Podle listu The New York Times už některé lodě vzdaly čekání a rozhodly se pro trasu kolem mysu Dobré naděje, což plavbu nejen značně prodlouží, ale i prodraží.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

Dost chápu, že se tomu vykládání (nákladu) všichni bránili do poslední chvíle, protože nikdo moc neví jak to vyložit. Plovoucí jeřáby nemají takovou výšku a možná ani vyložení, aby to zvládly rovnoměrně a vrtulníkem by to trvalo… nevím, hodně dlouho, za velkého rizika, přičemž některé kontejnery mohou být za nosností běžných helikoptér.

Teď už by vyproštění zvládnout mohli, když je „odblokovaná“.

Jiří Kocurek

Už je na kruzu a pluje tažená. Přetáhnout ji do Velkého Hořkého jezera se snad podaří už bez větších problémů.

PS: Svanen zvládne všechno, vždyť stavěla Oresundský most. Jenže čertví, kde zrovna lítá, spadly totiž servery marrinetraffic i vesselfinder.

Jenda-71

A který zdejší odborník loď vyprostí jako první?

Miki

Toto je symbol bezohledného konzumu dnešního lidstva a kam to taky všichni zanedlouho přivedeme…11 pater mega kontejnetů na půl kilometrové lodi..no tak to už je síla..vsadil bych se, že stejně jako Titanic nechali oligarchové /spolu s Olympikem/ zhotovit přesně za tím účelem, jak dopadl, tak i tato už zcela přemrštěná nákl. loď byla vyrobena předem přesně za tímto účelem plovoucí zátky šířka průplavu 340, šířka lodi 400…/ či jakési ekonomicky-teroristické vyděračské globalistické zbraně v té jejich špinavé hře cíleného dnešního podlamování západu, posilování Číny a celé Asie a následně zaplavení celého světa i pomocí uměle vyvinutého a šířeného Covidu tím… Číst vice »

Y.K.

Kdyby hloupost nadnášela, hodil byste se výborně k vyproštění plavidla…

Zdravím čínskou elektroniku na kterém to píšete a která k vám doputovala ve stohu kontejnerů jako další věci v domácnosti.

Otakar

Kdyby hloupost nadnášela, tak v ČR máme 3 miliony populace. Chybí mi část populace, kterou komunisté vyhnali – názory a hodnoty těchto lidí, jejich potomci v populaci… Zdá se mi, že v ČR je větší koncentrace, řekněme divnolidí (závistivých, nepřejících nebo jinak mdlých).

Y.K.

Na zahraničních serverech to není o nic lepší. 🙂
Je to prostě vlastnost lidská co má na internetu volný průchod.

Miki

Smazáno pro blbost, uživatel trvale zablokován.

Jiří Kocurek

Cože? To jako musí být plavební komora na Vltavě širší než je délka plujících lodí, jinak je to konstrukční vada nafoukaných debilů?

A když uvázně vodák na Herbertově na šutrech, tak za to můžou taky nenažraní kapitalisti, jo?

Roman

Záchranné týmy doufají v pomoc přílivu-takže jsem taky záchranný tým 😀 Doufat umím taky 😀

Miki

Už chápu, proč ten kapitán před vplutím do průlivu kreslil tam tak přesně čudáka..To aby mezi řádky upozornil a dal najevo, že je zaplacen aby to tam zablokoval, čili jak moc dobrý a přesný navigátor je a že by to tam ze své vůle nezapíchnul takto ani náhodou..Že ho prostě někdo záměrně zaůkoloval a že to má vyšší globální smysl v rámci nejen ekonomické války…

asdfr

Takze podla tychto je uz tiez lod uvolnena.

https://twitter.com/Inchcape_SS/status/1376372667398422528

Filip

Ma len napadlo. Ak by tam za zadok zaviazali lana a na zemi by to potiahli Padove tanky, či bagre, či vyprostovacie tanky, tak by to podľa mňa vyvinulo oveľa väčšiu silu, lebo to určite má lepšiu adheziu, ako tých zopár remorkerov. To si ale len myslím, dáta o sile remorkerov na vode nepoznám. Plus by tam pôsobil jeden faktor, ktorý remorkery nedosiahnu, že lana zo zadu by išli smero dole, čiže by tie ťažné vozidla zatlačili zadok do vody a tým nadlahcili predok a možno by to stačilo na uvoľnenie.

Divočák

Remorkéry mají neuvěřitelnou sílu, jen to chce akci z jihu i severu

Jiří Kocurek

Však jsou na obou stranách, držme palce, ať se to povede.

Jakub Karásek
Vašek

Ne, ještě není, je to falešná zpráva – viz odpovědi pod videem a status polohy lodi na:
https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000

Jiří Kocurek

To vypadá nadějně:
Speed: 0.1 kn
Course: 186.9°
Draught: 15.7 m (max 16.0)
Status: Under way
Last report: Mar 28, 2021 19:45 UTC

Jiří Kocurek

Změnil se kurz, takže se přinejmenším pohnula.
Course: 191.6°
Status: Under way
Last report: Mar 28, 2021 20:12 UTC

Tomas

cokoli vyvozovat na základě dat z odpovídače a gps …. ? 😀

Jan Sůra

Díky za vzorný příklad šíření fake news. Stačí se podívat na online polohu lodi a průjezdný není. Stačí najít starší video a šířit…

Tomas

jako fake news dobrý … ale jinak?

nicméně .. to nemá na jedno české mainstremove (a významné, známé) medium … ktere ukazalo zabery z marinetraffic na celé rudé moře, tam tradiční fronta lodí, která je tam vždy.. a novinářka z toho udělala „frontu čekající na zplavnění suezu“ 😀

Jan Sova

No neříkal jsem to prvně, že to brigádníci budou muset přeházet…

Jimbo Jones

Kolem mysu Dobré naděje samozřejmě nevypluly lodě čekající v Suezském zálivu, ale ty, které jsou v tuhle chvíli v Indickém oceánu (jako první zřejmě Ever Greet, „sestra“ uvázlé Ever Given, co je v tuhle chvíli u Šrí Lanky). Znamená to cca +6 dní na cestě do Rotterdamu.

Pe.tr

Přepočítává se kapacita lodi na dvacetistopé kontejnery nebo jich opravdu veze takové množství ?

Jiří Kocurek

Ano, přepočítává se to na 20stopové kontejnery. Twenty-foot Equivalent Unit, zkráceně TEU.

Pe.tr

Dík