lot
Infrastruktura Železnice

Babiš poprvé promluvil o stěhování brněnského nádraží. Zdá se mi to drahé, uvedl

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Premiér vlády v demisi Andrej Babiš se poprvé veřejně vyjádřil k ostře sledovanému železničnímu tématu: přesunu či zachování brněnského nádraží. Svým dnešním výrokem potěšil spíše zastánce nádraží v centru. Přesun má ještě řešit nová komise.

Přesun nádraží řešila vláda hned po svém příjezdu vlakem do Brna. „Za 46 miliard nádraží, to je člověk skutečně překvapen tou sumou,“ citovala Babiše agentura ČTK.

Babiš zmínil, že stát chce opravit 60 nádraží za 6 miliard a proto se mu zdá velké brněnské stěhování příliš nákladné. „A tady je jedno nádraží za 46 (miliard), takže se logicky ptám, proč je to tak drahé,“ doplnil. Porovnává ale nesrovnatelné: zatímco v případě většiny oprav nádraží jde o rekonstrukci staničních budov, v případě Brna jde o přesun do nové lokality. Podle Babiše má probíhat ještě o celém projektu diskuze.

Centrální komise ministerstva dopravy v dubnu rozhodla, že SŽDC musí ještě zapracovat do studie proveditelnosti připomínky kritiků přesunu. Nejvíce slyšet jsou aktuálně nákladní dopravci sdružení v ŽESNAD.cz. Podle nich přesun výrazně omezí kapacitu brněnského uzlu pro nákladní vlaky, navíc studie vůbec nepočítá s nárůstem počtu vlaků osobní dopravy. První jednání společné komise dopravců a SŽDC se uskuteční přespříští týden.

Stěhování k řece Svratce už schválilo zastupitelstvo Jihomoravského kraje i města Brna, centrální komise ministerstva dopravy zasedne v polovině května. Babišův názor je přitom zásadní, poslední slovo totiž bude mít vláda. O možnostech pro Brno psal deník Zdopravy.cz podrobně už dříve, například v souvislosti s jednáním centrální komise v dubnu.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

Mám dva dotazy, jak by se mělo při zachování „stávající“ polohy řešit zkapacitnění spojení do Židenic? A druhý dotaz, někdo tu psal, že VRT ve „stávající“ poloze už nemusí být pod povrchem, jak by to tedy bylo řešeno.

železničář v důchodu

Stávající nízká rychlost na severním zhlaví hlavního nádraží je dána komplikovaným zhlavím a nemožností zřídit v něm převýšení (proto rychlost jen 30 km/h) a posunem pod Petrov by odpadla (bylo by možno jezdit rychleji), protože nové zhlaví lze pak řešit úplně jinak. Minimálně jedna další (traťová, resp. asi charakterem spíše „spojovací“) kolej mezi hlavním nádražím a Židenicemi by se prostorově jistě vešla, pokud by vůbec byla nezbytná (nákladní doprava by zůstala oddělená od osobní a byla by vedena přes současné dolní nádraží). VRT při napojení od jihu by jezdila do úvrati (což je ale v Evropě běžné) a mohly by… Číst vice »

Jose

VRT může být napojena úvratí (bez nutnosti tunelů) úplně stejně, jako pro variantu Řeka, a naopak, varianta Řeka může být napojena tunely.

Vyvolání zdání nutnosti tunelů pro variantu Petrov bylo čistě účelové a lživé a sloužilo k podpoře varianty Řeka.

BoH

Nevím, jestli je to drahé nebo levné. Ale vím, že pohledu cestujícího naprosto nepochopitelné.

Romanero

Je to drahý. Pravdou je, že kdyby se železnice Břeclav – Brno – Praha měla stavět za takových finančních podmínek celá, tak je to takový astronomický nesmysl, že by se o tom psalo akorát v pohádkách.

RH

Jak celá? To jako že na zmíněné trase je kromě Prahy a Brna ještě jinej podobně komplikovanej uzel?

železničář v důchodu

RH:
No, minimálně bude třeba zřídit nějaké provázání se sítí „obyčejných“ tratí někde v oblasti Havlíčkova Brodu a Jihlavy …

Pibik

Město a kraj se dohodli a mastně nesmyslná faktura se posílá daňovým poplatníkům z celé ČR, dobrá parodie. 😀

Milan

Plně souhlasím s názorem Babiše, rekonstrukce stávajícího nádraží v centru zajisté ano, ale hloupý nápad na odsun nádraží z centra smést se stolu.

vladimír

Chybí ti projektantský přehled jako celku stavby . Nádraží v Brně přemístit .

Dan Šída

Ale vždyť to není pravda. Žádná rekonstrukce současného nádraží není možná, protože současná podoba vůbec neodpovídá moderním parametrům, nádraží je v oblouku a nedá se rozšířit. Varianta pod Petrovem vychází ještě dráže než varianta U řeky, protože by musela být jako podzemní včetně podzemních tunelů.

Michal

Komplikovanost rekonstrukce nikomu neberu, ale i v Brně by si měli uvědomit, že jakýkoliv problém se řeší s ohledem na efektivitu a přiměřenost nákladů. Já mám taky barák s mnoha omezeními, ale řešení postavit za 10 milionů vedle nový bohužel nepřipadá v úvahu.

Fixace na stěhování za 50 miliard obávám se vedla všechny k variantě přestavby namísto pokusu o vyřešení problémů současného nádraží, které samozřejmě nějak řešitelné jsou…

Jose

Pan Šída se mýlí. Rekonstruovat lze, i narovnat nástupiště lze, a tunely pro VRT potřeba nejsou. OVĚŘTE SI PRAVDIVÉ INFORMACE, NĚVĚŘTE TAKOVÝM ŠÍDŮM.

babilon

Cena je stejná jako 7,5 roku studentských slev, z tohoto pohledu mi to přijde skoro zadarmo. 🙂 A nádraží v Brně tam snad vydrží podstatně déle.

železničář v důchodu

Jakých studentských slev? Těch, které po léta živily Jančurovy rychlíky, než to někdo konečně odhalil?

liposh

Já říkám pořád, víc takovýchto neinformovaných jElit a možná se dobrá věc podaří, vše se zpozdí a územní rozhodnutí propadne a bude se muset udělat nový plán, který bude lepší, než tento kočkopes.

RH

Pořád ty stejný zavádějící informace. Ta částka není za „opravu nádraží“, za jeho vybudování ani za jeho přesun. Je za rekonstrukci celého železničního uzlu, tedy téměř veškeré železniční infrastruktury na území města včetně mnoha dalších stanic mimo hl.n. Poloha hl.n. na celkové sumě v podstatě nehraje roli.

železničář v důchodu

„Je za rekonstrukci celého železničního uzlu, tedy téměř veškeré železniční infrastruktury na území města včetně mnoha dalších stanic mimo hl.n. “
Nevypadlo vám v tom textu hned na začátku před slovem „rekonstrukci“ přídavné jméno „zbytečnou“? V případě posunu hlavního nádraží jen pod Petrov totiž v podstatě žádné rozsáhlejší zásahy do „téměř veškeré železniční infrastruktury na území města včetně mnoha dalších stanic mimo hl.n.“ nejsou potřebné!

RH

Proč jsou potom investiční náklady var. Petrov (navíc bez VRT) u většiny podvariant dokonce o zhruba 5 – 10 mld. dražší než u podvariant Řeky? Jedině varianta B1f je z hlediska inv. nákladů srovnatelná s Řekou.

železničář v důchodu

RH:
Protože bylo „zadáno“, aby to tak „vyšlo“.

Honza

On už se ani neobtěžuje předstírat, že o tom něco ví. Samozřejmě „opravit barák“ a „vyměnit koleje“ je levnější. Jenomže v Brně se musí ta staniční budova jednak v obou případech postavit celá, pak se taky v obou případech musí udělat komplet nové kolejiště (Petrov nový most u N.Sadů atd.), no a především, stavba se nejmenuje „Brno hl. n.“, ale „Železniční uzel Brno“, tzn. součástí je trať na letiště (hup tunel za 5 miliard), na sever, na jih, na západ, odstavné nádraží a bůhvíco ještě. Samotné nádraží, a vlastně ani kolejiště+stavby pár set metrů okolo tak drahé není (bez VRT).

sladlu

Jsou do ceny i zahrnuty prace na budouci vrt koleje nadrazi? Nebo se zatim bude stavet bez techto koleji???

Kdyby zustalo nadrazi zustalo v centru, tak by vrt nadrazi muselo byt pod povrchem a trate by tunely vedly pod mestem v celkove delce presahujici asi 20km

To pak desitky miliard stat bude. 4km tunelu u Plzne stalo asi 5miliard

To

U Plzně jsou to vlastně 2 tunely za 5 mld… mám obavy, že v Brně v té ceně ani VRT zahrnuty nejsou… on snad někdo počítá s VRT? Podle odhadů budou DNES stát 600 mld., kolik budou stát reálně za 30 let? bilion?

liposh

To je právě ta mýlka. VRT nádraží v centru by nemuselo být v podzemí a nemuselo by přijíždět ze severu tunely. Tenhle názor se vám snaží vnutit, ale on není pravdivý. Ty plány jsou 20 let staré a už dávno nejsou aktuální. Já bych chtěl, aby se udělaly zcela nové, proto také v mém příspěvku doufám v jedinou dobrou možnost, a to že územní rozhodnutí propadne a všechny plány se budou dělat odznova. Ať už na variantu Řeka nebo variantu Petrov. Obě potřebují nové plány.

Jose

Přesně tak, žádné tunely pro VRT potřeba nejsou. Jsou samozřejmě jednou z možností, ale když se podíváte na mapy, zjistíte, že jste HANEBNĚ OBELHÁVÁN, pane sladu.

R.L.m.

A to ta částka nejspíše ještě nebude konečná a už tak je to „darda“. Ovšem je otázkou, co všechno je v té ceně započítané?

Osobně se dost divim, že si v Brně nenechaj v centru v +/- stávající podobě, ale při co největším napřímení, tak 6 průjezdných kolejí = 6 nástupních hran = tedy 3 nástupiště (+ pokud by se někam vešly nějaké kratší neprůjezdné) a prakticky všechny vlaky by zde stavěly JEN pro výměnu cestujících a konečnou by měly až vždy jinde / na druhém konci města v méně stísněných prostorech(?). Takový „totálně průjezdný model“. :o)

Milan Bačík

Ale to by bylo moc levné, a špatně by se schovávalo „všimné“ pro zainteresované.

Mira

Ahoj.
Byls někdy v Brně? Jak si představuješ „napřímení“ A kam dáš 6 průjezdných kolejí? Ze Židenic na hlavní vedou 2 a možná se tma vlezou za nějakých bouracích prací další 2. Navíc se tam jezdí teď 30km/h. Standard nového návrhu je min. 50km/h a to jsi směrově někde úplně jinde. Ale hlavně jde o průjezdnost celého uzlu, jak kdosi napsal jinde.

Michal

No… přestavba celého uzlu Plzeň (zcela srovnatelné s Brnem) má stát 6,3 miliardy (zdroj: https://bit.ly/2rh7Adn). I s „VRT“ tunelem před Plzní se vejdeme do deseti miliard.

Hogofogo hlavní nádraží v Berlíně postavené v berlínském stylu „zdroje jsou“ stálo 1,2 miliardy EUR (31 miliard CZK).

Pak přijdou ogaři z Brna s tím, že chtějí 48 miliard na to, aby si posunuli nádraží tutaj o kousek… Ha ha ha…

R.L.m.

V „tůtom“ Berlíně, co (nemýlím-li se?) maj za tu nízkou cenu zastřešení nástupišť tak dlouhý, že 2xICE3 (400m) se tam „neschová“ celé. Asi to nestihli v termínu. A to se v Brně počítá jen s 200m na vlak / nástupiště?

Michal

No za 1,2 miliardy Euro člověk nemůže čekat zázraky, že ano… 😀 Ale aspoň tam nemaj modrý zábradlí.

To

Srovnával bych to spíš s tou Plzní… nebo spíš takhle – rekonstrukce všech nádraží/uzlů krajských měst v ČR bude stát stejně asi jako reko uzlu Brno… to je nějak mimo ne?

RH

Plzeň je s Brnem „zcela srovnatelná“ asi jako Brno s Prahou.

To

Řekl bych, že např. plzeňské hlavní nádraží je co e týče velikosti možná dokonce větší než navrhované varianta Petrov i Řeka…

RH

Co do výkonů určitě ne. Denní obrat hl.n. Praha je asi 71 000 cest, stávající hl.n. Brno 66 000 cest., pro Plzeň jsem našel jen novinový článek uvádějící 20 – 25 000 v celém uzlu. Pokud je tedy plzeňské nádraží větší, je asi značně naddimenzované. Ale hlavně jde opět a zase o tu stejnou chybu. Nebavíme se o rekonstrukci/ dostavbě nádraží, ale celého uzlu. Tady je značný nepoměr v uveřejněných informacích, Brno je pod drobnohledem, je k dispozici kompletní SP a dá se dohledat pomalu každý „šroubek“, o Plzni je možné najít zase jen něco málo v tiskových zprávách. Uvádí… Číst vice »

Johnny Gomez

Co je na nadrazi v Berline hogo fogo?????
Doporucuju si tam opravdu zajet a zazit tu tragedii na vlastni kuzi…

Kuřimák

Většina lidí z Brna a jižní Moravy chce nádraží tam, kde je teď. Brňáci jezdí vlakem občas, proto referendum ignorovali. Ti přespolní, kteří nádraží užívají denně, jsou z diskuze téměř vyloučeni. O nás bez nás. Je zázrakem, že do opravy starého uzlu má jít letos a příští rok 2,7 miliardy Kč. Nechce se mi proto věřit, že by A.B. dal tolik „peňazí“ na stavbu nového, když se alespoň provizorně spravuje to staré. Kdyby nebylo nešťastného pronájmu nádražní haly panu Hobzovi, který pořád jenom slibuje opravu a akorát rejžuje na pronájmech obchodů, mohla být stará budova už rekonstruovaná. Je-li nedostatek nástupišť,… Číst vice »

To

O zbourání OC Tesco jsem už psal několikrát… kdyby se za miliardu koupilo, za půl zbouralo, bylo by místa dost a trať by se dala i mírně napřímit

ApolloXI.

ad Tesco: jak jinak, není nad to zbourat další brutalistní stavbu, po nás potopa a z kvalitní architektury 48-89 nemusí zůstat vůbec nic (přičemž současná spotřební architektura ji povětšinou co do kvality nenahradí).

Petr 766

Populista Babiš opět prokázal, že kromě čerpání dotací ví o problematice velké kulové. Asi když se mu „něco zdá“, tak to musí být pravda, když to pravil „vůdce“….
Mně se zase zdá drahé celé ANO, jak to tu vedou…

Michal

No ok, tak když to nejsou tak velké prachy, tak mi přijde za 50-60 miliard byste dostavěl pražský uzel, s tunely Strančice, Sever a Letiště a opravou 171 po hranice Prahy.

Alternativa je rozfrcat to na přesun nádraží v Brně (sorry, ale přece jen výkony v Praze jsou jinde) o kousek vedle, přičemž přínosy tohoto přesunu jsou nejasné…

To

Babiš čerpá dotace na to, co mu Kalousek schválil – biopaliva, soláry atd … Jen blbec by nečerpal, když to stát nabízí!

Jan

Ono je to spíš 60 miliard. Ono ten uzel Brno je problematický. Ale nevidím důvod proč rušit koleje. Kromě developrů. Ve Vídni je taky mnoho nádraží..

Petr 766

Tak Brno není Vídeň, že. Ona vůbec Vídeň se tu v Brně ráda vytahuje, ale jen když to hodí příslušné straně (nejčastěji potrefeným Zeleným (a) aktivistům). Třeba „argument“, že hlavní nádraží ve Vídni se taky nikam nestěhovalo, tak v Brně taky nemusíme. Že v reálu ovšem je nádraží ve Vídni (a to prakticky kterékoliv) od centra dál, než by byla „řeka“ v Brně, to už neřeknou. Stejně jako by třeba chtěli, aby se k nádraží nedalo vůbec přijet autem, ale že ve Vídni je součástí nádraží parkoviště pro cca 1200 nebo kolik aut a velký obchoďák, to Zelení už tak… Číst vice »

Michal

A on někdo v Brně (370K obyvatel) má někdo žaludek na to se otevřeně srovnávat s velkoměstem Vídní (1,8M obyv.)?

Marty-t2

A to Vokřál ještě svému šéfíčkovi zapomněl říct, že těch 46 miliard je jen na nádraží a to ještě v prý levnější variantě – v odsunuté poloze. Ale že té v odsunuté poloze to chce Brno jen za podmínky návazné výstavby SJKD, a ten na pár dalších miliard taky přijde. Plány z roku 2000 na jeho zprovoznění v roce 2010 mluvily něco o 10 miliardách… Takže dnes jsme tak na dalších 25-30 a zprovoznění tak roku 2050 ? Takže radši celkem za 50 miliard bez SJKD v centru ??? Chudák šéfíček. Na tohle nemá…

MartinM

60 nádraží za 6 miliard :-))))))))

mgr.pavel

Já Babišovi nerozumím. Na jedné straně na výjezdních PR zasedáních vlády rozhazuje sliby až miliardy létají, a jakmile přijede do Brna, tak naopak chce něco rušit? 🙂 Nějak ztratil cestou svou permanentně-předvolební slibotechnu 🙂

Petr 766

Babišovi, obávám se, nerozumí už vůbec nikdo. On si stejně mele svoje, že je schopen si v jedné větě i protiřečit mu nevadí. Hlavně že „úderně“ žvaní, to jeho voličům bohužel stačí. Co říká nebo že říká nesmysly, jim nedochází….

To

A vy si myslíte, že představitelé jiných stran jsou tak inteligentní? A jejich voliči jim to taky baští i s navijákem, takže tady asi problém nebude

To

Možná cena 45 mld. (dnešní odhadovaná) za reko celého uzlu není zase tolik, ale… kde chce stát na to vzít? A kolik bude teda reálně stát síť VRT v ČR, když jeden uzel vyjde na 45 mld.? VRT SRN – Pha – Brno – Rakousko vyjde podle tohoto scénáře tak na 1 bilion… takto milé děti začala a takto skončila pohádka o VRT v ČR… Ať se SŽDC vybodne na ty všemožný studie, páč ČR na tohle NIKDY mít nebude!!! Stát nemá pár miliard na reko nádraží, na lokálkách se jezdí v roce 2018 čtyřicítkou a chce rekonstruovat jeden uzel… Číst vice »

Michal

Bilion zase ne, ale tak půlku klidně… 🙂

To

Podle dnešních odhadů to koštuje ca. 600 mld. … O Brnu taky ještě někdy před 10 lety říkali, že to bude stát 20 giga a dnes už je to 45 (osobně jsem teda nedávno četl, že je to 55)

Vít Jůza

Kéž by se na lokálkách skutečně jezdilo čtyřicítkou …. i když máte pravdu, aspoň 2 lokálky, kde se aspoň na jednom místě dosáhne okamžité rychlosti 40 km/h, hravě najdete. Ale aspoň v mém okolí průměrná rychlost na lokálkách i v současnosti trochu vedlejších železničních tratích je pod 40 km/h, kolem 40 je u osobních vlaků na hlavních tratích.