regio-vlak

„Ažbudeokruhismus“ zablokoval zpoplatnění vjezdu do centra Prahy. Hřib však na mýtu trvá

Smetanovo nábřeží. Foto: ROPIDSmetanovo nábřeží. Foto: ROPID

Denní poplatek za vjezd měl činit 200 korun. Doprava na nábřeží blokuje tramvaje.

Praha by se místo zpoplatnění vjezdu do některých částí centra města měla zaměřit na jiná řešení. Na facebooku to uvedla pražská koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL).

Primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti) k tomu sdělil, že závazek omezit tranzitní automobilovou dopravu na Malé Straně a Smetanově nábřeží je součástí koaličního programového prohlášení a jeho nepodpoření by považoval za porušení koaliční smlouvy.

Prostě to dojdete pěšky. Uvolníme silnice těm, co je skutečně potřebují, říká Hřib

Zpoplatnění vjezdu na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží pro nerezidenty připravuje magistrát od roku 2023. Prosazuje jej i radnice Prahy 1, proti je naopak Praha 2, která se bojí vlivu na svoje území.

Podle původních vyjádření mělo opatření začít platit už loni, koalice Spolu, Pirátů a STAN se na něm však zatím neshodla.

Nyní to vypadá, že se Hřib od koaličních partnerů ze Spolu podpory nedočká. „Omezení vjezdu do centra by znamenalo další komplikace pro dopravní městskou síť v Praze. Provoz by totiž nikam nezmizel, jen by se takříkajíc přelil do jiných částí, kde už teď je doprava na hraně,“ uvedla koalice.

Až budou okruhy

Před omezením je podle ní nutné dokončit okruhy a zpoplatnění vjezdu není v tuto chvíli ani legislativně možné. Město by místo zavádění poplatku za vjezd mělo „usilovat o chytrá řešení: rozvoj technologií pro řízení dopravy nebo podporu a modernizaci MHD“, stojí dále ve vyjádření.

Vyvrácení „ažbudeokruhismu“. Nová dálnice na severu Prahy zvýší dopravu i na magistrále

Hřib k tomu uvedl, že hlavním důvodem pro omezení automobilové dopravy je zajištění plynulosti MHD, protože se vlivem provozu na Malé Straně a Smetanově nábřeží dlouhodobě zpožďují tramvaje.

Dodal, že právě proto je v jednomyslně schváleném programovém prohlášení koalice závazek ve spolupráci s Prahou 1 a sousedními městskými částmi zbytný automobilový tranzit v těchto oblastech omezit.

Koaliční smlouva pak podle něj všechny strany zavazuje ke zkvalitňování, zrychlování a upřednostňování MHD.

Peněženka funguje lépe než závora. Radní vysvětlili systém poplatků za vjezd do centra Prahy

Pokud by skutečně koalice Spolu nyní otočila a odmítala omezení zbytného tranzitu na Malé Straně a Smetanově nábřeží, tak jde o zjevné porušení koaliční smlouvy a postup v rozporu s koaličním programovým prohlášením. Vnímal bych to jako podfuk na voliče i na koaliční partnery a muselo by nutně následovat dohodovací řízení,“ uvedl náměstek.

Někam ke Štěrboholům

Hřib nicméně doplnil, že prozatím vyjádření Spolu vnímá tak, že odmítá jeden konkrétní způsob omezení vjezdu, a to jeho zpoplatnění. V úvahu však připadají i další opatření. „Například na Karlově mostě, který je hned vedle Smetanova nábřeží a kde dříve také jezdila auta, je nyní prostě zákaz vjezdu,“ uvedl.

Odmítl také argument ohledně dokončení okruhů, protože Malou Stranu už nyní lze objet Blankou a na magistrále je podle něj podle dostupných dat podíl tranzitní dopravy jen 13 procent. „Žádný okruh nemá schopnost přesvědčit někoho, kdo chce jet do centra, aby místo toho jel raději někam ke Štěrboholům,“ míní.

200 korun za vjezd na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží. Praha řeší „mýto“ v historickém centru

Systém zpoplatnění vjezdu do vybraných částí Prahy 1 má být podle dřívějších vyjádření plně automatický a právně má být založen na takzvaném místním poplatku, který už k podobným účelům využívají například Karlovy Vary.

Proto je nutné k opatření vytvořit zvláštní městskou vyhlášku, což vyžaduje souhlas zastupitelstva. Nemá jít o mýto, jehož zavedení nyní legislativa neumožňuje.

Tagy Praha 1 Smetanovo nábřeží Zdeněk Hřib zpoplatnění vjezdu do centra města
122 komentářů