Vyvrácení „ažbudeokruhismu“. Nová dálnice na severu Prahy zvýší dopravu i na magistrále

Pohled na magistrálu, Vrchlického sady a hlavní nádraží. Pramen: IPR PrahaPohled na magistrálu, Vrchlického sady a hlavní nádraží. Pramen: IPR Praha

Více aut má po dokončení okruhu jezdit po části magistrály či ve Strahovském tunelu.

Vybudování severní části Pražského úseku mezi dálnicemi D6 z Ruzyně a do Březiněvsi u D8 přinese v některých částech širšího centra hlavního města navýšení automobilového provozu. Vyplývá to z dopravně-inženýrských podkladů, které jsou součástí dokumentace o vlivu stavby úseku Pražského okruhu na životní prostředí.

Materiál je zajímavý i vzhledem k častým diskuzím o regulaci aut v centru Prahy. Odpůrci omezení aut argumentují tím, že nelze regulovat dopravu do té doby, než bude dokončen okruh kolem města. Nyní se ale ukazuje v odborném dokumentu přesný opak.

I když materiál uvádí pokles dopravních intenzit v některých částech města, například v tunelu Blanka, řada klíčových tras má naopak zaznamenat nárůst dopravy nebo žádný pokles. U pražské magistrály v úseku od Holešovic k Nuselskému mostu se počítá s nárůstem o 2600 aut denně, u Strahovského tunelu o 2700 vozidel denně. Zcela bez vlivu je dobudování okruhu například na Malé Straně či Smetanově nábřeží.

Mapu nárůstu / poklesu dopravních intenzit v roce 2030 po dokončení Pražského okruhu. Zdroj: EIA

Pro posouvání řešení automobilové dopravy v centru města do dobudování okruhu se vžil termín „ažbudeokruhismus“. Používá ho například náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

„Je důležité zdůraznit, že bez dokončení okruhu nelze zcela zklidnit dopravu ve městě, protože aut přijíždějících do Prahy neustále přibývá. Teď do města denně přijíždí 309 000 aut, v roce 2000 to přitom bylo jen 167 000 aut. Na druhou stranu také nejde jít cestou „ažbudeokruhismu“, podle které se musí nejdřív dokončit okruh a až potom se může dělat v dopravě cokoliv jiného,“ uvedl v prosinci na svém facebookovém profilu.

ŘSD žádá o první razítko pro severní část Pražského okruhu. Více než čtyři kilometry povedou tunely

Plán stavět najednou

V takzvaném řízení EIA o vlivu stavby na životní prostředí má ministerstvo stanovit, zda a za jakých podmínek lze vůbec dálnici D0 v úseku Ruzyně – Suchdol – Březiněves postavit.

Jde o 8,3 kilometru dlouhý úsek SOK5 518 Ruzyně – Suchdol a 6,9 km dlouhý úsek SOKP 519 Suchdol – Březiněves na dálnici D8. Jeho součástí bude i most přes Vltavu.

Celkem patnáct kilometrů dlouhý úsek bude kvůli omezení vlivů na okolí veden z velké části v tunelech. Z Ruzyně do Suchdola jsou naplánovány tři o celkové délce 3,45 kilometru, (Suchdol, Rybářka, Horoměřice). Mezi Suchdolem a Březiněvsí budou rovněž tři o celkové délce 1,2 kilometru (Zámky-západ, Zámky-východ, Dolní Chabry – Zdiby). Odhadované náklady jsou přes 26 miliard korun. Součástí bude i most přes Vltavu, pro který ŘSD plánuje architektonickou soutěž. ŘSD počítá s tím, že nové úseky (včetně třetího Březiněves – Satalice) bude stavět současně.

Tagy D0 D0 518 Ruzyně - Suchdol D0 519 Suchdol - Březiněves EIA Pražský okruh
315 komentářů