Automobilky píší Hřibovi: Neberte elektromobilům jeden z mála benefitů, vrátí se emise i hluk
Kdo má na elektroauto, má i na parkování. Argumenty pro zrušení bezplatného parkování elektroaut nadzvedly automobilové asociace.
Plány pražského magistrátního náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba na ukončení bezplatného parkování elektroaut v ulicích narazily na první odpor. S otevřeným dopisem na přehodnocení takového kroku se na něj obrátili zástupci českého automobilového průmyslu i firmy zabývající se elektromobilitou.
„Plošné zrušení parkování zdarma pro elektromobily odporuje aktuálním trendům a snahám učinit velká města právě díky elektromobilům co nejčistší,„ píše se v prohlášení asociací reprezentujících automobilový a elektromobilní průmysl, konkrétně AutoSAP, SDA a Eplatforma.
Rozhodnutí zrušit bezplatné parkování by podle nich zvýšilo emise a hluk z dopravy v Praze a vyslalo nesprávný signál směrem k veřejnosti. „Možnost zdarma zaparkovat v Praze při dojíždění do práce je jeden z mála benefitů, kterého se majitelům elektromobilů v Česku dostává,„ uvádějí průmyslníci.
Nesouhlasí přitom s častým argumentem, že řidiči, co mají dostatek financí na pořízení elektromobilu, mají i na zaplacení parkování. Naopak se domnívají, že lidé uvažující o koupi elektromobilu mohou kvůli zrušení bezplatného parkování nakonec dát přednost vozu s konvenčním spalovacím motorem, a tím budou přispívat k dalšímu znečištění ovzduší a hluku v ulicích.
Hřib: Počty jsou již neudržitelné
Plán na ukončení podpory elektroaut v parkování předestřel náměstek Hřib minulý týden. „Máme v koaliční smlouvě, že budeme reformovat celý systém s cílem zklidnit dopravu v centru. Budeme muset ukončit podporu elektromobilů, které parkují zadarmo. Protože to je věc, která měla smysl v minulosti, ale teď už smysl nedává. Elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto, jejich majitelé si tedy mohou zaplatit parkování stejně jako majitelé ostatních vozidel,“ uvedl Hřib.
Podle náměstka bylo v Praze bylo od roku 2015 zaregistrováno přes 13 tisíc elektromobilů a ve Středočeském kraji přes 5 000, takže zvýhodňovat je při parkování je dlouhodobě neudržitelné. Dodal, že město v minulosti dostalo za parkování zdarma pro elektromobily pokutu od antimonopolního úřadu.
Hřibově argumentu, že elektromobil zabírá stejně místa jako běžné auto, oponují jejich celkovým podílem. „V Česku je registrováno celkem 6,5 milionu aut, z nichž elektromobily zatím tvoří zanedbatelnou část. Jen pro představu, v loňském roce se elektromobily na celkových registracích nových osobních aut podílely jen 2,03 % a v roce 2021 to bylo dokonce pouze 1,28 %,“ píší asociace.
Z celkových zhruba 16 tisíc elektromobilů registrovaných v Česku se jich v Praze podle asociací pohybují řádově vyšší stovky, maximálně nízké tisíce.
„Z toho je patrné, že žádné přeplnění Prahy zvýhodněnými elektromobily v nejbližších letech nehrozí a zrušení bezplatného parkování pro tyto řádově nižší počty elektromobilů nemá šanci situaci s parkováním v hlavním městě nijak změnit,“ uzavírají průmyslníci.
Postupné omezování zvýhodnění pro čistá vozidla sice asociace připouští, ale Praha ani Česko podle nich rozhodně nejsou v bodě, kdy by to bylo relevantní.