Autobusy Infrastruktura

Autobusové nádraží v Brně na Zvonařce se má po odkladech přestavovat od podzimu

Autobusové nádraží Zvonařka. Autor: RomanM82 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33083935
Autobusové nádraží Zvonařka. Autor: RomanM82 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33083935

Brněnské autobusové nádraží Zvonařka by se mělo začít přestavovat v říjnu či v listopadu. V závěru září má skončit opakované výběrové řízení, z něhož má vzejít stavební firma, která stihne práce za více než 100 milionů korun dokončit do konce příštího roku, řekl předseda představenstva ČSAD Brno-město holding Antonín Grund. Brutalistní stavba ze 70. let získá výrazně přívětivější podobu, než jakou má nyní.

Stavět se mělo původně už loni v létě, ale průtahy s vyřizováním dotace, která pokryje zhruba tři čtvrtiny nákladů, a s výběrovým řízením odsunuly zahájení až na letošní podzim. „Termíny jsou hodně napjaté, ale pořád je čas dostatečný k tomu, aby se to stihlo,“ řekl Grund.

Na podzim má začít první etapa prací, která zahrnuje osvětlení a oživení podhledu, tedy betonového stropu, na jehož horní části je odstavná plocha pro autobusy. Zmizí tak ponurý dojem z potemnělého prostoru. „Tato etapa má být hotová příští rok na jaře a mezitím by začala druhá etapa, což jsou hlavní stavební práce,“ řekl Grund. Patří mezi ně oprava vozovek a nástupišť, naváděcí světelný systém a stavba nové výpravní budovy u Opuštěné ulice, kde bývaly prodejní stánky. V současné výpravní budově u Plotní ulice budou administrativní prostory pro majitele a zázemí pro řidiče.

Na projektu rekonstrukce pracovali mladí brněnští architekti Michal Krištof a Ondřej Chybík, kteří uvedli, že jde o krásný příklad brutalistní stavby, kterou je potřeba očistit a lépe osvětlit. Předpokládají, že se pak dobře začlení do nově vznikajícího tzv. jižního centra.

Zvonařka je významný dopravní uzel, na který denně přijíždí zhruba 1000 autobusů regionální, vnitrostátní i mezinárodní dopravy. Projde jí denně 25 tisíc až 30 tisíc lidí i přesto, že některé dálkové autobusy jezdí ke Grandu a regionální linky mají konečnou v uzlech MHD. Od příštího roku bude po více než 40 letech dostupná tramvají, protože trať bude přeložená z Dornychu do Plotní ulice.

ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
kakov
Host
kakov

a nebylo by lepší Zvonařku zlikvidovat?
příměstské busy tak jako tak (pokud vůbec dojedou do Brna) většinou končí někde u šaliny, dálkové spíše ubývají……
stávající ÚAN Zvonařka začíná ztrácet smysl

Petr766
Host
Petr766

Bylo. Jenže prodej Auparku nevyšel, tak se vymyslel tunel přes erarni peníze….

František
Host
František

Také jsem si říkal, leč současný trend státní dopravní politiky nahrává do budoucna spíše dálkovým autobusům než vlakům (tratě se zazdívají v málo kapacitní podobě, sem tam se ruší, a rychlé tratě pak navrhují přednostně tam, kde nic zásadního nepřinesou, případně vyženou dopravu regionální – a kdo bude chtít nově přestupovat…). Takže o význam bych se ještě dlouho nebál. Nadto i vlaky se zatím nadále plánují přesunout na nedaleké dolní nádraží.

Pavel
Host
Pavel

Za mne, to autobusové nádraží je hnus. Nástupiště dole ve tmě, a parkoviště nahoře pěkně na střeše, na sluníčku. Teď se to aspoň zlepší tím, že to vymalují a celý den se tam bude svítit. Nemusíme mít v Brně zrovna špičkovou architekturu, jako např. autobusové nádraží v Hradci Královém, ale ono by stačilo i něco takového jako je v Břeclavi. Prostě volný vzdušný prostor, denní světlo a kryté nástupní ostrůvky po celé délce A když už, po čtyřiceti letech, přivedeme šalinu na Plotní, tak přemístíme čekárnu na druhou stranu k ulici Opuštěná. Ještěže za pár let budou autobusy stavět pod… Číst vice »

liposh
Host
liposh

…ještěže se nové nádraží postaví až za 25 let. (viz mluvčí SŽDC a odpověď na otázku, proč se starej hlavas opravuje)

Honza
Host
Honza

Ještě že to je jen tendenční názor pomýleného laika. Na Zvonařce je tragické zázemí – pokud se vybuduje nové, tak funkčně i konstrukčně je stavba naprosto v pohodě a jde o jedno z nejlepších ÚAN v Česku.

kakov
Host
kakov

upřímě řečeno, Zvonařka je fakt nepřívětivé místo, alepoň z pohledu laika cestujícího, těch je bohužel většina a i přes výhody tohoto řešení, budívesměs negativní emoce. částečně za to může dlouholetost Zvonařky, poku se bude dole pořádně svítit a pro řidiče se udělá nějaké zázemí (pokud ho tedy už neudělali), pak by se to mohlo ohromě zlepšit

MildaIV
Host
MildaIV

Nepřívětivost toho místa je daná zejména blízkostí frekventovaných komunikací.

R2R2
Host
R2R2

Jak pro koho, kdyz jsem tam byl naposledy, tak se mi spise nelibilo, ze je to misto temne, spinave a celkove zanedbane. Ze jsou kolem frekventovane komunikace neberu u autobusoveho nadrazi jako tak zasadni vadu. Od dopravy odriznute nadrazi nekde v pesi zone by mozna pusobilo harmonictejsim dojmem, ale nebylo by to prilis prakticke.

Martin V.
Host
Martin V.

Tu formulaci z článku „ponurý dojem z potemnělého prostoru“ jsem tak nějak cítil od začátku. Před lety to ještě bylo kombinované s koncentrovaným smradem z výfukových plynů. Současné autobusy s EURO X to aspoň trochu vylepšily. Jsem zvědavý, co ti kluci architekti s ponurostí prostoru udělají. Nádraží u Grandu z roku 1948 od Bohuslava Fuchse je svojí lehkostí i zapojením do městské struktury někde úplně jinde.

R2R2
Host
R2R2

Nadrazicko u Grandu nelze se Zvonarkou srovnavat, v nekterych ohledech je lepe zapojene do mesta, ale kapacitne naprosto nedostatecne.

František
Host
František

Ono by možná i stačilo, kdyby tolik dálkové dopravy nebylo na silnicích.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A proto je potřeba roztrhnout vazbu mezi MHD a dálkovými vlaky − odsunutím nádraží mimo šalinu.

Nekdo
Host
Nekdo

a pak se lidi divi, ze argumenty za rekonstrukci ve stavajici poloze a jejich hlasatele nebere nikdo vazne. sice nemate pravdu, a nadrazi se nastesti konecne snad uz zacne presouvat k rece, ale alespon ze sebe nedelejte saska, OK?

Petr766
Host
Petr766

Tak to zcela určitě ne.

Márty
Host
Márty

A to byste si představoval, aby autobusové nádraží stálo uprostřed klidné vilové čtvrti? Umístěním je naprosto v pořádku. To, co nádaží potřebuje, aby ukázalo svojí vlídnější stránku, je pořádně prosvětlit. Bohužel bylo posledních čtyřicet let podinvestované, takže to tam teď vypadá tak, jak to vypadá. Jsem rád, že se zase něco spraví místo toho, aby se to rovnou bouralo. Zvonařka je velmi zajímavá, byla by to škoda.

Dáda
Host
Dáda

chce to poléčit místy izolace, opískovat, natřít, a instalovat šikovný osvětlení. Dále zrušit všechny ty hrůzostánky, udělat nejaký „termilál“ pro cestující, slušný občerstvení.

Petr766
Host
Petr766

Zázemí pro koho? Proč ho majitel neudělal dosud? Někdo mu brání?

Dalibor
Host
Dalibor

Je to unikátní stavba, příhradová deska s kulovými styčníky. Chce to opucovat vymalovat, nový osvětlení, zrušit tu „stánkovou“ příšernost, vybudovat slušný zázemí pro cestující i řidiče a bude zase dobře sloužit.

kakov
Host
kakov

unikátnost užitnou hodnotu nezvýší………

Dalibor
Host
Dalibor

a co třeba zbourat Tugenhatku?

kakov
Host
kakov

nějakej argument, kromě plků, by nebyl?? nemůžeme zachovávat vše unikátní, co existuje, a doufám že dokážete pochopit, že tugenhatka je poněkud cenější než zvonařka

Dalibor
Host
Dalibor

dokážete vyjmenovat tolik staveb s příhradovou deskou (omyl, kulové styčkíky má střecha bobycentra…) kolik já vyjmenuji funkcionalistických vil? Je to dokonalá konstrukce, be bezúčelných prvků, zbytečných „jen pro design“ blbinek. Strohá, funkční, ojen obklad atiky v brutalistním „slohu“ , nicméně střídmý, liniově čistý a nekomplikovaný. pokus se zruší ty strašný „buňkostánky“ s tričkama kebabema jiným hrůzozbožím a udělá trochu pro to aby prokoukla, bude sloužit spoustu let. za zmínku stojí mj. zachovalost tj témeř vše zde je „originál, zastávkynajdou se i původní lavičky…

kakov
Host
kakov

opakuji, unikátnost nezvyšuje užitnou hodnotu……

něco k dopravnímu využití nemáte?? upozorňuji, že jste na dopravním webu, pokud chcete ze zvonařky udělat muzeum, je to na jinou debatu, problém zvonařky je v tom, že její význam coby autobusového nádraží opravdu klesá….

kakov
Host
kakov

PS: byl čas, kdy se příhradovými deskami ježila každá kasárna a že i těch bylo mnoho…..

Dalibor
Host
Dalibor

ano a je znich leckde lecos postavený, třeba flora v kroměříži, zajímavý bylo, že používali jednotný prvek na všechny části, ale kdo se s tím měl šroubovat, to bylo zatrest.

Dalibor
Host
Dalibor

slušná dostupnost pro autobusy, velká odstavná plocha pro autobusy (na střeše) díky střeše s velkou únosností lze zde do budoucna počítas s téměř libovolným využitím. na Plotní přeloží šaliny, tj odpadne ten nepohodlný „nadchod“ z konečný co tam nynáí je, slušný propojení na hlavák přes Vaňkovnu i pro pěší….

K.S.
Host
K.S.

Brutalismus to může být, může to mít stokrát speciální jedinečnou a nereplikovatelnou konstrukci, ale brutalismus se prostě hodně lidem, včetně třeba mne, nelíbí. Kolik a jakých lidí bojovalo za Transgas (Podstatně zajímavější stavba)? Pár starších architektů a studentů asi jimi vyučovaných. Jinak nikdo moc. Kolik lidí obdivuje Prior u nádraží? V zásadě nikdo.

Ta architektura se mezi lidmi netěší nějaké zvláštní podpoře a obdivu, Zvonařka může mít stokrát speciální konstrukci, ale to nic nemění na tom že je to nehezké místo a udělat z toho něco modernějšího, byť třeba s „euronástupišti“, nebo něco jako v Břeclavi by mnoho lidí uvítalo.

Dalibor
Host
Dalibor

Postavit otevřený nádraží – akorát tím by se zrušila polovina využitelné plochy. Kouzlo zvonařky je v oné „dvojpodlažnosti“ – má střechu s vysokou únosností, tj de fakto dole jsou nástupiště a sejná plocha je nahoře k využití. Zatím se tam pouze odstavují autobusy. KDyby se udělalo kalsický Otevřený“ zaperónování, musely by se čekající autobud¨sy „nekde“ parkovat. Zvonařka je pojmuta jako autobusák, který nezabral žádné místo – jako by byl celý podzemní. Tj Zvonařka témeř „nezabírá“ plochu. Zde vidím její potenciál do budoucna. Nahoře může být cokoliv.

liposh
Host
liposh

přesně takto to vidím i já. Je mi jedno v jakém je Zvonařka slohu,její konstrukce je prostě vysoce funkční ( o čemž se mimochodem vile Tugendhat, kam stojí vstupné 300,- Kč, může jen zdát) a proto má v stávajícví podobě velký potenciál do budoucna. Prostě jen vyhnat ťamany, udělat nová světla a je to. Není to žádná jaderná fyzika.

Dáda
Host
Dáda

Přesně tak. a díky nosnosti „vrvchu“ je tam velký potenviál pro rpozvoj do budoucna. No a taky jemně poléčit izolace…

Pavel
Host
Pavel

Souhlasím s Vámi, že „nahoře může být cokoliv“ A proč by právě nahoře nemohly být krytá nástupiště a naopak dole parkování a odstavné plochy pro autobusy, servisní zázemí, dílny, myčka, čerpací stanice, prostě všechno (doslova) pod jednou střechou? Dneska je servis pro autobusy roztahán až za Dolní nádraží na ulici Rosická. Takto je dole velikánská plocha a na střeše parkuje jen 20-30 autobusů odstavených mezi výkony.

Dáda
Host
Dáda

můžou rozdělení „nahoře a dole“ je dáno histrorickým budováním zvonařky. Přepočítá sde statika, myslím, že toto řešení by bylo z hlediska nosnosti přípustné (můj odhad).

K.S.
Host
K.S.

Pokud by se dělalo obyčejné, tak se tomu klidně dá pro změnu udělat podzemní parkoviště, to je řešitelný problém.

Dáda
Host
Dáda

Podzemní parkoviše pro busy? No proč ne, jenže tady už „spodek stál“ a k tomu se udělal střecha. Podkopávat funkční autobusák by asi bylo trochu komplikovanější.

Dáda
Host
Dáda

na střeše parkuje v průbehu dne kolem 20 ÷ 40 autobusů. V případě zrušení střechy zaberou další „plochu“ Nádr u Grandu už teď jede na 120% svý kapacity. Je to nesystémové řešení z dob, kdy ČSAD nechtělo soukromníky na Zvonařku pouštět.

Nekdo
Host
Nekdo

pokud ovsem sviti slunicko. naopak za hnusnych destivych podzimu, za jarnich mraziku a v pripade obcasne vanice je kryte nastupiste k nezaplaceni… zejm. kdyz musite nekolik hodin cekat na opozdeny autobus na lince treba Lisabon-Novosibirsk. ovsem zazemi by mohli vylepsit, to souhlasim s dalsimi diskutujicimi…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jestliže čekám na autobus Lisabon − Novosibirsk, tak se schovám někam dovnitř, ideálně do vlaku. A pokud čekám a autobus do Zlína, tak většinou nečekám víc jak 10 minut.

Georg
Host
Georg

to je bohuzel jeden z atributu toho v clanku pochvaleneho „brutalismu“: uzivatelsky je to uplne na hovno, ale je v mode se temito bizarnimi stavbami zabyvat.

spis se divim, ze si na miste nepostavili barak s autobusakem v podzemi. velmi uspesna prestavba autobusaku je k videni v banske bystrici.

liposh
Host
liposh

Jsem jediný, kdo si myslí, že ta šalinová trať na Komárov (a potažmo na budoucínovej vlakáč) by měla ulici Zvonařka křížit mimoúrovňově a mimoúrovňově měl být udělaný i kříž Dornych/Zvonařka? (vzhledem k zrušení šalinové smyčky Zvonařka tam místo na obojí je)

Pedro
Host
Pedro

Jediný asi nejste, ale dělat se to evidentně nebude

liposh
Host
liposh

Ale víte kolik šalin jezdí na hlavas, žejo? A představte si takovej pátek odpoledne, z jedné strany jede na vlakáč byť jen polovina dnešních šalin a z druhé strany stojí ta auta na okruhu. …Ta křižovatka bude větším trestem , než 10 ran egyptských.

MildaIV
Host
MildaIV

To má poměrně jednoduché řešení – nechat nádraží tam kde je.

marty-t2
Host
marty-t2

řešení je SJKD – stejně už 3vozové jedničky v taktu 3 minut s SJ směru nestíhají…

MildaIV
Host
MildaIV

Tak jistě. Je to sice drahé jak na vybudování, tak na provoz, nemá to žádné výhody, ale řešení to je.

R2R2
Host
R2R2

„Vlakac“ se stehuje asi 100 let a dalsich 100 se nejspis jeste stehovat bude, pak potrva dalsi desetileti nez se k nemu presune MHD, delat nejakou upravu krizovatky s vizi co bude za 150 let je asi celkem zbytecne.

HonzaX
Host
HonzaX

Nezapomeňte proč. Jste a budete v Šalingradu.

Honza
Host
Honza

Ano.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To by vypadalo, šalina nad okny ve druhém patře. Víte co? Není lepší dokončit jižní část VMO, aby se ze Znovařky 3∕4 dopravní záteže přesunuly bokem? Ona je totiž Zvoanřka jediné spojení východu a západu Brna na jih od Hlaváku. Ten podjezd v Heršpicích je z ruky a po D1? Za trest.

Nekdo
Host
Nekdo

to by mne zajimalo, zda nejde zablokovat uzivatele s takhle dementnimi plky. terba jenom pro mne, protoze cist tyhle veci, to si pak clovek pripada docela jako v Kocourkove. ovsem mel bych si po tech desitkach let v Krne na tyhle lokalpatrioty zvyknout, ale nechci, protoze porad verim, ze Brno ma na vic!

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll