Autobusové nádraží v Brně na Zvonařce se má po odkladech přestavovat od podzimu
Autobusové nádraží Zvonařka. Autor: RomanM82 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33083935
Brněnské autobusové nádraží Zvonařka by se mělo začít přestavovat v říjnu či v listopadu. V závěru září má skončit opakované
a nebylo by lepší Zvonařku zlikvidovat?
příměstské busy tak jako tak (pokud vůbec dojedou do Brna) většinou končí někde u šaliny, dálkové spíše ubývají……
stávající ÚAN Zvonařka začíná ztrácet smysl
Bylo. Jenže prodej Auparku nevyšel, tak se vymyslel tunel přes erarni peníze….
Také jsem si říkal, leč současný trend státní dopravní politiky nahrává do budoucna spíše dálkovým autobusům než vlakům (tratě se zazdívají v málo kapacitní podobě, sem tam se ruší, a rychlé tratě pak navrhují přednostně tam, kde nic zásadního nepřinesou, případně vyženou dopravu regionální – a kdo bude chtít nově přestupovat…). Takže o význam bych se ještě dlouho nebál. Nadto i vlaky se zatím nadále plánují přesunout na nedaleké dolní nádraží.
Za mne, to autobusové nádraží je hnus. Nástupiště dole ve tmě, a parkoviště nahoře pěkně na střeše, na sluníčku. Teď se to aspoň zlepší tím, že to vymalují a celý den se tam bude svítit. Nemusíme mít v Brně zrovna špičkovou architekturu, jako např. autobusové nádraží v Hradci Královém, ale ono by stačilo i něco takového jako je v Břeclavi. Prostě volný vzdušný prostor, denní světlo a kryté nástupní ostrůvky po celé délce A když už, po čtyřiceti letech, přivedeme šalinu na Plotní, tak přemístíme čekárnu na druhou stranu k ulici Opuštěná. Ještěže za pár let budou autobusy stavět pod… Číst vice »
…ještěže se nové nádraží postaví až za 25 let. (viz mluvčí SŽDC a odpověď na otázku, proč se starej hlavas opravuje)
Ještě že to je jen tendenční názor pomýleného laika. Na Zvonařce je tragické zázemí – pokud se vybuduje nové, tak funkčně i konstrukčně je stavba naprosto v pohodě a jde o jedno z nejlepších ÚAN v Česku.
upřímě řečeno, Zvonařka je fakt nepřívětivé místo, alepoň z pohledu laika cestujícího, těch je bohužel většina a i přes výhody tohoto řešení, budívesměs negativní emoce. částečně za to může dlouholetost Zvonařky, poku se bude dole pořádně svítit a pro řidiče se udělá nějaké zázemí (pokud ho tedy už neudělali), pak by se to mohlo ohromě zlepšit
Nepřívětivost toho místa je daná zejména blízkostí frekventovaných komunikací.
Jak pro koho, kdyz jsem tam byl naposledy, tak se mi spise nelibilo, ze je to misto temne, spinave a celkove zanedbane. Ze jsou kolem frekventovane komunikace neberu u autobusoveho nadrazi jako tak zasadni vadu. Od dopravy odriznute nadrazi nekde v pesi zone by mozna pusobilo harmonictejsim dojmem, ale nebylo by to prilis prakticke.
Tu formulaci z článku „ponurý dojem z potemnělého prostoru“ jsem tak nějak cítil od začátku. Před lety to ještě bylo kombinované s koncentrovaným smradem z výfukových plynů. Současné autobusy s EURO X to aspoň trochu vylepšily. Jsem zvědavý, co ti kluci architekti s ponurostí prostoru udělají. Nádraží u Grandu z roku 1948 od Bohuslava Fuchse je svojí lehkostí i zapojením do městské struktury někde úplně jinde.
Nadrazicko u Grandu nelze se Zvonarkou srovnavat, v nekterych ohledech je lepe zapojene do mesta, ale kapacitne naprosto nedostatecne.
Ono by možná i stačilo, kdyby tolik dálkové dopravy nebylo na silnicích.
A proto je potřeba roztrhnout vazbu mezi MHD a dálkovými vlaky − odsunutím nádraží mimo šalinu.
a pak se lidi divi, ze argumenty za rekonstrukci ve stavajici poloze a jejich hlasatele nebere nikdo vazne. sice nemate pravdu, a nadrazi se nastesti konecne snad uz zacne presouvat k rece, ale alespon ze sebe nedelejte saska, OK?
Tak to zcela určitě ne.
A to byste si představoval, aby autobusové nádraží stálo uprostřed klidné vilové čtvrti? Umístěním je naprosto v pořádku. To, co nádaží potřebuje, aby ukázalo svojí vlídnější stránku, je pořádně prosvětlit. Bohužel bylo posledních čtyřicet let podinvestované, takže to tam teď vypadá tak, jak to vypadá. Jsem rád, že se zase něco spraví místo toho, aby se to rovnou bouralo. Zvonařka je velmi zajímavá, byla by to škoda.
chce to poléčit místy izolace, opískovat, natřít, a instalovat šikovný osvětlení. Dále zrušit všechny ty hrůzostánky, udělat nejaký „termilál“ pro cestující, slušný občerstvení.
Zázemí pro koho? Proč ho majitel neudělal dosud? Někdo mu brání?
Je to unikátní stavba, příhradová deska s kulovými styčníky. Chce to opucovat vymalovat, nový osvětlení, zrušit tu „stánkovou“ příšernost, vybudovat slušný zázemí pro cestující i řidiče a bude zase dobře sloužit.
unikátnost užitnou hodnotu nezvýší………
a co třeba zbourat Tugenhatku?
nějakej argument, kromě plků, by nebyl?? nemůžeme zachovávat vše unikátní, co existuje, a doufám že dokážete pochopit, že tugenhatka je poněkud cenější než zvonařka
dokážete vyjmenovat tolik staveb s příhradovou deskou (omyl, kulové styčkíky má střecha bobycentra…) kolik já vyjmenuji funkcionalistických vil? Je to dokonalá konstrukce, be bezúčelných prvků, zbytečných „jen pro design“ blbinek. Strohá, funkční, ojen obklad atiky v brutalistním „slohu“ , nicméně střídmý, liniově čistý a nekomplikovaný. pokus se zruší ty strašný „buňkostánky“ s tričkama kebabema jiným hrůzozbožím a udělá trochu pro to aby prokoukla, bude sloužit spoustu let. za zmínku stojí mj. zachovalost tj témeř vše zde je „originál, zastávkynajdou se i původní lavičky…
opakuji, unikátnost nezvyšuje užitnou hodnotu……
něco k dopravnímu využití nemáte?? upozorňuji, že jste na dopravním webu, pokud chcete ze zvonařky udělat muzeum, je to na jinou debatu, problém zvonařky je v tom, že její význam coby autobusového nádraží opravdu klesá….
PS: byl čas, kdy se příhradovými deskami ježila každá kasárna a že i těch bylo mnoho…..
ano a je znich leckde lecos postavený, třeba flora v kroměříži, zajímavý bylo, že používali jednotný prvek na všechny části, ale kdo se s tím měl šroubovat, to bylo zatrest.
slušná dostupnost pro autobusy, velká odstavná plocha pro autobusy (na střeše) díky střeše s velkou únosností lze zde do budoucna počítas s téměř libovolným využitím. na Plotní přeloží šaliny, tj odpadne ten nepohodlný „nadchod“ z konečný co tam nynáí je, slušný propojení na hlavák přes Vaňkovnu i pro pěší….
Brutalismus to může být, může to mít stokrát speciální jedinečnou a nereplikovatelnou konstrukci, ale brutalismus se prostě hodně lidem, včetně třeba mne, nelíbí. Kolik a jakých lidí bojovalo za Transgas (Podstatně zajímavější stavba)? Pár starších architektů a studentů asi jimi vyučovaných. Jinak nikdo moc. Kolik lidí obdivuje Prior u nádraží? V zásadě nikdo.
Ta architektura se mezi lidmi netěší nějaké zvláštní podpoře a obdivu, Zvonařka může mít stokrát speciální konstrukci, ale to nic nemění na tom že je to nehezké místo a udělat z toho něco modernějšího, byť třeba s „euronástupišti“, nebo něco jako v Břeclavi by mnoho lidí uvítalo.
Postavit otevřený nádraží – akorát tím by se zrušila polovina využitelné plochy. Kouzlo zvonařky je v oné „dvojpodlažnosti“ – má střechu s vysokou únosností, tj de fakto dole jsou nástupiště a sejná plocha je nahoře k využití. Zatím se tam pouze odstavují autobusy. KDyby se udělalo kalsický Otevřený“ zaperónování, musely by se čekající autobud¨sy „nekde“ parkovat. Zvonařka je pojmuta jako autobusák, který nezabral žádné místo – jako by byl celý podzemní. Tj Zvonařka témeř „nezabírá“ plochu. Zde vidím její potenciál do budoucna. Nahoře může být cokoliv.
přesně takto to vidím i já. Je mi jedno v jakém je Zvonařka slohu,její konstrukce je prostě vysoce funkční ( o čemž se mimochodem vile Tugendhat, kam stojí vstupné 300,- Kč, může jen zdát) a proto má v stávajícví podobě velký potenciál do budoucna. Prostě jen vyhnat ťamany, udělat nová světla a je to. Není to žádná jaderná fyzika.
Přesně tak. a díky nosnosti „vrvchu“ je tam velký potenviál pro rpozvoj do budoucna. No a taky jemně poléčit izolace…
Souhlasím s Vámi, že „nahoře může být cokoliv“ A proč by právě nahoře nemohly být krytá nástupiště a naopak dole parkování a odstavné plochy pro autobusy, servisní zázemí, dílny, myčka, čerpací stanice, prostě všechno (doslova) pod jednou střechou? Dneska je servis pro autobusy roztahán až za Dolní nádraží na ulici Rosická. Takto je dole velikánská plocha a na střeše parkuje jen 20-30 autobusů odstavených mezi výkony.
můžou rozdělení „nahoře a dole“ je dáno histrorickým budováním zvonařky. Přepočítá sde statika, myslím, že toto řešení by bylo z hlediska nosnosti přípustné (můj odhad).
Pokud by se dělalo obyčejné, tak se tomu klidně dá pro změnu udělat podzemní parkoviště, to je řešitelný problém.
Podzemní parkoviše pro busy? No proč ne, jenže tady už „spodek stál“ a k tomu se udělal střecha. Podkopávat funkční autobusák by asi bylo trochu komplikovanější.
na střeše parkuje v průbehu dne kolem 20 ÷ 40 autobusů. V případě zrušení střechy zaberou další „plochu“ Nádr u Grandu už teď jede na 120% svý kapacity. Je to nesystémové řešení z dob, kdy ČSAD nechtělo soukromníky na Zvonařku pouštět.
pokud ovsem sviti slunicko. naopak za hnusnych destivych podzimu, za jarnich mraziku a v pripade obcasne vanice je kryte nastupiste k nezaplaceni… zejm. kdyz musite nekolik hodin cekat na opozdeny autobus na lince treba Lisabon-Novosibirsk. ovsem zazemi by mohli vylepsit, to souhlasim s dalsimi diskutujicimi…
Jestliže čekám na autobus Lisabon − Novosibirsk, tak se schovám někam dovnitř, ideálně do vlaku. A pokud čekám a autobus do Zlína, tak většinou nečekám víc jak 10 minut.
to je bohuzel jeden z atributu toho v clanku pochvaleneho „brutalismu“: uzivatelsky je to uplne na hovno, ale je v mode se temito bizarnimi stavbami zabyvat.
spis se divim, ze si na miste nepostavili barak s autobusakem v podzemi. velmi uspesna prestavba autobusaku je k videni v banske bystrici.
Jsem jediný, kdo si myslí, že ta šalinová trať na Komárov (a potažmo na budoucínovej vlakáč) by měla ulici Zvonařka křížit mimoúrovňově a mimoúrovňově měl být udělaný i kříž Dornych/Zvonařka? (vzhledem k zrušení šalinové smyčky Zvonařka tam místo na obojí je)
Jediný asi nejste, ale dělat se to evidentně nebude
Ale víte kolik šalin jezdí na hlavas, žejo? A představte si takovej pátek odpoledne, z jedné strany jede na vlakáč byť jen polovina dnešních šalin a z druhé strany stojí ta auta na okruhu. …Ta křižovatka bude větším trestem , než 10 ran egyptských.
To má poměrně jednoduché řešení – nechat nádraží tam kde je.
řešení je SJKD – stejně už 3vozové jedničky v taktu 3 minut s SJ směru nestíhají…
Tak jistě. Je to sice drahé jak na vybudování, tak na provoz, nemá to žádné výhody, ale řešení to je.
„Vlakac“ se stehuje asi 100 let a dalsich 100 se nejspis jeste stehovat bude, pak potrva dalsi desetileti nez se k nemu presune MHD, delat nejakou upravu krizovatky s vizi co bude za 150 let je asi celkem zbytecne.
Nezapomeňte proč. Jste a budete v Šalingradu.
Ano.
To by vypadalo, šalina nad okny ve druhém patře. Víte co? Není lepší dokončit jižní část VMO, aby se ze Znovařky 3∕4 dopravní záteže přesunuly bokem? Ona je totiž Zvoanřka jediné spojení východu a západu Brna na jih od Hlaváku. Ten podjezd v Heršpicích je z ruky a po D1? Za trest.
to by mne zajimalo, zda nejde zablokovat uzivatele s takhle dementnimi plky. terba jenom pro mne, protoze cist tyhle veci, to si pak clovek pripada docela jako v Kocourkove. ovsem mel bych si po tech desitkach let v Krne na tyhle lokalpatrioty zvyknout, ale nechci, protoze porad verim, ze Brno ma na vic!