Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví

V Brně se po roce a půl otevře ulice Dornych, uzavírka se přesune do Plotní

Tramvaje na Dornychu odešly do historie. Autor: Město Brno
Tramvaje na Dornychu odešly do historie. Autor: Město Brno

V Brně se v noci z pátku na sobotu završí první etapa strategického projektu Tramvaj Plotní. Po téměř rok a půl trvající přestavbě se dopravě otevře páteřní ulice Dornych, práce a uzavírka se naopak přesunou do souběžné ulice Plotní.

„Otevření Dornychu usnadní cestování v nezanedbatelné částí města Brna,“ uvedl radní David Grund. Hlavní změnou je odstranění tramvajové tratě z Dornychu. Dělníci rovněž vyměnili a zmodernizovali inženýrské sítě, ulice dostala nové veřejné osvětlení, světelné křižovatky, trasy pro pěší nebo přechody. Vozovka má nový povrch lépe tlumící hluk.

Změny v oblasti Dornych/Plotní. Pramen: Město Brno
Změny v oblasti Dornych/Plotní. Pramen: Město Brno

Cílem celého projektu, který si celkově vyžádá 2,5 roku a 1,2 miliardy korun, je právě přeložka tramvajové trati z Dornychu do Plotní. To má přinést zlepšení průjezdnosti Dornychu, Plotní by se naopak měla dopravně zklidnit.

Na přestavbě se podílejí hned čtyři investoři: Ředitelství silnic a dálnic, město Brno, dopravní podnik a brněnská teplárna. Zakázku získaly firmy IMOS Brno, Strabag a Dopravní stavby Brno.

Podrobnosti o změnách v individuální i hromadné dopravě jsou na stránkách města.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pave69

Nejhorší, že neudělali tramvaj mimoúrovňově se Zvonařkou – dopravě by to pomohlo, i lidem kteří tam beztak poblíž korzují „v patře“, takže by v tom patře mohli rovnou na zastávku.

Jiří Kocurek

Ještě šalinu do Bohunic a přes ty koleje ležící nad Husovickým tunelem. A pak taky ještě VMO. Ten železniční most u kasáren není tak nízký, ani tak slavný jako 11foot8, ale už se taky několikrát povedlo „vezu most a došla mi nafta“. Ale hlavním problémem je tranzitní doprava středem obytné čtvrti.

Martin z Moravy

Měly se prvně položit koleje na Plotní, odpadly by neustálé tramvajové výluky.

Jiří Kocurek

Z toho by tak jako tak byla dlouhá výluka. No a po přeložení kolejí na plotní nemáte jak projet z autobusem od Prioru na jih. Po plotní prakticky zákaz a Dornych by byl sjízdný pouze bagrem.

PetrN

Plotní bude po rekonstrukci jako celek pro auta neprůjezdná, jen její části pro místní obsluhu a úsek kolem autobusáku jen pro MHD přes zastávku šaliny…. kudy byste chtěl vést auta když by byl zavřenej pak Dornych? 😮

Zlámalík

To ne, prvně musíte mít kam odklonit dopravu – takhle se stáhne bokem a dá se rozvrtat Plotní. Ale to tempo, co tam panovalo, bylo vážně smrtelné. Všichni umřeli nudou. Strašný. Nechápu. Organizace dopravy stylem Franto, podrž to.

Pavel

Je to mimořádně dopráva zpráva pro obyvatele Brna. Po téměř čtyřiceti letech příprav a věčných odkladů se podařilo přesunout auta na Dornych, který byl současně rozšířen (a před termínem). Po ulici Plotní budou jezdit jen tramvaje (šaliny), které obslouží jak obchodní centrum Vaňkovka, tak stávající autobusové nádraží Zvonařka, a zkrátí jízdní dobu do Komárova. Realizace projektu Tramvaje Plotní je i nutnou podmínkou pro napojení nového brněnského hlavního nádraží na tramvaje linky. V delším čase se plánuje i prodloužení tramvaje z Komárova dál na jih, k obchodnímu Centru IKEA a Olympie. Pokud vás více zajímá historie Plotní … http://www.onemanbrnoblog.cz/salina-plotni/

KraKen

o kolik sekund zkrátí jízdní dobu? dyť je to zkrácení v déle o pár metrů. pokud zůstaně stejný počet zastávek, jízdní doba bude skoro stejná. Zvonařku to křižuje tak jak tak, u prioru křižovatka taky zůstane….

Milan

Ve špičce minimálně o 1800 (když už v sekundách). Jinak se počítá s jízdní dobou Úzká – Komárov o 120 méně (světla s intervalem 60/90, pomalá jízda v oblouku + provoz nula nula nic + na samostatném tělese se dá dobře nastavit preference), což je ovšem úspora téměř 29 %. Nejde ani tak o ten čas, jako o eliminaci zdržení po cestě a možnost zvýšit frekvenci Zvonařka – Komárov = eliminovat busy na minimum. Ale jo, chápu, že na něco se stěžovat musí pořád. Nicméně souhlasím s jinými, že mimoúrovňové křížení se Zvonařkou i s IAD před Vaňkovkou by bylo… Číst vice »

Poutnik99

On je problém s následným křížením s tratí na dolní…

Dalibor

problém z místa A se přesune do místa B „kapacita“ obou cest v sumě zůstane zachována, moc miliadr se proinvestuje…Z dornych vypadne šalina a přesune se na Plotní, tímpádem pro auta spomalení a cajdání se za krámem, kterej zastavuje u každý vrby. Dornych se moc nezrychlé, páč není tak „přímej“ jako plotní, a ještě ho vylepšej několika semaforama. Takže ye stavu věčně ucpaných dornych a jakš takš průjezdný Plotní bude ucpaná plotní a ucpanej Dornych.

Nikolaj M.

Plotní bude pouze pro šaliny a MHD. Dornych jen pro auta. Zrychlení bude pro MHD, což je dobře. Pro auta ale možná taky – pruhy navíc. Zmizí křížení s tramvajovou tratí v Komárově. Mimo to se šalina přiblíží autobusovému nádraží.
Nemyslím si, že tato investice nemá smysl. Mimo to ulice stejně bylo potřeba komplet zrekonstruovat včetně inženýrských sítí. Chybou je jen ta hrozná doba…

K.S.

Dornych není tak přímý, ale na rozdíl od Plotní umožňuje realizaci velké křižovatky s dostatkem pruhů, bude mít, jak jsem se díval, asi spojky pro odbočení doprava bez semaforu. Dále odpadá křížení tramvaje a hlavní silnice, křížit se bude maximálně jeden pruh, možná žádný, nevybavuji si jak je to plánované, jestli trať a vedle silnice, nebo trať středem. Semafory přibudou snad jenom maximálně jedny u odbočení Kalové. Takže zhoršení asi nebude, za to dojde spíš ke zlepšení odstraněním křížení s tramvají.

LKB

Dalibor: Nevim, jestli jste po Plotni pred uzavirkou jezdil a, pokud ano, ve kterem smeru. Odboceni doleva z Dornychu i Plotni ke Zvonarce na I/42 bylo s dlouhym cekanim, i odboceni z Plotni doleva na Dornych pred byvalym arealem Vlneny naproti Vankovce take bylo hrozne… Kdyz clovek jel z mesta a potreboval odbocit z Dornychu doleva na Trzni, bylo to take test trpelivosti. Ani v novem to neni idealni, protoze I/42 tj. ulice Zvonarka, po ktere vede, bohuzel neni u budouciho krizeni s tram na Plotni na estakade / nadjezdu, a tedy tam neni MUK a bude tam nadale mensi… Číst vice »

LKB

A jeste jsem zapomnel na odbocovani doprava od Trzni smerem na Dornych a Koliste, ktere bylo cekaci kvuli chybejicimu zalivu pro busy a chybejicimu tram pruhu. (Slabsi bod nynejsi investice.)

Celkove od soucasne investice ocekavam vyrazne zlepseni prujezdnosti oproti drivejsimu stavu.

Ale dokud to nebude ctyrpruh s mimourovni ve dvou smerech, plynulost neocekavam.

Jiří Kocurek

Tu 1∕42 má řešit jižní část VMO. veškerý provoz mezi Jihlavskou a Olomouckou je dnes sveden do města, právě okolo Zvonařky. Nebo můžete použít místní silnici zkrz Horní Heršpice (Kde že tam byl ten Hrbatý hrozen?), což ale není ideální. Případně se zapojit do průšvihu jménem ucpaná D1 okolo Brna.

pave69

Jižní část VMO byla prakticky zrušena nejméně na 50 let, „nahradí“ ji rozšíření D1 na 3+3 pruhy. Takže Zvonařka forever

KraKen

velkej okruh?V Brně? Toho se nedožijou ani moje děcka.

Pave81

Právě že neoficiálně je Hrbatý hrozen spodní částí VMO. Město to nepřizná, ale stavba kruháče a podjezdu železnice z něj udělalo mordorstrasse, kde projede až 20tis aut + po silnici třetí třídy, která není stavebně technicky nastavena na takové penzum. Navíc nějakého pravicového prosťáčka napadlo odstranit omezení rychlosti, v rozporu s předpisy. Jak tu píšete, změny se nikdo nedočká, jih je až na posledním místě, protože se stavba dotkne menšího počtu voličů a je to ta nejdražší část přestavby VMO. Divím se, že se minimálně Heršpice netrhly, poněvadž dlouhodobě si s touto částí radnice vytírá ta místa, kde končí záda.

KraKen

Vzhledem k tomu, že bydlím na severu řečkovic a práci mám na heršpicích, jezdím tam často a oběma směry. Co rozdrbali gajdošku tak denně. Zpět někdy sbvatopertskou/plotní jindy heršpickou. Páč pisárky jsou taky zcpaný natvrdo, tak jezdím přes centrum, buď kolem prioru, nebo husovou.

Jiří Kocurek

Kapacita zůstane zachována? Sice pčibudou 2 jízní dpuhy, ale to prosím ignorujte. jinak je to teda příprava na přeložení Bratislavské radiály, aby nešla středem obytné zóny. Takhle nějak: https://mapy.cz/s/covofolasu
To by ale jeden musel napřed ten projekt aspoň vidět, než o něm začne psát.

Martin V.

Tak nějak to bylo uvažováno před 30 lety (asi už se stavbou D2), ale nějak se to nerealizovalo. Peníze? Pozemky?

K.S.

A nebo změna režimu? Ale taky dost pravděpodobně třeba důsledek změn v dopravě a neexistence VMO, kdy by taková silnice spíš asi lákala lidi na jízdu centrem a na po okruhu. Spíš by to do trasy chtělo sotči Černovickou.

PetrN

To je přesně v plánu, viz. web ŘSD: https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/497/infoletak_s41-s42-brno-vychodni-segment-vmo.pdf
Došlo ke změně trasování VMO

LKB

Nové trasování východního segmentu VMO je WOW. Jízdu na Prahu z východní části Brna to zrychlí asi o 10 minut a odstraní hromadu úrovňových křižovatek na cestě. Odbočení z D1 Brno-jih na začátek ulice Hněvkovského a na stávající III/15278 tj. ulice Sokolova, kde docela často odbočují kamiony, tam není úplně patrné – nevíte někdo, jak to ŘSD myslí?

LKB

A výjezd na II/380?

KraKen

Tunel pod Vinohradama? 2060? WOW to je ale na papíře. úsek VMO jih – 2120. pokud do 2025 se dodělá „gordický uzel“ Pisárky, bude to úspěch. POkud se do 2025 vyřeší alespoň uzel Rokytova Svatopluukova Provazníkova, bude to opravdu velký úspěch.

Jiří Kocurek

Díky za info, tohle vypadá o dost líp než původní verze.

KraKen

územní rozhodnutí 2021? stavební povolení 2023? To psal hodně velkej optimista…. výkupy, připomínky, ekologové, vysíraši… to bude řízení na dýl, chlapci!!!

PetrN

Až na to že s Bratislavskou radiálou, tak jak jste ji naznačil v mapě, se už nepočítá. Aktuální plány pro východní segment VMO a bratislavskou radiálu v nové stopě vypadají takto: https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/497/infoletak_s41-s42-brno-vychodni-segment-vmo.pdf

KraKen

Proč tu malujete zastaralý SciFi? tohle se nepodařilo realizovat za komunistů, tzn teď ani teoreticky. Výkupy, Děti země, voda z tetčic, syslové a křečci… během dalších 50-ti let se na to nešáhne.