Autobusy United Buses nesmí na Zvonařku kvůli sporu o nové smlouvy. Zastavují na ulici

Autobus United Buses na Zvonařce. Foto: UBAutobus United Buses na Zvonařce. Foto: UB

Dálkový dopravce má na Zvonařce platit výrazně více než autobusy pro krajské linky.

(aktualizováno 18:10 o vyjádření ČSAD Brno holding) Společnost United Buses od dnešního dne nezajíždí na autobusové nádraží na Zvonařce v Brně. Zákazem vjezdu pokračují dlouhodobé spory, které dopravce a provozovatel nádraží vedou. Dopravce odmítá s provozovatelem nádraží, společností ČSAD Brno holding, uzavřít novou smlouvu.

„Nový vlastník nádraží se nás opakovaně snaží dostat do situace, abychom podepsali pro nás nevýhodnou smlouvu v rozporu se zákonem a praktiky, které v jednání využívá, by šly srovnávat s praktikami šmejdů na předváděcích akcích,“ uvedla firma v prohlášení ČSAD Brno holding v prohlášení uvedlo, že dohoda s dopravcem není v této chvíli možná.

ČSAD Brno holding na přelomu roku ovládl Energetický a průmyslový holding Daniela Křetínského. Po United Buses požadují za každý vjezd 218 Kč bez DPH. Regionální autobusy přitom platí za vjezd méně než 100 korun. Dopravce odmítá smlouvu uzavřít nejen kvůli ceně, ale i z důvodů odmítnutí garance poskytovaných služeb na nádraží. Smlouva je podle dopravce nevyvážená. United Buses jsou aktuálně na autobusovém nádraží Zvonařka největším dálkovým dopravcem.

Provozovatel nádraží připomíná ve zveřejněné korespondenci i nezaplacené faktury dopravcem. Podle United Buses jde o uměle navýšené faktury, dopravce podle svých slov platil dál stejnou částku, jako autobusy na linkách pro Jihomoravský kraj. Nakonec nabídlo vedení autobusového nádraží odpuštění poloviny dluhu za podpis smlouvy. „Tento nátlak ze strany provozovatele nádraží považujeme za nepřípustný a společnost United Buses se tomuto odmítá jakkoli podvolit,“ řekl jednatel firmy Karel Bílý.

Dopravce od rána zastavuje na provizorní zastávce na rohu Trnité a Rosické ulice.

ČSAD Brno holding v prohlášení uvedlo, že jakékoli sankční poplatky nebyly vůbec předmětem úhrady a tyto byla ČSAD Brno připravena za předpokladu smírného řešení sporů zcela odpustit.

„Předkládaná smlouva představuje tržní smluvní standard, jaký je běžně uzavírán i na ostatních autobusových nádražích. Smlouva a související všeobecné podmínky je zároveň v souladu s platnými právními předpisy. ČSAD Brno nabídla United Buses, že je možné v rámci smlouvy upravit některá dílčí ustanovení. Od počátku jednání však United Buses měla informaci, že základní podmínky smlouvy, jako jsou cenové podmínky užití stání pro jednotlivé druhy linek a sankční ujednání, musí zůstat pro všechny dopravce totožné. United Buses si však i nadále kladla ohledně úprav smlouvy zcela nestandardní požadavky, které provozovatel nádraží nemůže akceptovat. Tím spíše nikoli za situace, kdy je United Buses dopravce, který po většinu doby, po kterou Zvonařku užívá, neplatí za realizované vjezdy,“ uvedla firma v prohlášení.

„Situace, kdy nádraží užívají subjekty, které dlouhodobě neplatí za vjezdy, totiž není nadále udržitelná. Nádraží není veřejným prostorem a není tak povinností jeho vlastníka umožnit tam přístup komukoli, a to ani v případě, kdy má dopravce licenci a související jízdní řád, ve kterém Zvonařku uvede. Je tedy odpovědností samotného dopravce, aby si včas smluvně ošetřil přístup na nádraží, která uvede v jízdních řádech pod svojí licencí. Toto je závěr obecně potvrzený orgány veřejné správy,“ uvedl provozovatel nádraží.

 

Tagy Autobusové nádraží Zvonařka ÚAN Zvonařka United Buses
50 komentářů