Ani na druhý pokus. Muzeum stále nemůže sehnat renovátora pro Ušatou

Parní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákParní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Naději na brzkou renovaci má stále maličká mašina Serényi z roku 1905.

Národnímu technickému muzeu se ani na druhý pokus nepodařilo najít firmy, které by zrenovovaly dvě vzácné parní lokomotivy: 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873 a Ušatou 464.102 z roku 1940.

O třetí nejstarší tuzemskou parní lokomotivu Conrad Vorlauf nebyl podle mluvčí muzea Jany Dobisíkové ve výběrovém řízení zájem vůbec, do soutěže o Ušatou přišla jedna nabídka. „Ta však nebyla pro zadavatele přijatelná pro zjištěný zásadní rozpor se stanovenými zadávacími podmínkami, neboť nabídková cena překročila nejvyšší přípustnou nabídkovou cenu,“ uvedla Dobisíková.

Muzeum vypsalo soutěž letos v červnu, a to už podruhé. První výběrové řízení bylo vypsáno loni v září a nikdo se do něj nepřihlásil. NTM následně upravilo podmínky a v případě Conrada Vorlaufa umenšilo své nároky. Už nepožaduje uvedení do provozního stavu, nýbrž do vystavovatelného stavu. Předpokládaná cena renovace Conrada Vorlaufa tím klesla o dva miliony na 6,4 milionu. U Ušaté se plánuje i nadále zprovoznění a možnost jízdy vlastní silou (předpokládaná cena byla 9,4 milionu Kč).

Po neúspěchu druhého tendru tak chce muzeum vypsat třetí pokus. „V nejbližší době bude probíhat příprava nové soutěže pro zbývající, nyní zrušené, části veřejné zakázky,“ doplnila Dobisíková.

Lokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873.
Pramen: ministerstvo kulturyLokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873.
Pramen: ministerstvo kulturyParní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákZ provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra GoldyLokomotiva 210.001 Serenyi z roku 1905.
Pramen: NTM

Součástí balíku byl ještě třetí stroj, maličká mašina 210.001 Serényi z roku 1905, kterou chce muzeum rovněž uvést do vystavovatelného stavu. Má přitom stále naději, že se na druhý pokus renovace dočká. U ní zadávací řízení stále běží, muzeum nyní vyhodnocuje nabídky. Předpokládaná cena je 3,8 milionu. Renovace každé z lokomotiv má trvat dva roky od podpisu smlouvy.

Lokomotivy vyvolaly v minulých letech nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem staraly. Stroj Conrad Vorlauf opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, o Ušatou se starala společnost Růžolící Chrochtík. Naposledy vyjela předloni na Vánoce. Mašinka Serenyi dlouho chátrala v Českých Velenicích.

Tagy Národní technické muzeum parní lokomotiva
48 komentářů