Železnice Železniční průmysl

Ani na druhý pokus. Muzeum stále nemůže sehnat renovátora pro Ušatou

Parní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Parní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Naději na brzkou renovaci má stále maličká mašina Serényi z roku 1905.

Národnímu technickému muzeu se ani na druhý pokus nepodařilo najít firmy, které by zrenovovaly dvě vzácné parní lokomotivy: 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873 a Ušatou 464.102 z roku 1940.

O třetí nejstarší tuzemskou parní lokomotivu Conrad Vorlauf nebyl podle mluvčí muzea Jany Dobisíkové ve výběrovém řízení zájem vůbec, do soutěže o Ušatou přišla jedna nabídka. „Ta však nebyla pro zadavatele přijatelná pro zjištěný zásadní rozpor se stanovenými zadávacími podmínkami, neboť nabídková cena překročila nejvyšší přípustnou nabídkovou cenu,“ uvedla Dobisíková.

Muzeum vypsalo soutěž letos v červnu, a to už podruhé. První výběrové řízení bylo vypsáno loni v září a nikdo se do něj nepřihlásil. NTM následně upravilo podmínky a v případě Conrada Vorlaufa umenšilo své nároky. Už nepožaduje uvedení do provozního stavu, nýbrž do vystavovatelného stavu. Předpokládaná cena renovace Conrada Vorlaufa tím klesla o dva miliony na 6,4 milionu. U Ušaté se plánuje i nadále zprovoznění a možnost jízdy vlastní silou (předpokládaná cena byla 9,4 milionu Kč).

Po neúspěchu druhého tendru tak chce muzeum vypsat třetí pokus. „V nejbližší době bude probíhat příprava nové soutěže pro zbývající, nyní zrušené, části veřejné zakázky,“ doplnila Dobisíková.

Součástí balíku byl ještě třetí stroj, maličká mašina 210.001 Serényi z roku 1905, kterou chce muzeum rovněž uvést do vystavovatelného stavu. Má přitom stále naději, že se na druhý pokus renovace dočká. U ní zadávací řízení stále běží, muzeum nyní vyhodnocuje nabídky. Předpokládaná cena je 3,8 milionu. Renovace každé z lokomotiv má trvat dva roky od podpisu smlouvy.

Lokomotivy vyvolaly v minulých letech nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem staraly. Stroj Conrad Vorlauf opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, o Ušatou se starala společnost Růžolící Chrochtík. Naposledy vyjela předloni na Vánoce. Mašinka Serenyi dlouho chátrala v Českých Velenicích.

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dan Šída

Nevíte někdo, kolik stála oprava lokomotivy 414.096? Myslím si, že když se podařilo zprovoznit tuto lokomotivu, tak oprava 464.102 je proti tomu nic. Problém bude zřejmě v té ceně, kolik do toho chce NTM investovat.

Od lesa

Dovolím si se zopakovat:
Řešení je prosté, nepodporovat vozidla státních organizací, ale podpořit ty nestátní.
V republice je hromada zajímavých vozidel, která by si zasloužila podporu a oživil by se tuzemský park o řadu zajímavých typů, které jsou léta neprávem opomíjeny. Dobrovolníci mohou přiložit ruku k dílu, můžete zaslat peníze, šikovní řemeslníci jsou vítáni – strojaři, elektrikáři, svářeči, truhláři a další… někdo je zdatný úředník, i papírování kolem toho je dost, někdo umí udělat web, jiný plakáty… pomoci může každý.

Olda

Jak říkal můj tchán, dejž to mu věčnou slávu 🙂 a v duchu kolegy „fensterglaser“, v této zemi se stále zapomíná na jeden podstatný detail, tedy hlavně když se jedná o ten běžný, každodenní cvrkot „obyčejných“ občanů: „Od dob co vymysleli peníze, nám nemusíte děkovat…“ Takže dokud se budou přihazovat 8-9 místné částky kamarádíčkům za zhovadilý dodatky k investičním megastavbám a podivným výběrkám a na straně druhé za silně sofistikovanou, až restaurátorskou, „modelařinu“ teplou ruku s pár krejcary, tak to bude drhnout, až se to prostě zastaví (a možná nejen obrazně ). O.

leviathan

Přesné.

Vašek

Proč nerenovují ve své dílně v Lužné? A zadat teprve práce, na které nestačí? (Dvojkolí, kotel,…..)

no name

NTM má nějakou dílnu v Lužné?

Vašek

Už mi došlo, že jsem napsal blbost. Je to jiný podnik.

fensterglaser

Lužná sice nepatří NTM, ale požadované práce by tam zvládli. Ale ne za ten nabízený mrzký peníz. A vo vo vo tom to je.

Tomáš

Taky si říkám že to jsou docela malé částky oni by se firmy našly ale chce to víc peněz. Třeba v Meiningenu jsou schopni postavit podle dokumentace komplet novou parní lokomotivu ale za za tyhle peníze by to určitě nedělali

Milan Mikeš

Lokomotiva „Serenyi“ byla vyrobena pro místní dráhu Újezdec – Luhačovice.

Nováček

Ještě stále je tu čestná možnost uznat chybu, mašinu vrátit a zaplatit spolku za dosavadní práci. Věřím, že by z nich opravu zdárně dokončili a stálo by to zlomek ceny.

BND 30

V téhle zemi se vlastní chyby nepřiznávají…

No name

A když jo, tak aby ještě vypadalo že jsou borci

ušatá

Bylo by to to nejlepší.

milanek

Jaroměřáci si už snad pořídili vlastního štokra.

Martin

Dobrý večer. Dovolte mi dotaz. Která firma v ČR, nepočítám-li pár posledních nadšenců, dokáže opravit a seřídit parní lokomotivu? Bavme se – dvojkolí, válce, kotel, kompresor, generátor, topeniště atd. Vím, že to stále umí v Německu, Rakousku – tam je to ale o úplně jiných cenách. Mám totiž strach, že časem ty párovky dojezdí jednoduše na tom, že nebude kvalifikovaných lidí, kteří je budou umět opravovat. Podobný příklad budiž motor ze Sergeje, který se musel poslat na Ukrajinu, protože i kdyby měl někdo rozpočet 20 miliónů, v Čechách už generálku nesvedeme. A kolik jich tu bylo?

Milan Mikeš

V Českých Velenicích to donedávna uměli. Ale jak to tam vypadá dnes, nevím. Před dvaceti lety opravili Rakušákům 310.23 – k plné spokojenosti. A plzeňská Škodovka tenkrát vykovala z jediného kusu zalomenou nápravu.

Vašek

Snad v těch Velenicích opravovali podvozky k el. lokomotivám. Jestě pro jistotu zlikvidovali vše potřebné k opravám parních lok.

ušatá

Tam se to snad zničilo a zlikvidovalo. Je to přeci zbytečné a neefektivní.

Jiří Kocurek

A kolik měli zakázek za posledních 10-15 roků? Jestli žádnou, tak se nedivte, že si našli živobytí jinde.

ušatá

V tom to, bohužel, nebylo.

Od lesa

Nevím, jak ta spokojenost byla velká, ale zanedlouho bylo potřeba opravit několik dalších vozidel a to si západní majitelé nechali udělat na Slovensku. Ony ty Velenice byly i pro Švýcara drahé a s kvalitou a dodacími lhůtami to začala být také bída.

Tom

Dvojkolí určitě půjde opravit v Krnově

Tom

A mechanicka část brzdy,tahla,naraniky, brzdový válec taky. Tryskani a nátěr určitě taky.

Jiří Kocurek

„tam je to ale o úplně jiných cenách.“

V tomhle je jádro pudla. Odbornou práci je potřeba zaplatit. A ne že dostane stovku na hodinu a komanec do zadku – makej.

Gwann

Sebrat mašinu spolku, co to opravuje za své (byť pomalu) s tím, že to opravím rychleji komerčně…a po pár letech a pokusech to ani neumet vysoutezit…být snižuju požadavky na úroveň opravy…tak tomu říkám mistrovstvi v neschopnosti…

Vyrazit hodnostare, co tohle spiskal? Nebo rovnou ředitelé NTM?

Obvykle nejsem krvelacny, tohle ale fakt provedli vyborne…a zasloužili by si odměnu.

Zrzek

Taky jsem názoru, že to mohli nechat v Jaroměři a proplácet jim náklady za materiál a Konrád by už možná byl aspoň vystavovatelny.

Gwann

On je celkově problém muzejnictvi nejen u nás…že exponátů jsou plné depozitáře, ale ty se nevystavuji a jen zapadavaji prachem… U porcelánu či skla, střepů, kosti, soch aj.to nevadí. Ale u mašiny…sakra vadí…

Masinku měli nechat v Jaromeri. Alespoň by tam táhla lidi.

Nekdo

Kde prosim vidite rozdil mezi starym kusem vypalane hliny a starym kusem srotu?

Gwann

Ten že onen kus hlíny nikdy nebude jezdit ani do něj v případě slepení zpět do tvaru nádoby nikdo nic nebude chtít lit. Krom toho sklo, porcelán aj.skladovanim netrpí, střepy taky ne.

Od lesa

Neboj, jistě si ji vyplatili.

Tomáš

Já jsem také pro vyrazit ředitele NTM a dát tam člověka co něco dokáže. Místo těch 3 bych dal finance do jedné lokomotivy a další rok zase znova. Víte jak by bylo fajn opravit 498 006 nebo 375 007 to by bylo něco

Dan Šída

Ne 498.006, ale 498.106! A také by zasluhovala zprovoznění i 498.022 a 387.043.

Ivan

Zřejmě bude problém i cena, která bude příliš nízká pro zájemce. Zajímalo by mne, zda byly nějaké tržní konzultace ohledně možností, nebo si to vycucali z prstu…

Matěj Klimeš

Opravdu si nedokážete odpovědět sám? 🙂

Martin

Výborné, teď Conrad nebude ani studený exponát, bravo žáby na pramenu z NTM.

Neznámý Jarek

Není doba na nízkorozpočtové projekty. To je realita.
Toho Conrada je věčná škoda. A přitom už mohl bejt hotovej.

Osoba odborně nezpůsobilá

Pokud bude v NTM nadále sedět duo Pat a Mat, pak se i v třetím případě bude jednat u zadávacího řízení o pokus.

BND 30

Na všetko je nám treba odborníkov, Kefalin. A v NTM je jich neuriekom…

Vojtíšek

NTM jen bere, ale starat se ne.

Mafouz

Zajímavá myšlenka. Oni vypíšou výběrko na renovaci a vy hned, jako takový ten typicky český negativista od piva, napíše, že se nestarají. To je na Nobelovu cenu v oboru věda.

Matěj Klimeš

No ale oni se opravdu nestarají 🙄 Z toho množství vozidel které mají, bylo vypsáno výběrové řízení na 3 lokomotivy, dvě skončily fiaskem.

pozorovatel

A o ce se podle vás už postarali? Myslím skutečně samo NTM jako instituce a jeho „kompetentní“ zaměstnanci (včetně soudruha ředitele) a bez toho, že by je do toho někdo jiný dotlačil (třeba i pomocí svých vlastních konexí).
Když se o „Ušatou“ staral Bohouš Golda, jezdila, a byla by jezdila i dál za pouhého asi o něco víc než „půlmeloun“ – teď NTM nebude stačit ani patnáctinásobek té částky, aby ji znovu zprovoznilo!

Vojtíšek

Tak se podívejte jak se starají. Plné depozitáře chátrajících eponátů. Dokud ta mašina byla u spolku, tak na ní nadšenci dělali s minimálními prostředky. NTM musí všechno sebrat, ať to stojí, co to stojí.
P.S: pivo nepiju Nobele.

Od lesa

A to jste nebyl zřejmě ve všech prostorech depozitářů. Tisíce exponátů bez výhledu na nějakou budoucnost.

Řešení je prosté, nepodporovat vozidla státních organizací, ale podpořit ty nestátní.
V republice je hromada zajímavých vozidel, která by si zasloužila podporu a oživil by se tuzemský park o řadu zajímavých typů, které jsou léta neprávem opomíjeny. Dobrovolníci mohou přiložit ruku k dílu, můžete zaslat peníze, šikovní řemeslníci jsou vítáni – strojaři, elektrikáři, svářeči, truhláři a další… někdo je zdatný úředník, i papírování kolem toho je dost, někdo umí udělat web, jiný plakáty… pomoci může každý.

BND 30

Když oni ortodoxní muzejníci mají svůj pohled na svět. Oni za cenné považují to uhlí rozházené posledním topičem, špínu z poslední jízdy, původní byť nefunkční díly. A pak je tu další skupina, která to být cenné ale mrtvé železo ráda uvidí zatopené, syčící, vyluzující nenapodobitelné zvuky a vůně…
Já jsem ta druhá skupina.

noerf

Po prvním neúspěchu výběrového řízení bych očekával poptaní u potencionálních dodavatelů a podle toho nastavené výběrové řízení (čas, počet možných firem, atd.)

Jiří Kocurek

Pámátkář se neptá! Památkář nařizuje. A vtom možná bude ten problém.