Ani na druhý pokus. Muzeum stále nemůže sehnat renovátora pro Ušatou
Parní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Naději na brzkou renovaci má stále maličká mašina Serényi z roku 1905.
Nevíte někdo, kolik stála oprava lokomotivy 414.096? Myslím si, že když se podařilo zprovoznit tuto lokomotivu, tak oprava 464.102 je proti tomu nic. Problém bude zřejmě v té ceně, kolik do toho chce NTM investovat.
Dovolím si se zopakovat:
Řešení je prosté, nepodporovat vozidla státních organizací, ale podpořit ty nestátní.
V republice je hromada zajímavých vozidel, která by si zasloužila podporu a oživil by se tuzemský park o řadu zajímavých typů, které jsou léta neprávem opomíjeny. Dobrovolníci mohou přiložit ruku k dílu, můžete zaslat peníze, šikovní řemeslníci jsou vítáni – strojaři, elektrikáři, svářeči, truhláři a další… někdo je zdatný úředník, i papírování kolem toho je dost, někdo umí udělat web, jiný plakáty… pomoci může každý.
Jak říkal můj tchán, dejž to mu věčnou slávu 🙂 a v duchu kolegy „fensterglaser“, v této zemi se stále zapomíná na jeden podstatný detail, tedy hlavně když se jedná o ten běžný, každodenní cvrkot „obyčejných“ občanů: „Od dob co vymysleli peníze, nám nemusíte děkovat…“ Takže dokud se budou přihazovat 8-9 místné částky kamarádíčkům za zhovadilý dodatky k investičním megastavbám a podivným výběrkám a na straně druhé za silně sofistikovanou, až restaurátorskou, „modelařinu“ teplou ruku s pár krejcary, tak to bude drhnout, až se to prostě zastaví (a možná nejen obrazně ). O.
Přesné.
Proč nerenovují ve své dílně v Lužné? A zadat teprve práce, na které nestačí? (Dvojkolí, kotel,…..)
NTM má nějakou dílnu v Lužné?
Už mi došlo, že jsem napsal blbost. Je to jiný podnik.
Lužná sice nepatří NTM, ale požadované práce by tam zvládli. Ale ne za ten nabízený mrzký peníz. A vo vo vo tom to je.
Taky si říkám že to jsou docela malé částky oni by se firmy našly ale chce to víc peněz. Třeba v Meiningenu jsou schopni postavit podle dokumentace komplet novou parní lokomotivu ale za za tyhle peníze by to určitě nedělali
Lokomotiva „Serenyi“ byla vyrobena pro místní dráhu Újezdec – Luhačovice.
Ještě stále je tu čestná možnost uznat chybu, mašinu vrátit a zaplatit spolku za dosavadní práci. Věřím, že by z nich opravu zdárně dokončili a stálo by to zlomek ceny.
V téhle zemi se vlastní chyby nepřiznávají…
A když jo, tak aby ještě vypadalo že jsou borci
Bylo by to to nejlepší.
Jaroměřáci si už snad pořídili vlastního štokra.
Dobrý večer. Dovolte mi dotaz. Která firma v ČR, nepočítám-li pár posledních nadšenců, dokáže opravit a seřídit parní lokomotivu? Bavme se – dvojkolí, válce, kotel, kompresor, generátor, topeniště atd. Vím, že to stále umí v Německu, Rakousku – tam je to ale o úplně jiných cenách. Mám totiž strach, že časem ty párovky dojezdí jednoduše na tom, že nebude kvalifikovaných lidí, kteří je budou umět opravovat. Podobný příklad budiž motor ze Sergeje, který se musel poslat na Ukrajinu, protože i kdyby měl někdo rozpočet 20 miliónů, v Čechách už generálku nesvedeme. A kolik jich tu bylo?
V Českých Velenicích to donedávna uměli. Ale jak to tam vypadá dnes, nevím. Před dvaceti lety opravili Rakušákům 310.23 – k plné spokojenosti. A plzeňská Škodovka tenkrát vykovala z jediného kusu zalomenou nápravu.
Snad v těch Velenicích opravovali podvozky k el. lokomotivám. Jestě pro jistotu zlikvidovali vše potřebné k opravám parních lok.
Tam se to snad zničilo a zlikvidovalo. Je to přeci zbytečné a neefektivní.
A kolik měli zakázek za posledních 10-15 roků? Jestli žádnou, tak se nedivte, že si našli živobytí jinde.
V tom to, bohužel, nebylo.
Nevím, jak ta spokojenost byla velká, ale zanedlouho bylo potřeba opravit několik dalších vozidel a to si západní majitelé nechali udělat na Slovensku. Ony ty Velenice byly i pro Švýcara drahé a s kvalitou a dodacími lhůtami to začala být také bída.
Dvojkolí určitě půjde opravit v Krnově
A mechanicka část brzdy,tahla,naraniky, brzdový válec taky. Tryskani a nátěr určitě taky.
„tam je to ale o úplně jiných cenách.“
V tomhle je jádro pudla. Odbornou práci je potřeba zaplatit. A ne že dostane stovku na hodinu a komanec do zadku – makej.
Sebrat mašinu spolku, co to opravuje za své (byť pomalu) s tím, že to opravím rychleji komerčně…a po pár letech a pokusech to ani neumet vysoutezit…být snižuju požadavky na úroveň opravy…tak tomu říkám mistrovstvi v neschopnosti…
Vyrazit hodnostare, co tohle spiskal? Nebo rovnou ředitelé NTM?
Obvykle nejsem krvelacny, tohle ale fakt provedli vyborne…a zasloužili by si odměnu.
Taky jsem názoru, že to mohli nechat v Jaroměři a proplácet jim náklady za materiál a Konrád by už možná byl aspoň vystavovatelny.
On je celkově problém muzejnictvi nejen u nás…že exponátů jsou plné depozitáře, ale ty se nevystavuji a jen zapadavaji prachem… U porcelánu či skla, střepů, kosti, soch aj.to nevadí. Ale u mašiny…sakra vadí…
Masinku měli nechat v Jaromeri. Alespoň by tam táhla lidi.
Kde prosim vidite rozdil mezi starym kusem vypalane hliny a starym kusem srotu?
Ten že onen kus hlíny nikdy nebude jezdit ani do něj v případě slepení zpět do tvaru nádoby nikdo nic nebude chtít lit. Krom toho sklo, porcelán aj.skladovanim netrpí, střepy taky ne.
Neboj, jistě si ji vyplatili.
Já jsem také pro vyrazit ředitele NTM a dát tam člověka co něco dokáže. Místo těch 3 bych dal finance do jedné lokomotivy a další rok zase znova. Víte jak by bylo fajn opravit 498 006 nebo 375 007 to by bylo něco
Ne 498.006, ale 498.106! A také by zasluhovala zprovoznění i 498.022 a 387.043.
Zřejmě bude problém i cena, která bude příliš nízká pro zájemce. Zajímalo by mne, zda byly nějaké tržní konzultace ohledně možností, nebo si to vycucali z prstu…
Opravdu si nedokážete odpovědět sám? 🙂
Výborné, teď Conrad nebude ani studený exponát, bravo žáby na pramenu z NTM.
Není doba na nízkorozpočtové projekty. To je realita.
Toho Conrada je věčná škoda. A přitom už mohl bejt hotovej.
Pokud bude v NTM nadále sedět duo Pat a Mat, pak se i v třetím případě bude jednat u zadávacího řízení o pokus.
Na všetko je nám treba odborníkov, Kefalin. A v NTM je jich neuriekom…
NTM jen bere, ale starat se ne.
Zajímavá myšlenka. Oni vypíšou výběrko na renovaci a vy hned, jako takový ten typicky český negativista od piva, napíše, že se nestarají. To je na Nobelovu cenu v oboru věda.
No ale oni se opravdu nestarají 🙄 Z toho množství vozidel které mají, bylo vypsáno výběrové řízení na 3 lokomotivy, dvě skončily fiaskem.
A o ce se podle vás už postarali? Myslím skutečně samo NTM jako instituce a jeho „kompetentní“ zaměstnanci (včetně soudruha ředitele) a bez toho, že by je do toho někdo jiný dotlačil (třeba i pomocí svých vlastních konexí).
Když se o „Ušatou“ staral Bohouš Golda, jezdila, a byla by jezdila i dál za pouhého asi o něco víc než „půlmeloun“ – teď NTM nebude stačit ani patnáctinásobek té částky, aby ji znovu zprovoznilo!
Tak se podívejte jak se starají. Plné depozitáře chátrajících eponátů. Dokud ta mašina byla u spolku, tak na ní nadšenci dělali s minimálními prostředky. NTM musí všechno sebrat, ať to stojí, co to stojí.
P.S: pivo nepiju Nobele.
A to jste nebyl zřejmě ve všech prostorech depozitářů. Tisíce exponátů bez výhledu na nějakou budoucnost.
Řešení je prosté, nepodporovat vozidla státních organizací, ale podpořit ty nestátní.
V republice je hromada zajímavých vozidel, která by si zasloužila podporu a oživil by se tuzemský park o řadu zajímavých typů, které jsou léta neprávem opomíjeny. Dobrovolníci mohou přiložit ruku k dílu, můžete zaslat peníze, šikovní řemeslníci jsou vítáni – strojaři, elektrikáři, svářeči, truhláři a další… někdo je zdatný úředník, i papírování kolem toho je dost, někdo umí udělat web, jiný plakáty… pomoci může každý.
Když oni ortodoxní muzejníci mají svůj pohled na svět. Oni za cenné považují to uhlí rozházené posledním topičem, špínu z poslední jízdy, původní byť nefunkční díly. A pak je tu další skupina, která to být cenné ale mrtvé železo ráda uvidí zatopené, syčící, vyluzující nenapodobitelné zvuky a vůně…
Já jsem ta druhá skupina.
Po prvním neúspěchu výběrového řízení bych očekával poptaní u potencionálních dodavatelů a podle toho nastavené výběrové řízení (čas, počet možných firem, atd.)
Pámátkář se neptá! Památkář nařizuje. A vtom možná bude ten problém.