Letecké společnosti Letectví

Analýza: za česko-ruským sporem stojí expanze Rusů i letadla Smartwings

Kvůli velké části zrušených letů Aeroflot poslal do Prahy větší Airbus A330. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Kvůli velké části zrušených letů Aeroflot poslal v do Prahy větší Airbus A330. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

České letectví se po dlouhé době dostalo kvůli dnešnímu omezení letů do Ruska do hledáčku světových zpravodajských agentur. Spory o letecká práva mají své počátky na konci loňského roku.

Pro jednodušší pochopení celé situace je potřeba na úvod vysvětlit, že provoz mezi Českem a Ruskem upravuje letecká dohoda z roku 1966. Neplatí tedy pravidlo, na které jsou zvyklé aerolinky v rámci Evropské unie, že na jejím území mohou létat v podstatě kam chtějí (tzv. Open Sky). Smlouva přesně stanovuje pravidla, kdo a jak mezi oběma zeměmi může létat. Jednoduše řečeno znamená, že každá země má mít u spojení mezi českými a ruskými městy na stejné trase vždy stejný počet dopravců z každé země.

Zatímco u spojení mezi Prahou a jinými ruskými městy kromě Moskvy je jen jeden dopravce na každé straně (někdy dokonce jen jeden celkově), mezi Moskvou a Prahou má povolení  aktuálně pět dopravců: za českou stranu České aerolinie a Smartwings, za ruskou Aeroflot, Rossiya (ovládá ji Aeroflot, ale aktuálně nelétá) a Ural Airlines.

Tato rovnováha byla ale loni na konci loňského roku narušena ruskou stranou. Důvodem bylo spuštění nové linky Ural Airlines z moskevského letiště Žukovskij. „Česká strana tedy považuje Ural Airlines již jako třetího dopravce na trhu Praha – Moskva,“ řekl František Jemelka z tiskového oddělení.

Právě spory o kapacitu na lince mezi Prahou a Moskvou jsou jedním z hlavních důvodů současné krize v „leteckých vztazích“. Ne ale jedinými. České ministerstvo samo uvedlo, že problém nastal už loni v prosinci, kdy česká strana požádala o umožnění vzájemné výměny letadel mezi majetkově propojenými leteckými dopravci České aerolinie a Smartwings při provozu do Ruské federace. U ČSA v té době končily airbusy a Smartwings chtěl na linky ČSA nasadit boeingy 737-800. Rusové ale podmínili změnu tím, že letadlo musí být provozováno ČSA. „Ruská strana byla ochotná uvedené umožnit pouze za podmínky navýšení počtu leteckých dopravců na lince Praha – Moskva ze stávajících dvou na tři z každé strany,“ uvedl Jemelka.

I proto došlo k přeregistraci jednoho Boeingu 737-800 OK-TST ze Smartwings na ČSA. Jenže jedno letadlo nestačí a tak se běžně děje, že do Ruska jako linka ČSA letí letadlo Smartwings. A to se Rusům nelíbí.

Podle českého ministerstva dopravy ale byly požadavky obou stran výrazně nevyvážené. „Navýšení počtu leteckých dopravců by mělo významný dopad na existující přepravní trh na rozdíl od požadavku české strany. V dané záležitosti se vedla aktivní korespondence mezi leteckými úřady obou stran a taktéž se uskutečnilo přímé jednání, na kterém ruská strana zde poprvé zmínila možnost nepovolení přeletů. Přesto zatím nebylo dosaženo definitivní dohody,“ upřesnil Jemelka

Navýšení počtu leteckých dopravců na lince Praha – Moskva se jeví pro českou stranu za dané situace jako nevýhodné a neopodstatněné, přičemž by došlo k ještě vetší disbalanci mezi českými a ruskými dopravci na daném přepravním trhu. Celkově je ruskými dopravci provozováno na dané lince až 49 frekvencí týdně a českými pouze 14,“ uvedl Jemelka.

ČSA postupně své dobré postavení na letech do Ruska ztratily i tím, jak se změnil jejich produkt. Jde o zdánlivý detail, ale Aeroflot na lince do Moskvy stále nabízí bezplatné občerstvení, ČSA ne. Pro Aeroflot hraje navíc do hry fakt, že linku neživí jen cestující mezi Prahou a Moskvou, ale většinový podíl mají ti, co přestupují dál v Moskvě, zejména na lety dál do Ruska či Asie. Oblíbený je Aeroflot zejména pro českou vietnamskou komunitu. Nejlépe to vyjadřují čísla: ČSA létá do Moskvy dvakrát denně, Aeroflot šestkrát denně.

To, že vztahy mezi oběma zeměmi na poli letecké dopravy nejsou ideální potvrdila i situace na jaře, kdy ČSA zažádaly o povolení takzvaných doplňkových letů mezi Prahou a Moskvou na vykrytí poptávky ruských občanů pro lety do Prahy na květnové prázdniny. Rusové žádost zamítli.

Na jaře letošního roku došlo podle ministerstva dopravy k navýšení kapacitních limitů pro druhé dopravce obou stran (Smartwings a Rossija a ruské straně umožněn provoz z letiště Žukovskij. „Jednoznačně obsluhuje moskevský region a v rezervačních systémech se běžně označuje jako Moskva,“ dodal Jemelka. Podle něj se česká strana domnívá, že aktuálně je na lince Praha – Moskva dostatečná kapacita i pro následující období a letečtí dopravci tak disponují odpovídající flexibilitou provozu. „Aktuální kapacitní limity navíc nejsou ruskými ani českými leteckými dopravci zdaleka využívány. Navýšení počtu dopravců neodpovídají ani provozní výsledky dosahované na dané lince v posledním období, kdy v roce 2018 byl oproti roku 2017 zaznamenán pouze zanedbatelný nárůst počtu cestujících,“ dodal Jemelka.

Impulsem pro omezení leteckých práv z české strany se tak stal jednorázový krok ruského ministerstva dopravy, kdy od 1. července zrušilo povolení létat ČSA přes Sibiř do Soulu. „Česká strana chápe postup ruské strany jako zjevný nátlak k dosažení svého požadavku na navýšení počtu leteckých dopravců a porušení existujících vzájemných ujednání. Právo provozu na lince Praha – Soul včetně využití transsibiřských přeletových tras bylo uděleno Českým aeroliniím a Aeroflotu v roce 2005 dohodou obou stran, a veškeré podmínky, které se s jeho využíváním váží, jsou českým dopravcem beze zbytku dlouhodobě plněny,“ míní Jemelka.

Nejde zdaleka o první případ, kdy Rusko využívá svého postavení pro blokování letů přes Sibiř a následnému vydírání. V nedávné minulosti tento problém u letů do Asie řešil například norský dopravce Norwegian Air Shuttle.

Ruské ministerstvo zatím příliš mnoho informací o sporu nevydalo. Ruská agentura Interfax pouze citovala vyjádření ministerstva, že dohodu porušila česká strana.

 

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob S.

Panu mluvcimu zrejme neumyslne unikl maly problemek.Za prelet Sibire do Soulu vybira ruska strana poplatek ktery jde do statniho rozpoctu. SW udajne diky sve ekonomicke situaci odmitl tento poplatek platit, a nasledne to strhlo lavinu vzajemnych naschvalu. Na celem tom ve finale prodela predevsim ceska strana.Tj lazenstvi a turisticky prumysl(nejen vybiranim pristavacich a handlig.poplatku)

aviojan

Omlouvám se za nedokončenou větu: … nepadlo ani slovo.

J.L.

V souvislosti s touto skvělou analýzou mne zaujalo, že prakticky všechna letadla ruských aerolinek (Aeroflot, Rossiya, Ural Airlines, S7) jsou registrována na Bermudách nebo v Irsku (s výjimkou Sukhoi Superjet).

J.L.

P.S.: Má pro to někdo nějaké rozumné (ekonomické, politické či jiné) vysvětlení?

JJJ

Daně.

Jen tak

Daňové a celní.

Pokud chceš v rusku na ruské značky zaregistrovat letadlo, které není z „ruska“, tak je to letadlo v podstatě neprovozovatelné a hlavně neprodejné.

nicméně – to je jen registrace. o vlastnictví tam není sporu. Problém (pro čsa / smartwings) byl v ACMI.

Martin

Tak to vím naprosto přesně ! Dozvěděl jsem se to na exkurzi na letišti. Můžou za to „klasické“ sovětské praktiky. Pokud si kterákoliv ruská letecká společnost pořídí a registruje v Rusku letadlo cizí výroby, zaplatili by poplatek, jako kráva ! Generalisimus Putin tím asi chtěl dolutit letecké společnosti, aby si kupovaly ruská letadla. Tak to obešli tím, že si veškeré Airbusy a Boeingy registrovaly na Britských Panenských ostrovech. Suchoje jsou ruský, tak si je registrovaly v Rusku.

Milan

Letoun provozovaný v Rusku s dokumentací k provozu a údržbě v anglickém jazyce má registraci vždy jinou než RA.,naopak letouny mající dokumentaci k provozu i údržbě v Ruskem jazyce jsou bez problémů registrovaný na RA viz L410 nebo letouny řady AN a další toto pravidlo platí i pro licenčne vyráběné evropské vrtulníky v Rusku.

Petr

Odpet potvrzeni, ze se nic nezmenilo, pokracuji nedustojne sovetske praktiky.Nejhnusnejsi narod a stat sveta, tak to bylo, je a bude.

J.L.

S tím státem bych souhlasil. S „národem“ je to složitější: Před 50-ti lety v Celinogradu ožralí Kazaši řvali: „My Slované musíme držet pohromadě“.

Kubrt

Tady je užitečné rozlišovat „národ politický“ a „národ etnický“. Třeba Stalin byl etnicky Gruzín, ale politicky reprezentoval a realizoval ruský imperialismus, byť tou dobou dočasně a chabě zamaskovaný za komunistický internacionalismus.

J.L.

Samozřejmě 100%-ní souhlas. Tato diskuse se ale vymyká poslání a cílení tohoto webu.

liberal shark

Je to jako s nerovnováhou v počtu akreditovaných diplomatů – jediná funkční cesta k normálu vede přes nulovou variantu.

Martin

Presne, idelani je zakazat lety a zacit jednat od zacatku, stejne tak jako s diplomaty, proste to zavreme na obou stranach a zacne se vyjednavat o poctu…

Jen tak

ono to moc ideální není .. čr je v tomto případě v rusku v podstatě slabší roli.

čr (resp. tedy čsa) vzdušný prostor ruska a přístup na ruský trh potřebují.
rusko se bez přístupu do prostoru čr (a českých letišť) obejde.

Martin

No, to mate sice pravdu, ale nelze se nechat vydirat, v soucasne dobe jsou ruske linky v prevaze oproti ceskym… Pokud dojde k tomu, ze nebude ani jedna linka, tak se bude lepe vyjednavat… CSA do Soulu uz letaji delsi trasou…

Jen tak

čsa sice létají do inčonu delší trasou, nicméně to staví naruby celou ekonomiku té linky, a pokud by to mělo trvat dlouhodobě, bude to znamenat konec té linky. ta cca hodina letu navíc znamená vcelku obrovské náklady navíc. a marže aerolinek nejsou nijak velké.

samozrejme, vydírat se clovek nesmi nechat, ale soucasne musí být člověk realista a myslet „politicky“.

aviojan

Ruská agentura Interfax.ru včera uveřejnila i tuto informaci, o které jsem se v našich médiích nedověděl: Чешские авиалинии летают над Сибирью по временным разрешениям, которые приходится регулярно продлевать. Прага запросила переход на постоянные разрешения. В ответ российская сторона, руководствуясь принципом взаимности, запросила преференций для своих перевозчиков. Což má následující význam: České aerolinie létají nad Sibiří s dočasným povolením, které musí být pravidelně obnovováno. Praha požádala o přechod k trvalému povolení. V reakci na to ruská strana, která se řídí zásadou vzájemnosti, požadovala pro své dopravce preference. Dále už je text to o tom, že se obě strany nedohodly, protože ruská… Číst vice »

Y.K.

Tak ten text jen hezky uhlazeně se zamlčením detailů o ruské straně popisuje i to co je tady v článku. Vynechává poměr té zmíněné vzájemnosti a nahrazuje to neurčitými preferencemi pro dopravce na ruské straně, místo jmenování skutečného poměru a co chtěli, aby to vypadalo, že ČSA chtějí hodně a rusko zase tak moc ne.

Martin

Presne, tohle je v ruskych mediich bezne… Nejsou verohodne…

Bob S.

Hm., asi tak jako nafalek Bileho domu Fox N.

aviojan

Vůbec mně nešlo o to, posuzovat věrohodnost ruských médií. Očekával jsem vyjádření k tomu, proč o požadavku české strany k úpravě režimu přeletů nepadlo nikde ani v tištěných, ani elektronických médiích. A nemíním tím právě Vás, pokud o příčinách nevíte…

Y.K.

viz v článku: Impulsem pro omezení leteckých práv z české strany se tak stal jednorázový krok ruského ministerstva dopravy, kdy od 1. července zrušilo povolení létat ČSA přes Sibiř do Soulu.

Na mě to působí tak, že náhlé zrušení povolení a snaha ČSA jej obnovit se pro tiskovou agenturu politicky přetransformovalo na „dočasné“. Koneckonců v podstatě každou smlou lze prohlásit za dočasnou. Přeci jen česká strana nemá potřebu mlžit a celkem otevřeli karty.

Tom

Pane Sůro, děkuji za skvělé počtení diky kterému mám ve věci nyní již jasno. Zajímavé téma, velmi kvalitní rozbor.

Jan Vaněk jr.

Pane Sůro, jak jste proboha přišel na to, že „Эти действия чешских авиавластей нарушают соглашение о воздушном сообщении между нашими странами“ znamená „vyjádření ministerstva, že dohodu porušila ruská strana“?!

Vlada

Zajímavé

Martin V.

Jsou to ale pěkné vykopávky – skandinávsko-sovětská smlouva z roku 1956, československo-sovětská z roku 1966. A podle nich se dnes postupuje? 🙂

K předposlednímu odstavci, co si vzpomínám, tak problém s Ruskem měli loni i Nizozemci ohledně omezení slotů v Amsterdamu (a následně problémům s přeletem Sibiře). Jeden nákladní dopravce (Lufthansa?) měl problém, když chtěl svůj nákladní uzel přesunout tuším z Novosibirska do Astany. Rusové nejednají zrovna v rukavičkách…

Pražák

Ano, vydírání jim vždy šlo. Ale pokud jim neustoupíme, tak se nakonec ustoupí oni.

Tomáš

Okamžitě bych zakázal přelet jejich letadel přes naše území, zejména linka Moska-Madrid, nebo Moska Zurich a Mnichov by si přidala pár litrů paliva. Určité země berou pokus o dohodu jako slabost druhé strany

Človek

Při pohledu na mapu doufám, že to myslíte ironicky 😀

Janina

Aeroflot vede přes vzdušný prostor ČR několik linek. Takže by si připlatili nejen za palivo za km navíc, ale taky za poplatky – jak Německo, tak Rakousko jsou dražší než my. Navíc mají uvedené země, plus Maďarsko, mnohem víc slotů kvůli přeplněnosti/nedostatku ATC personálu než my, tj víc zpoždění. Ideální pro ČR by bylo, kdyby se podařilo získat solidaritu Slovenska, které by zakázalo přelety Rusům taky, když už teď Rusové musí oblítávat Ukrajinu (zákaz ruské vlády). Pak by museli všechny linky do Evropy a Afriky vést severem přes Polsko a Německo nebo oklikou dolem přes Kavkaz, což by jim mírně… Číst vice »

Apex

Velmi dobrý rozbor, který ale ukazuje mimo některé problémy na české straně, které nikdo nepředpokládal a asi ani nemohl v době, kdy se přejednávala bilaterální dohoda a otevíral se trh v Praze. Zcela objektivně, naše letecké společnosti tahají za kratší konec svým přístupem. Všichni, kdo znali trh a požadavky ruské klientely, věděli, že tato klientela vyžaduje určitou kvalitu, kterou je ochotná zaplatit a dokud ji ČSA nabízely, tak na lince kralovaly. Změna obchodního modelu a ukončení nabídky návazných spojení přes Prahu dokonaly pokles poptávky po službách ČSA. Pokud jde o Smartwings, ty v ruském trhu asi viděly potenciál snadného výdělku,… Číst vice »

Apex

Povolení musejí vydat obě strany, když se jedná o provoz ze „třetí“ země. Navíc lety ze ZIA byly zahájeny v době, kdy už SU mělo 5 denních frekvencí do PRG ze SVO, takže parita Moskvě už dávno nebyla a SU dominovaly. Povolení pro U6 mohlo být z české strany vydáno jen za předpokladu, že to bylo akceptováno jako nová destinace odlišná od Moskvy. V opačném případě nepochybuji o tom, že by ze strany OK/SW byl tento krok napaden jako odporující dohodě.

olsei
Jen tak

jj je 🙂 da se najit navice mistech. online je prakticky vsechno od doby cca 1918 +/-

napr rusko ceska dohoda v naskenovane podobe, tak jak vysla ve sbirce je zde

https://www.psp.cz/sqw/sbirka.sqw?cz=10&r=1967

Apex

Pozor, dohoda samotná ano, ale to klíčové Memorandum, které mění nebo rozšiřuje některá ustanovení dohody, je neveřejné, dohledat tudíž nejde.

Nicky

ČSA nedokázaly vydělávat ani když měly do Ruska s Aeroflotem prakticky monopol.

Jen tak

tak urcite.

Apex

Celkově? Ano, to je možné, ale na linkách z Ruska, resp. Moskvy, vydělávaly. Některé z linek byly naopak zlatý důl.

Jen tak

naprosto perfektni clanek! podekovani.