Analýza: za česko-ruským sporem stojí expanze Rusů i letadla Smartwings
Kvůli velké části zrušených letů Aeroflot poslal do Prahy větší Airbus A330. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
České letectví se po dlouhé době dostalo kvůli dnešnímu omezení letů do Ruska do hledáčku světových zpravodajských agentur. Spory o
Panu mluvcimu zrejme neumyslne unikl maly problemek.Za prelet Sibire do Soulu vybira ruska strana poplatek ktery jde do statniho rozpoctu. SW udajne diky sve ekonomicke situaci odmitl tento poplatek platit, a nasledne to strhlo lavinu vzajemnych naschvalu. Na celem tom ve finale prodela predevsim ceska strana.Tj lazenstvi a turisticky prumysl(nejen vybiranim pristavacich a handlig.poplatku)
Nikoliv. Ruská strana odmítla od 1.7. povolení vydat. Na slova údajně si tu nehrajeme, držíme se faktů. Pokud se chcete poplácat, jací jsou Rusové pašáci, doporučuji stránky Česko-sovětského přátelství jménem planes.cz, tam vyšla krásná analýza plná ruské pravdy.
Omlouvám se za nedokončenou větu: … nepadlo ani slovo.
V souvislosti s touto skvělou analýzou mne zaujalo, že prakticky všechna letadla ruských aerolinek (Aeroflot, Rossiya, Ural Airlines, S7) jsou registrována na Bermudách nebo v Irsku (s výjimkou Sukhoi Superjet).
P.S.: Má pro to někdo nějaké rozumné (ekonomické, politické či jiné) vysvětlení?
Daně.
Daňové a celní.
Pokud chceš v rusku na ruské značky zaregistrovat letadlo, které není z „ruska“, tak je to letadlo v podstatě neprovozovatelné a hlavně neprodejné.
nicméně – to je jen registrace. o vlastnictví tam není sporu. Problém (pro čsa / smartwings) byl v ACMI.
Tak to vím naprosto přesně ! Dozvěděl jsem se to na exkurzi na letišti. Můžou za to „klasické“ sovětské praktiky. Pokud si kterákoliv ruská letecká společnost pořídí a registruje v Rusku letadlo cizí výroby, zaplatili by poplatek, jako kráva ! Generalisimus Putin tím asi chtěl dolutit letecké společnosti, aby si kupovaly ruská letadla. Tak to obešli tím, že si veškeré Airbusy a Boeingy registrovaly na Britských Panenských ostrovech. Suchoje jsou ruský, tak si je registrovaly v Rusku.
Letoun provozovaný v Rusku s dokumentací k provozu a údržbě v anglickém jazyce má registraci vždy jinou než RA.,naopak letouny mající dokumentaci k provozu i údržbě v Ruskem jazyce jsou bez problémů registrovaný na RA viz L410 nebo letouny řady AN a další toto pravidlo platí i pro licenčne vyráběné evropské vrtulníky v Rusku.
Odpet potvrzeni, ze se nic nezmenilo, pokracuji nedustojne sovetske praktiky.Nejhnusnejsi narod a stat sveta, tak to bylo, je a bude.
S tím státem bych souhlasil. S „národem“ je to složitější: Před 50-ti lety v Celinogradu ožralí Kazaši řvali: „My Slované musíme držet pohromadě“.
Tady je užitečné rozlišovat „národ politický“ a „národ etnický“. Třeba Stalin byl etnicky Gruzín, ale politicky reprezentoval a realizoval ruský imperialismus, byť tou dobou dočasně a chabě zamaskovaný za komunistický internacionalismus.
Samozřejmě 100%-ní souhlas. Tato diskuse se ale vymyká poslání a cílení tohoto webu.
Je to jako s nerovnováhou v počtu akreditovaných diplomatů – jediná funkční cesta k normálu vede přes nulovou variantu.
Presne, idelani je zakazat lety a zacit jednat od zacatku, stejne tak jako s diplomaty, proste to zavreme na obou stranach a zacne se vyjednavat o poctu…
ono to moc ideální není .. čr je v tomto případě v rusku v podstatě slabší roli.
čr (resp. tedy čsa) vzdušný prostor ruska a přístup na ruský trh potřebují.
rusko se bez přístupu do prostoru čr (a českých letišť) obejde.
No, to mate sice pravdu, ale nelze se nechat vydirat, v soucasne dobe jsou ruske linky v prevaze oproti ceskym… Pokud dojde k tomu, ze nebude ani jedna linka, tak se bude lepe vyjednavat… CSA do Soulu uz letaji delsi trasou…
čsa sice létají do inčonu delší trasou, nicméně to staví naruby celou ekonomiku té linky, a pokud by to mělo trvat dlouhodobě, bude to znamenat konec té linky. ta cca hodina letu navíc znamená vcelku obrovské náklady navíc. a marže aerolinek nejsou nijak velké.
samozrejme, vydírat se clovek nesmi nechat, ale soucasne musí být člověk realista a myslet „politicky“.
Ruská agentura Interfax.ru včera uveřejnila i tuto informaci, o které jsem se v našich médiích nedověděl: Чешские авиалинии летают над Сибирью по временным разрешениям, которые приходится регулярно продлевать. Прага запросила переход на постоянные разрешения. В ответ российская сторона, руководствуясь принципом взаимности, запросила преференций для своих перевозчиков. Což má následující význam: České aerolinie létají nad Sibiří s dočasným povolením, které musí být pravidelně obnovováno. Praha požádala o přechod k trvalému povolení. V reakci na to ruská strana, která se řídí zásadou vzájemnosti, požadovala pro své dopravce preference. Dále už je text to o tom, že se obě strany nedohodly, protože ruská… Číst vice »
Tak ten text jen hezky uhlazeně se zamlčením detailů o ruské straně popisuje i to co je tady v článku. Vynechává poměr té zmíněné vzájemnosti a nahrazuje to neurčitými preferencemi pro dopravce na ruské straně, místo jmenování skutečného poměru a co chtěli, aby to vypadalo, že ČSA chtějí hodně a rusko zase tak moc ne.
Presne, tohle je v ruskych mediich bezne… Nejsou verohodne…
Hm., asi tak jako nafalek Bileho domu Fox N.
Vůbec mně nešlo o to, posuzovat věrohodnost ruských médií. Očekával jsem vyjádření k tomu, proč o požadavku české strany k úpravě režimu přeletů nepadlo nikde ani v tištěných, ani elektronických médiích. A nemíním tím právě Vás, pokud o příčinách nevíte…
viz v článku: Impulsem pro omezení leteckých práv z české strany se tak stal jednorázový krok ruského ministerstva dopravy, kdy od 1. července zrušilo povolení létat ČSA přes Sibiř do Soulu.
Na mě to působí tak, že náhlé zrušení povolení a snaha ČSA jej obnovit se pro tiskovou agenturu politicky přetransformovalo na „dočasné“. Koneckonců v podstatě každou smlou lze prohlásit za dočasnou. Přeci jen česká strana nemá potřebu mlžit a celkem otevřeli karty.
Pane Sůro, děkuji za skvělé počtení diky kterému mám ve věci nyní již jasno. Zajímavé téma, velmi kvalitní rozbor.
Pane Sůro, jak jste proboha přišel na to, že „Эти действия чешских авиавластей нарушают соглашение о воздушном сообщении между нашими странами“ znamená „vyjádření ministerstva, že dohodu porušila ruská strana“?!
Tím, že jsem tam udělal chybu. Už opraveno, díky za upozornění.
Zajímavé
Jsou to ale pěkné vykopávky – skandinávsko-sovětská smlouva z roku 1956, československo-sovětská z roku 1966. A podle nich se dnes postupuje? 🙂
K předposlednímu odstavci, co si vzpomínám, tak problém s Ruskem měli loni i Nizozemci ohledně omezení slotů v Amsterdamu (a následně problémům s přeletem Sibiře). Jeden nákladní dopravce (Lufthansa?) měl problém, když chtěl svůj nákladní uzel přesunout tuším z Novosibirska do Astany. Rusové nejednají zrovna v rukavičkách…
Ano, vydírání jim vždy šlo. Ale pokud jim neustoupíme, tak se nakonec ustoupí oni.
Okamžitě bych zakázal přelet jejich letadel přes naše území, zejména linka Moska-Madrid, nebo Moska Zurich a Mnichov by si přidala pár litrů paliva. Určité země berou pokus o dohodu jako slabost druhé strany
Při pohledu na mapu doufám, že to myslíte ironicky 😀
Aeroflot vede přes vzdušný prostor ČR několik linek. Takže by si připlatili nejen za palivo za km navíc, ale taky za poplatky – jak Německo, tak Rakousko jsou dražší než my. Navíc mají uvedené země, plus Maďarsko, mnohem víc slotů kvůli přeplněnosti/nedostatku ATC personálu než my, tj víc zpoždění. Ideální pro ČR by bylo, kdyby se podařilo získat solidaritu Slovenska, které by zakázalo přelety Rusům taky, když už teď Rusové musí oblítávat Ukrajinu (zákaz ruské vlády). Pak by museli všechny linky do Evropy a Afriky vést severem přes Polsko a Německo nebo oklikou dolem přes Kavkaz, což by jim mírně… Číst vice »
Velmi dobrý rozbor, který ale ukazuje mimo některé problémy na české straně, které nikdo nepředpokládal a asi ani nemohl v době, kdy se přejednávala bilaterální dohoda a otevíral se trh v Praze. Zcela objektivně, naše letecké společnosti tahají za kratší konec svým přístupem. Všichni, kdo znali trh a požadavky ruské klientely, věděli, že tato klientela vyžaduje určitou kvalitu, kterou je ochotná zaplatit a dokud ji ČSA nabízely, tak na lince kralovaly. Změna obchodního modelu a ukončení nabídky návazných spojení přes Prahu dokonaly pokles poptávky po službách ČSA. Pokud jde o Smartwings, ty v ruském trhu asi viděly potenciál snadného výdělku,… Číst vice »
Neznám detaily té smlouvy, ale domnívám se, že když se to považuje z jedné strany za novou destinaci, kam dosud není spojení, automaticky povolení vydává ta strana, z které je dopravce. Proto v případě Žukovského ruská strana vydala povolení, protože se tvářila, že to není Moskva. To je tedy jen verze, co jsem slyšel loni na konci roku, kdy ani Ural moc o Žukovském nemluvil jako o Moskvě. Ale ještě se poptám, jak to bylo.
Povolení musejí vydat obě strany, když se jedná o provoz ze „třetí“ země. Navíc lety ze ZIA byly zahájeny v době, kdy už SU mělo 5 denních frekvencí do PRG ze SVO, takže parita Moskvě už dávno nebyla a SU dominovaly. Povolení pro U6 mohlo být z české strany vydáno jen za předpokladu, že to bylo akceptováno jako nová destinace odlišná od Moskvy. V opačném případě nepochybuji o tom, že by ze strany OK/SW byl tento krok napaden jako odporující dohodě.
dohoda je tady: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1967-10
díky, netušil jsem, že tento poklad je online:-)
jj je 🙂 da se najit navice mistech. online je prakticky vsechno od doby cca 1918 +/-
napr rusko ceska dohoda v naskenovane podobe, tak jak vysla ve sbirce je zde
https://www.psp.cz/sqw/sbirka.sqw?cz=10&r=1967
Pozor, dohoda samotná ano, ale to klíčové Memorandum, které mění nebo rozšiřuje některá ustanovení dohody, je neveřejné, dohledat tudíž nejde.
ČSA nedokázaly vydělávat ani když měly do Ruska s Aeroflotem prakticky monopol.
tak urcite.
Celkově? Ano, to je možné, ale na linkách z Ruska, resp. Moskvy, vydělávaly. Některé z linek byly naopak zlatý důl.
naprosto perfektni clanek! podekovani.