Alza začala vozit zboží z Číny po železnici. Kvůli nespolehlivé námořní dopravě
Podle Alzy vyšla cesta po železnici levněji než při cestě po moři.
Jeden z největších obchodníků s elektronikou a spotřebním zbožím v Česku začíná pro její dovoz z Číny využívat železnici. Kvůli nespolehlivosti námořní dopravy firma loni v závěru vypravila první vlak s nákladem do Česka.
O přepravě jako první informoval server Cnews.cz. „Věříme, že to není náš první a zároveň i poslední vlak,“ řekla mluvčí Alzy Daniela Chovancová. Pro vlak se Alza rozhodla kvůli souběhu několika okolností. Šlo například o zpoždění při výrobě některých čínských dodavatelů. „Každý den zpoždění je pro nás ztráta, protože s Čínou se povětšinou obchoduje na základě finančních záloh při podpisu kontraktu. V takovém případě je co nejkratší transitní čas velká výhoda,“ dodala Chovancová.
Firma současně vnímá nespolehlivost námořních doprav, pokud jde o čas, a nestabilní cenovou politiku, která se s blížícím čínským Novým rokem pravděpodobně opět přiostří.
„A současně jsme se obávali, že olympijské hry mohou negativně ovlivnit pandemickou situaci. Peking je pro nás strategické místo pro železniční přepravu, kterou preferujeme speciálně pro sezónní velkoobjemové cargo, a případná uzavírka města by pro nás znamenala volit alternativní a dražší trasování,“ dodala Chovancová. „Čína bude prakticky do konce února žít novoročními oslavami a olympijskými hrami, i proto jsme se rozhodli neponechat nic náhodě a navážet už v prosinci,“ vysvětlila.
20 dní na cestě
Vlak převážel mix produktů pro vánoční trh, ale i zboží na leden a únor. Odjel z terminálu Čchang-pching, jednoho z městských obvodů Pekingu, který leží na severozápad od centra města. Dále pokračoval přes Kazachstán, Rusko, Bělorusko a Polsko, kde se v Malaszewiczích překládal na lokální spoj do České republiky a končil v Obrnicích. Protože máme sklady mimo jiné i v těsné blízkosti dálnice D8, je pro nás tento český terminál lepší alternativa než například tradiční Česká Třebová. Vlak jel z Pekingu až do České republiky 20 dnů. Nenabral žádné zpoždění a přesně podle plánu dorazil do cíle 15. prosince. Při využití lodní dopravy by nyní bylo zapotřebí zhruba dvojnásobek času.
Cesta zboží vlakem byla podle Alzy nakonec levnější. „Úspora je v řádech vyšších desítek tisíc dolarů oproti aktuálním cenám na námořním trhu,“ upřesnila Chovancová. Kontejnery a kapacitu vlaku Alza nakoupila od čínského forwardera, last mile delivery a celní odbavení pro Alzu zajišťoval lokální speditér. „Nicméně veškeré cargo je koupené na dodací podmínce, kdy přepravu platíme my. Výběr forwarderů a celá koordinace přepravy tak byly v naší režii,“ upřesnila Chovancová.