Logistická krize v praxi. Schenker začal vozit zboží z Číny do Česka kamionem

Přeprava zboží kamionem. Foto: DB SchenkerPřeprava zboží kamionem. Foto: DB Schenker

Kamion urazí 13 tisíc kilometrů z Číny za dva týdny.

Nedostatek přepravní kapacity na železnici i na lodích pro dopravu zboží z Asie do Evropy přinutil první logistickou společnost k netradičnímu kroku. Společnost DB Schenker spustila novou přímou kamionovou linku z Číny do České republiky.

Podle firmy je o alternativní možnost přepravy velký zájem. „Zvláštní doba si žádá nestandardní řešení. Vzhledem k vytížení obvyklých přepravních cest z Číny je na trhu o tuto alternativu velký zájem. Doufáme, že se kamionová linka z Číny stane součástí standardní nabídky, která částečně usnadní toky zboží z celé jihovýchodní Asie do střední Evropy,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker v České republice.

Dosud se většina přeprav z Číny prováděla po moři. Kvůli pandemii a růstu poptávky ale výrazně vzrostla cena. Přeprava jednoho velkého kontejneru ještě před pandemií stála kolem 1 600 dolarů, nyní 11 tisíc dolarů. Kromě nedávného kolapsu v Suezském průplavu je velkou komplikací uzavření některých čínských přístavů kvůli nové vlně koronaviru v zemi, odkud se rozšířila pandemie po celém světě.

Z čínsko-ruské hranice až do Česka

Řada tamějších výrobců proto své zboží přesunula z lodí na vlaky. Železniční přepravy však také brzy narazily na své kapacitní limity, k čemuž negativně přispěly nespolehlivé jízdní řády, nedostatek železničních kontejnerů nebo omezení přeprav některých typů zboží.

Nová trasa měří přes 13 tisíc kilometrů, kamion ji zvládne za dva týdny. Vede přes Rusko, Bělorusko a Polsko. V Číně přepravu zajišťuje lokální dopravce, který zásilku doveze na hranice s Ruskem, kde je během jednoho dne přes celní sklad přeložena na kamion. Ten následně zboží doveze až na vykládku zákazníkovi v České republice. Preferovaná přepravní trasa vede přes hraniční přechod Manzhouli/Zabajkalsk. Jednou z možností je také trasa přes čínsko-kazašský přechod Alaskanou/Dostyk.

Po celou dobu probíhá přeprava v rámci mezinárodní sítě DB Schenker. „Při těchto přepravách je pouze nutné počítat se zamluvením slotu pro překládku na hranicích s předstihem cca 2–3 týdnů. Pak již kamion jede přímo bez dalšího zdržení na hranicích,“ uvedla firma.

První kamion z Číny do Česka. Foto: DB Schenker

První kamion z Číny do Česka. Foto: DB Schenker

Tagy DB Schenker přeprava zboží z Číny
158 komentářů