LOT 3a leaderboard

Kolaps dopravy zboží z Číny pokračuje, po přístavech se rozšířil i na letiště a koleje

Nákladní letoun 777F společnosti China Cargo v Praze. Foto: Letiště PrahaNákladní letoun 777F společnosti China Cargo v Praze. Foto: Letiště Praha

Výsledkem je růst ceny přeprav, který se má s blížícími se Vánocemi ještě zvýraznit.

Dopravu zboží z Číny komplikuje další striktní karanténa v některých oblastech. Nově omezení postihují i leteckou nákladní dopravu, která během první vlny pandemie naopak zažila mimořádný rozmach. Hladce nefunguje ani železniční doprava. Nejde přitom jen o covid, nýbrž o celý soubor příčin. Zatím nejvíce postiženým druhem dopravy byla námořní.

Důvodem komplikací v letectví jsou především omezení na největším čínském nákladním letišti Pudong v Šanghaji. Jak informoval server Freightwawes.com, úřady zcela zavřely jeden ze dvou terminálů a řada handlingových firem zastavila provoz kvůli nedostatku personálu.

Kvůli opatřením musejí nákladní dopravci rušit řadu letů, část zboží míří z Číny ještě v nákladovém prostoru osobních letadel, jde ale jen o zlomek. Podle serveru většina dopravců už zrušila všechny lety z Číny i na tento týden. Zatím není jasné, jak dlouho lockdown potrvá. Některé logistické společnosti hledají alternativní trasy, například přes Peking.

Omezení přichází v době, kdy už mezinárodní nákladní dopravu komplikují uzávěry velkých přístavů v Číně. V přístavu Ning-po byl od 10. srpna zcela uzavřen jeden z hlavních terminálů MSICT. „Díky tomu jsou v celém přístavu významně omezeny nakládky a vykládky lodí a jsou pozastaveny nové zásilky v import i exportu. Jsou zaznamenána významná zpoždění lodních linek, kdy tři a více dní se čeká na nakládku a vykládku a celý problém se opět lavinovitě šíří do okolních přístavů. Podobná zpoždění hlásí především sesterský přístav Šanghaj, kam bylo cargo nejvíce přesměrováváno,“ píše společnost DHL Global Forwarding v newsletteru svým zákazníkům.

Kvůli tropické bouři Lupit, která zasáhla region na začátku srpna, bojují s přetížením i přístavy na Tchaj-wanu. Přístav Kao-siung byl na tři dny zcela vyřazen z provozu. Masivní přetížení hlásí podle DHL i západoamerické přístavy. „Aktuální čísla z Los Angeles – Long Beach mluví o 35 lodích před přístavem, což se blíží únorovým maximům. Vzhledem k silným sezónním objemům se předpokládá, že se situace bude dále zhoršovat,“ doplnila DHL.

Problémy jsou i ve vlakové přepravě mezi Evropou a Asií. Covid a výrazné zhoršení povětrnostních podmínek omezují hraniční spojení mezi Čínou a Kazachstánem. „Zároveň na hranicích mezi Běloruskem a Polskem čeká zhruba 40 vlaků na odbavení díky přetíženým překladištím a podobné přetížení terminálů se očekává i v následujících týdnech,“ uzavírá DHL.

Výsledkem je růst ceny přeprav, který se má s blížícími se Vánocemi ještě zvýraznit.

Jan Sůra, Jan Šindelář

Tagy /VG Čína DHL dopady koronaviru na dopravu letecká nákladní doprava Šanghaj seznam železniční spojení Čína - Evropa
103 komentářů