Alstom představil vodíkový vlak pro sever Itálie, jeho část se vyrábí v České Lípě
Jednotky vyjedou do provozu příští rok, nahradí dieselové soupravy.
Společnost Alstom představila na veletrhu EXPO Ferroviaria v Miláně další jednotku s vodíkovým pohonem. Po jednotce iLint jde o vozidlo Coradia Stream. Provozovat ji bude dopravce Ferrovie Nord Milano jezdící pod značkou Trenord, který si jich objednal šest s opcí na dalších osm. Jde o první vodíkový vlak v Itálii.
Jednotka má být od roku 2024 v provozu na trati Brescia – Iseo – Edolo v údolí Valcamonica. Jednotka má kapacitu 260 míst a dojezd více než 600 km. Na trati nahradí dieselové jednotky.
Dodávka nových jednotek je součástí projektu H2iseO, který počítá s přechodem na vodíkovou mobilitu v celé oblasti. Součástí projektu je výstavba tří závodů na výrobu, skladování a distribuci obnovitelného vodíku bez emisí CO2 (v Brescii, Iseu a Edolu). V rámci projektu dojde také k pořízení 40 vodíkových autobusů, které nahradí celý vozový park využívaný společností FNM Autoservizi.
Nové vlaky na vodíkový pohon vycházejí z modelu jednopodlažního regionálního vlaku Coradia Stream společnosti Alstom, který je určen pro evropský trh a který společnost Alstom vyrábí v Itálii.
V další zemi začne jezdit vlak na vodík. Alstom dodá 6 jednotek na sever Itálie
Vlak byl vyvinut a vyroben především v závodech společnosti Alstom v Itálii. Konkrétně o vývoj, certifikaci, výrobu a testování se postaral závod Savigliano. V závodě Vado Ligure byla instalována technologicky inovativní vodíková část, další komponenty dodal objekt Sesto San Giovann. Vlak má i českou stopu. V závodě Alstomu v České Lípě se svařuje a lakuje vozová skříň pro tzv. napájecí vůz generující energii pro chod celé soupravy.
Hlavním zdrojem energie je mezivůz nazvaný „Power Car“, v němž se nachází srdce vodíkové technologie. Energie je dodávána chemickou reakcí vodíku (uloženého v nádržích) s kyslíkem ze vzduchu, aniž by se do atmosféry uvolňoval oxid uhličitý. Vysoce výkonné lithium-iontové baterie uchovávají energii, která je později využívána ve fázích akcelerace k podpoře vodíkových článků a zajištění úspory paliva.