Alstom představil vodíkový vlak pro sever Itálie, jeho část se vyrábí v České Lípě
Jednotka Alstom Coradia Stream s vodíkovým pohonem. Foto: Alstom
Jednotky vyjedou do provozu příští rok, nahradí dieselové soupravy.
Jednotky vyjedou do provozu příští rok, nahradí dieselové soupravy.
Jj, jak se v 90.kách říkalo, že ČR bude do 20ti let druhé Švýcarsko a svěrová technologická a vědecká velmoc jako za 1. republiky. Všichni musí mít alespoň Bc, nejlépe ale 2x PhD., a ti s nižším vzděláním budou pracovat jen ve službách pro vědu. A dnes? Lakování a svařování. Co se dříve dělalo v Indii, Číně, Bangladéši se dnes přesouvá do ČR, protože je to nejlevnější.
Jednou v Itálii přijde čas, kdy jednotný nátěr budou mít opravdu všechna vozidla a nebude se každé dva roky měnit. Já tomu věřím.
🤣 Nikdy se nevrátí pohádka mládí.V Itálii uř dlouhá léta není jen jediný monopolní dopravce. Pokud chcete totální uniformita, musíe se odstěhovat do fašistických barbaristánů.
Já vím, ale třeba Trenord (regionální dopravce v Lombardii), má za posledních deset let asi 4. nátěr 😂😂😂
o vývoj, certifikaci, výrobu a testování se postaral závod Savigliano, ……v České Lípě se svařuje a lakuje…….
to je zásadné problém naší ekonomiky. Takto se neposuneme dále ani o krok.
Nedávno se tady psalo, že vlak vyvinuli v ČR.
https://zdopravy.cz/v-tyrolsku-zacaly-jezdit-nove-jednotky-siemens-desiro-ml-179127/
Ještě že tam nemají nějakého soudruha, který by to Siemensu zakázal vyvíjet v zahraničí.
To jako chtějí říct, že okolí nádraží a tratí nebude smrdět spálenou naftou tak, jako u nás?
Že emise z výroby vodíku se zachytí v nějakých filtrech a ekologicky zlikvidují (jako se v Praze eokologicky likviduje odpad v Malešicích, kde do vzduchu odchází jen neškodné plyny voda a oxid uhlidíčtý)?
Se mají….
Snad brzy i u nás….
ENEL, jako jeden z partnerů v projektu, deklaruje využití obnovitelné energie pro elektrolýzu vody. Což v těch horách s vodními elektrárnami nemusí být nutně jen papírový deklaratorní nesmysl.
Jinak představa že „se emise z výroby vodíku zachytí v nějakých filtrech“ e poměrně bizarní.
Itálie dováží lehce přes 10 % spotřeby elektřiny, povětšinou ze Švýcarska a Francie, o domácích přebytcích se nedá moc mluvit.
Jestli mají vodní elektrárny, které zajišťují nejen špičkoou výrobu energie, tak je zbytečné tuto energii mařit v procesu s párprocentní účinností. To je mnohem lepší ji pustit do sítě a odstavit třeba nějakou uhelnou elektrárnu.
Rozhodně nejsem nějaký oslavovač vodíku, myslím, že k tomuto tématu jsem se tu realisticky vyjadřoval už mnohokrát. Tu dotyčnou trať neznám, netuším jak snadno či obtížně by šla elektrifikovat, což by samozřejmě bylo energeticky výhodnější. Na druhou stranu, tenhle projekt je mi výrazně sympatičtější, než bezhlavé snahy o introdukci vodíku třeba do bratislavské MHD, kde se používá fosilní vodík a zároveň je to město silně zatrolejované, takže rozšiřování (parciálních) trolejbusů by tam dávalo násobně větší smysl.
Mně jsou oba projekty nesympatické stejně. Jde o to, že i kdyby stále jezdili v dieselu, mohli by e vodní elektrárně vyrobenou energii použít na něco užitečného a ne ji zbůhdarma pálit v neefektivní výrobě „čistého“ vodíku. Vzhledem k tomu, že Itálie je pořád (jako všechny další země) závislá na výrobě elektrické energie z fosilních zdrojů, tak se tímto krokem dalo zmenšit množství výroby energie z těchto zdrojů. Nezmenší se, protože se to prošustruje. Obecně, ke každému množství „čistého“ vodíku je potřeba připočítat emise, které vzniknou pálením fosilních paliv kvůli výrobě energie, která byla promrhaná neefektivitou procesu výroby tohoto vodíku.… Číst vice »
Klíčové slovo: molekulární síto
Principiálně? Jistě ano. Reálně?
Na 1 kg vodíku vyrobený z methanu (zemní plyn) připadá stechiometricky 11 kg CO2. Běžné zeolity používané jako molekulová síta mají sorpční kapacitu pro CO2 v řádu 0,1 gCO2/gsíta. Takže na vyrobení 1 kg vodíku potřebujeme nějakých 110 kg molekulového síta. A teď co s ním? Desorbovat a snažit se CO2 někam nacpat? To už je dnes poněkud překonané.
Molekulová síta jsou fajn na záchyt stopových nečistot, ne na likvidaci technologických množství plynů.
Pokud vím, tak v posledních letech měly Švýcarské dráhy několikrát značné potíže kvůli nedostatku vody. A před tím, než zde začnete šířit lži vodíkové lobby o dlouhodobém skladování vodíku (od tání do letních veder), si přečtěte tohle:
https://www.devinn.cz/blog/skladovani-vodiku
Zase vodíkový nesmysl.
Měli se zeptat tady Franty z diskuze. Ten to ví přece nejlíp
Nehcte na hlavě, už tu bylo několik článků o tom, jak se ve světě s vodíkem rozloučili. Není to jediný zpúsob jak uložit elektřinu.
Trenord je 50/50 vlastněný se státníma drahama. Zkoušel jste někdo FIPku? Všechny nalezené info byly velmi starého data.
Tak tohle je velká paráda! 🙂