lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Alstom začal ve Velimi testovat nové jednotky pro nizozemské dráhy

Alstom Coradia Stream ve výrobním závodě v Chorzově. Foto: NS
Alstom Coradia Stream ve výrobním závodě v Chorzově. Foto: NS

Společnost Alstom začala s testováním nové elektrické jednotky Coradia Stream pro nizozemské dráhy Nederlandse Spoorwegen (NS). Vlaky jsou k vidění na železničním zkušebním okruhu VÚŽ ve Velimi.

Jednotky nazvané také ICNG (InterCity Next Generation) mají zvládnout rychlost až 200 kilometrů v hodině. Vyrábí se částečně v novém polském závodě Alstomu v Chorzově u Katovic, na testování přijela první jednotka z německého závodu v Salzgitteru. V příštích dnech má dorazit ještě další pětivozová jednotka.

NS si objednaly celkem 79 jednotek v červenci roku 2016 za více než 800 milionů euro, stejné jednotky si objednal i italský státní dopravce Trenitalia. Zakázka pro NS počítá s výrobou 49 pětivozových a 30 osmivozových jednotek. Soupravy budou dvousystémové, několik umožní i nasazení do Belgie.

Do pravidelného provozu mají být vlaky nasazeny v roce 2021. Jezdit mají na trasách Amsterdam-Rotterdam-Breda a mezi Haagem a Eindhovenem. Původně na ně chtěly NL nasadit jednotky V250 Fyra od AnsaldoBreda, nizozemské dráhy je ale vrátily výrobci pro nespolehlivost a zpoždění. Namísto nich jezdí klasické soupravy tažené lokomotivou.

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Video:Hezky vlak ladí s řepkou 🙂

jkjk

A V250 zatím vyjíždí jako ETR 700 v barvách Trenitalie. I když pravda na trase Milán – Pescara – Lecce, což úplně prestižní trasa není.

Mike

Vsimli jste si take tech ruznych koncepci podvozku? Kdy nektere vozy maji spolecny podvozek a jine ne (nebavim se ted o koncovych vozech)

Martin V.

Tahle věta: „Soupravy budou dvousystémové, několik umožní i nasazení do Belgie.“ znamená, že většina bude na 25 kV AC + 1,5 kV DC a pár kusů bude umět i 3 kV DC?

U nás a na Slovensku se řeší přepínání 3 kV DC na 25 kV AC, Holanďané mají většinu na 1,5 kV a jenom VR tratě + Betuweroute na 25 kV? Uvažují taky o přepnutí zbytku sítě, nebo je ztráty ve stejnosměrném systému netrápí? Napětí mají poloviční než u nás, tak bych čekal vyšší motivaci ke konverzi.

Kubrt

První část – ano. Druhá – nevím o tom, že by se chystala konverze z 1500 V DC.

Vbb

Zaslechl jsem, že Holanďani plánují konverzi z 1500 na 3000. Prý aby to nebylo tak složité.

Alfons

Jen bych doplnil, ze NS planuje nasadit tyto vlaky i na trasu Amsterdam/Den Haag – Zwolle a potazmo az do mesta Groningenu (viz: https://www.treinreiziger.nl/ns-test-begin-2019-snelle-trein-groningen-randstad/ ). NS take rekla, ze v budoucnu – tedy do roku 2025 – by tyto jednotky mely nahrazovat starsi vlaky obsluhujici linky Intercity ( https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/126469/Deze-nieuwe-superintercity-rijdt-straks-in-Drenthe ).

Doposud tu na techto linkach slouzi i jednotky ICMm (tzv. Koploper – tedy neco jako vrcholovy bezec, vudce ci trendsetter) z pocatku 80. let, kterou poznate podle nezvykle vysoko umistene kabiny: https://en.wikipedia.org/wiki/NS_Intercity_Materieel

železničář v důchodu

„Psí hlava“ se tomu, tuším, někdy také říkalo mezi Čechy …

Alfons

Dekuji za informaci, o tomto ceskem nazvu nemam vubec zadne tuseni. Co tak jeste vim je, ze v Holandsku meli jeste jednotku nazvanou Mat ’54 vyrabenou v 50. letech a zeleznicari ji tam rikali „Hondekop“ tedy neco jako psi hlava v cestine. Nemel jste na mysli tuto: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_%2754

https://live.staticflickr.com/3827/33529493191_92b50817d2_b.jpg

železničář v důchodu

Asi máte pravdu – tohle bude ono.

Alfons

Mohl bych se Vas na neco zeptat? Netusite jestli se ve Velimi testovaly holandske lokomotivy/jednotky pred rokem 1989? A pokud ano, vzpomenete si jeste ktere? Dekuji za Vasi odpoved.

železničář v důchodu

V tom Vám, bohužel, nepomohu – ale myslím, že tehdy tam bylo mnohem méně zahraničních zakázek (především těch ze západní Evropy) než v současnosti. Když potkám někoho, kdo by to mohl vědět, a vzpomenu si na Váš dotaz, zkusím se zeptat.

Alfons

Jste velice laskavy, budu se tesit. Proc to zminuji, ja se totiz jeste pamatuji na zkousky (shlednuto z mostu nad trati) modernich dvoupatrovych jednoutek pro NMBS/SNCB/Belgicke zeleznice vyrobene vychodonemeckou vagonkou Gorlitz (bylo to tusim v letech 1987/88). Jeste vim, ze tam cas od casu byly i Italove ci Francouzi a rad bych se vice dozvedel. Bohuzel vsak nejsem ze zeleznicarske rodiny ci nemam znameho zeleznicare, a tak mi schazi nektere odborne informace (muj amatersky zajem to bohuzel nedokazal zcela nahradit).

železničář v důchodu

Nechvalte dne před večerem – určitě to nebude hned. Ale třeba mě někdo té problematiky znalejší předběhne …

železničář v důchodu

Jak vidím, nepředběhl mě nikdo: omlouvám se za poněkud opožděnou reakci, protože je to už asi dva týdny, kdy jsem náhodou potkal Tondu Blažka, který šéfoval ŽZO i VÚŽ sice až mnohem později než v době, která Vás zajímá, ale slíbil mi, že když se na něho obrátíte přímo, nějaké informace snad bude schopen sehnat: po odchodu od ČD působí prý nyní v rámci pardubického holdingu „Enteria“, kde prý jej můžete zkusit dohledat.

xd cestující

Nevíte proč v Nizozemsku u klasických souprav používají 2 lokomotivy (Traxxy)? Na obou koncích soupravy jedna. To je místo řídícího vozu?

Jan

kvuli rychlejsimu obratu v cilove stanici.

Dan

Blbost.

Kubrt

A proč tedy?

Alfons

Pan Jan ma pravdu. Podivejte se na jizdni rad NL (viz stranky 9292.nl ) a zjistite, ze neni cas na obrat. Napriklad: Tento vlak prijede z A-damu do Bredy v 8:34 a tentyz vlak odjizdi z Bredy do A-damu v 8:38 – tedy cas tak mozna na rychlou vymenu strojvedoucich.

rn42

Srandovní na tom je, že všechny ty vlaky řídící kabinu na jednom konci mají, bývaly řazeny jako push-pull soupravy s lokomotivy řady 1600/1700.

Někdo tedy někdy musel rozhodnout, že je lepší mít 2 Traxxy než 1 Traxx a modernizovat stanoviště.

Alfons

Tak pokud se podivate na NS, tak se dozvite, ze lokomotiva + vagony jako souprava je vymirajici druh vlaku v Holandsku. Jiz nyni je vetsina vlaku obsluhovana elektrickymi jednotkami (napr. VIRM – ten je pravdepodobne nejznamejsi 2patrovou EMU vyrabenou mezi 1994-2008) a je to hlavne kvuli uspore casu (ze stejneho duvodu 2 lokomotivy), mista a penez za udrzbu vozoveho parku.

Dragoo

Btw, tohle ještě není finální vzhled – jednotky dostanou polep a budou vypadat takhle:

https://railcolornews.com/wp-content/uploads/alstom_coradiastream_ns01alstomdesign-1600×800.jpg

Běžný Občan

Pěkný veselý vláček ☺️

Martin

takova stonozka…

Jan Sova

Nemá to přední světlomety a masku ze starého Fordu Puma?

Jiří Kocurek

Hezká tlama. Tou asi žere nepozorné cyklisty.