Železnice Železniční průmysl

Železniční fúze desetiletí potvrzena. Alstom kupuje divizi Bombardier Transportation

Souprava IC2 pro Deutsche Bahn od Bombardieru. Foto: Deutsche Bahn
Souprava IC2 pro Deutsche Bahn od Bombardieru. Foto: Deutsche Bahn

Francouzská společnost Alstom dnes oznámila, že kupuje železniční divizi kanadské společnosti Bombardier. O možném spojení se spekulovalo několik týdnů v souvislosti se zhoršením výsledků Bombardieru. Alstom za divizi Bombardier Transportation zaplatí 5,8 až 6,2 miliardy eur (144 až 154 miliard Kč).

„Jsem velmi hrdý na to, že mohu oznámit akvizici společnosti Bombardier Transportation, která je jedinečnou příležitostí k posílení naší globální pozice na rostoucím trhu mobility. Tato akvizice zlepší náš globální dosah a výrazně zvýší naše inovační schopnosti,“ uvedl šéf Alstomu Henri Poupart-Lafarge. Dodal, že Alstom zachová jako základnu Bombardieru kanadský Québec.

Kupní cena bude uhrazena zčásti v hotovosti a zčásti ve formě nových akcií Alstomu. Kanadský penzijní fond Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ), který v divizi vlastní téměř třetinový podíl, by se měl po dokončení transakce stát největším akcionářem Alstomu s 18procentním podílem.

Převzetí divize Bombardier Transportation by Alstomu mohlo pomoci například v konkurenčním boji s čínskou společností CRRC, která nyní rozšiřuje své zahraniční aktivity. Divize Bombardier Transportation loni utržila téměř 11 miliard kanadských dolarů (190 miliard Kč), uvedla agentura AP.

Alstom už v minulosti plánoval spojení s dopravní částí německého Siemensu, transakci ale zastavila Evropská komise. I v tomto případě je jisté, že transakci bude dlouho posuzovat, oba výrobci mají v Evropě významné podíly na trhu. Spojením by v oboru železničního průmyslu vznikla firma s obratem přes 15 miliard eur ročně. Alstom se Siemensem se tehdy chtěli spojit i kvůli hrozbě vstupu čínského výrobce CRRC na evropský trh.

Alstom s Bombardierem už několik let spolupracuje na některých zakázkách, například pro francouzské státní dráhy SNCF nebo na dodávkách pro pařížské metro.

Bombardier minulý týden oznámil výrazné zhoršení výsledků, současně prodal zbývající podíl ve výrobním programu Airbusu A220. Bombardier má svůj výrobní závod i v Česku, v České Lípě svařuje karoserie. Alstom v železničním byznysu v Česku žádnou výrobní základnu nemá.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin K.
Host
Martin K.

Boj proti rozpínající se CRRC? Oni četli výroční zprávu LE, kde napsali něco o tom kolik toho chtějí od CRRC koupit a kde všude s tím chtějí jezdit, že ano?

esc
Host
esc

CRRC se pravidelně účastní evropských soutěží, jen zatím většinou neúspěšně. Potvrzené ale už mají např. dodávky tramvají do Porta nebo elektrických jednotek pro rumunské železnice. Rozpínající se Číňani jsou proto realita.

Před několika lety většina lidí taky nevěřila že BYD by mohl být v Evropě úspěšný s prodejem autobusů a podívejte se kde jsou dnes.

Xaver
Host
Xaver

Zajímalo by mě, kam tyhle fúze povedou. Když si vezmu, kolik dřív existovalo v Evropě samostatných výrobců, kteří dnes už neexistují jako Talbot, Adtranz, Fiat Ferroviaria, Ansaldobreda, Deuwag a další. Na jedné straně jsou tu ekonomické problémy, na druhé konkurenční tlak z Číny.

bkp
Host
bkp

K mnohem větší unifikaci, vlastně ku prospěchu železnice. Jen si vezměte počet typů vyráběných letadel, jejich vzájemnou podobnost, a velikost trhu letadel, a potom udělejte to samé s železničním trhem, stačí v Evropě.

Juraj
Host
Juraj

V letectve to ale fakticky viedlo k duopolu, kde je síce konkurenčný boj silný len keď všetko funguje dobre; je však náchylný na nestabilitu. Stačí jedno nešťastné politické rozhodnutie alebo jeden neúspešný výrobný program, aby sa rovnováha výrazne naklonila na stranu jediného výrobcu. Ešte horšie, ak sa začne trh parcelovať na regionálne monopoly.

Svoje logické dôvody to síce má, ale nižšia konkurencia u železničných vozidiel nie je dobrá správa. Nesie to so sebou nižšiu ochotu inovovať a adaptovať. Ostatne v českých a slovenských podmienkach sme videli mnohokrát, ako to dopadne, keď si ten monopol sami vytvoríme blbým zadaním súťaže.

Dušan
Host
Dušan

To je blbost, je to rozhodně odsouzeníhodná záležitost která povede k naprostým absurditám na trhu jako je tomu dneska konkrétně u ALSTOMu a SIEMENSU na poli mobilek ETCS, kdy ALSTOM montuje svoje mobilky do vozidel SIEMENS (= všechny VECTRONY) i přes to, že SIEMENS dodává svoji mobilku pro vozidla ostatních dopravců s tím, že mobilka ALSTOM je pro něho ekonomicky výhodnější než kdyby preferoval svoje řešení = je to naprostý neprůhledný duopol a absurdistán, kdy obě firmy mají dohromady 90% trhu mobilek ETCS s tím, že zbylých 10% má 6 dalších firem !!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

No ve Škodovce máte motor VW. A nebo naopak.

Prádelník
Host
Prádelník

Pafawag, ČKD, SGP, Ganz…

a8n
Host
a8n

MSV, Goša, TVT.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tatra, Ringhoffer

Kubrt
Host
Kubrt

Ono je to sdružování logické a nevyhnutelné, umožňuje (mimo jiné) efektivněji využívat výrobní kapacity, specializovat jejich vybavení na určitou činnost. V časech parních lokomotiv se do tovární haly jedněma vratama dovezlo surové železo a koks a z druhých vrat vyjela lokomotiva. Aby jedna „fyzická“ fabrika dnes měla nějaké širší portfolio železničních vozidel je nereálné; specializovaní výrobci mající jen třeba jen motorové lokomotivy a nic jiného jsou pak citlivější na výkyvy trhu, než konglomerát původně samostatných výrobců s širokým spektrem výrobků a větší ekonomickou sílou.
Ještě poznámka – Adtranz už byl konglomerát dříve samostatných výrobců.

ČD4ever
Host
ČD4ever

Wossloh-Schwabe už Číňanům patří, pokud se nemylim.

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Koukám, že Bombardier se postupně rozprodává, co z něj zbyde?

Vladimir
Host
Vladimir

Taky jsem si položil tuhle otázku, mají špatné výsledky? Nebo našli lepší směr nez letecký a vlakový průmysl?

Filip
Host
Filip

On ma uz roky velmi.spatne vysledky, uz dlouho je na polraji krachu

Vladimir
Host
Vladimir

Co z nakonec zbude letadla jsou už taky evropské.

Kubrt
Host
Kubrt

Nejspíš jen ty bussines jety. Pokud se tedy Bombardier Transportation prodává celý, včetně amerických továren.

milanek
Host
milanek

O prodeji bussines jetů již jednají s Textron. Bomabardier má obří dluhy, které ho táhnou ke dnu, předpokládám, že toto je labutí píseň těto společnosti.

Libor
Host
Libor

Nemá zájem o nákup Škoda?

Petr
Host
Petr

To by bylo zajímavé spojení. Pokud by na to nový majitel měl . Pro trh i pro škodu.

Vladimir
Host
Vladimir

Nechce se mi věřit, že by na tuhle transakci Kellner neměl. Podle mě ale nemá ambice být globální firmou, spíše lokální Evropskou.

Dušan
Host
Dušan

Škoda ? To spíš ten..jak se jmenuje..LEO EXPRES !!!

Laik
Host
Laik

Pobavil jste.

Anonym
Host
Anonym

Škodovka koupí až Alstom

Prádelník
Host
Prádelník

Ať si to užijí, zákazníci nových lokomotiv řady 388. Obdivuji prozřetelnost Metransu a jejich přechod ke konkurenci.

Mirek111
Host
Mirek111

mno…aby se chlapci z Metransu, nedivily co je ten Vectron bude stát na servisu…

ros
Host
ros

Servis už možná bude v ceně.Alespon na par let.

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Chlapci z Metransu jsou ve skutečnosti ženy?