egoe-plus
Letectví

Airbus ovládl produkci A220. Bombardier zcela opouští model, který vymyslel

Airbus A220-100 a Airbus A220-300. Foto: Airbus
Airbus A220-100 a Airbus A220-300. Foto: Airbus

Evropský výrobce letadel Airbus výrazně navýšil svůj podíl ve výrobním programu letadel Airbus A220. S Bombardierem a kanadskou provincií Québec se dohodl na novém uspořádání, podle kterého bude mít Airbus v projektu A220 podíl 75 %, zbytek bude mít provincie přes svoji firmu Investissement Quebec. Na trhu se spekuluje, že dopravní kolos Bombardier, který je ve velkých problémech, dnes oznámí spojení velké části firmy s francouzským Alstomem.

Transakci dnes oznámily Airbus, Bombardier a Québec v tiskové zprávě. Airbus svým vstupem do programu letadel označených dříve jako CSeries zachránil před dvěma lety jejich další existenci, teď se jeho role ještě zvýší. Bombardier, který letadlo vyvinul, z projektu zcela odchází. Airbus do projektu vstoupil v době, kdy americká vláda oznámila plán zavést na letadla A220 vysoká cla. Airbus tuto hrozbu obešel tím, že začal s výrobou A220 i ve svém závodě v USA ve městě Mobile v Alabamě.

Airbus měl dosud v projektu podíl 50,01 %, Bombardier 31 % a Investissement Québec 19%. Airbus má současně podle nové dohody opci na podíl provincie v roce 2026, o tři roky později, než byl původní plán. Airbus přes svoji společnosti Stelia Aerospace současně ovládl výrobu leteckých dílů pro A220 a A330, kterou dosud Bombardier provozuje v kanadském městě Saint Laurent. V tomto závodě se vyrábí například trupy či kokpity pro A220.

Podle Airbusu nová dohoda ukazuje jeho velký zájem o rozvoj celého programu. Od vstupu Airbusu do produkce tohoto typu letadel stoupl objem objednávek o 64 % na 658 kusů, mezi kupci jsou od loňska i České aerolinie.

Airbus současně odmítl některé obavy, že by výrobu ukončil či přesunul do Evropy. „Nová dohoda umožní stabilizovat Bombardieru jeho finanční situaci a Airbusu zvýšit svoji přítomnost v naší provincii. Je to dohoda, na které každý vydělá,“ řekl ministr pro ekonomiku a inovace Pierre Fitzgibbon.

Bombardier za prodej podílu získá od Airbusu 581 milionu kanadských dolarů, z toho 531 milionů zaplatil Airbus včera, zbytek do konce příštího roku.

Bombardier prodejem opouští další část své letecké divize, už dříve se zbavil produkce turbovrtulových letadel nebo modelu Canadair. Zůstává mu zatím jen výroba business jetů, v oboru se ale mluví o tom, že tu také prodá společnosti Textron, která vyrábí letadla Cessna.

Kanadská nadnárodní společnost na začátku roku oznámila výrazné ekonomické problémy způsobené například i pozdními dodávkami vlaků pro řadu zákazníků.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Xaver

Zajímavé, původně se měl spojit Bombardier a Siemens. Pak bylo na spadnutí spojení Siemense a Alstomu. A nakonec se spojí Alstom s Bombardierem.

Kubrt

Spojení dopravních segmentů Alstomu a Siemensu před rokem neprošlo kvůli vytvoření monopolu přes EK. Teď je nová komise a nový obr na obzoru.

Adam H

To by mohlo klapnout spojení PKN Orlen a Lotos .. ale spíš ne

Kubrt

Teď, když si čtu co jsem tu napsal, tak to vypadá, že si myslím/vím, že nová komise bude v tomto směru vstřícnější – ale já to nevím, byl to jen takový výkop do diskuze, jako že „uvidíme jak to dopadne“ 🙂

Martin V.

Uvidíme, ale nepřipadá mi, že by trh výrobců železničních vozidel byl tak rozdrobený, aby se obři měli spojovat do superobrů. A nebo opravdu už pociťují takový konkurenční tlak od Číňanů?

Kubrt

Jak se momentálně daří Alstomu? Před pár lety to nebyla žádná sláva, ale teď mají dost objednávek na EMU a TGV pro SNCF, nevím jak Linty?? Prima lokomotivy jsou v útlumu, dodávky pro SNCF jsou dávno hotové, pak si koupili ještě marocké dráhy, to teď běží. V Indii bude licenční výroba, stále beží licenční výroba v Kazachstánu. CRRC zatím v Evropě nic moc nepředvedla, ale možná jsou na místě obavy, jak to bude za 10 let. Bombardier má problémy s dodávkama, to asi spojení s Alstomem nevyřeší. Spousta neznámých.

Xaver

Ten konkurenční tlak od CRRC je hlavně mimo Evropu. Např. v Thajsku rychlovlaky dodá CRRC. Evropští výrobci, kteří dřív dominovali, jsou dnes spíš v defenzivě.

Kubrt

Dále se tlak CRRC uplatňuje i v Africe a Jižní Americe s motorovýma lokomotivama – to byla výhradní doména amerických výrobců.

Přemek

K čemu jsou vlastně animonopolní úřady?

Arimatejsky

K ochraně hospodářské soutěže.

Jirka

.. to je přežívající název, úřad slouží k ochraně monopolů

Jen tak

tak urcite .