Železnice Železniční průmysl

Spojení obrů se nekoná. Fúzi Alstomu a Siemensu na železnici zatrhla Evropská komise

Zakázka na ICE 4 je největším kontraktem v historii Siemensu, má hodnotu 6 miliard euro. Foto: Siemens
Zakázka na ICE 4 je největším kontraktem v historii Siemensu, má hodnotu 6 miliard euro. Foto: Siemens

Přes rok připravané spojení železničních divizí společností Alstom a Siemens padlo. Plán na fúzi dvou největších výrobců kolejových vozidel v Evropě narazil u Evropské komise, podle které by došlo k omezení konkurence.

Zákaz spojení dnes oznámila komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Evropská komise už dříve signalizovala, že spojení se ji nelíbí a nestačily ji ani ústupky, které obě firmy nabídly.

Komisi neuspokojily ústupky a změny, které ve snaze postoj EK změnit obě firmy nabídly. „Fúze by poškodila konkurence zejména na trzích vysokorychlostních vlaků a zabezpečovacího zařízení,“ uvedla Vestagerová. Podle ní by vedlo spojení k vyšším cenám za vlaky, což by poškodilo jak dopravce, tak jejich zákazníky. Alstom stojí za rychlovlaky TGV či AGV, Siemens dodává vlaky ICE pro DB či Eurostar.

Verdikt završil více než roční posuzování fúze, kterou odsouhlasili akcionáři obou firem v září 2017.  Obě firmy vysvětlovaly spojení jako snahu bojovat proti čínské konkurenci, konkrétně společnosti CRRC. Ta se na trhy EU snaží dostat, v případě elektrických jednotek ji k tomu má pomoci tuzemský Leo Express, který si v Číně objednal nové vlaky. CRRC je největším výrobcem kolejových vozidel na světě, v minulosti se o ní mluvilo i jako o zájemci o Škodu Transportation.

Podle Evropské komise by došlo k výraznému omezení konkurence nejen v Evropě, ale i většině částí světa s výjimkou Jižní Koreji, Japonska a Číny.

Siemens i Alstom v rámci ústupků nabídky odprodej části byznysu v oblasti zabezpečení nebo licenční smlouvy na výrobu rychlovlaků. Ústupky ale Evropské komisi nestačily.

11
Diskuze

avatar
6 Komentáře
5 Reakce na komentáře
8 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
9 Autoři komentářů
VRTSkeptikWaltTPal.KLKL Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
VRT
Host
VRT

To je pořád starostí, co u nás bude jezdit po VRT. ICE 4. V té době po 30 letech provozu. Těch 230 na ty kousky VRT bude stačit.

Skeptik
Host
Skeptik

Já jsem naopak rád, že v tomto případě regulátor zafungoval zcela logicky a správně. Oba giganti ať vyvíjejí nezávisle a svobodně soutěží o špičková řešení v oboru – prostor tu je.

TPal.
Host
TPal.

Tak v tomhle s Evropskou Unií nesouhlasím. Je to několikrát škoda. Tyhle dvě firmy by byly schopny vyvinout zajímavý produkt ve vysokorychlostní železnici a navíc, konkurence od Bombardieru a Hitachi není tak zanedbatelná, jak se může na první pohled zdát.

Šalinář
Host
Šalinář

CRRC se stejně jednou do Evropy dostane, nějaká fůze Siemens-Alstom je neohrozí. Podstřelené ceny naopak povedou ke snížení cen „tradičních“ dodavatelů s pozitivním efektem pro cestující.

KLKL
Host
KLKL

Eurostar je jen varianta TGV, tedy rozhodně ne od Siemensu, jak píše článek.

tuKabel
Host
tuKabel

Naprostý nesmysl – opět se ukazuje k čemu je dobrá EK. Dva nejlepší výrobci vlaků se chtěli spojit, přitom už před fůzí avizovali, že si trhy rozdělí a vše v podstatě zůstane při starém. Spojení bylo mělo jasný cíl. Pokud je toto plán jak dopustit aby tu číňani dodávali ty svoje šroty – nedej bože ještě aby se jim dovolilo koupit evropskou „Čínu“ Pesu nebo Newag – tak to pak klape na 100%

X 1
Host
X 1

Číňani nechtěly Pesu nebo Newag. Měly zálusk na Škodovku.

VRT
Host
VRT

Té to nemůže ublížit…

Newsletter