Železniční fúze desetiletí potvrzena. Alstom kupuje divizi Bombardier Transportation

Souprava IC2 pro Deutsche Bahn od Bombardieru. Foto: Deutsche BahnSouprava IC2 pro Deutsche Bahn od Bombardieru. Foto: Deutsche Bahn

Francouzská společnost Alstom dnes oznámila, že kupuje železniční divizi kanadské společnosti Bombardier. O možném spojení se spekulovalo několik týdnů v

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin K.

Boj proti rozpínající se CRRC? Oni četli výroční zprávu LE, kde napsali něco o tom kolik toho chtějí od CRRC koupit a kde všude s tím chtějí jezdit, že ano?

esc

CRRC se pravidelně účastní evropských soutěží, jen zatím většinou neúspěšně. Potvrzené ale už mají např. dodávky tramvají do Porta nebo elektrických jednotek pro rumunské železnice. Rozpínající se Číňani jsou proto realita.

Před několika lety většina lidí taky nevěřila že BYD by mohl být v Evropě úspěšný s prodejem autobusů a podívejte se kde jsou dnes.

Xaver

Zajímalo by mě, kam tyhle fúze povedou. Když si vezmu, kolik dřív existovalo v Evropě samostatných výrobců, kteří dnes už neexistují jako Talbot, Adtranz, Fiat Ferroviaria, Ansaldobreda, Deuwag a další. Na jedné straně jsou tu ekonomické problémy, na druhé konkurenční tlak z Číny.

bkp

K mnohem větší unifikaci, vlastně ku prospěchu železnice. Jen si vezměte počet typů vyráběných letadel, jejich vzájemnou podobnost, a velikost trhu letadel, a potom udělejte to samé s železničním trhem, stačí v Evropě.

Juraj

V letectve to ale fakticky viedlo k duopolu, kde je síce konkurenčný boj silný len keď všetko funguje dobre; je však náchylný na nestabilitu. Stačí jedno nešťastné politické rozhodnutie alebo jeden neúspešný výrobný program, aby sa rovnováha výrazne naklonila na stranu jediného výrobcu. Ešte horšie, ak sa začne trh parcelovať na regionálne monopoly.

Svoje logické dôvody to síce má, ale nižšia konkurencia u železničných vozidiel nie je dobrá správa. Nesie to so sebou nižšiu ochotu inovovať a adaptovať. Ostatne v českých a slovenských podmienkach sme videli mnohokrát, ako to dopadne, keď si ten monopol sami vytvoríme blbým zadaním súťaže.

Dušan

To je blbost, je to rozhodně odsouzeníhodná záležitost která povede k naprostým absurditám na trhu jako je tomu dneska konkrétně u ALSTOMu a SIEMENSU na poli mobilek ETCS, kdy ALSTOM montuje svoje mobilky do vozidel SIEMENS (= všechny VECTRONY) i přes to, že SIEMENS dodává svoji mobilku pro vozidla ostatních dopravců s tím, že mobilka ALSTOM je pro něho ekonomicky výhodnější než kdyby preferoval svoje řešení = je to naprostý neprůhledný duopol a absurdistán, kdy obě firmy mají dohromady 90% trhu mobilek ETCS s tím, že zbylých 10% má 6 dalších firem !!

Jiří Kocurek

No ve Škodovce máte motor VW. A nebo naopak.

Prádelník

Pafawag, ČKD, SGP, Ganz…

a8n

MSV, Goša, TVT.

Jiří Kocurek

Tatra, Ringhoffer

Kubrt

Ono je to sdružování logické a nevyhnutelné, umožňuje (mimo jiné) efektivněji využívat výrobní kapacity, specializovat jejich vybavení na určitou činnost. V časech parních lokomotiv se do tovární haly jedněma vratama dovezlo surové železo a koks a z druhých vrat vyjela lokomotiva. Aby jedna „fyzická“ fabrika dnes měla nějaké širší portfolio železničních vozidel je nereálné; specializovaní výrobci mající jen třeba jen motorové lokomotivy a nic jiného jsou pak citlivější na výkyvy trhu, než konglomerát původně samostatných výrobců s širokým spektrem výrobků a větší ekonomickou sílou.
Ještě poznámka – Adtranz už byl konglomerát dříve samostatných výrobců.

ČD4ever

Wossloh-Schwabe už Číňanům patří, pokud se nemylim.

Cestující LBC MHD

Koukám, že Bombardier se postupně rozprodává, co z něj zbyde?

Vladimir

Taky jsem si položil tuhle otázku, mají špatné výsledky? Nebo našli lepší směr nez letecký a vlakový průmysl?

Filip

On ma uz roky velmi.spatne vysledky, uz dlouho je na polraji krachu

Vladimir

Co z nakonec zbude letadla jsou už taky evropské.

Kubrt

Nejspíš jen ty bussines jety. Pokud se tedy Bombardier Transportation prodává celý, včetně amerických továren.

milanek

O prodeji bussines jetů již jednají s Textron. Bomabardier má obří dluhy, které ho táhnou ke dnu, předpokládám, že toto je labutí píseň těto společnosti.

Libor

Nemá zájem o nákup Škoda?

Petr

To by bylo zajímavé spojení. Pokud by na to nový majitel měl . Pro trh i pro škodu.

Vladimir

Nechce se mi věřit, že by na tuhle transakci Kellner neměl. Podle mě ale nemá ambice být globální firmou, spíše lokální Evropskou.

Dušan

Škoda ? To spíš ten..jak se jmenuje..LEO EXPRES !!!

Laik

Pobavil jste.

Anonym

Škodovka koupí až Alstom

Prádelník

Ať si to užijí, zákazníci nových lokomotiv řady 388. Obdivuji prozřetelnost Metransu a jejich přechod ke konkurenci.

Mirek111

mno…aby se chlapci z Metransu, nedivily co je ten Vectron bude stát na servisu…

ros

Servis už možná bude v ceně.Alespon na par let.

Daniel Novák

Chlapci z Metransu jsou ve skutečnosti ženy?