Autobusy Dopravci Železnice

Airport Express mizí z nabídky Českých drah, provoz přejde plně pod Prahu

Airport Expres. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Airport Expres. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pravidelné expresní autobusové spojení pražského hlavního nádraží a Letiště Václava Havla Airport Express zmizí od 15. prosince s novým jízdním řádem z nabídky Českých drah. Státní dopravce se dohodl s pražským organizátorem veřejné dopravy Ropidem, že jeho provoz bude zastřešovat Praha. Autobusy bude nadále zajišťovat Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP).

Konec potvrdily České dráhy i Ropid. „Je to z důvodu, že předmětná linka Airport Express se stala již normální součástí provozu Pražské integrované dopravy a již neplní svůj účel jako při vzniku, kdy byla prémiovou službou dálkových spojů cestujících ČD,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal. Na lince platí ale jiný tarif než v pražské MHD. Jedním z neoficiálních důvodů je i fakt, že Českým drahám končí smlouva s DPP a nemohou ji, na rozdíl od Ropidu, zadat znovu přímo.

České dráhy provozují Airport Express od prosince 2005, původně vznikl jako doplňková služba k vlakům SuperCity. Pro cestující poskytoval navazující autobus pohodlnější, i když někdy kvůli silničnímu provozu pomalejší alternativu k cestě mezi nádražím a letištěm. Nemuseli na rozdíl od MHD dvakrát přestupovat: na Muzeu a Nádraží Veleslavín (dříve na Dejvické).

Podle Drápala se základní cena a jízdní řád nezmění, bude nadále platit cena 60 Kč za plné a 30 Kč za zlevněné jízdné pro děti od 6 do 15 let. Pro seniory či studenty a další skupiny v systému státních slev ale cestování podraží.

Zásadní změnou je, že na lince přestane platit tarif Českých drah TR10. Dosud cestující mohli kupovat jízdenku VLAK+ za zvýhodněnou cenu se slevou 25 % ze zpátečního jízdného.

Plná cena 60 Kč či 30 Kč pro děti 6-15 let platí totiž dosud jen při nákupu jízdenky u řidiče. Při nákupu přes e-shop vyjde podstatně levněji. Plná cena je 45 Kč, student či senior zaplatí 11 Kč. Při cestě MHD student zaplatí 16 korun, v případě seniorů a dalších skupin záleží, kolik jim je a zda mají speciální potvrzení pro jízdu zdarma v Praze.

Za nadstandardní spoj tak část cestujících platí méně, než za jízdu MHD s dvěma přestupem. „Vlivem uznávání celostátních slev pro studenty a seniory jízdné pro některé kategorie paradoxně levnější než standardní pražská MHD, což při rostoucí poptávce po této lince a omezených možnostech navyšování kapacity pomůže více respektovat primární účel této linky,“ vysvětlil Drápal.

67
Diskuze

avatar
18 Komentáře
49 Reakce na komentáře
38 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
39 Autoři komentářů
Honza M.Josef PetrákLeinadPoudyBob Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Honza M.
Host
Honza M.

Na podzim mě zaměstanvatel poslal přes půl světa na služebku. Když jsme se vraceli, automaticky jsem hledal AE, abych se dostal domů (kolega pražák to měl jednodušší). Ale v Terminálu 2 ani žádné info. Byl jsem ještě vyhrkaný ze vzduchu, takže jsem sedl na první co jelo a udělal si orkužní jízdu přes staré letiště a Veleslavín.
O týden později stejná linka divertovala do Pardubic – škoda, mohl jsem nejhorší část cesty vynechat.

Jan
Host
Jan

Pokud je mi známo, tak studenti v MHD platí plnou cenu, tj. 32 Kč.

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

Mysleno sleva z TR10.

roman
Host
roman

Doufám že v autobuse půjde platit kartou, pardon ja jsem zapomněl že to je Praha a budu si muset lístek koupit v automatu 😕

Aslanex
Host
Aslanex

V automatu byste mohl kartou. Nicméně zvláštní tarif na lince způsobuje, že můžete jen u řidiče.

Karel
Host
Karel

Ještě nedávno v několika vozech AE šlo platit kartou a v ostatních ne, ale předem jste se to nedozvěděl. Jestli už DPP někam pokročil (když už jde kartou platit ve všech tramvajích), to nevím.

Jirka
Host
Jirka

Pro mě jako mimopražského je to dobrý, na letiště levnější než taxi a bez přestupu.

Leinad
Host
Leinad

Kupte si IN, my vám pak slevu nedáme.

kakov
Host
kakov

in se dá prodat ČD zpátky….
to jste si ji koupil fakt jenom kvůli AE?

jojo to by se za komunistů nestalo….

Karel
Host
Karel

Koupit si In-Kartu v době, kdy každý věděl, že začíná liberalizace železniční dopravy, byl od vás geniální tah.

Hanzi
Host
Hanzi

Asi celkem logický krok. Je to linka co de facto neopustí území města, linka co nemá s kolejemi absolutne nic společného neb koleje neexistuji kromě hlaváku a 5 km vzdálené zst Praha Ruzyně, tudíž asi tohle by si mělo korigovat město jaké spojení potencionalnimu zákazníkovi nabidne.

dopravák
Host
dopravák

Nechápu ovšem, co brání ČD a ROPIDu v tom, aby se dohodli na udržení jízdenky „Vlak+AE“ prodávané v pokladnách ČD, když jsou schopni se dohodnout na prodeji obdobných jízdenek na vlak + MHD, resp. vlak + PID v celém Středočeském kraji, byť by to už nebylo v celé trase podle tarifu ČD TR10.

Hanzi
Host
Hanzi

To opravdu nevim, něco za tim tutove stojí. Možná je to tim, ze tohle je naprosto specifická linka a u těch ostatních co jste uvedl používáte klasické MHD které svým způsobem vymete vsechny diry. Tahle linka de facto funkci klasickeho MHD neplni.

dopravák
Host
dopravák

Jistě, ale princip je přece stejný – když ČD umějí prodat (předpokládám, že snad i na jenom dokladu) jízdeenku na vlak do Prahy zkombinovanou s jednodenní jízdenkou na MHD či na (celý) PID, proč by nešlo vytvořit obdobnou kombinaci na vlak + AE? A ještě mě napadá, že by taková jízdenka mohla současně paralelně platit (jako jednoduchá přestupní) mezi hlavním nádražím a letištěm i pro použití MHD, takže takovým cestujícím by pak bylo jedno, zda použijí autobusu AE nebo běžných spojů MHD s přestupy, samozřejmě výhradně v této relaci – tak bych si přestavoval kvalitní službu cestujícím, navíc by to… Číst vice »

Hanzi
Host
Hanzi

Já vám sam nevim, píšou zde něco o tom že v kombinaci se slevami byla levnější jak MHD, neco o tom že to je primárně linka pro letiště, něco na tom asi je , protoze klasicke město ma nabidku ,,obycejnych,, spojů dost bohatou. Ja sam tam jezdim jen autem ale co tak vidim je ta linka využívána dost.

dopravák
Host
dopravák

Právě proto, že jízdenka na MHD je levnější než jízdenka na AE, tak by jízdenka na AE mohla platit v relaci hlavní nádraží – letiště nebo opačně (ale výhradně v této relaci) i na běžnou MHD = nikdo by tím o tržby nepřišel a „letecké“ cestující neznalé pražské MHD (s jízdenkou „vlak + AE“) by to a priori ušetřilo potenciálních problémů.

Leinad
Host
Leinad

Je fakt, že AE má nějaký první/poslední spoj, co dělat když mám jízdenku AE a přiletím zpožděným letadlem? Dovedu si představit, že se vyjmenují linky kde se dá jet s AE jízdenkou (119 celá, metro Veleslavín-Muzeum-Hlavák, 610 Letiště-centrum, tramvaje 610-hlavák.)

Vbb
Host
Vbb

AE? Ano, určitě. Nejde o těch pár ušetřených minut, ale o pohodlnou dopravu mezi nádražím a letištěm. Cena? Respektuji. Zahraničnímu turistovi nevadí, služebním cestujícím nevadí, a nakonec, jak už napsáno, když letím na dovolenou za 50 tisíc, tak 60 korun (ani dokonce dvakrát!) mne opravdu nezruinuje. Jediná moje připomínka, opakovaně podávaná na DPP, je, že by cestou do města měl AE stát i na Terminálu 2. Zkráti AE jen k Nádr. Veleslavín opravdu nemá žádný význam. AE má ještě jeden pražský unikát – je to asi jediná linka, o jejíž konkrétní trase si řidič rozhoduje sám 🙂 . Někdy jezdí… Číst vice »

Marek
Host
Marek

to že končí tarif ČD je velká škoda. AE využívám vždy, když letím, no a když je to na jedné jízdence, tak cesta vyjde třeba jenom na 2,- Kč…

Jakub
Host
Jakub

AE? Ne, díky. Pár minut zrychlení za cenu trmácení se přecpaným autobusem přes centrum Prahy. To už kdyby ten autobus byl alespoň něco ve stylu místenkového DB do Norimberku, klidně za cenu příplatku.

Juraj
Host
Juraj

Stále je to najlepšie spojenie z hl.n. na letisko. Ten problém je hlavne nekonzistencia vozidiel – upravený Crossway je v pohode, bežná SORka je problém.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Napadlo vás, že třeba tranzitující turisti jsou rádi za přímý spojení bez nutnosti nořit se do tajů a jízdních řádů pražské MHD?

Jakub
Host
Jakub

Koho myslíte turisty? Pokud místní, beru. Zahraniční turisté však AE využívají hlavně jako jeden ze spojů do centra na metro. Drtivá většina turistů totiž začíná a končí v Praze na hotelu, jednodenní výlet do okolí Prahy je považován za úspěch.
Jaképak jízdní řády? 119 a metro jezdí téměř celý den v extrémně krátkých intervalech.

Omlouvám se za bourání jinak velmi logické teorie, ale praxe je naprosto odlišná…

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Hm, takže ty davy cizozemců, co vidím dnes a denně lejzt na Hlaváku do AE, jsou fskutečnosti teorie. Tak to pak jo.

pozorovatel
Host
pozorovatel

A jak víte, že nepřišli z nějakého hotelu v blízkosti hlavního nádraží?

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

A ono pokud přišli z hotelu, to na věci něco mění? Prostě je to přímej spoj centra s letištěm, bez nutnosti cokoli zjišťovat a vláčet se a přestupovat s kuframa.

Jakub
Host
Jakub

Tak si někdy všimněte odkud jdou, většinou z metra. Nebo naopak, při výstupu z například Metropolitanu si všimněte, kolik lidí jde od vlaku k autobusu. Často nikdo.. to je právě ono.

rado p.
Host
rado p.

Tak zrovna Metropolitan asi není moc štastný příklad. Brňáci z PRG nelítají, Bratislava už tím tuplem.. PRG je v podstatě letiště pro pražáčky, zbytek ČR tam lítá jen když musí. Ale teď to bude další bod (po přeplněnosti) proti, proč nepoužívat tenhle spoj. Ten komfort nákupu s ČD smysl měl. Pokud teda kouknete na jiné vlaky, tak na AE na letiště používalo lidí dost.

suri
Host
suri

AE je šaškárna a mrhání zdroji v době obecného nedostatku řidičů a omezování městských linek. Místo toho se tahají autobusy městem kilometry do centra, kde díky hustotě dopravy dochází ke zpožděním a nepravidelnostem a to za situace, kdy je metro dotaženo až na Veleslavín a odtud to je to často jedoucími autobusy jen na relativně krátký úsek k letišti.

Jen tak
Host
Jen tak

uz vas uvidim, jak cestou z hlaváku s kufrem, trikrat prestupujete cestou na letiste?

proc proboha cesi musi porad a porad prskat a prudit? kdyz je vymyslene neco, co je dobré, tak prudí. kdyz je vymyslena blbost, tak taky prudí.

co mas podle vas udelat? .)

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Já ho hlavně vidím, jak přiletí někam do ciziny a tam je šťasten, že neexistuje zbytečné a neefektivní přímé spojení letiště s centrem/ centrální vlakovou stanicí a s nadšením se vrhne do studování místních jízdních řádů…

Jo, to sou ty lidi, který vždycky přesně vědi, jak by měla fungovat i ta nejsofistikovanější věc, a současně nedokážou pochopit, že existují i jiní uživatelé se zcela jinými potřebami, než jsou oni sami…

Jakub
Host
Jakub

Opět nechci bourat Vaše představy, ale Praha hl.n. není Brussels midi nebo Berlin Hbf.
Toto téma jsem studoval na škole a procházel z vlastního zájmu výzkumy. Z přilétajících PAX pokračuje vlakem prakticky pouze CZ/SK vrstva. V Praze je dnes 4/5 turistů v ČR a ten zbytek jsou často turisté ze sousedních států dojíždějící vlakem/busem nebo autem.
Tak či onak, představa Prahy jako výchozího „hubu“ pro přilétající turisty je mýtus. Dle mého názoru funguje linka AE skvěle, ovšem cizinci se bojí jazykové bariéry, našich pokladen a systémů.

pozorovatel
Host
pozorovatel

V mnohém pravda – stačí se někdy na chvíli zastavit u informačního střediska ROPIDu třeba na hlavním nádraží (dole v pokladní hale) a pozorovat „cvrkot“ …

Supidio
Host
Supidio

Nevím, zda je to k smíchu, nebo spíš k pláči… Rok 2019, mluvčí organizátora dopravy v hlavním městě vyspělého středoevropského státu mluví o autobusu jako o prémiovém dopravním prostředku na letiště, který by se měl prémiovým produktem udržet tak, že v něm nebudou platit slevy….

liberal shark
Host
liberal shark

Nevím, školy nemám, ale lístek z nádraží na letiště stojí 32 korun. Ve kterém vesmíru je to dražší než 45 potažmo 60 za Airport Express ?

watslaw
Host
watslaw

Tak čtěte pořádně, jde o studenty: „student či senior zaplatí 11 Kč. Při cestě MHD student zaplatí 16 korun“

os.ka.rek
Host
os.ka.rek

Student v pásmu P neplatí 16, ale plných 32. Mohli to alespoň zaintegrovat, aby to spadalo pod předplacené kupony, když tam končí TR10.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

přesně. protože nikde není integrace a tarifní ceny důležitější než u spoje, který využívají z velké části zahraniční turisté. A samozřejmě, že i správného Čecha musí trefit šlak, když jede na dovolenou, za kterou vycáloval pár desítek tisíc a eště po něm chtěj v autobuse šest pětek.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Pokud by to zaintegrovali, začnou tím jezdit Pražáci „zdarma“ a musel byste linku výrazně posílit, aniž by vzrostly tržby => takže docela dost nákladů navíc.

Supidio
Host
Supidio

Koik pražáků bude denně jezdit z hlaváku na letiště jen proto, že je to zdarma ?

babilon
Host
babilon

Pojede s tím každý, kdo už na to letiště jezdí (třeba zaměstnanci) a z centra to bude mít výhodnější. Pojedu s tím například i já z/do Kladna.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Když to bude zdarma, tak to mnozí zvolí místo A+119, když někam letí. Pro všechny, co jsou na trase C, by to bylo docela elegantní. Zbaví se jednoho přestupu.

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

Tak ono stačí být na Palmovce a vyhledávač vás směle nasměruje na B->C->AE případně tram na Jindřišskou->sherwood->AE.

Kajman
Host
Kajman

Za tarif ČD jsme tím asi dvakrát jeli, bylo příjemné, že nás zavezl přímo na hlavák. Ale aby mě tahle vyhlídková jízda stála za rodinu 180 korun, tak to děkuju pěkně, nemám zájem.

Bob
Host
Bob

hlavně že máte na letenky pro rodinu za 20 tisíc 🙂

Poudy
Host
Poudy

No aby jste se nepo…

Romanero
Host
Romanero

Jsem nepochopil ten poslední citát..

Petr
Host
Petr

Naprosto ostudné spojení centra města s letištěm, které denně odbaví 50 tisíc lidí, se právě stalo ještě ostudnějším.

Jen tak
Host
Jen tak

jak se stalo ostudnějším?

Tomáš Balda
Host
Tomáš Balda

Přestala platit režijka. 😀

Jen tak
Host
Jen tak

aháá 🙂 chapu 🙂

dopravák
Host
dopravák

Která v AE (samozřejmě) nikdy neplatila – ale to zbrklým režijkobijcům snadno uniká nejen v tomto případě.

Mašinka
Host
Mašinka

Chudáčku nebreč :)).Myslím, že neplatila. Ale, že ty režijky leží celýmu státu tvrdě v žaludku, viď?

kakov
Host
kakov

určité plus byla možnost odbavení jedním dokladem vlak+bus, nevím jak moc to bylo využívané, ale + to bylo

Georg
Host
Georg

je to pakarna. mozna by bylo lepsi mit ae za 30,- bez zastavky na veleslavin ve vhodnem vozidle nez tuhle vyhlidkovou jizdu prazskymi zacpami za 60…

Jen tak
Host
Jen tak

a co by to vyřešilo, resp. zlepšilo?

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

bylo by to lacinější!

pozorovatel
Host
pozorovatel

Jak pro koho – s nutností mít další jízdenku na MHD (pro přesun mezi Veleslavínem a hlavním nádražím) asi často nikoli.

Leinad
Host
Leinad

Jako provozovat 119 = AE s jediným rozdílem, že AE nezastavuje na mezizastávkách?

pozorovatel
Host
pozorovatel

Ale něco podobného už přece hodně lidí navrhovalo, když byly v létě zdvojovány spoje linky č. 119, jen ne s označením AE: první autobus jako rychlý, druhý jako zastávkový (se stejným časem odjezdu).

Leinad
Host
Leinad

No jo, asi bych nebyl proti. Sám jsem říkal, že by první nemusel čekat na čas pravidelného odjezdu.
Ale pak ať je to tarifně stejný, ne že do rychlejšího spoje je potřeba kupovat bazmek kterej neplatí na metro, a turista neznalý Prahy musí hlídat jestli jede stejnou trasu 119 nebo R119.

Lukáš
Host
Lukáš

AE je ostuda. Autobusy jezdí narvané až po strop, kolikrát se lidi ani nedostanou dovnitř, pak jen stojí na zastávce a koukají, jak jim autobus ujíždí před očima.
Já už jsem to vzdal a jezdím raději klasicky metrem a 119.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Na které zastávce koukají jak jim autobus ujíždí?

Robert
Host
Robert

Pravděpodobně na nástupní. ..

Kuba
Host
Kuba

Vcelku pravidelně na obou – na letišti i hlavním nádraží. V letní sezoně opravdu není výjimkou, že spoj nepobere všechny na zastávce…

Leinad
Host
Leinad

Proto 119 vozí vzduch ve dvojících.

Poutnik99
Host
Poutnik99

Já to taky vzdal. Raději létám z Vídně

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince