Airport Express mizí z nabídky Českých drah, provoz přejde plně pod Prahu
Airport Expres. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Pravidelné expresní autobusové spojení pražského hlavního nádraží a Letiště Václava Havla Airport Express zmizí od 15. prosince s novým jízdním
Na podzim mě zaměstanvatel poslal přes půl světa na služebku. Když jsme se vraceli, automaticky jsem hledal AE, abych se dostal domů (kolega pražák to měl jednodušší). Ale v Terminálu 2 ani žádné info. Byl jsem ještě vyhrkaný ze vzduchu, takže jsem sedl na první co jelo a udělal si orkužní jízdu přes staré letiště a Veleslavín.
O týden později stejná linka divertovala do Pardubic – škoda, mohl jsem nejhorší část cesty vynechat.
Pokud je mi známo, tak studenti v MHD platí plnou cenu, tj. 32 Kč.
Mysleno sleva z TR10.
Doufám že v autobuse půjde platit kartou, pardon ja jsem zapomněl že to je Praha a budu si muset lístek koupit v automatu 😕
V automatu byste mohl kartou. Nicméně zvláštní tarif na lince způsobuje, že můžete jen u řidiče.
Ještě nedávno v několika vozech AE šlo platit kartou a v ostatních ne, ale předem jste se to nedozvěděl. Jestli už DPP někam pokročil (když už jde kartou platit ve všech tramvajích), to nevím.
Pro mě jako mimopražského je to dobrý, na letiště levnější než taxi a bez přestupu.
Kupte si IN, my vám pak slevu nedáme.
in se dá prodat ČD zpátky….
to jste si ji koupil fakt jenom kvůli AE?
jojo to by se za komunistů nestalo….
Koupit si In-Kartu v době, kdy každý věděl, že začíná liberalizace železniční dopravy, byl od vás geniální tah.
Asi celkem logický krok. Je to linka co de facto neopustí území města, linka co nemá s kolejemi absolutne nic společného neb koleje neexistuji kromě hlaváku a 5 km vzdálené zst Praha Ruzyně, tudíž asi tohle by si mělo korigovat město jaké spojení potencionalnimu zákazníkovi nabidne.
Nechápu ovšem, co brání ČD a ROPIDu v tom, aby se dohodli na udržení jízdenky „Vlak+AE“ prodávané v pokladnách ČD, když jsou schopni se dohodnout na prodeji obdobných jízdenek na vlak + MHD, resp. vlak + PID v celém Středočeském kraji, byť by to už nebylo v celé trase podle tarifu ČD TR10.
To opravdu nevim, něco za tim tutove stojí. Možná je to tim, ze tohle je naprosto specifická linka a u těch ostatních co jste uvedl používáte klasické MHD které svým způsobem vymete vsechny diry. Tahle linka de facto funkci klasickeho MHD neplni.
Jistě, ale princip je přece stejný – když ČD umějí prodat (předpokládám, že snad i na jenom dokladu) jízdeenku na vlak do Prahy zkombinovanou s jednodenní jízdenkou na MHD či na (celý) PID, proč by nešlo vytvořit obdobnou kombinaci na vlak + AE? A ještě mě napadá, že by taková jízdenka mohla současně paralelně platit (jako jednoduchá přestupní) mezi hlavním nádražím a letištěm i pro použití MHD, takže takovým cestujícím by pak bylo jedno, zda použijí autobusu AE nebo běžných spojů MHD s přestupy, samozřejmě výhradně v této relaci – tak bych si přestavoval kvalitní službu cestujícím, navíc by to… Číst vice »
Já vám sam nevim, píšou zde něco o tom že v kombinaci se slevami byla levnější jak MHD, neco o tom že to je primárně linka pro letiště, něco na tom asi je , protoze klasicke město ma nabidku ,,obycejnych,, spojů dost bohatou. Ja sam tam jezdim jen autem ale co tak vidim je ta linka využívána dost.
Právě proto, že jízdenka na MHD je levnější než jízdenka na AE, tak by jízdenka na AE mohla platit v relaci hlavní nádraží – letiště nebo opačně (ale výhradně v této relaci) i na běžnou MHD = nikdo by tím o tržby nepřišel a „letecké“ cestující neznalé pražské MHD (s jízdenkou „vlak + AE“) by to a priori ušetřilo potenciálních problémů.
Je fakt, že AE má nějaký první/poslední spoj, co dělat když mám jízdenku AE a přiletím zpožděným letadlem? Dovedu si představit, že se vyjmenují linky kde se dá jet s AE jízdenkou (119 celá, metro Veleslavín-Muzeum-Hlavák, 610 Letiště-centrum, tramvaje 610-hlavák.)
AE? Ano, určitě. Nejde o těch pár ušetřených minut, ale o pohodlnou dopravu mezi nádražím a letištěm. Cena? Respektuji. Zahraničnímu turistovi nevadí, služebním cestujícím nevadí, a nakonec, jak už napsáno, když letím na dovolenou za 50 tisíc, tak 60 korun (ani dokonce dvakrát!) mne opravdu nezruinuje. Jediná moje připomínka, opakovaně podávaná na DPP, je, že by cestou do města měl AE stát i na Terminálu 2. Zkráti AE jen k Nádr. Veleslavín opravdu nemá žádný význam. AE má ještě jeden pražský unikát – je to asi jediná linka, o jejíž konkrétní trase si řidič rozhoduje sám 🙂 . Někdy jezdí… Číst vice »
to že končí tarif ČD je velká škoda. AE využívám vždy, když letím, no a když je to na jedné jízdence, tak cesta vyjde třeba jenom na 2,- Kč…
AE? Ne, díky. Pár minut zrychlení za cenu trmácení se přecpaným autobusem přes centrum Prahy. To už kdyby ten autobus byl alespoň něco ve stylu místenkového DB do Norimberku, klidně za cenu příplatku.
Stále je to najlepšie spojenie z hl.n. na letisko. Ten problém je hlavne nekonzistencia vozidiel – upravený Crossway je v pohode, bežná SORka je problém.
Napadlo vás, že třeba tranzitující turisti jsou rádi za přímý spojení bez nutnosti nořit se do tajů a jízdních řádů pražské MHD?
Koho myslíte turisty? Pokud místní, beru. Zahraniční turisté však AE využívají hlavně jako jeden ze spojů do centra na metro. Drtivá většina turistů totiž začíná a končí v Praze na hotelu, jednodenní výlet do okolí Prahy je považován za úspěch.
Jaképak jízdní řády? 119 a metro jezdí téměř celý den v extrémně krátkých intervalech.
Omlouvám se za bourání jinak velmi logické teorie, ale praxe je naprosto odlišná…
Hm, takže ty davy cizozemců, co vidím dnes a denně lejzt na Hlaváku do AE, jsou fskutečnosti teorie. Tak to pak jo.
A jak víte, že nepřišli z nějakého hotelu v blízkosti hlavního nádraží?
A ono pokud přišli z hotelu, to na věci něco mění? Prostě je to přímej spoj centra s letištěm, bez nutnosti cokoli zjišťovat a vláčet se a přestupovat s kuframa.
Tak si někdy všimněte odkud jdou, většinou z metra. Nebo naopak, při výstupu z například Metropolitanu si všimněte, kolik lidí jde od vlaku k autobusu. Často nikdo.. to je právě ono.
Tak zrovna Metropolitan asi není moc štastný příklad. Brňáci z PRG nelítají, Bratislava už tím tuplem.. PRG je v podstatě letiště pro pražáčky, zbytek ČR tam lítá jen když musí. Ale teď to bude další bod (po přeplněnosti) proti, proč nepoužívat tenhle spoj. Ten komfort nákupu s ČD smysl měl. Pokud teda kouknete na jiné vlaky, tak na AE na letiště používalo lidí dost.
AE je šaškárna a mrhání zdroji v době obecného nedostatku řidičů a omezování městských linek. Místo toho se tahají autobusy městem kilometry do centra, kde díky hustotě dopravy dochází ke zpožděním a nepravidelnostem a to za situace, kdy je metro dotaženo až na Veleslavín a odtud to je to často jedoucími autobusy jen na relativně krátký úsek k letišti.
uz vas uvidim, jak cestou z hlaváku s kufrem, trikrat prestupujete cestou na letiste?
proc proboha cesi musi porad a porad prskat a prudit? kdyz je vymyslene neco, co je dobré, tak prudí. kdyz je vymyslena blbost, tak taky prudí.
co mas podle vas udelat? .)
Já ho hlavně vidím, jak přiletí někam do ciziny a tam je šťasten, že neexistuje zbytečné a neefektivní přímé spojení letiště s centrem/ centrální vlakovou stanicí a s nadšením se vrhne do studování místních jízdních řádů…
Jo, to sou ty lidi, který vždycky přesně vědi, jak by měla fungovat i ta nejsofistikovanější věc, a současně nedokážou pochopit, že existují i jiní uživatelé se zcela jinými potřebami, než jsou oni sami…
Opět nechci bourat Vaše představy, ale Praha hl.n. není Brussels midi nebo Berlin Hbf.
Toto téma jsem studoval na škole a procházel z vlastního zájmu výzkumy. Z přilétajících PAX pokračuje vlakem prakticky pouze CZ/SK vrstva. V Praze je dnes 4/5 turistů v ČR a ten zbytek jsou často turisté ze sousedních států dojíždějící vlakem/busem nebo autem.
Tak či onak, představa Prahy jako výchozího „hubu“ pro přilétající turisty je mýtus. Dle mého názoru funguje linka AE skvěle, ovšem cizinci se bojí jazykové bariéry, našich pokladen a systémů.
V mnohém pravda – stačí se někdy na chvíli zastavit u informačního střediska ROPIDu třeba na hlavním nádraží (dole v pokladní hale) a pozorovat „cvrkot“ …
Nevím, zda je to k smíchu, nebo spíš k pláči… Rok 2019, mluvčí organizátora dopravy v hlavním městě vyspělého středoevropského státu mluví o autobusu jako o prémiovém dopravním prostředku na letiště, který by se měl prémiovým produktem udržet tak, že v něm nebudou platit slevy….
Nevím, školy nemám, ale lístek z nádraží na letiště stojí 32 korun. Ve kterém vesmíru je to dražší než 45 potažmo 60 za Airport Express ?
Tak čtěte pořádně, jde o studenty: „student či senior zaplatí 11 Kč. Při cestě MHD student zaplatí 16 korun“
Student v pásmu P neplatí 16, ale plných 32. Mohli to alespoň zaintegrovat, aby to spadalo pod předplacené kupony, když tam končí TR10.
přesně. protože nikde není integrace a tarifní ceny důležitější než u spoje, který využívají z velké části zahraniční turisté. A samozřejmě, že i správného Čecha musí trefit šlak, když jede na dovolenou, za kterou vycáloval pár desítek tisíc a eště po něm chtěj v autobuse šest pětek.
Pokud by to zaintegrovali, začnou tím jezdit Pražáci „zdarma“ a musel byste linku výrazně posílit, aniž by vzrostly tržby => takže docela dost nákladů navíc.
Koik pražáků bude denně jezdit z hlaváku na letiště jen proto, že je to zdarma ?
Pojede s tím každý, kdo už na to letiště jezdí (třeba zaměstnanci) a z centra to bude mít výhodnější. Pojedu s tím například i já z/do Kladna.
Když to bude zdarma, tak to mnozí zvolí místo A+119, když někam letí. Pro všechny, co jsou na trase C, by to bylo docela elegantní. Zbaví se jednoho přestupu.
Tak ono stačí být na Palmovce a vyhledávač vás směle nasměruje na B->C->AE případně tram na Jindřišskou->sherwood->AE.
Za tarif ČD jsme tím asi dvakrát jeli, bylo příjemné, že nás zavezl přímo na hlavák. Ale aby mě tahle vyhlídková jízda stála za rodinu 180 korun, tak to děkuju pěkně, nemám zájem.
hlavně že máte na letenky pro rodinu za 20 tisíc 🙂
No aby jste se nepo…
Jsem nepochopil ten poslední citát..
Naprosto ostudné spojení centra města s letištěm, které denně odbaví 50 tisíc lidí, se právě stalo ještě ostudnějším.
jak se stalo ostudnějším?
Přestala platit režijka. 😀
aháá 🙂 chapu 🙂
Která v AE (samozřejmě) nikdy neplatila – ale to zbrklým režijkobijcům snadno uniká nejen v tomto případě.
Chudáčku nebreč :)).Myslím, že neplatila. Ale, že ty režijky leží celýmu státu tvrdě v žaludku, viď?
určité plus byla možnost odbavení jedním dokladem vlak+bus, nevím jak moc to bylo využívané, ale + to bylo
je to pakarna. mozna by bylo lepsi mit ae za 30,- bez zastavky na veleslavin ve vhodnem vozidle nez tuhle vyhlidkovou jizdu prazskymi zacpami za 60…
a co by to vyřešilo, resp. zlepšilo?
bylo by to lacinější!
Jak pro koho – s nutností mít další jízdenku na MHD (pro přesun mezi Veleslavínem a hlavním nádražím) asi často nikoli.
Jako provozovat 119 = AE s jediným rozdílem, že AE nezastavuje na mezizastávkách?
Ale něco podobného už přece hodně lidí navrhovalo, když byly v létě zdvojovány spoje linky č. 119, jen ne s označením AE: první autobus jako rychlý, druhý jako zastávkový (se stejným časem odjezdu).
No jo, asi bych nebyl proti. Sám jsem říkal, že by první nemusel čekat na čas pravidelného odjezdu.
Ale pak ať je to tarifně stejný, ne že do rychlejšího spoje je potřeba kupovat bazmek kterej neplatí na metro, a turista neznalý Prahy musí hlídat jestli jede stejnou trasu 119 nebo R119.
AE je ostuda. Autobusy jezdí narvané až po strop, kolikrát se lidi ani nedostanou dovnitř, pak jen stojí na zastávce a koukají, jak jim autobus ujíždí před očima.
Já už jsem to vzdal a jezdím raději klasicky metrem a 119.
Na které zastávce koukají jak jim autobus ujíždí?
Pravděpodobně na nástupní. ..
Vcelku pravidelně na obou – na letišti i hlavním nádraží. V letní sezoně opravdu není výjimkou, že spoj nepobere všechny na zastávce…
Proto 119 vozí vzduch ve dvojících.
Já to taky vzdal. Raději létám z Vídně