Airbus s nejdelším doletem poprvé ve vzduchu, první zamíří k Singapore Airlines
Letadlo, ve kterém mohou cestující strávit bez mezipřistání až 20 hodin, má za sebou první úspěšný testovací let. Nový Airbus
Letadlo, ve kterém mohou cestující strávit bez mezipřistání až 20 hodin, má za sebou první úspěšný testovací let. Nový Airbus A350-900ULR bude pro výrobce letadel znamenat dokončení celé „rodiny“ A350 i světové prvenství podle délky doletu.
Nové letadlo má motory Rolls-Royce Trent XWB, maximální vzletová hmotnost letadla je 280 tun. Letadlo je schopné dolétnout 9 700 námořních mil (17 964 kilometrů) nebo být dvacet hodin ve vzduchu.
Takový dolet žádné jiné letadlo dosud nemá. Druhý nejdelší dolet má Airbus A340-500: 16 670 kilometrů. Boeing 777-200LR má dolet sice kratší (15 843 km), drží ale zatím světový rekord v délce letu: v roce 2005 ulétl 21 602 kilometrů, let trval 22 hodin a 42 minut. Na palubě ale bylo jen 22 lidí, hlavně pilotů a techniků.
Oproti běžné verzi A350-900 má letadlo jiný palivový systém, díky kterému se do něj vejde o 24 tisíc litrů kerosinu více, aniž by se musela instalovat další přídavná nádrž.
Prvním zákazníkem budou Singapore Airlines. Ty jsou jedním z největších zákazníků na nové A350, celkem jich mají objednáno 67 včetně sedmi letadel verze ULR. Díky nim se Singapore Airlines vrátí na linku Singapur – New York a tím i na první místo v žebříčku nejdelších letů.
Singapore Airlines nepočítají v letadle s čistě ekonomickou třídou. Namísto obvyklých 300 sedaček bude mít letadlo 162 sedaček: 68 v byznys třídě a 94 v premium economy. Singapore Airlines jsou zatím jediným dopravcem, který si letadlo v této verzi objednal.
Někteří dopravci, například australský Qantas, ještě s rozhodnutím čekají na nové letadlo od Boeingu. Nový model 777-8 by měl mít dolet přes 16 tisíc kilometrů, Boeing ale už jedná s Qantasem o možné úpravě na delší dolet tak, aby stroje mohly létat bez mezipřistání z východního pobřeží Austrálie do Evropy. Firma chce o výběru letadel rozhodnout příští rok.