Letectví Železnice Železniční průmysl

Bombardier ztratil za den přes třetinu hodnoty. Kvůli A220 i zpoždění dodávek nových vlaků

Nové jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier. Foto: SBB
Nové jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier. Foto: SBB

Jeden z největších světových výrobců dopravní techniky zaznamenal včera na burze nečekaný propad. Během jediného dne cena akcií Bombardieru klesla o 31%, v některých chvílích ztrácela 36 % hodnoty v porovnání se středečním obchodováním. Za pádem kurzu je oznámené varování firmy o velkém propadu zisku.

Kanadská společnost, která má svůj závod na svařování kolejových vozidel v České Lípě, oznámila investorům, že zisk za celý rok bude výrazně nižší než byl plán. Důvodem jsou problematické zakázky na železnici i odpis hodnoty společného podniku s Airbusem, který vyrábí letoun Airbus A220 (původně CSeries)

Podle Bombardieru je sice o letadlo na trhu zájem, společný podnik ale vyžaduje podle firmy další investice. Kvůli tomu hrozí, že firma bude muset snížit jeho ocenění v účetnictví. Mluví se současně i o tom, že by ho převzal kompletně Airbus. Ten na konci roku 2018 do výroby A220 vstoupil a v podstatě ji zachránil. Ve společném podniku teď má Airbus lehce přes 50 %. Airbus uvedl, že má zájem výrobu A220 a celý program dál financovat.

Oznámení přichází poté, co Bombardier už výrazně omezil svůj byznys a omezil produkci v leteckém průmyslu: prodal například výrobu turbovrtulových strojů nebo některých leteckých komponentů. Chce se zaměřit pouze na železnici a business jety.

Jenže i na železnici má Bombardier značné potíže se zpožděním dodávek. I proto za poslední čtvrtletí loňského roku očekává ztrátu 350 milionů dolarů. Dává ji do souvislosti se zpožděním dodávek elektrických jednotek Aventra pro projekt Lotrain v Londýně nebo jednáním se švýcarským státním dopravcem SBB o kompenzacích za zpoždění dodávek vlaků FV-Dosto.  Za ztrátou jsou podle firmy i zvýšené pracovní náklady pro projekty vyráběné v Německu. Problémy má firma také s termíny dodávek elektrických jednotek Talent 3 pro rakouské dráhy ÖBB.

Bombardier původně očekával zisk mezi 700 – 800 miliony dolarů za celý rok, nově snížil odhad na 400 milionů dolarů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Pokud vím, příčina nestíhání produkce souvisí s neradostnou finanční situací, protože stráta části majetku znamená okamžitě snížení solventnosti jako jednoho z klíčových parametrů pro případné úvěrování. Úvěrů má Bombardier ale také až příliš… Takže kdo se doví o skutečné finanční situaci Bombardieru a o jejím posledním vývoji, financovat jej zcela jistě odmítne.

Filip
Host
Filip

Pletete se, prodej majetku je kompenzován přijatými financemi tudíž se solventnost zvýší. Nicméně problém této firmy je dlouhodobá ztrátovost. Jen 2018 v byli v zisku z posledních let. Divim se spíš, že to ještě nezavřeli.

XXXD
Host
XXXD

Nedodává Bombardier ÖBB náhodou již talenty 3 a ne 2?

eLKá
Host
eLKá

Tak i BT tvrdí, že ty rozdíly nejsou až tak významné, takže bych to jako problém neviděl…