egoe-plus
Letectví Železnice Železniční průmysl

Bombardier ztratil za den přes třetinu hodnoty. Kvůli A220 i zpoždění dodávek nových vlaků

Nové jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier. Foto: SBB
Nové jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier. Foto: SBB

Jeden z největších světových výrobců dopravní techniky zaznamenal včera na burze nečekaný propad. Během jediného dne cena akcií Bombardieru klesla o 31%, v některých chvílích ztrácela 36 % hodnoty v porovnání se středečním obchodováním. Za pádem kurzu je oznámené varování firmy o velkém propadu zisku.

Kanadská společnost, která má svůj závod na svařování kolejových vozidel v České Lípě, oznámila investorům, že zisk za celý rok bude výrazně nižší než byl plán. Důvodem jsou problematické zakázky na železnici i odpis hodnoty společného podniku s Airbusem, který vyrábí letoun Airbus A220 (původně CSeries)

Podle Bombardieru je sice o letadlo na trhu zájem, společný podnik ale vyžaduje podle firmy další investice. Kvůli tomu hrozí, že firma bude muset snížit jeho ocenění v účetnictví. Mluví se současně i o tom, že by ho převzal kompletně Airbus. Ten na konci roku 2018 do výroby A220 vstoupil a v podstatě ji zachránil. Ve společném podniku teď má Airbus lehce přes 50 %. Airbus uvedl, že má zájem výrobu A220 a celý program dál financovat.

Oznámení přichází poté, co Bombardier už výrazně omezil svůj byznys a omezil produkci v leteckém průmyslu: prodal například výrobu turbovrtulových strojů nebo některých leteckých komponentů. Chce se zaměřit pouze na železnici a business jety.

Jenže i na železnici má Bombardier značné potíže se zpožděním dodávek. I proto za poslední čtvrtletí loňského roku očekává ztrátu 350 milionů dolarů. Dává ji do souvislosti se zpožděním dodávek elektrických jednotek Aventra pro projekt Lotrain v Londýně nebo jednáním se švýcarským státním dopravcem SBB o kompenzacích za zpoždění dodávek vlaků FV-Dosto.  Za ztrátou jsou podle firmy i zvýšené pracovní náklady pro projekty vyráběné v Německu. Problémy má firma také s termíny dodávek elektrických jednotek Talent 3 pro rakouské dráhy ÖBB.

Bombardier původně očekával zisk mezi 700 – 800 miliony dolarů za celý rok, nově snížil odhad na 400 milionů dolarů.

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Pokud vím, příčina nestíhání produkce souvisí s neradostnou finanční situací, protože stráta části majetku znamená okamžitě snížení solventnosti jako jednoho z klíčových parametrů pro případné úvěrování. Úvěrů má Bombardier ale také až příliš… Takže kdo se doví o skutečné finanční situaci Bombardieru a o jejím posledním vývoji, financovat jej zcela jistě odmítne.

Filip

Pletete se, prodej majetku je kompenzován přijatými financemi tudíž se solventnost zvýší. Nicméně problém této firmy je dlouhodobá ztrátovost. Jen 2018 v byli v zisku z posledních let. Divim se spíš, že to ještě nezavřeli.

XXXD

Nedodává Bombardier ÖBB náhodou již talenty 3 a ne 2?

eLKá

Tak i BT tvrdí, že ty rozdíly nejsou až tak významné, takže bych to jako problém neviděl…