Airbus má další velkou zakázku, první zákazník si objednal A350 v nákladní verzi
Airbusy pro ALC. Foto: Airbus
Airbus s dálkovým nákladním letadlem vstupuje do segmentu, kterému kraluje Boeing.
Airbus s dálkovým nákladním letadlem vstupuje do segmentu, kterému kraluje Boeing.
Airbus k tomu dodal i pěknou grafiku: https://aircraft.airbus.com/en/aircraft/freighters/a350f
Na Twitteru se objevilo, že u Toulouse nedávno létala testovací A350-1000 s callsignem CARGOLUX. To bylo asi nebyl špatný startovací zákazník. Nicméně se asi dá tipovat, že to budou kupovat cargo odnože aerolinek co už 350 mají nebo 330F – Qatar, Lufthansa, Cathay atd.
…v Čechách je sklad náhradních dílů? Podle mapy na odkazovaných stránkách…
Vypada to na Pardubice, ale niz blizsiho jsem nebyl schopen najit.
Trosku mi tento clanek prijde jako matematicka uloha. Dle vypoctu jsem tedy dospel, ze ALC kupuje tech 350F osm? Nikde neni pocet v clanku zminen.
Na stránkách ALC mají napsáno 7.
Ony ty počty nejsou správně…
Celkem to je:
25x A220-300
55x A321neo
20 A321XLR
4x A330neo
7x A350F
Sedm, jen v zadání byly chyby, už je to správně:) Díky za upozornění.
Velká škoda, že A380 nejsou moc vhodné pro Cargo přepravu. Tyhle úžasné mašiny mohly ještě dlouho sloužit, místo toho stojí část z nich někde v poušti a další se tam chystají.
Teoreticky by šlo udělat kombi letadlo – spodní paluba celá cargo, horní pro cestující. Něco podobného měl boeing a jedna jeho vezre 747, ten měl ale to letadlo rozdělené na přední půlku pro cestující, zadní pro náklad. Takové 747 mělo minimálně KLM.
KLM bylo posledním provozovatelem. Problém je v tom, že kvůli zpřísnění pravidel už by dnes kombi verze nešla jednoduše schválit. 747-400M dolétaly na výjimku, nějaké 737C ještě létají v odlehlých regionech, ale nic nového už se dneska takto necertifikuje.
To mi přijde celkem škoda, přitom kdyby se jednalo o ne nebezpečné zboží, třeba běžné zásilky, tak se divím, že je to tak komplikované. Otevřel by se tak prostor pro osobní létání i na méně vytížených trasách (třeba s tou 737C)
Kombi dneska čistě teoreticky schválit stále jde. Co už nejde je kombi s pohyblivou přepážkou, kde se poměrně jednoduše mění poměr mezi nákladem a cestujícími – což právě dřívější kombi umožňovali. Druhý faktor pak je, že dnešní letadla mají mnohem větší poměr nákladu ve standartním nákladním prostoru, takže potřeba těchto kombi letadel výrazně klesla. Ve výsledku se pak ekonomicky nevyplatí takové modely vyvýjet a certifikovat. A mimochodem zrovna ty kombi 747 KLM se vyřazovali i v nedávné době, kdy byl velký nedostatek nákladních kapacit.
Tomuto popisu docela dobře odpovídají například B777, B787, A330, A350.
V Combi verzi 747 KLM jsem před mnoha lety letěl do Mexika, seděl jsem právě před tou přepážkou oddělující nákladní prostor od cestujících a byl to docela neopakovatelný zážitek.
Je to vážně škoda. Asi by to A380 moc provozní život neprodloužilo (podívejme se i na 747-8F), ale minimálně by jí to mohlo přiblížit do černých čísel produkce tohoto stroje.
Kde se bere ta idea toho, že by A380 fungovala dobře v nákladní verzi?