Letecké společnosti Letectví

Doba přející nákladním letadlům. DHL kupuje dalších osm nákladních Boeingů 777F

Boeing 777F v barvách DHL: Foto: Boeing
Boeing 777F v barvách DHL: Foto: Boeing
Boeing předpokládá, že nákladní letecká doprava poroste v následujících dvaceti letech o 60 %.

Společnost DHL Express podepsala s Boeingem dohodu na nákup dalších osmi nákladních letadel Boeing 777F. Důvodem je rostoucí trh letecké nákladní dopravy.

Kontrakt oznámila dceřiná společnost Deutsche Post na svých stránkách. Součástí je i opce na další čtyři letadla. Investice je podle DHL Express krokem k dalšímu rozšíření sítě nákladních linek mezi kontinenty. První letadla z nového kontraktu převezme příští rok.

„I když součástí krize zastavila řadu oborů, globální obchod v klidu nezůstal. Poháněna globalizací, digitalizací a velkoupoptávkou. Oblast e-commerce v posledním čtvrtletí zaznamenala nárůst o 40 % v porovnání s koncem roku 2019,“ řekl šéf DHL Express John Pearson. Podle něj je firma přesvědčena, že trh e-commerce dál poroste, a proto objednává další letadla.

Boeing 777F je největším dvoumotorovým letadlem na světě. Objednávka přišla ve stejný týden, kdy Boeing uzavřel kontrakt na poslední letadla 747-8F, které dodá společností Atlas Air.

Nákladní verze Boeingu 777 má dolet 9 200 kilometrů, přepraví až 102 tun nákladu. Firma si od nákupu těchto letadel slibuje více letů na dálkových trasách bez mezipřistání. DHL Express s partnerskými dopravci provozují přes 260 různých nákladních letadel.

Už v roce 2018 společnost podepsala smlouvu na dodávku 14 letadel, deset jich je už dodaných. Boeing očekává, že letecká nákladní doprava během příštích dvaceti let vzroste o nejméně 60 %.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Milan

No kdyby na celé železnici nejenom po evropě nepanoval takový bordel pak by měl smysl ucelený vlak na převoz zboží nejenom po celé evropě ve formě vozů s možnosti uložení minikontejnerových boxů pro rychlou výměnu ve svozových depech, to by se v dnešní robotické době dalo zajistit alá letištní třídírna zavazadel, uměl bych si představit ucelenou jednotku co vozí poštu od londýna po moskvu klidně se zajížďkou do řecka, realita zůstává jen v té představě. Bohužel pro zákazníka to znamená že taková zásilka bude zatížena tou nejméně ekologickou dopravou přestože se jedná o tu nejrychlejší, ale už jsme si měli… Číst vice »

MildaIV

Bylo by to:
1. Pomalejší
2. Dražší
3. Méně spolehlivé
4. Méně ekologické (i kdy to nikdy nepochopíte a nikdy tomu neuvěříte)
Probuďte se, 19. století už zkončilo.

Lukáš F.

Nepochybně by to bylo dražší, což je důvod, proč se to nedělá. U ostatních bodů bych si tak jistý nebyl, protože to záleží na spoustě věcí a tudíž to nelze generalizovat. Expresní zásilkové služby typicky fungují tak, že letadla se slétnou z několika letišť na centrální překladiště, tam se balíky přeloží a letadla letí zpátky. Takže zásilka poslaná z Vídně do Varšavy cestuje třeba přes Belgii, což příliš ekologické není. Je to ale takové řešení „one size fits all“. Na druhou stranu – jezdilo TGV La Poste, Italové i Číňané staví nákladní rychlovlak https://zdopravy.cz/?s=n%C3%A1kladn%C3%AD+rychlovlak Takže nějaká šance konkurovat letadlům existuje,… Číst vice »

Lumpy

Ses hlupak a tve sotouske sny jsou vlhke jen v koupelne
Nikdy nebude nikdo nic prepravovat formou ktera je pomalejsi nakladnejsi nespolehliva a pomala a tyhle vsechny veci splnuje zeleznice na 100%
A muzete to chti dotovat propagovat a stale nic
Sshuhuuuuuu

Cestující, teď ale doma

Dělá i Airbus nákladní letadla? Když čtu nějaký článek, tak je to samé nákladní letadlo od Boeingu.

Lukáš F.

Ano, dělá. Nejrozšířenější z nich jsou asi nákladní verze A330. Ale Boeing je v tomto segmentu rozhodně úspěšnější. https://www.airbus.com/aircraft/freighter.html

JirkaA

No ona ani ta 330F neni žadný trhak. Katar je už vyřadil nebo je vyřazuje.

Walker

Jak pise Lukas, nejvice jsou videt 330F, pak se delali 300F a 310F. Jenomze vsechny tyto modely jsou o dost zastaralejsi nez 777F a hlavne jsou mensi. Do 330F se vejde cca. 300-330cbm a kolem 60T. Kdezto do 777F se bez problemu klidne 520-540cbm a zhruba 100T. Navic vnitrni vyska u 777F je az 300cms, kdezto u 330F jen 240cms. Takze Airbus moc konkurenci Boeingu v sektoru nakladni dopravy moc nedela. Bohuzel…

Cestující, teď ale doma

Díky oboum za info. Pro 777 je konkurence spíše A350 a ta se pro cargo nedělá a asi ani neplánuje? A co Belugy? To jsou asi pořád 330 s jinak tvarovanym přepravním prostorem. Nabízí je i případným zájemcům nebo to pouze pro vnitropodnikovou přepravu?

pzag

Beluga je pro normální použití k ničemu.

Walker

Jestli se nepletu, tak ty prvni Belugy se ted prodavaji, jestli se uz neprodali. Airbus si dela novejsi verze. Nicmene jak bylo jiz sdeleno, nejsou uplne prakticke. Byly staveny pro prepravu dilu letadel. Neznam presne parametry, ale tipuji, ze nebudou mit moc velkou nosnost (oproti AN124 a AN225) a zbytecne moc velkou vnitrni vysku nakladoveho prostoru. U Ruslanu a Mrije lze v urcitych pripadech vyuzit velkou nostnost a vysku, ale je to neskutecne drahe a vyska zbytecna (kdyz jsem videl oslavne clanky, kdy CR „urvala“ Ruslany na prepravu rousek, tak jsem nechapave kroutil hlavou). Vnitrni vyska u techto dvou je… Číst vice »

provokatér

A on snad i pan Žlutý bude už provozovat i nákladní leteckou dopravu? Podle toho úvodního obrázku to tak skoro vypadá!

Gogo

Tohle je firemní barva DHL, a je tmavší než ta správná žlutá na českých kolejích.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast