Airbus experimentuje s revolučním tvarem letadla, má snížit spotřebu
Trup a k němu připojená křídla. Desítky let zažitá podoba letadel může být za pár let minulostí. Výrobce letecké techniky
Trup a k němu připojená křídla. Desítky let zažitá podoba letadel může být za pár let minulostí. Výrobce letecké techniky Airbus představil na singapurském aerosalonu model zkušebního prototypu letadla Maveric (Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls), který integruje křídlo a trup do jednoho celku. Nový revoluční koncept letadla má pomoci snížit spotřebu paliva a emisí CO2.
Airbus zatím představuje zmenšený funkční model, který je 2 metry dlouhý a 3,2 metru široký. Podle Airbusu může tímto dojít ke snížení spotřeby paliva zhruba o pětinu oproti stávajícím letadlům.
Propojení trupu a křídel podle Airbusu navíc otevírá zcela nový možnosti pro uspořádání interiéru letadla i pohon letadel.
Airbus poprvé s tímto modelem odstartoval loni v červnu, pokračuje v jeho vývoji. Podobný koncept nedávno představila Technická univerzita v Delftu, které vývoj financuje částečně nizozemský dopravce KLM.
„Chceme být průkopníky budoucnosti létání. Testováním takového konceptu chceme zjistit, zda by se takové letadlo mohlo vůbec vyrábět a zařadit do provozu,“ řekl Jean-Brice Dumont z Airbusu.
Firma podle něj nemá přesný harmonogram, kdy by se podobné letadlo mohlo dostat do provozu. „Jde o model, který může být nástrojem pro velkou změnu v konstrukci letadel, aby byla více šetrná k životnímu prostředí,“ dodal Dumont.
Airbus pracuje i na dalším konceptu nového letadla E-FAN X. Společnost nedávno představila i možnost letu více letadel za sebou za účelem nižší spotřeby (fello’fly) nebo technologii pro autonomní pojíždění po dráze a start i přistání.