Letectví

Véčko na obloze. KLM zafinancuje vývoj úspornějšího letadla

Koncept letadla ve tvaru V. Foto: KLM
Koncept letadla ve tvaru V. Foto: KLM

Nizozemská letecká společnost KLM se rozhodla financovat vývoj nového typu letadla, které má přinést výrazně nižší spotřebu paliva i větší komfort pro cestující. Na jeho sestrojení pracuje holandská Technická univerzita v Delftu.

Šéf aerolinek Pieter Elbers podepsal dohodu o spolupráci a financování vývoje konceptu. KLM uvedla, že má například stejné rozpětí křídel, jako Airbus A350. Díky tomu by měl letoun bez problémů využívat stávající letištní infrastrukturu. Podobný má být i počet cestujících: 314 ve standardní konfiguraci a stejný objem nákladu, 160 kubíků. Má mít ale podstatně menší odpor vzduchu.

Koncept letadla do tvaru V je založen na umístění kabiny pro cestující, zavazadlového prostoru a palivových nádrží do křídel. Díky tomu má lepší aerodynamický tvar a spotřeba má být o dvacet procent nižší než u A350, aktuálně nejúspornějšího letadla na světě. Létající model chtějí firma s univerzitou ukázat v říjnu u příležitosti stého výročí založení KLM.

Podle KLM vývoj nového letadla představuje i unikátní příležitost zlepšit pohodlí pro cestující.
Vývojáři počítají u letadla stále s tradičním proudovým motorem na kerosin, podle nich ale není problém ho přeměnit snadno na elektromotor.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ondřej
Host
Ondřej

Budeme lítat ve véčku jako nějaký kachny.
😀

TRiX
Host
TRiX

Výzkum: Zajímalo by mne, zda mezi čtenáři není někdo, kdo by měl zájem o vlastní výzkum / zkoušku jiné konfigurace „efektivnějšího křídla“ ? (mám jinou, svojí představu :o)

R.L.m.
Host
R.L.m.

Přijde mi „zvláštní“, že při takovéto koncepci jsou ve vizualizaci „použity“ tak hodně dlouhé podvozkové nohy (= těžší, nutný větší prostor v konstrukci pro zatažený podvozek, činící stroj těžko dostupný / nedostupný ze země).

David
Host
David

Řekl bych, že důvodem je, aby ta poměrně dlouhá křídla při startu neštrýchala o zem. Viz video v čase 0:28.

R.L.m.
Host
R.L.m.

Aááj, koukám na to, nejspíše to bude ten důvod. Děkuji.

Destičkové vázání
Host
Destičkové vázání

Když máte určitou standardní výšku nástupních mostů a podstatně menší průřez „trupu“ tak vám asi nic jiného, než použití vyšších podvozkových noh nezbyde.

Juraj
Host
Juraj

Nástupný most som zažil aj s Avrom, CRJ alebo malým Embraerom. Ona aj tá 737 sedí pomerne nízko, takže toto by som ako hlavný problém nevidel.

Georg
Host
Georg

ale není problém ho přeměnit snadno na elektromotor.
elektromotor beru, ale cim bude napajeny? z palubniho jaderneho reaktoru?

Petr
Host
Petr

Celé je to nějaké divné. Pro dva velkovýrobce letadel je riziko financovat nové letadlo, a tady to zafinancuje pouze jediná aerolinue sama a ještě to letadlo má být totální futuristický úlet.

Y.K.
Host
Y.K.

Je to jen koncept, ne vývoj skutečného certifikovaného letadla pro cestující. Asi to KLM nestojí více než běžná reklama.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V text se přece píše, že „Na jeho sestrojení pracuje holandská Technická univerzita v Delftu.“ – takže zjevně jde o propojení s nějakou vědecko-technickou aktivitou vysoké školy, která bývá určitě levnější než vývoj zadaný profesionálním „oficiálním“ institucím, přičemž její výsledky mohou být dobře použitelné jako „úvodní studie“ a ještě přinesou i finanční prospěch škole: i u nás se takové spolupráci už „za bolševika“ říkávalo „propojování vědy s praxí“, ale ani tehdy a pohříchu ani potom se takový přístup nikdy příliš nerozšířil a spíše se o něm jen a hlavně „důležitě žvanilo“.

Y.K.
Host
Y.K.

Tak já netvrdím, že nebudou dělat nic, ale není to skutečný vývoj skutečného letounu, to stojí o mnoho nul více, na to aerolinky nemají. Předpokládám, že to budou studenti zkoumat jako koncept, a proč ne, procvičí si závity, kreativním přístupem se dostanou do problematiky, já to beru. A KLM má solidní reklamu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A tak by to mělo být – a nejen v tomto případě a nejen pokud jde o leteckou dopravu a její dopravní prostředky.

DRABADURA
Host
DRABADURA

To už je také vymyšleno – místo kerosenu se do nádrží natankuje nabitý tekutý elektrolit a ten se postupně přečerpává přez membránu, kde se mu odebírá elektřina. Ale zatím je to moc drahé, takže se to nevyužívá.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Energetická hustota toho elektrolYtu nebude nic moc. Ikdyby byla poloviční oproti kerosinu, tak stále zůstává problém maximální hmotnosti při přistání. Kerosin shoří, letadlo se odlehčí. Elektrolytu by mělo být asi méně než kerosinu, aby se nemusel před přistáním vypouštět.
To vede k požadavku, aby elektrolyt měl daleko vyšší energetickou hustotu než kerosin. A to, hádám, není.

Pražák
Host
Pražák

A také by mě zajímal tah takové motoru. Abychom se nevrátili do 40 let.

Jiri Kabelka
Host
Jiri Kabelka

Dobry den, chtel bych se zeptat autoru stranek, jedtli je mnozstvi reklamy na mobilnich zarizenich nejaky renonc, nebo je to dle planu? Tolik reklamy jsem asi jeste nikde jinde nevidel. Safari na iPhoneu

Standa
Host
Standa

Pro normální platformy existuje jednoduché řešení tohoto problému. Doplněk do prohlížeče, jehož jméno se nesmí vyslovit