Šéf Správy železnic může obejitím ministerských předpisů dosáhnout na vyšší odměny
Společně s tratí na Kladně má zahájení soutěže na modernizaci trati Bubny - Výstaviště desetiprocentní váhu při rozhodování o odměnách.
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda si vypsáním zakázky za téměř čtyři miliardy korun v rozporu s ministerskými předpisy připravil cestu k vyplacení části bonusu za splnění klíčových ukazatelů.
Zakázku se stropem 3,8 miliardy korun na modernizaci trati z Prahy-Bubnů na Výstaviště zveřejnila Správa železnic letos v listopadu i přes to, že její cena výrazně stoupla proti hodnotě schválené ministerskou centrální komisí. Ministerstvo přitom v takovém případě požaduje nové projednání. Stavba dosud nemá ani stavební povolení. Pokud by šla zakázka ještě do centrální komise, nemuselo by se vypsání letos stihnout.
Za spěchem Správy železnic ale může být i Svobodova finanční motivace. Správní rada Správy železnic letos na začátku roku zahrnula tuto zakázku do takzvaných klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI). Podle nich se bude Svobodovi za celý rok vypočítávat bonus. Společně s již vypsanou zakázkou na modernizaci trati na Kladně mají obě stavby váhu deset procent.
Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda odmítl, že by se zakázka soutěžila zrychleným tempem. „Správa železnic naopak dlouhodobě avizuje, že realizace stavby Bubny – Výstaviště má začít v roce 2022. Jsme rádi, že držíme předpokládané a prezentované termíny. Plánovanému termínu zahájení stavby musí odpovídat termín zahájení tendru na realizaci, který vychází z odhadu doby trvání tendru na tuto relativně složitou zakázku,“ uvedl Gavenda.
Za dva roky zdražení o 23 %
Bez ohledu na výsledek soutěže a rychlost získání stavebního povolení je ale jasné, že se příští rok v Bubnech mnoho nepostaví: rozpočet SFDI na příští rok počítá pro tuto stavbu jen se 62 miliony korun. Soutěž vypsala Správa železnic i bez stavebního povolení.
„To, že Správa železnic začíná zhotovitele soutěžit ještě před pravomocným stavebním povolením, není nic neobvyklého, šetříme tím čas. Dokud nebude vydáno pravomocné stavební povolení, určitě nebudeme podepisovat smlouvu na realizaci stavby,“ uvedl Gavenda.
Deník Zdopravy.cz minulý týden informoval, že investiční akci schválila centrální komise v listopadu 2019 za cenu 3,086 miliardy korun. Správa železnic ale v polovině listopadu letošního roku vypsala soutěž se stropem 3,8 miliardy korun. To je o 23 % více, než byl schválený rozpočet.
„Došlo tak k navýšení nákladů nad 10 %, které mělo být dle příslušného resortního předpisu a pokynů ministra dopravy schváleno ministerstvem dopravy,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Dopis ministra
Odhadovaná cena je přitom při schvalování samotného záměru klíčová. Počítá se z ní, zda má investice ekonomickou návratnost. „SŽ k tomu uvedla, že dosud nemá zpracovanou aktualizaci záměru projektu, přičemž z této dosud nehotové aktualizace lze již nyní dovodit, že stavba bude stále ekonomicky efektivní i při nárůstu celkových nákladů na 3,4 mld. Kč. Tento rozpočet pak SŽ vynásobila koeficientem 1,15, a to s odůvodněním, že přihlédla k místní, časové, věcné a funkční souvislosti plnění,“ dodal Jemelka.
Ministerstvo stavbu před dvěma lety schválilo i s podmínkou, že následující stupeň dokumentace bude obsahovat podrobnější rozpočet akce, který Správa železnic předloží ministerstvu a vyčká dalšího rozhodnutí.
Obejití předpisů řešila i po intervenci ministra dopravy Karla Havlíčka správní rada Správy železnic. „Předsedovi správní rady SŽ zaslal dopis se žádostí o projednání věci s generálním ředitelem Správy železnic (GŘ) a přijetí takových opatření v rámci vnitřního kontrolního systému organizace, aby se podobná situace nemohla opakovat,“ dodal Jemelka. Správní rada předminulý týden uložila Svobodovi předložit návrh systémového řešení, který by znemožnil takový postup opakovat.