Emisní povolenky drží ČSA nad vodou. I přes ztrátu dopravci přibývají peníze na účtě
ČSA měly na konci září na účtech přes čtvrt miliardy, aniž by si musely půjčit.
České aerolinie v úpadku hospodaří letos se ztrátou, firma ale dál přežívá bez větších problémů díky nečekané podpoře v podobě prodeje emisních povolenek, které firma nespotřebovává.
Situace je v tomto ohledu pro ČSA čím dál lepší: včera cena jedné povolenky poprvé v historii překonala hranici 70 eur, ještě na jaře byla hodnota kolem 40 eur.
„Kladný (resp. rostoucí) zůstatek disponibilních peněžních prostředků za současného generování záporného výsledku hospodaření v provozní oblasti lze vysvětlit tím, že dlužník ve třetím čtvrtletí roku 2021 pokračoval v plánovaných divesticích zbytného majetku (zejm. emisní povolenky) a v jednání s platebními branami o uvolňování zádržného. Díky tomu byl dlužník schopen navzdory zápornému provoznímu výsledku hospodaření hradit pohledávky za majetkovou podstatou a pohledávky jim na roveň postavené řádně a včas,“ uvedl insolvenční správce Michael Šefčík ve zprávě pro soud.
Letecké společnosti v Evropské unii mají nárok na bezplatnou alokaci části povolenek do roku 2023. ČSA připadá na každý rok kolem 220–240 tisíc povolenek. Objem byl stanoven dříve podle předchozího počtu letů. ČSA tak nyní alespoň částečně vydělávají na své miniaturizaci. Na jaře insolvenční správce uvedl, že očekává prodej zhruba 182 tisíc povolenek. To by při současné úrovni znamenalo přes 323 milionů korun.
Ztráta 150 milionů
Podle zprávy insolvenčního správce za prvních devět měsíců ČSA prodělaly 105 milionů korun. I když materiál neuvádí přesné hodnoty zůstatku na účtech, z grafu je patrné, že na počátku července měl dopravce k dispozici kolem 150 milionů korun, na konci září o 100 milionů více. V srpnu dopravce zřejmě dosáhl i zisku, ztráta za prvních osm měsíců byla nižší než za prvních sedm. Od ledna do září utržil dopravce 522 milionů korun.
„Insolvenčnímu správci není známa žádná skutečnost, která by odůvodňovala nutnost zastavit provoz dlužníkova podniku nebo přeměny reorganizace v konkurz. Predikovat míru uspokojení věřitelů zatím nelze, neboť nebyl dosud předložen reorganizační plán,“ uvedl Šefčík.
ČSA aktuálně létají se dvěma letadly. Soud v červnu povolil reorganizaci, plán na restrukturalizaci zpracovává mateřská společnost Smartwings.