Letecké společnosti Letectví

ČSA představily svůj záchranný plán. Firmě zůstane jediné letadlo, ostatní si pronajme i s posádkami

Airbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Airbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Podle materiálu od společnosti Deloitte přinese reorganizace věřitelům více peněz než konkurz.

České aerolinie před první klíčovou schůzí věřitelů představily svoji představu, jak se má jedna z nejstarších leteckých společností udržet nadále v provozu bez toho, aniž by prošla konkurzem.

Podle materiálu zpracovaném společností Deloitte je povolení reorganizace výhodnější i pro samotné věřitele. „Věřitelům bude nabídnuta vyšší míra uspokojení než v případě konkursního řešení,“ uvádí se v materiálu. Reorganizaci prosazuje i majitel ČSA, společnost Smartwings. „Reorganizace představuje konsensuální řešení insolvence založené na podpoře managementu, vlastníků a věřitelů, které je založeno na pokračování provozu ČSA,“ píše se v textu.

Pro Smartwings by povolení reorganizace mělo znamenat, že nadále budou pro ČSA řadu činností vykonávat včetně například pronájmu letadel. „Konkursní varianta řešení úpadku ČSA se v tuto chvíli nejeví jako výhodnější řešení v porovnání s reorganizací,“ napsal v květnu insolveční správce ve své zprávě. Plán neuvádí, jak velká část závazků by měla být uspokojena, počítá s možným vstupem investora do firmy.

Poradci ve své zprávě předpokládají s poměrně optimistickým vývojem tržeb ČSA: už příští rok by měly mít tržby ve výši 4,5 miliardy korun, v roce 2025 pak 7,6 miliardy korun. Od příštího roku plánují dopravci zisk. Pro srovnání: v roce 2019 před pandemií měly ČSA tržby 8,5 miliardy korun.

Prodej jediného vlastního letadla

K přežití firmy by měla společnosti také injekce z prodeje emisních povolenek v hodnotě 191 milionů korun. Plán počítá s tím, že ČSA budou ale hlavně virtuální značkou, pro kterou budou létat letadla jiných dopravců. Finanční plán ukazuje, že firma už nepočítá s jediným letadlem, které vlastní: Airbus A319 OK-REQ. Plán uvádí, že k odstavení OK-REQ mělo dojít už letos v květnu, zatím ale létá dál.

Management ČSA předpokládá, že případné dodatečné nároky na letové kapacity (např. z důvodu opravy nebo povinné revize na OK-HEU) budou v roce 2021 vykryty prostřednictvím ACMI (pronájem letadla včetně posádky) pronájmu, například ze strany Smartwings,“ uvádí se v dokumentu. OK-REQ je jedním ze dvou letadel, které ČSA nyní provozuje, je stoprocentním majitelem. Airbus A320 registrace OK-HEU má pronajatý, je jeho provozovatelem.

Od příštího roku by ČSA měly létat se šesti letadly: dvě ATR a čtyři Boeingy 737 nebo Airbusy A320. V roce 2025 by měl mít dopravce k dispozici 17 letadel. Materiál vůbec neuvádí, co bude s objednávkou na letadla A220 a A321XLR u Airbusu.

Odebírat
Upozornit na
guest
58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
martin.d@seznam.cz

Ze slavných aerolinií udělat virtuální značku? To ve smartwings asi berou slušný matroš. ČSA by nejvíce pomohlo kdyby se zbavilo aktuálního akcionáře, pod vedení pánu ze smartwings to nikdy lepší nebude

Pavel

Přesně. Dávám 100 palců nahoru

avijan

Než udržovat při životě takového kočkopsa, je lepší ČSA pochovat, vždyť touhle novodobou existencí kdysi právem hrdou značku a její historii jen degraduje…

Martin

Od příštího roku 2 ATR ? Vždyť se jich nedávno zbavily ! Jinak počítám, že ty B 737 budou od SW.

Petr

Neví někdo, zda-li je někde k přečtení ten restrukturalizační plán? Rád bych si jej přečetl osobně.

Jan

A to můžou bez letadel zůstat ve Skyteamu?

Tomas

a proc by nezustali?

poletucha15

Protoze budou muset zaplatit poplatky za clenstvi?

Dorota

Konec ČSA byl zapříčiněn rozdělením na sedm sester, tj. 7x větší počet ředitelů, náměstků, administrativy, Tvrdíkovou neschopností a rozhodnutími a vše bylo završeno rozprodejem budov, hangárů a kruh se uzavřel. TVS už tato prázdná značka spadla jenom do klína

Petr

Byl předseda představenstva, ale to je kolektivní orgán. Podléhá kontrole dozorčí rady a jelikož to byl státní podnik, tak vše podléhalo ministerstvu financí. Chyba nebyla jen ve Tvrdíkovi.

Dorota

To nebylo o kolektivním orgánu, ale o politickém nasazení a trafiky pro člověka, který měl diskutabilní zkušenost se správou rekreačních zařízení ministerstva obrany a chvilku velel tomu bordelu co si říká armáda ČR. .

Roman

Mají ještě jako ostatní normální aerolinie palubní magazín a v něm sekci „Naše flotila“ ? No, pár let jsem je nazýval aeroklubem, ale s jedním letadlem už nejde ani to.

Jirka B.

Aerolinka bez letadel … to nevymyslis. Skoda CSA 😢

Zvoník

To letadlo by se mohlo jmenovat ,,Éro Václava Havla“! 😂😂😂😂

Šejdr

Spíš Luftjarda Force 1.

Petr Novotný

Bude si pronajímat letadla i s posádkami do SW? Pro SW jistě dobrý kšeft. Zbydou dluhy, které zaplatí někdo jiný. Bylo by lepší zamáčknout slzu a nechat ČSA padnout. Při stém výročí se budou SW vytahovat, jak ČSA přežili jen díky nim. Celé to je kašpařina.

Paco28

A jak chce taková firma vydělat na svou budoucnost??? co nabídne, aby se jí vrítili zákazníci? Nota bene poté, co je tak urputně řadu let odrazuje… Nota bene v době, která cestování nebude přát?? Inflace, ceny paliva, konkurence nízkonákladovek,; co se vlastně nyní na trhu změnilo, že SW doufají zachránit ČSA tímto způsobem? Jako tajenka mi vychází jediné: ČSA mají před sebou posledních 12 měsíců…. Díky, pane Tvrdíku & spol.

Petr

To jsou všichni posedlí Tvrdíkem? Co má společného s covidem? ČSA již bylo v zisku. Etihad se topí v mnohamiliardové ztrátě již několik let a Tvrdík jim nešéfoval.

Tomas

Tvrdikem jsou posedli vsichni, protoze krize CSA je dlouhodoba. Neni to nejaky Covid prusvih. A ta krize ma svuj pocatek prave u tvrdika a v tvrdikove ere.

Pavel

Před Covidem a Travelem bylo ČSA v zisku.
Proč asi ČSA nezaplatilo v roce 2019 předplatbu za A220? Neb TVS stáhnul prašule z účtu!!!
Největší pohřebák ČSA je TVS.
TVS udělal z ČSA jenom prodejní kanál.
Ted´ještě podojí věřitele. Bude CSA pronajímat letadla na ACMI za suprový ceny = ztráta z linky půjde za CSA.

Tomas

Je vcelku jedno, jestli byli v zisku, nebo ne – na zisk spolecnosti nefungujou.

cela situace csa (resp spis srajdy csa) maji svuj pocatek v tom, co se delo za tvrdika a naslednych letech (rozprodej majetku , rozprodej letadel, vynucena privatizace, …)

Pavel

Ano, srajdy začaly za Tvrdíka, ale ČSA se z nich vyhrabalo. Bohužel potom spadlo do větší srajdy díky Kalouskovu prodeji do rukou TVS.
PS: firmy se zakladají pro tvorbu zisku, a´t okamžitého či budoucího.

Fresh Z

Malá faktická: TVS koupi státního podílu v ČSA dojednával v roce 2017 za ministra financí Babiše. K nákupu (včetně podílu Korean Air) došlo o rok později, tedy za současné vlády.

Y.K.

Kalousek? To máte nějaké popletené, ne? Tehdy sice TVS o ČSA usiloval a to byly ještě docela drahé zboží, ale nezískal. K získání většinového podílu došlo v roce 2018 a to už dávno nebyly ty původní ČSA, moc toho nezbylo.

Pavel

Popletené to máte vy. Než něco plácnu, tak si první zjistím informace. Tento obchod byl dojednán ještě za Kalouska.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/travel-service-koupi-34-procent-v-ceskych-aeroliniich/r~ff63a1ea5db411e39b7d0025900fea04/

Y.K.

Ano vím. Popletené to nemám. Travel Service tehdy získal 30 % což je menšinový podíl, menší než podíl Korean Air, takže žádné „do rukou“ TVS (o což usiloval docela dlouho). Aby něco bylo ve vašich rukou, musíte mít alespoň 51 %. Což nastalo až v letech 2007 – 2008 v úplně jiné situaci.

Pavel

Ach jo, Travel sice získal menšinový podíl, ale s Korean air a státem už byl domluven na získání zbytku akcíí. Jedinné co jim to nachvilku odložilo byla Fischerova vláda.
Fakticky řídili ČSA už v roce 2013.

Tomas

ucelem existence firmy zisk je. o tom zadna.

ale to, jestli firma prezije nebo ne, se neodviji od toho, jestli je v zisku, nebo neni.

Y.K.

Tak oškubanost ČSA je jistě stav postvrdíkovské éry, ale platební neschopnost a insolvence je zase čistě produkt covidu, holt přestali mít z čeho platit faktury a to pak jede rychle.

Tomas

tak samozrejme.

nicmene covid tu situaci “nad propasti” jen umocnil.

Martin Csabo

Kdyby nebylo Tvrdíka tam by ČSA mělo před coronou 40 letadel a nevlastnili je Čínani a taky by měli o mnohem více peněz

mauricio

A nebo by už dávno neexistovali. Ne za vším je Tvrdík, Šimáně nebo virus, i když tomu výraznou měrou přispěli.

Petr

nebo žádali o úvěr 9mld€ jako Lufthansa.

noerf

Jakou budoucnost máte na mysli? ČSA budou mít jednu A320 od leasingovky, k tomu deset pilotů a 20 stewardek.
Na ACMI pronájem si půjčí od mateřské společnosti tři 7378-800 včetně posádek a od někoho 2 letadla ATR. Výhledově SW bude zařazovat letadla 737 Max a ČSA budou přebírat uvolnene 737 ve verzi 700 a 800 a časem se ČSA buď vzchopí nebo ji majitel pošle po vodě.

G700

Trapárna. Poslat do propadliště dějin, a za pár let i jejich majitele…

V rámci tohohle mě vyloženě vytáčí Smartí fňuk, fňuk, ČSA v pr… a oni se prsí 1000,- slevou pro zdravotníky. Tak to mají asi peněz dost…

Petr

Když se podívám na ta letadla, která by ČSA měla provozovat v příštím roce provozovat – ty 2 ATR a 4 B737 nebo A320, tak si dovolím zajímavou úvahu o tom, jaký typ vybrat. Pokud by objednávka na A220 a A321XLR zůstala, s čímž já počítám, tak by bylo určitě rozumnější zvolit A320 – možnost povolat zpět posádky s typovkami a obnovit jim je. Dále ekonomika firmy stojí už od roku 2013 ryze na Airbusech a určitě by přineslo další náklady tento business model měnit a dělat posádkám nové typové kvalifikace – opět růst nákladů. Na druhou stranu pokud by… Číst vice »

SaulGoodman

Jak jsem psal výše, tak místo ATR by mi dával smysl A220 nebo Embraer E2. Ale jinak bych souhlasil spíš s druhou částí vašeho komentáře – mít rozdílné typy letadel ve skupině podle mě musí být nákladnější, než nakolik by přišlo případné přeškolení pilotů.

Sjednotit to na 737 znamená snadnou možnost si půjčovat letadla i posádky, mít společné smlouvy na údržbu a podobně. Zejména pokud má být v „novém začátku“ ČSA ta aerolinka značně závislá na Smartwings, tak mi moc nedává smysl tam budovat oddělenou flotilu. Kromě těch malých letadel, tam asi Boeing nic adekvátního nenabízí.

Petr

Díky za názor, jak jsem již psal, pořád počítám s tím, že ty A220 přijdou a ATR vidím jako dočasné řešení. Uvidíme, kolik letadel ČSA v budoucnu mít bude, přeci jen když se stavy vyrovnají – přibližně stejný počet Boeingů i Airbusů, tak ty náklady zas takový rozdíl nejsou.

Jakub

a až se někdo rozhodne uzemnit 737 tak se nebude létat

rn42

No jestli to budou resit ACMI najmem, tak je to stejne jedno. Nakonec to budou SW posadky v SW letadlech, a tedy spis 737, jestli se SW nerozhodne otevrit si ulicku k budoucimu vyuziti treba tech dalkovych 321 co maj pod hlavickou CSA objednany

Petr

To máte pravdu. V podstatě si zopakujeme rok 2019, kdy to bylo stejné. Ale já jsem optimista a věřím, že to dopadne dobře.

Tomas

Cela ta teorie o nakladech ma jeden maly problem. Pokud si csa ta letadla bude pronajimat formou ACMI, tak ji typovky pilotu a zvysene naklady nemusi zas tak moc zajimat.

A cenove by to nemuselo byt zas tak hrozne – bude tu hromada nevyuzitych letadel, hromada nevyuzitych pilotu … a to by mohlo mit pozitivni vliv na ceny pronajmu

Petr

To máte pravdu. Já se spíše zamýšlel už nad delší budoucností 2022 a dále. Kdy snad se zase flotila začne rozšiřovat.

zyx

Ja mam osobne stale obavy ve spojeni se Smartwings. Aby to nedopadlo tak ze ty letadla a posadky se budou pronajimat od Smartwings za neodpovidajici ceny.

Tomas

Tak samozrejme ze budou … ale to neni zadna zmena. To se delo doted poslenich par let.

Petr

Kdyby chtěli Smartwings značku ČSA ukončit, tak už by to dávno udělali. Třeba rok poté, co ji koupili. Málokdo třeba ví, že třeba Lufthansa chtěla ukončit značku Brussels Airlines. Nejprve v Evropě, později i ve světě. Nahradit je měli Eurowings, ale v Belgii se proti tomu zvedla vlna nevole a tak z toho plánu (prozatím) sešlo, uvidíme, jak se to bude vyvíjet. Další přiklad. Alaska Airlines koupili Virgin America a značku utlumili, letadla a posádky převzali a nad VA se zavřela voda. Takže Smartwings opravdu nechtějí ČSA zavřít, byť připouštím, že to tak občas vypadá a nějaká ta podpora je… Číst vice »

Facepalm

Český aeroklub.

Peter

Aeroklub je v porovnaní s ČSA vysokoprofesionálna inštitúcia.

Petr

Doufám, že ty A220 a A321XLR přijdou, protože pokud jsem to pochopil, tak jejich nepřevzetí by byla ještě větší pokuta, než kdyby je převzali, byť by se dodávka opět odložila.

Filip

Hm, a kdo bude jejich akvizici platit? Jak ČSA tak SW jsou nyní v pozici zadlužených žebráků, jen s tím rozdílem, že SW ještě má na určitou dobu peníze na provoz z 2 mld.úvěru .

Kosmik

A co je vám, nám, mně do toho? Pokuta kde nic není je k čemu?

Honza

Takže chtějí vracet ATR? zajímavé..každopádně držím palce.

SaulGoodman

To mě taky překvapilo, myslel jsem, že se od jejich používání na tyhle relace obecně upouští ve prospěch A220 apod.

rn42

A220 jestli vubec budou, tak budou nekdy o X let, a i mala 220ka ma 2x takovou kapacitu jako ATR…

CSA si nebudou moci dovolit doufat ve velkou poptavku ze se jim to 2x vetsi letadlo vyplati.

Y.K.

Ono to asi má logiku, jako zadlužená firma v konkurzu si asi nic jiného než ACMI nebude schopná nasmluvnit, navíc zůstane po tu dobu personálně šťíhlá, což by mohlo urychlit finanční ozdravení a hin sa ukáže. Později zase mohou začít stavět vlastní flotilu.

Ale jak to sešolichají s Airbudem, na to jsem zvědavý.

Venca

Řešení smluvního dluhu za ty letadla, které nejspíše neodeberou bude velmi zajímavé. Každopádně ty prachy za A220 měli již odejít v roce 2019. V té době si na ně měli ještě půjčit. Teď se dalo pořadí přeprodat, takhle je z toho jen obří dluh.

SaulGoodman

S tím Airbusem to bude zajímavé, nicméně je třeba si uvědomit, že konkurz neznamená, že by to Airbus dostal zaplacené. Obecně je míra uspokojení pohledávek v konkurzu dost malá, tuším průměrně jednotky procent z jejich hodnoty. Takže nějaká restrukturalizace, částečné odpuštění a prodloužení splátek nakonec může být pro toho věřitele výhodnější, pokud zrovna nutně nepotřebuje alespoň nějaký cash. Což asi případ Airbusu nebude.

Y.K.

Tak to jistě, tím že tu pohledávku přihlásil to nicméně jako závazek zůstane i restrukturalizované firmě. Možná je to od Airbusu taktika, jak si pojistit, aby od smlouvy necouvli. Sankce jsou ve výši hodnoty letadel a to už je dýka na krku.