ČSA představily svůj záchranný plán. Firmě zůstane jediné letadlo, ostatní si pronajme i s posádkami

Airbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.comAirbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Podle materiálu od společnosti Deloitte přinese reorganizace věřitelům více peněz než konkurz.

České aerolinie před první klíčovou schůzí věřitelů představily svoji představu, jak se má jedna z nejstarších leteckých společností udržet nadále v provozu bez toho, aniž by prošla konkurzem.

Podle materiálu zpracovaném společností Deloitte je povolení reorganizace výhodnější i pro samotné věřitele. „Věřitelům bude nabídnuta vyšší míra uspokojení než v případě konkursního řešení,“ uvádí se v materiálu. Reorganizaci prosazuje i majitel ČSA, společnost Smartwings. „Reorganizace představuje konsensuální řešení insolvence založené na podpoře managementu, vlastníků a věřitelů, které je založeno na pokračování provozu ČSA,“ píše se v textu.

Pro Smartwings by povolení reorganizace mělo znamenat, že nadále budou pro ČSA řadu činností vykonávat včetně například pronájmu letadel. „Konkursní varianta řešení úpadku ČSA se v tuto chvíli nejeví jako výhodnější řešení v porovnání s reorganizací,“ napsal v květnu insolveční správce ve své zprávě. Plán neuvádí, jak velká část závazků by měla být uspokojena, počítá s možným vstupem investora do firmy.

Poradci ve své zprávě předpokládají s poměrně optimistickým vývojem tržeb ČSA: už příští rok by měly mít tržby ve výši 4,5 miliardy korun, v roce 2025 pak 7,6 miliardy korun. Od příštího roku plánují dopravci zisk. Pro srovnání: v roce 2019 před pandemií měly ČSA tržby 8,5 miliardy korun.

Prodej jediného vlastního letadla

K přežití firmy by měla společnosti také injekce z prodeje emisních povolenek v hodnotě 191 milionů korun. Plán počítá s tím, že ČSA budou ale hlavně virtuální značkou, pro kterou budou létat letadla jiných dopravců. Finanční plán ukazuje, že firma už nepočítá s jediným letadlem, které vlastní: Airbus A319 OK-REQ. Plán uvádí, že k odstavení OK-REQ mělo dojít už letos v květnu, zatím ale létá dál.

Management ČSA předpokládá, že případné dodatečné nároky na letové kapacity (např. z důvodu opravy nebo povinné revize na OK-HEU) budou v roce 2021 vykryty prostřednictvím ACMI (pronájem letadla včetně posádky) pronájmu, například ze strany Smartwings,“ uvádí se v dokumentu. OK-REQ je jedním ze dvou letadel, které ČSA nyní provozuje, je stoprocentním majitelem. Airbus A320 registrace OK-HEU má pronajatý, je jeho provozovatelem.

Od příštího roku by ČSA měly létat se šesti letadly: dvě ATR a čtyři Boeingy 737 nebo Airbusy A320. V roce 2025 by měl mít dopravce k dispozici 17 letadel. Materiál vůbec neuvádí, co bude s objednávkou na letadla A220 a A321XLR u Airbusu.

Tagy České aerolinie ČSA smartwings
60 komentářů