Letecké společnosti Letectví

Insolvenční správce preferuje přežití ČSA reorganizací, jedná o státní pomoci

Airbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Airbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Možnou záruku za letenky podle ministra Havlíčka analyzuje Českomoravská záruční a rozvojová banka.

Insolvenční správce Českých aerolinií (ČSA) Michael Ševčík ze společnosti Inskol bude věřitelům navrhovat, aby se úpadek řešil reorganizací společně se vstupem nového investora. Má jít o výhodnější řešení než prohlášení konkurzu. Vyplývá to z materiálu, který byl zveřejněn v insolvenčním rejstříku. Do záchrany ČSA se už v době úpadku vložil poprvé i stát.

„V tuto chvíli se konkurs nejeví jako výhodnější způsob řešení úpadku než reorganizace,“ napsal Ševčík, který vychází z posouzení od ekonomického poradce, společnosti Tarpan Partners. Upřednostnění reorganizace vysvětluje tím, že konkurz by znamenal zastavení činnosti dopravce a ztrátu řady aktiv.

Správce ale současně připouští, že i model reorganizace není bez rizik a nepřinese věřitelům vrácení všech peněz. „Ze samotného provozu podniku dlužníka v tuto chvíli nevyplývá schopnost uspokojit významně pohledávky přihlášených věřitelů. Zdrojem uspokojení věřitelů pak bude spíše vstup a participace investora, jehož identifikace a rozsah zapojení není dosud znám,“ uvádí Ševčík ve zprávě.

ČSA jsou v úpadku na vlastní návrh od března. O dalším postupu má rozhodnout věřitelský výbor v červnu. Podle zprávy o finanční situaci ČSA by má ČSA kromě jediného letadla A19 registrace OK-REQ a náhradního motoru ještě významné aktivum v podobě emisních povolenek. Eviduje také předplatby ve výši 36 milionů dolarů u Airbusu na nová letadla.

Státní záruky za dluhy cestujícím?

Do insolvenčního řízení s Českými aeroliniemi by se mohl zapojit i stát. Podle zprávy insolvenčního správce proběhlo v dubnu jednání se zástupci ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy. „Předmětem tohoto jednání byla případná státní podpora při řešení úpadkové situace dlužníka. Ze strany státu byla nabídnuta pomoc formou odkoupení přihlášených pohledávek majitelů letenek na zrušené lety nebo nevyužitých voucherů z řad spotřebitelů,“ uvedl insolvenční správce v materiálu. Už dříve ČSA uvedly, že za letenky dluží zhruba miliardu korun.

Podle ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka byl ale vznesen pouze dotaz, zda by byla schopna Českomoravská záruční a rozvojová banka (ČMZRB) poskytnout záruku za tyto letenky. „Pokud vím, v tuto chvíli to analyzuje ČMZRB, která nikdy podobnou transakci nedělala. Je plně na zvážení managementu, jestli by to pro ně bylo výhodné. Z mého pohledu to dává smysl pouze tehdy, pokud se najde cesta, která by majitelům letenek pomohla a současně by byla reálná šance návratnosti. Pokud by se jednalo o rizikový obchod, není možné, aby to vedení ČMZRB zrealizovat,“ uvedl ve vyjádření pro deník Zdopravy.cz Karel Havlíček.

ČSA jsou jedním z mála dopravců v Evropě, který nedosáhl na žádnou státní pomoc.

Českým aeroliniím aktuálně zadržuje kvůli dluhům vůči majitelům letenek část peněz ČSA Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA). IATA slíbila, že pokud by vláda garantovala splacení letenek, nebude tyto peníze dál zadržovat. O jakou částku jde, materiál neuvádí. ČSA zadržují peníze také karetní společnosti Amex a Worldpay, v součtu téměř 100 milionů korun.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Codyx

Jen dotaz, komu připadnou sloty na lukrativní letiště

Jan

Tohle je dotaz z roku 2010…? 😀

Tomas

jaké sloty? jaká lukrativní letiště?

letist, kam létá čsa , a řeší nějaké sloty… je minimum. v podstatě jen londýn. pokud je ještě mají.

(a komu připadnou … no, pokud tam už nějaké jsou .. a bude je možné prodat .. tak se stane hádej co … ano, prodají – a nebo se tam bude lítat, a pak nemají komu připadávat)

Jimbo Jones

Takže lití dalších a dalších miliard do bezedné žumpy…

Gwann

takže reo bude vypadat asi takto: většina letenkářu si pohledávky nepřihlásila, tedy mají smůlu. a ono to pak nějak vyjde. slušné, musí se nechat, že tohle je dobře vymyšlené.

Tomas

vcelku normální ochrana před věřiteli a následná reorganizace.

jak by asi měla vypadat?

Leinad

Žádný termín „přihlásit pohledávku do XY“, prostě když věřitel přijde s pohledávkou v poslední den splatnosti tak pořád je věřitele, a poměr uspokojení všech věřitelů bude stejný.

Současný systém, povinnost sledovat si jestli náhodou některý z mých dlužníků náhodou nevyhlásí insolvenci, trochu zpochybňuje data splatnosti, možnost věřitele jet na dovolenou/být hospitalizován a nesledovat práci…

Mat

Skvělá zpráva, snad se to povede dotáhnout. Jenom by mě teda zajímalo, koho myslí tím investorem, stát, jinou leteckou společnost? A koho by nahradili, ty Číňany?

Venca

Možná mě tu lidi ukamenují, ale nezdá se mi, že například pro stát je investice do ČSA až tak velká. Spočtu si necelé 2 mld. dluhu, když by šli odebrat A220 (což pro rozlétání jsou výborné stroje), to je asi 1,7 mld. za kus. Ztráta asi dalších 0,4 mld. za rok. Přibližně na 2 roky, než se Evropa trochu trozlétá. Takže asi 10mld. Vzhledem k tomu, co se prošustrovalo za Covidu, tak to jsou drobný. V roce 2025 by se dalo přemýšlet o 321 XLR. Nemyslím, že je to až taková blbost.

RHood

A jakou si představujete akcionářskou strukturu. 100% vlastněno státem ? To politicky tak krátce před volbami asi neprojde. Spoluvlastnictví s SW ? A v jakém poměru ? Pak tedy nutná pomoc od všech akcionářů. Na jak dlouho ? Jenom na období restrukturalizace ? Potom opětovně prodej státního podílu SW, nebo někomu jinému ? Tolik neznámých.

Venca

Tak myslím, že vlastnictví státem by bylo dobré třeba 51%nebo 60%. S prodejem by se nemuselo uplně spěchat. SW bych ten podíl asi neprodával již nikdy. Záleží, jakou část si může dovolit prodat SW vzhledem k Číňanům. Je to velká hra, do které nevidím/me.

milanek

No pokud to stát vytáhne ze sraček, tak by za to měl mít klidně i těch 100 %. Vím, že to v minulosti nefungovalo a předpokládám, že nebude ani nyní, ale když už do toho budou dávat naše peníze, tak ať to aspoň zkrachuje po kontrolou nás všech.

Jiná kacířská myšlenka je zaříznout ČSA a pomoci Smartwings se sice nepopoulárním, ale schopným manažmentem a potenciálem přežít i v soukromých rukách.

Petr

Klidně vše co má, je to soukromá společnost. Jestli máš dost peněz třeba ji prodají i Tobě.

Petr

Hlavně to nepohnojit jako s námluvami s AF.

tom

Chtělo by to nudícího se geniálního topmanažera s neomezenými pravomocemi a nudícího se bilionáře, kteří by záchranu ČSA vzali jako výzvu. Kurňa, chlapi, tož kdo do teho pude?

Jiří Kocurek

Obvávám se, že z bilionáře je již jenom milionář. Kdyby prodal auto, tak to nestačí ani na natankování 2 letadel.

Gwann

jako že by babiš sypal z airbusu pesticidy na pole? to by bylo zajímavé

Stony

CSA mam rad. Me by snad ani nevadilo, kdyby je stat prevzal 🙂

Didi

ČSA měly celkem velký majetek,který se v průběhu let jen nevýhodně rozprodával a nyní je to jen „ohlodaná“ firmička,trerá sice má velikou historii,ale jinak už není životaschopná. Tvrdík sice má lví podíl na současném stavu,ale není zdaleka jediný,kdo se podílel na tunelování firmy. Mimo jména a tradice vlastně už není co zachraňovat. Bohužel.

alian

Tvrdík a zejméína Dvořák. Tvrdík alias Luftjarda zdecimoval a politický úkol rozprodat úspěšně završil další superman Dvořák. Šimáně nakonec levně koupil a nezvládl už nic se svými China Boys. Jeho kecy v médiích před několika lety jsou naprosto v rozporu se součanou situací ČSA.

Y.K.

Nevím jestli jste zaznamenal, že je epidemie. Pochybuji, že někdo před dvěma lety viděl celé letectví v komatu. A že budou živořit i takové ikony jako je Lufthansa nebo KLM.

Leinad

„Živořit“ kvůli nízké poptávce neznamená totéž, co být v konkurzu.

Y.K.

Jak to? Ve chvíli kdy vám dojdou peníze na živoření, je konkurz jediné východisko. Nízká poptávka je navíc alibismus. Poptávka na linky z a do ČR je blízko nuly, resp. dosud byla.

Y.K.

Jinak ty výše zmíněné aerolinky živoří se značnou státní pomocí. ČSA žádnou pomoc nedostaly, zde je ten základní rozdíl proč jsou ČSA na suchu.

Petr

On je rozdíl starat se o údržbu cca 330 letadel a několik tisíc lidí v případě Lufthansy a obří flotilu ČSA a nyní stovku zaměstnanců. Ta značná pomoc stála Lufthansu 20% akcií věnovat státu. U nás se vláda nebyla schopna domluvit ani na tom.

noerf

Teoreticky pokud by se prodali předplacenky za letadla za 90 procent nominální hodnoty, pokud by byl zájem jiných dopravců, znamenalo by to příjem 650 milionů Kč, k tomu prodej A319, emisní povolenky, takže by mohli věřitelé dostat minimáně 50 % pohledávek zpět, což je vcelku dobré. Většinou to bývá výrazně horší.
Vstupem nového investora myslí stát či někoho jiného.

Petr

Prodávat jediné letadlo v majetku společnosti je ta největší blbost, kterou by mohli udělat. Stejně tak zálohy na ty A220 a A321XLR.

Lukáš

Nezaručili REQ náhodou už bance za úvěr?

Tomáš

S tou státní podporou je to špatný vtip?

Y.K.

To ještě bude příběh. Snad někoho kdo by tam nalil nějaké prachy na rozhýbání najdou.

Prodat zálohy na ty Airbusy by asi byl definitivní konec, takhle je pořád naděje, že ve chvíli kdy budou mít cashflow na leasing, tak je odeberou, což by byla vzpruha.

Jiří 24

Přesně tak, až budou A220 tak by bylo fajn se zbavit A319 a přiobjednat další A220.

Petr

A319 zachovat minimálně po dobu, dokud nebudou splaceny aspoň první 2 A220. Celkem jich má být 6 ve verzi -300, takže nahradit jimi A319 dává smysl. Na kratších a méně vytížených linkách bych si dokázal představit i třeba verzi A220-100 (například: Varšava, Košice, Hamburg, Dusseldorf,…).

Vilém Baczko

A táhnout fixní náklady na 2 typy? U takto malé společnosti? Revoluční myšlenka!

Tomas

ta a319 musi jit z baraku v okamziku, kdy prijdou a220.

mit 1 a319 a 2 a220 … to je to nejhorsi reseni, ktere by mohli zvolit

cbv

drzim jim palce …

Víťa

„ČSA jsou jedním z mála dopravců v Evropě, který nedosáhl na žádnou státní pomoc.“

To musí být nádherný pocit, podnikáte na trhu, kde do vaší konkurence ostatní státy nalévají peníze horem dolem a vy si máte poradit sám…

Adam H

A to jenom kvůli tomu, že Smartiwings group má majitele „miliardáře“ a napůl čínskou firmu, takže je to před plebsem neobhajitelné.

Ale autobusovým a železničním dopravcům se sypalo.

am3306

To ze to vlastni Cinskej stat znamena ze se nedaji podporovat. Smutne ale jinak to nejde.

Petr

Čínskému státu to nikdo neprodal. Ta firma zkrachovala a převzala ji státní firma.

RHood

Zdroj: iDnes
„Tribunál Evropské unie nakonec vyhověl stížnosti irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair a zrušil rozhodnutí Evropské komise (EK), která kvůli dopadům koronavirové krize schválila státní pomoc nizozemské letecké společnosti KLM a portugalským aerolinkám TAP. ………………………………………………..Tribunál EU zrušení pomoci aerolinkám KLM zdůvodnil tím, že nizozemská vláda dostatečně neprokázala, že je taková pomoc nutná. „Oznámená podpora spočívala jednak ve státní záruce k zajištění úvěru, který mělo aerolinkám poskytnout konsorcium bank, jednak ve státní půjčce,“

Roman

Ano, ovšem to nic nemění na faktu, že ČSA je jeden z mála dopravců, kteří od státu žádnou pomoc nedostali. To, že to Portugalci a Holandani udělali blbě a dostali se do konfliktu z EU právem což RYR napadl přeci neznamená, že je jejich státy poslaly k šípku. A stejně si myslím, že TAP i KLM nakonec pomoc od státu dostanou, jen to budou muset ty státy udělat jinak.

RHood

Prosím opravte si část věty, cituji: „kteří od státu žádnou pomoc nedostali“. Toto tvrzení není zcela přesné, a to v návaznosti na plnění vůči zaměstnancům. Toto potvrdil nejednou v sdělovacích prostředcích jeden z majitelů SW.

Roman

dobrá tak tedy, Nedostali přímou pomoc. Z ostatních podpůrných programů čerpají i ostatní letecké společnosti které ale navíc ale dostali i podporu přímou.

Y.K.

Tento typ pomoci ovšem není myšlený primárně pro firmy, ale pro její zaměstnance, aby je pod tlakem nedostatku hotovosti nemusela hned propustit. Zaměstnanci jsou významný výdaj, ale ne jediný.

Gwann

argumentujete jako Babiš, že není v konfliktu zájmů

Petr

Jen špatná argumentace potřebnosti pomoci. Lufthansa dostala 9miliard € , výměnou z 20% akcií společnosti. Je to něco za něco a je jedno jestli je to velká nebo malá firma. Chcete obří pomoc, musíte něco na určitou dobu obětovat.

VíKo

Problém je, že Šimáně a spol, mají jen vlivné kamarády, ale ne vliv. Kdyby měl v tom holdingu podíl i Babiš, byla by pomoc pokerové srovnatelna s ostatními zeměmi.

tom the second

myslím že by byla výrazně vetší…

VíKo

Ja jsem rozhodně pro státní pomoc pro CSA. Bohužel tam asi roli hráli asiati, kteří nijak nepomohli a situaci spíš komolikovali. Škoda.

am3306

To neni Cinska firma ale Cinska statni firma…

Petr

Tak fer to sice neni, ale prece nebudem dotovat aerolinky jen proto, ze ostatni to delaj taky. CSA, narozdil od tech co pomoc dostali, je bezvyznamna aerolinka.

Adam H

Jestli by se do ČSA vrátil stát, tak to ale budou muset řídit zkušení manažeři. Ne Jarda Tvrdík a další odpad, který politika vyprodukovala.

Není teď volný například Martin Sedlacký co stál u záchrany airBaltic?

Petr

Myslím, že je. Na zdopravy.cz s ním byl dokonce rozhovor, když u pobaltského dopravce ještě působil.

michal

toho si dovedu představil, že by tu firmu zvednul. Ale je vlastne zájem, aby se firma zvedla?

alian

Kdyby byl schopný, byl by tam nepochybně dál…není schopný, byl vyhozen. K čemu by jim asi tak byl. Jsou schopnější.

Petr

Jsou lidé, kteří zvednou kotvy a jdou po nějaké době dál za lepší nabídkou nebo blíže k domovu.