Insolvenční správce preferuje přežití ČSA reorganizací, jedná o státní pomoci

Airbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.comAirbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Možnou záruku za letenky podle ministra Havlíčka analyzuje Českomoravská záruční a rozvojová banka.

Insolvenční správce Českých aerolinií (ČSA) Michael Ševčík ze společnosti Inskol bude věřitelům navrhovat, aby se úpadek řešil reorganizací společně se vstupem nového investora. Má jít o výhodnější řešení než prohlášení konkurzu. Vyplývá to z materiálu, který byl zveřejněn v insolvenčním rejstříku. Do záchrany ČSA se už v době úpadku vložil poprvé i stát.

„V tuto chvíli se konkurs nejeví jako výhodnější způsob řešení úpadku než reorganizace,“ napsal Ševčík, který vychází z posouzení od ekonomického poradce, společnosti Tarpan Partners. Upřednostnění reorganizace vysvětluje tím, že konkurz by znamenal zastavení činnosti dopravce a ztrátu řady aktiv.

Správce ale současně připouští, že i model reorganizace není bez rizik a nepřinese věřitelům vrácení všech peněz. „Ze samotného provozu podniku dlužníka v tuto chvíli nevyplývá schopnost uspokojit významně pohledávky přihlášených věřitelů. Zdrojem uspokojení věřitelů pak bude spíše vstup a participace investora, jehož identifikace a rozsah zapojení není dosud znám,“ uvádí Ševčík ve zprávě.

ČSA jsou v úpadku na vlastní návrh od března. O dalším postupu má rozhodnout věřitelský výbor v červnu. Podle zprávy o finanční situaci ČSA by má ČSA kromě jediného letadla A19 registrace OK-REQ a náhradního motoru ještě významné aktivum v podobě emisních povolenek. Eviduje také předplatby ve výši 36 milionů dolarů u Airbusu na nová letadla.

Státní záruky za dluhy cestujícím?

Do insolvenčního řízení s Českými aeroliniemi by se mohl zapojit i stát. Podle zprávy insolvenčního správce proběhlo v dubnu jednání se zástupci ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy. „Předmětem tohoto jednání byla případná státní podpora při řešení úpadkové situace dlužníka. Ze strany státu byla nabídnuta pomoc formou odkoupení přihlášených pohledávek majitelů letenek na zrušené lety nebo nevyužitých voucherů z řad spotřebitelů,“ uvedl insolvenční správce v materiálu. Už dříve ČSA uvedly, že za letenky dluží zhruba miliardu korun.

Podle ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka byl ale vznesen pouze dotaz, zda by byla schopna Českomoravská záruční a rozvojová banka (ČMZRB) poskytnout záruku za tyto letenky. „Pokud vím, v tuto chvíli to analyzuje ČMZRB, která nikdy podobnou transakci nedělala. Je plně na zvážení managementu, jestli by to pro ně bylo výhodné. Z mého pohledu to dává smysl pouze tehdy, pokud se najde cesta, která by majitelům letenek pomohla a současně by byla reálná šance návratnosti. Pokud by se jednalo o rizikový obchod, není možné, aby to vedení ČMZRB zrealizovat,“ uvedl ve vyjádření pro deník Zdopravy.cz Karel Havlíček.

ČSA jsou jedním z mála dopravců v Evropě, který nedosáhl na žádnou státní pomoc.

Českým aeroliniím aktuálně zadržuje kvůli dluhům vůči majitelům letenek část peněz ČSA Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA). IATA slíbila, že pokud by vláda garantovala splacení letenek, nebude tyto peníze dál zadržovat. O jakou částku jde, materiál neuvádí. ČSA zadržují peníze také karetní společnosti Amex a Worldpay, v součtu téměř 100 milionů korun.

Tagy České aerolinie ČSA Top
56 komentářů